Paard verkopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jeniej

Paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 07:54

Ik wil hier graag een vraag stellen met deze vraag hoop ik dat ik het voor mijzelf wat duidelijker kan krijgen wat ik met mijn pony zal moeten doen.

Ik heb een NRPS pony van nu 2jaar oud.
Haar moeder is soraya m.v Alexander.
Haar vader is Prins Alfred.

Mijn merrie skaha heb ik zelf gefokt om mee te gaan rijden maar nu lijkt het erop dat ze vrij klein gaat blijven.. Ze is nu krap aan 1.40 en heel smal. Ik ben zelf 1.60.

Nu weet ik dus niet zo goed wat ik moet doen. Ik zou haar erg graag willen houden maar weet niet of ze er nog minimaal 10cm bij zal gaan groeien wat dus wel nodig is anders is ze echt te klein.

Wat denken jullie zal ze nog gaan groeien of is het beter voor haar om haar te verkopen naar iemand die er wel wat mee zou kunnen bereiken?

Afbeelding

Afbeelding

Foto van Skaha en haar moeder soraya om een beetje het verschil te zien.
Afbeelding

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 07:59

Je weet het nooit zeker maar iets zal ze zeker nog groeien. Waarom niet even 2 jaar wachten en het een kans geven? Met 160cm kan je wel op een d pony dus de maat haalt ze altijd.

Trouwens ik vind haar helemaal leuk!

Babootje

Re: Paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 08:03

Mijn paard was 1,52 op 2,5 jarige leeftijd en meet nu 1,60 op 5 jarige leeftijd. Hij groeit nog steeds een beetje. Volgens de touwtjestest zou hij 1.63 moeten worden en dat lijkt hij te gaan halen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 08:11

Joh, mijn paard was met 2 jaar 1,58m ofzo. Hij is nu bijna 4 en tegen de 1,70m. Daarnaast kunnen ze tot een jaar of 8 echt nog de breedte in gaan dus dat scheelt ook nog eens. Niet zo druk om maken en lekker de tijd geven om te groeien. Op de foto is ook duidelijk een heel jeugdige pony te zien dus gaat echt nog wel een stuk groeien.

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 08:12

Mijn haf was toen ze twee was 1,33m en ik zat met hetzelfde dilemma als jij. Ben zelf 1,72m. Is nu vijf en 1,45m en het past prima. Dat smalle verandert ook nog wel als ze wat ouder wordt. Ik zou het nog de tijd geven, je kan dr altijd nog verkopen. Zou zonde zijn als je spijt krijgt als je dr verkoopt en ze blijkt wel groot genoeg te zijn!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 08:34

Ik zou haar om die reden zeker nog niet verkopen.
Daar gaat zeker nog een stukje bij komen en uitzwaren sowieso.
Daar ga jij met je 160 heel mooi op passen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 08:39

Je paard heeft nog zeker 4 jaar groei voor zich. Ik zou ze om die reden niet verkopen.

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 08:53

Bedankt voor de reacties die al gekomen zijn! Alleen heel breed zal ze niet worden, was haar moeder ook niet (volbloed arabier) en daar paste ik maar net op zei was 1.50
Wel blij om te horen dat ze misschien wel nog gewoon een stuk hoger gaat worden!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 08:57

Valt geen pijl op te trekken, net zo goed komt er nog een stuk bij.
Een 2 jarige verkoopt vaak ook slecht dus als je ze aan juis hebt zou ik ze gewoon mooi nog even laten staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 11:49

Met de rest eens, deze gaat nog wel een flink stuk groeien hoor..10cm erbij makkelijk. Als je het ongeveer wilt weten kun je inderdaad de touwtjestest doen, klopt meestal redelijk. En breder gaat ze pas worden als ze in de hoogte uitgegroeid is.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 12:03

Ik zou het inderdaad nog even afwachten. Zeker als je haar zelf gefokt hebt is het natuurlijk extra leuk om straks nog met haar aan de slag te gaan. Ik heb genoeg paarden gezien die na hun tweede jaar nog zomaar 10 cm erbij groeien. Sommige zijn gewoon laatbloeiers ;) .

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:53

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 20:05

Die van mij is nu ook 2 jaar en 1.40. Zijn eindmaat wordt verwacht rond de 1.50-1.55.
Maar het kan ook zomaar zijn dat hij wat anders bedenkt en 1.60 wordt bijvoorbeeld. Ik hoop alleen van niet. Kom ik er straks misschien niet meer op. :')
Er zijn zat paarden die tussen de 3 en 6 jaar nog gerust heel wat CM's bij groeien. Is natuurlijk ook per paard verschillend. Een shetlander zal niet zo snel 15 CM bijgroeien tussen de 3 en 6. :P

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:53

ruilen hahaha mijne ook nrps moeder 1.65 vader 1.51. Op basis van huidige groei (nu 1 jaar) wordt ze 1.70 :( en breed net als mama snik. Ben 1.65 en mama is met haar 1.65 en breed eigenlijk al te groot. Ruiter van 1.85 komt daar nog niet onderuit met de benen.

Nou is me wel opgevallen dat papa graag grote paarden fokt. Ken de eigenaar van de hengst goed en heeft daar nog een paar veulens lopen waar je van denkt waar de fiets heeft die zijn maat vandaan.

Maar even serieus. Als het veulen een goede start heeft gehad houdt ze zich waarschijnlijk aan de groeitabel. Verkopen of niet tsjah dat is net hoe je er zelf in staat en welke kosten het met zich mee brengt om haar nog een jaar te houden. 3 is vaak wel een betere verkoopleeftijd.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:57

Ik lees steeds touwtjestest, zou iemand daar het principe van kunnen uitleggen? :)

Zara heb ik vorig jaar gekocht, toen was ze ook 2 jaar en even groot als de jouwe, inmiddels 3 en gaat richting de 1.50 :) ook beter uitgezwaard (kruising arabier KWPN)
Ik hoop dat mijn ervaring je een beetje kan helpen in je keuze, je hebt een prachtig paardje en bent zelf niet heel groot :) ik denk dat het wel goed moet komen!

Net na de koop
Afbeelding

Afbeelding

Vorige maand, geen geweldige foto maar voor het idee en inmiddels rustig onder het zadel, ik ben 1.59
Afbeelding
Afbeelding

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:12

Mijn oude merrie was als 4 jarige 1.56 m. En als 6 jarige 1.60 m. En beide keren off gemeten ;) Er kan nog zo makkelijk wat bijkomen. Lekker laten lopen en over 2 jaar nog een keer kijken. Waarbij waarom als 1.60 groot persoon zou je niet passen op een paard van 1.50???? Ik ben zelf 1.69 m en mijn beide zijn 1.49 en 1.55 m. :D Past prima.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:31

Mijn 3,5 jarige is nu net 5 en is in de tussentijd nog dík 5 centimeter bijgegroeid en ook flink uitgezwaaid, ze is echt een paard geworden.
Als je de ruimte, tijd en geld hebt zou ik het echt wel durven gokken als ik jou was, ben er van overtuigd dat ze nog een stuk gaat groeien.

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:42

Ik heb een 4 jarige van nu ongeveer 158, die was al 3.5 jarige 154. Vader en moeder allebei ruim over de 165, en dus maar gekocht, omdat ik ook niet groot ben. Hij is ook zeker niet breed, maar wel al een stuk breder geworden. Geef je paard de tijd, ik denk dat ze over 2/3 jaar een stuk groter is, net als wat hierboven is gezegd. En de breedte komt vanzelf. Heel groot en heel breed gaat ze niet worden, maar dat heb je ook niet nodig

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:43

Ik zou zeggen: kijk naar de ouders... Daar gaat ze op lijken.
Als jij beide ouders niet geschikt vind als rijpaard voor jou, dan is het heel waarschijnlijk dat zij dat ook niet gaat worden...

Edit: kijk ook naar de voorouders van jouw pony. Zijn die uniform van type? Hoe uniformer het type/ de stokmaat, hoe groter dat kans dat ze daar op gaat lijken.

Minder uniform qua type/stokmaat: dan wordt het wat meer afwachten wat het gaat worden

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:52

Ik zou inderdaad nog even wachten hoor. Ik zie dat echt wel goedkomen!

In de westerntak (en dan met name de reining) worden er paarden gefokt die niet groter worden dan 145 cm. Mijn quarter is nu 14 maanden en de grootste van alle jaarlingen in de quarter opfok. Ze meet 142. Dus (helaas) zal ze gaan uitgroeien tot >155 cm. Don't worry!

Die bruine is van mij :') :=
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 06:00

Heel fijn om te horen dat jullie eigenlijk allemaal wel denken dat ze nog wel gaat groeien. Las ook iets over als ze een goede start heeft gehad.. Dat heeft ze helaas dan weer niet :( ze heeft vanaf 1week oud tot 8 maanden met een gigantische wind gelopen omdat ze in de groei zat en speels was sprong deze steeds weer open. Nu zit die gelukkig wel dicht maar is nog steeds een groot gevoelig litteken..
Maar ik heb haar inderdaad bij huis staan wou gewoon graag horen of het nog mogelijk was dat ze nog ong 10cm groeit. Ja dus *\o/*

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 06:23

In mijn voorbeeld met foto's heeft de merrie heel erg wormen en ondergewicht gehad tussen 1 en 2 jarige leeftijd. Ze zal misschien 5 cm kleiner blijven maar zoals je kunt zien is het toch goed recht getrokken :) als ik het niet vergeet zal ik een foto zoeken van hoe ze er uit zag toen ze net kwam, deze foto's zijn van een 'shoot' na een aantal maanden en wormenkuren. Het gras deed haar echt heel goed, daar is ze flink van gegroeid en ik merk dat ze nog lang niet klaar is :))

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 06:35

Ik ben 1.67m en mijn paardje is 1.45m. Past prima en heel erg breed is ze toch ook niet.... Ik zou niet te vroeg hier een paardje om weg doen, als je de tijd en ruimte/geld hebt, zou ik het nog aan kijken. Weg doen kan altijd nog.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 06:38

Eight schreef:
Ik lees steeds touwtjestest, zou iemand daar het principe van kunnen uitleggen? :)

Zara heb ik vorig jaar gekocht, toen was ze ook 2 jaar en even groot als de jouwe, inmiddels 3 en gaat richting de 1.50 :) ook beter uitgezwaard (kruising arabier KWPN)
Ik hoop dat mijn ervaring je een beetje kan helpen in je keuze, je hebt een prachtig paardje en bent zelf niet heel groot :) ik denk dat het wel goed moet komen!

Net na de koop
[ [url=m/TkdXWo.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GndHTT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vorige maand, geen geweldige foto maar voor het idee en inmiddels rustig onder het zadel, ik ben 1.59
[ [url=m/DiQXcJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/dtG804.png]Afbeelding[/url] ]

Touwtjestest is: een touw van de elleboog naar het spoor "meten" en dan van de elleboog omhoog richting de schoft. Waar het touw uit komt..zo groot word een dier ongeveer.

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 15:56

Elisa2 schreef:
Eight schreef:

Net na de koop
[ [url=m/TkdXWo.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GndHTT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/DiQXcJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/dtG804.png]Afbeelding[/url] ]

Touwtjestest is: een touw van de elleboog naar het spoor "meten" en dan van de elleboog omhoog richting de schoft. Waar het touw uit komt..zo groot word een dier ongeveer.

Wat wordt bedoeld met het spoor?