Mijn dochter van nu 7.5 jaar heeft ongeveer een jaartje nu privé-les op een zeer kleinschalige stal. Het is geen manege, er is 1 pony waar mijn dochter op kan rijden en ze rijdt dan met een ander meisje wat op een d-pony rijdt. Helaas valt de les vaak uit en rijdt ze daardoor minder frequent. Half uurtje kost me 12,50. Pony is oud maar loopt nog heel vlot en ziet er goed uit, worden ook goed verzorgd daar.
Ik dacht het meer/langer rijden op te kunnen lossen door op zoek te gaan naar een manege waar ze wel iedere week kan rijden en dan geen half uur maar een uur. Nu zijn er een paar maneges in de buurt waar ik informatie heb opgevraagd en ik ben vandaag bij 1 binnengewandeld. En even geleden bij een andere.
Nu ben ik zelf heel erg lang manege-ruiter geweest, jaren. Ik had daar fijne sociale contacten en vond het heerlijk bij de paarden. Maar ik kijk nu blijkbaar duidelijk met andere ogen. Ik schrik best van sommige zaken, zoals het formaat van de stallen, het uiterlijk/leeftijd van de paarden, hoe donker het in de stallen is, paarden vies, veel poep in de stal, veel achterstallig onderhoud en bij groepsles hoofd/kont formatie en een hoop geduw/geschop en getrek....
Ik wil graag dat ze echt leert rijden en dat er dus progressie in zit door goede begeleiding, niet het achter elkaar aan hobbelen wat ik vandaag zag...Ik heb dan ook echt met de pony's te doen en zie me daar echt niet wekelijks met haar zitten, daar word ik niet vrolijk van en sta k me alleen maar te ergeren aan alles wat beter moet kunnen
Hoe kan ik nou een goede beslissing nemen voor haar?
Ik heb zelf een paard en een leenpony aan huis staan, de leenpony is 2 jaar en het paard is absoluut niet geschikt voor haar. Misschien in de toekomst dat het mogelijk is voor haar een eigen pony te plaatsen hier thuis, maar ik wil dan eerst toch echt heel goed helder hebben of ze dat kan en wil en daarvoor zal ze toch echt eerst meer ervaring en verantwoordelijkheid op moeten doen...