Hoelang 23 jarige verzorgpony rijden per keer??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femkeDH

Hoelang 23 jarige verzorgpony rijden per keer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 09:50

Heeeyyyy,
Ik ben zelf 1.45 en weeg 36 kg.
Ik heb sinds kort een verzorgpony (4 weken).
De eigenaar heeft mij verteld dat mijn verzorgpony graag naar het bos gaat of van het erf afgaat.
Souvi (mijn verzorgpony) is 23 jaar oud en een C pony en is ook oud en lui :D maar mag nog wel bereden worden.
Omdat ze ook een slechte rug heeft mag er maar max. 45 kg op.
Wat opzich geen probleem is.
Het bos is ongv. 10 minuutjes lopen en aangezien ik haar alleen maar is de bak berijd (alleen stap en af en toe draf) zou ik toch graag een keertje naar het bos willen.
Ik heb de eigenaar dus gevraagd of dat kon.
Zij zei: 'Je mag met Souvi alles doen wat je wilt behalve wedstrijden en gallopperen want daar is haar rug niet meer sterk genoeg voor. Ook pootje baden bij de kikkerpoel vind ze heerlijk en is maar 10 minuutjes lopen dus doe lekker wat je zelf wilt!'
Nu mag ik haar in niet zo lang berijden en niet intensief.
Oftewel gwn stap en af en toe draf.
Maar als ik op buitenrit wil en gwn alleen stap hoelang zou dat volgens jullie kunnen/mogen?
De eigenaar is voor haar studie een half jaar naar Amerika voor haar stage.
En dus neemt iemand anders het over.
Zei heeft veel ervaring met paarden maar heeft zelf ook geen idee hoelang ik haar zou kunnen berijden.
Wat denken jullie? En wat zouden jullie zelf doen? Alvast bedankt!

/3
( als ik op buitenrit ga doe ik dit alleen omdat Souvi 100% bomproof is en al haar hele leven door het zelfde bos rijd en ze nergens van schrikt. Ik ben namelijk al 1 x stappend naar het bos geweest en toen vond ze niks eng. Souvi word ongv. 2 keer per week bereden en dit is altijd zo geweest.)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 10:11

Ik zou toch proberen om contact te krijgen met de eigenaresse, is vast wel mogelijk via social media?
Zij kent de pony het beste, :j

Evelijn

Re: Hoelang 23 jarige verzorgpony rijden per keer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 10:28

Naar het bos is minder intensief dan in de bak.
Dus hoelang rijd je haar in de bak? Dat kan dus iig qua tijd ook al buiten en als dat goed gaat kan het buiten ook makkelijk iets langer maken.

femkeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 10:31

Evelijn schreef:
Naar het bos is minder intensief dan in de bak.
Dus hoelang rijd je haar in de bak? Dat kan dus iig qua tijd ook al buiten en als dat goed gaat kan het buiten ook makkelijk iets langer maken.

In de bak rijd ik haar ongv. een half uurtje

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 10:55

23 jaar is niet oud voor een pony die geen kwalen heeft.Maar doe er maar zuinig mee. Inderdaad lijkt het me het beste dat je de echte eigenaresse contacteert en haar vraagt wat je wel en niet mag!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:13

Pony heeft toch wel kwalen? Of lees ik dat verkeerd? Ik zou ook de eigenares proberen bereiken en even vragen hoe zij dat kan inschatten. En anders een halfuurtje stappen in het bos, bij de poel afzadelen en even rust houden en dan weer tien minuutjes terug rijden? Dat lijkt me wel een mooi begin en ze is lang bezig zonder dat het intensief werk is.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:18

Of je gaat lekker met haar wandelen aan de hand t bos in. Dan belast je haar rug niet en is nog leuk ook. Verder als je in de bak ong 30 min rijd zou ik dat met buitenrit ook aamhouden.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:24

Soraya10 schreef:
Of je gaat lekker met haar wandelen aan de hand t bos in. Dan belast je haar rug niet en is nog leuk ook. Verder als je in de bak ong 30 min rijd zou ik dat met buitenrit ook aamhouden.

Ik kan in de bak niet langer dan een half uur intensief rijden, buiten met gemak een uur omdat het zand van de bak zoveel zwaarder is dan de berm :) mijn merrie is een c pony en 22 jaar oud. Ze heeft snel last van haar luchtwegen verder geen kwalen en ik rijd 1 a 2 keer per week. Ik ben zelf 1.58 en normaal van gewicht

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:28

Uur moet makkelijk kunnen ik heb paard van 23 en kan ik zelfs 4 uur of langer weg mee gaan zeker als je alleen wat stapt is dat echt geen punt. En wat is een slechte rug?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:41

Ik denk dat niemand het hier kan zeggen wat die pony nog kan.
Ik ken 23 jarige paarden die nog zonder problemen op wedstrijd een proef lopen en dan met losrijden en alles erbij een uur aan het werk zijn.
Ik ken paarden die dan al een paar jaar met pensioen staan omdat erop gaan zitten niet meer eerlijk is gezien stijf lopen of de doorgezakte rug.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 12:06

Als je stap en soms een klein stukje draf zou doen op buitenrit kun je makkelijk 1 tot 1,5 uur op pad hoor.
Maar ik zou wel een beetje kijken wat de pony aangeeft. Dus als je begint met een 45 minuten de 1ste keer en dan de keer erop een uur b.v. en zo telkens iets langer tot dat je 1,5 uur weg kunt blijven weet je snel genoeg wat wel en niet gaat.

Met de oudere paarden die ik ken rijden ze ook gerust 1,5 uur buiten. en daar zijn er bij die maar 1 x per week of per 2 weken gaan.

femkeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 12:59

keona schreef:
Uur moet makkelijk kunnen ik heb paard van 23 en kan ik zelfs 4 uur of langer weg mee gaan zeker als je alleen wat stapt is dat echt geen punt. En wat is een slechte rug?

Ze mag niet zonder zadel bereden worden en ook alleen opstappen met een krukje. Puur om haar rug te ontlasten. Met een slechte rug houd in dat ze niet heel lang kan rijden en springen is bijv. ook geen optie.

femkeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 13:00

CoRiNa1983 schreef:
Als je stap en soms een klein stukje draf zou doen op buitenrit kun je makkelijk 1 tot 1,5 uur op pad hoor.
Maar ik zou wel een beetje kijken wat de pony aangeeft. Dus als je begint met een 45 minuten de 1ste keer en dan de keer erop een uur b.v. en zo telkens iets langer tot dat je 1,5 uur weg kunt blijven weet je snel genoeg wat wel en niet gaat.

Met de oudere paarden die ik ken rijden ze ook gerust 1,5 uur buiten. en daar zijn er bij die maar 1 x per week of per 2 weken gaan.

BEDANKT!!

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 13:16

Voor de zekerheid zou ik zelf niet langer dan een halfuurtje doen. Wees maar voorzichtig met zo'n oudje! Wat je bijvoorbeeld misschien wel kan doen, is een half uurtje rijden in het bos en de rest lekker wandelen? Is minder belastend voor haar rug en zo kan je toch wat langere rondjes in het bos maken.

femkeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 17:29

Maaike162 schreef:
Voor de zekerheid zou ik zelf niet langer dan een halfuurtje doen. Wees maar voorzichtig met zo'n oudje! Wat je bijvoorbeeld misschien wel kan doen, is een half uurtje rijden in het bos en de rest lekker wandelen? Is minder belastend voor haar rug en zo kan je toch wat langere rondjes in het bos maken.

Bedankt voor je tip! Ga hem zeker gebruiken!

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:39

Wat je eventueel kan doen is dat je naast de pony loopt tot het bos, daar een half uurtje rijd, en dan weer terug loopt. Dan zit je er alsnog maar een half uurtje op. Maar kun je wel lekker in het bos rijden.

Of eventueel naar het bos lopen, opstappen 15-20 minuten rijden, half uurtje ernaast lopen 15-20 minuten rijden. Dan naar huis lopen. Kun je toch een flinke rit maken. En weet je zeker dat je paard het aankan.

femkeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 18:22

PocoGaucha schreef:
Wat je eventueel kan doen is dat je naast de pony loopt tot het bos, daar een half uurtje rijd, en dan weer terug loopt. Dan zit je er alsnog maar een half uurtje op. Maar kun je wel lekker in het bos rijden.

Of eventueel naar het bos lopen, opstappen 15-20 minuten rijden, half uurtje ernaast lopen 15-20 minuten rijden. Dan naar huis lopen. Kun je toch een flinke rit maken. En weet je zeker dat je paard het aankan.

Leuk idee!
Maar omdat haar rug wat slechter is ben ik verplicht op te stappen met een krukje. Zodat haar rug minder belast word. Verder een super idee! Alleen nog even bedenken hoe ik in het bos opstap.....

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:32

Misschien kan je van te voren kijken of er ergens een bankje of boomstam ofzo ligt dat je daarmee kan opstappen

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:52

Mijn 23-jarige was met pensioen, maar werd erg druk. (gezondheid is ook erg verbeterd)

Hij loopt nu ongeveer 2x in de week. Voor de kar, longeren, onder het zadel.

Afgelopen maandag buitenrit met stap draf en galop, 12 km en 1,5 uur.

Dat gaat prims, en dan hebben we nog de pech dat ik niet de allerlichtste ben.

Paardlief trekt dat weer prima.
Eerste 20 minuten wat stijfjes, daarna loopt hij als een 6jarige. De dag na een langere rit is hij ook prima, niet stijf of gevoelig.

Leeftijd an sich is dus niet iets waarom je kort zou moeten rijden.

Conditie is belangrijker. (toen mijn paard nét weer begon na zijn pensioen, begon ik uiteraard ook kort, halfuurtje stappen buiten bijvoorbeeld.)
Goed opbouwen (vraag daar hulp bij...) en je kunt best wel weer even op pad.

Hoe goed/slecht de rug is, speelt wel mee natuurlijk.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:56

Goeie tips worden al gegeven en je reageert ook super.

Ik zou eerst lekker gaan wandelen met de pony in het bos. Kun je mooi kijken waar je ma opstappen (omgevallen boom, hekje of zo iets). Of je zou iets ergens kunnen neerzetten en dat late staan coor het opstappen (een stuk hout of zo).

Het idee van naar het bos lopen, daar rijden en dan weer even pauze of terug lopen klinkt wel goed.

Royhafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 19:00

Hier een 27jarige die de jonkies eruit loopt.

Beide jongere maatjes houden maar de helft vol van wat zij aankan.

Oud zegt niks. Conditie en uithoudingsvermogen en draagkracht wel.

Je geeft aan dat ze een slechte rug heeft.

Eerst overleg plegen met de eigenaresse. Zij bepaald wat deze pony aankan. Niet wij ;)

xLissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 19:28

Overleggen met de eigenaresse zou ik inderdaad sowieso doen. Daarnaast zou je kunnen beginnen met een kort rondje door het bos en het dan langzaam opbouwen om te kijken wat de pony aankan.

femkeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 19:51

bcd94 schreef:
Misschien kan je van te voren kijken of er ergens een bankje of boomstam ofzo ligt dat je daarmee kan opstappen

Goeie!!

femkeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 19:52

Joltsje schreef:
Goeie tips worden al gegeven en je reageert ook super.

Ik zou eerst lekker gaan wandelen met de pony in het bos. Kun je mooi kijken waar je ma opstappen (omgevallen boom, hekje of zo iets). Of je zou iets ergens kunnen neerzetten en dat late staan coor het opstappen (een stuk hout of zo).

Het idee van naar het bos lopen, daar rijden en dan weer even pauze of terug lopen klinkt wel goed.

Ik ga donderdag weer ga dan is kijken wat het bos te bieden heeft qua opstap hulpen ;)

femkeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 19:53

xLissy schreef:
Overleggen met de eigenaresse zou ik inderdaad sowieso doen. Daarnaast zou je kunnen beginnen met een kort rondje door het bos en het dan langzaam opbouwen om te kijken wat de pony aankan.

Bedankt voor de tip!!