Vanochtend ben ik wezen kijken bij een potentieel paardje voor mij. Al lang is het mijn droom om een eigen paard te kopen, en nu ik ouder ben, mijn eigen inkomen heb en een stabiele tijd in NL tegemoet ga werd de tijd toch wel rijp. Eigenlijk was ik nog niet eens zo heel bewust op zoek, maar ik kwam haar ineens tegen op facebook. Een merrie van 4 jaar oud, ras naar mijn zin, stokmaat naar mijn zin, etc. Volgens de verkoper werd ze momenteel zadelmak gemaakt, en is ze tot nog toe altijd heel rustig geweest onder het zadel.
Na even gepraat te hebben met de verkoper besloot ik toch om een bezichtiging te plannen. Dat was dus vanochtend. Mijn ouders gingen mee, mijn vader heeft veel paarden gekocht en verkocht in het verleden en heeft er dus vrij veel verstand van. Hij is een nuchtere man die niet snel enthousiast is.
Het bedrijf waar het paard stond was ok. Het onderhoud was een beetje mwa, veel opknapprojectjes en veel verschillende soorten paarden. Een echte handelsstal dus. Het paardje waar ik voor kwam stond in de wei en kwam nieuwsgierig aanlopen. Op het eerste gezicht een mooi paard, niet erg veel spier, duidelijk veel in de wei gelopen en ongetraind en hoeven die nodig bekapt moesten worden. Allereerst hebben we haar aan het halster genomen en hebben we haar goed bekeken. Ook hebben we haar hoeven opgetild. Ze vond dat wat spannend en was niet heel rustig aan het halster, maar ik had niet erg anders verwacht van zo'n groentje. Naast dat de hoeven nodig bekapt moesten worden geen gebreken op het oog. Vervolgens hebben we haar op harde ondergrond laten stappen en draven, en heeft mijn vader beoordeeld. Zeker niet verkeerd. Ze loopt mooi en zwenkt niet uit met de benen. Daarna hebben we haar in de longeerbak gezien. Hier bewoog ze ook mooi, zonder gebreken. Tilde haar benen netjes op.
Hierna heb ik haar naar stal gebracht en wat tijd met haar in stal doorgebracht. Onderweg liepen we langs doorwaaiende bomen, een bladblazer, spelende kinderen en omwaaiende stoelen en daar had ze helemaal niks van. Op stel heb ik haar overal aangeraakt en dit vond ze allemaal prima. Ze was erg aanhankelijk en kwam zelfs even schoffie krabben bij mij. Ze was ook erg vriendelijk in stal, geen oren in de nek of omdraaien.
Ik heb hierna even met de verkoper gepraat over haar. Ze is vorig jaar opgekocht op een markt. Ze heeft wel een paspoort maar geen papieren, de ouders zijn onbekend en staan ook als onbekend in het paspoort. Verkoopster gaf aan dat ze bij haar op stal nooit ziek is geweest (niet kreupel, geen koliek, etc.). Ze heeft bij hen veel in de wei gestaan en wordt nu sinds een maand zadelmak gemaakt. Dit heeft ze altijd prima gevonden, tot nu toe is ze 2 keer echt onder het zadel geweest in stap en in draf. Hier heb ik ook fotos van. Echter heeft het meisje dat haar nu twee keer heeft gereden geen tijd meer om veel te rijden en er is nu dus ook niemand die haar inrijd. Ik wil graag als ik terugkom een proefritje maken, maar ik heb graag dat iemand haar eerst voorrijd omdat ze nog zo groen is. Dan kan ik zien hoe ze reageert. Verkoopster gaf aan dit misschien niet waar te kunnen maken omdat er op het moment geen berijdster is. Ook gaat het paard naar de eerste die betaald, of ze nou volledig zadelmak en ingereden is of niet. Oh, en voordat ze de stal daar verlaat wordt ze nog wel uitgebreid bekapt: gelukkig!
Mijn vader vond haar potentieel. Hij zou haar een 7 geven. Hij heeft veel met dure, dressuur KWPN-ers gewerkt en heeft het daarom eigenlijk niet zo op 'vuilnisbakjes'. Ik ben echter opzoek naar een paard waar ik lekker mee kan rijden, die ik naar mijn eigen hand kan zetten en vooral lekker mee naar buiten kan nemen. Wedstrijden vind ik maar niks en ben ook niet van plan om te gaan starten.
Conclusie: ik ben erg positief over dit paardje. Ik vind haar tot nu toe leuk in de omgang en haar bouw en grootte is precies naar mijn wens. Ik wil graag nog eens terugkomen voor een 2e bezichtiging. MAAR ik zit er wel tegenop om zomaar op een groen paard te stappen voor een proefrit. Eigenaar kan nog zo veel zeggen en fotos laten zien, maar ik weet gewoon niet hoe ze is en hoe ze gaat reageren. Nog een MAAR voor mij is dat ik veel op uitdagende, jonge paarden heb gereden, maar allemaal wel beleerd en kenden het sturen, beenhulp en de gangen. Zo'n groentje is dus nieuw voor mij. Ik heb ook geen ervaring met een paard beleren in dat stadium. Ik had het er al over met mijn vader om een stal te zoeken waar paarden beleerd worden om haar hier iig de basis aan te leren.
Kortom: dit was mijn eerste paardje dat ik heb bezichtigd en ik weet niet zo goed hoe nu verder. Ik zelf ben wel positief, maar het is natuurlijk een projectje. Wat is nou wijsheid? Wat zouden jullie doen?
Ook is dit pas het eerste paard wat ik heb bekeken. Veel zeggen: je moet eerst een paar paarden bekeken hebben voor je een keuze maakt en dat begrijp ik ook wel. Toch ben ik bang dat als ik dat doe en ik wacht te lang ik haar kwijt ben aan een andere koper en dat ik daar spijt van ga krijgen. Ik ontvang graag tips van jullie, meningen zijn meer dan welkom!
PS. Ik heb fotos en videos van haar gemaakt, maar ivm privacyredenen gooi ik die toch liever niet zomaar op internet. Mocht er iemand zijn die ze wel even wil bekijken met een kritische blik dan stuur ik ze heel graag even prive door!!! Oja, en uiteraard komt er een klinische en röntgenologische keuring door een door mij gekozen DA voor welke koop dan ook
!