Een potentieel paardje bezocht...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mawrr

Een potentieel paardje bezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 14:17

Hallo allemaal!

Vanochtend ben ik wezen kijken bij een potentieel paardje voor mij. Al lang is het mijn droom om een eigen paard te kopen, en nu ik ouder ben, mijn eigen inkomen heb en een stabiele tijd in NL tegemoet ga werd de tijd toch wel rijp. Eigenlijk was ik nog niet eens zo heel bewust op zoek, maar ik kwam haar ineens tegen op facebook. Een merrie van 4 jaar oud, ras naar mijn zin, stokmaat naar mijn zin, etc. Volgens de verkoper werd ze momenteel zadelmak gemaakt, en is ze tot nog toe altijd heel rustig geweest onder het zadel.
Na even gepraat te hebben met de verkoper besloot ik toch om een bezichtiging te plannen. Dat was dus vanochtend. Mijn ouders gingen mee, mijn vader heeft veel paarden gekocht en verkocht in het verleden en heeft er dus vrij veel verstand van. Hij is een nuchtere man die niet snel enthousiast is.
Het bedrijf waar het paard stond was ok. Het onderhoud was een beetje mwa, veel opknapprojectjes en veel verschillende soorten paarden. Een echte handelsstal dus. Het paardje waar ik voor kwam stond in de wei en kwam nieuwsgierig aanlopen. Op het eerste gezicht een mooi paard, niet erg veel spier, duidelijk veel in de wei gelopen en ongetraind en hoeven die nodig bekapt moesten worden. Allereerst hebben we haar aan het halster genomen en hebben we haar goed bekeken. Ook hebben we haar hoeven opgetild. Ze vond dat wat spannend en was niet heel rustig aan het halster, maar ik had niet erg anders verwacht van zo'n groentje. Naast dat de hoeven nodig bekapt moesten worden geen gebreken op het oog. Vervolgens hebben we haar op harde ondergrond laten stappen en draven, en heeft mijn vader beoordeeld. Zeker niet verkeerd. Ze loopt mooi en zwenkt niet uit met de benen. Daarna hebben we haar in de longeerbak gezien. Hier bewoog ze ook mooi, zonder gebreken. Tilde haar benen netjes op.
Hierna heb ik haar naar stal gebracht en wat tijd met haar in stal doorgebracht. Onderweg liepen we langs doorwaaiende bomen, een bladblazer, spelende kinderen en omwaaiende stoelen en daar had ze helemaal niks van. Op stel heb ik haar overal aangeraakt en dit vond ze allemaal prima. Ze was erg aanhankelijk en kwam zelfs even schoffie krabben bij mij. Ze was ook erg vriendelijk in stal, geen oren in de nek of omdraaien.
Ik heb hierna even met de verkoper gepraat over haar. Ze is vorig jaar opgekocht op een markt. Ze heeft wel een paspoort maar geen papieren, de ouders zijn onbekend en staan ook als onbekend in het paspoort. Verkoopster gaf aan dat ze bij haar op stal nooit ziek is geweest (niet kreupel, geen koliek, etc.). Ze heeft bij hen veel in de wei gestaan en wordt nu sinds een maand zadelmak gemaakt. Dit heeft ze altijd prima gevonden, tot nu toe is ze 2 keer echt onder het zadel geweest in stap en in draf. Hier heb ik ook fotos van. Echter heeft het meisje dat haar nu twee keer heeft gereden geen tijd meer om veel te rijden en er is nu dus ook niemand die haar inrijd. Ik wil graag als ik terugkom een proefritje maken, maar ik heb graag dat iemand haar eerst voorrijd omdat ze nog zo groen is. Dan kan ik zien hoe ze reageert. Verkoopster gaf aan dit misschien niet waar te kunnen maken omdat er op het moment geen berijdster is. Ook gaat het paard naar de eerste die betaald, of ze nou volledig zadelmak en ingereden is of niet. Oh, en voordat ze de stal daar verlaat wordt ze nog wel uitgebreid bekapt: gelukkig!
Mijn vader vond haar potentieel. Hij zou haar een 7 geven. Hij heeft veel met dure, dressuur KWPN-ers gewerkt en heeft het daarom eigenlijk niet zo op 'vuilnisbakjes'. Ik ben echter opzoek naar een paard waar ik lekker mee kan rijden, die ik naar mijn eigen hand kan zetten en vooral lekker mee naar buiten kan nemen. Wedstrijden vind ik maar niks en ben ook niet van plan om te gaan starten.
Conclusie: ik ben erg positief over dit paardje. Ik vind haar tot nu toe leuk in de omgang en haar bouw en grootte is precies naar mijn wens. Ik wil graag nog eens terugkomen voor een 2e bezichtiging. MAAR ik zit er wel tegenop om zomaar op een groen paard te stappen voor een proefrit. Eigenaar kan nog zo veel zeggen en fotos laten zien, maar ik weet gewoon niet hoe ze is en hoe ze gaat reageren. Nog een MAAR voor mij is dat ik veel op uitdagende, jonge paarden heb gereden, maar allemaal wel beleerd en kenden het sturen, beenhulp en de gangen. Zo'n groentje is dus nieuw voor mij. Ik heb ook geen ervaring met een paard beleren in dat stadium. Ik had het er al over met mijn vader om een stal te zoeken waar paarden beleerd worden om haar hier iig de basis aan te leren.

Kortom: dit was mijn eerste paardje dat ik heb bezichtigd en ik weet niet zo goed hoe nu verder. Ik zelf ben wel positief, maar het is natuurlijk een projectje. Wat is nou wijsheid? Wat zouden jullie doen?
Ook is dit pas het eerste paard wat ik heb bekeken. Veel zeggen: je moet eerst een paar paarden bekeken hebben voor je een keuze maakt en dat begrijp ik ook wel. Toch ben ik bang dat als ik dat doe en ik wacht te lang ik haar kwijt ben aan een andere koper en dat ik daar spijt van ga krijgen. Ik ontvang graag tips van jullie, meningen zijn meer dan welkom!

PS. Ik heb fotos en videos van haar gemaakt, maar ivm privacyredenen gooi ik die toch liever niet zomaar op internet. Mocht er iemand zijn die ze wel even wil bekijken met een kritische blik dan stuur ik ze heel graag even prive door!!! Oja, en uiteraard komt er een klinische en röntgenologische keuring door een door mij gekozen DA voor welke koop dan ook ;)!

Elisa2

Re: Een potentieel paardje bezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:20

Als je niet veel ervaring hebt met een paard in/ doorrijden kun je beter voor een dier gaan die al wat meer kent. Vind het ook een vaag verhaal van de verkoopster over de bijrijder.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 14:22

^ De bijrijder is haar dochter die bezig is met het afronden van een scriptie, en dus geen tijd meer zou hebben.
Ik zie zelf wel een uitdaging in dit 'project'. Maar als het niet verstandig is...

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:26

Stel dat je dit paard koopt, laat je het waarschijnlijk eerst verder beleren door iemand? Kan je die persoon niet meenemen, en zorgen dat deze persoon er eerst op gaat? Heb je hopelijk meteen een deskundig oordeel er extra bij.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:27

Wonen ze op het erf en woont de dochter nog thuis?

Is het dan geen idee om te vragen of deze bijrijdster/dochter er nog een keertje opklimt om voor te rijden als jij langskomt? Misschien kan je voorstellen dat jij wel samen met je ouders opzadelt e.d. en zij enkel komt om (misschien hooguit 10 min?) voor te rijden? Dan kost het haar amper tijd en dat scheelt jou een hoop zorgen.

Dan kan je daarna goed overwegen of dit wel of geen geschikt paard voor jou is. Dan heb je alles van het paard gezien en ervaren en lijkt mij de keuze wat makkelijker. :)

Het klinkt verder als een leuk paardje!

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:29

Inderdaad Elisa2, ik zou niet teveel vertrouwen op het verhaal van de verkoper. Het gaat hier om een handelsstal. Omdat het paardje niet onder het zadel getoond kan worden, zou ik al argwaan krijgen. Misschien is er wel mee geprutst en zit jij met de gebakken peren. Daarbij komt dat je geen ervaring hebt met het opleiden van jonge paarden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:30

bij twijfel niet doen.

er zullen nog leuke,toffe paarden zijn waar je niet met een klein hartje zal opstappen voor een proefritje.

je zal het jezelf altijd beklagen mocht het tegenvallen.
vooral voor je eerste paard kies je beter voor zekerheid.

(tuurlijk kan het altijd wel beter meevallen,maar dat weet je niet zeker,en als je onzeker bent omdat ze groen is en nog niet erg doorgereden,dan zou ik niet onzeker aan zo'n avontuur beginnen)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:31

En die heeft niet even een uurtje tijd om het paard voor te rijden zodat het verkocht kan worden? Voelt voor mij gek.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:33

Wat zoek je voor jezelf? Heb je een lijstje met eisen?

Zie je het zitten met zo'n groen paard?
Ze moet nog veel leren en is -zoals ik het lees- eigenlijk ruitermak, maar het inrijden is er nog niet echt van gekomen. Daar zul jij dan dus mee verder moeten. Of je moet haar wegbrengen om verder te laten beleren.

Of wil je een paard waarmee je meteen al zelfstandig mee kan stappen, draven en galopperen onder het zadel en ook lekker buitenritjes mee kan maken?

Ik heb ook zo'n jonkie gezien toen ik voor het eerst op zoek was. Maar die kende al wel wat meer (die kon je al zelfstandig in de bak rijden en kende al alle gangen onder het zadel). Ik was eigenlijk niet op zoek naar zo'n jonkie. Super lief diertje, maar vond haar alleen erg onzeker en dat ben ik zelf ook. Dat leek me uiteindelijk toch geen goede combi.
Ik ben voor een 7 jarige gegaan die alles al kende en met een behoorlijk zelfverzekerd karakter. Ik heb haar nu 8 jaar en ik kan er mee lezen en schrijven. Ik heb haar ook prima naar mijn hand kunnen zetten, ookal was ze al wat ouder toen ik haar kocht.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:34

Als een verkoper aangeeft dat er niemand is die haar kan voorrijden dan gaan de alarmbellen rinkelen bij mij. Als verkoopster weet je gewoon dat een ruiter noodzakelijk is of ze wil het paard in de snelle handel hebben en er verder geen tijd aan besteden om wat voor reden dan ook.....
Een paard dat al enkele keren bereden is en braaf is veel meer geld waard dan een verpest paard en dat weet zij ook, toch kiest ze ervoor om het paard niet te laten voorrijden voor jou...
Ik zou verder kijken naar een ander paard met meer ervaring.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:34

Ik stuur je even een pb

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:35

Ga er nog binnenkort eens onverwacht heen. Bij een echte handelsstal met een dergelijk verhaal zou ik vraagtekens hebben.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:36

Ik kan me niet voorstellen dat iemand geen 10 minuten tijd heeft om het paard te laten zien... Tuurlijk kost een scriptie veel tijd, maar je werkt daar toch geen 24 uur per dag aan?

Ik zou lekker verder kijken. Geen hand vol, maar een land vol! En bij twijfel niet doen. Je hebt er alleen maar ellende van als het niet goed gaat en dat risico zou ik niet willen nemen en helemaal niet als het je eerst eigen paard is. Dan wil je toch liever een (jong) paard waar je zo op kan stappen en weg mee kan rijden?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:40

Ik zou de stal zeggen dat iemand anders haar moet voorrijden en het anders niet doorgaat. Zou het risico niet nemen er zomaar zelf op te gaan zitten, je ben niet de eerste die er bij een proefrit afdonderd omdat paard toch niet zo braaf is.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 14:40

Oh nee het is zeker niet dat ze haar helemaal niet kunnen voorrijden. Dochter doet scriptie en is daarom niet in staat zich 100% in te zetten voor inrijden. Voorrijden is mogelijk, maar dan moet meisje wel aanwezig zijn. Vandaar dat eigenaresse zei dat voorrijden misschiennn niet mogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:42

Ik zou je ook adviseren niet een groen paard te kopen.
Er staan genoeg paarden te koop die aan je eisen voldoen.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:44

Mawrr schreef:
Oh nee het is zeker niet dat ze haar helemaal niet kunnen voorrijden. Dochter doet scriptie en is daarom niet in staat zich 100% in te zetten voor inrijden. Voorrijden is mogelijk, maar dan moet meisje wel aanwezig zijn. Vandaar dat eigenaresse zei dat voorrijden misschiennn niet mogelijk is.

Enkel opstappen als je er goed bij voeld en na het voorrijden door die dochter. Als je nu een 2de keer gaat kijken goed afspreken dat er iemand moet zijn om voor te rijden. Als die dochter dan onverwachts niet aanwezig is dan zou ik het helemaal laten liggen.
Laatst bijgewerkt door FatCat op 06-06-17 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:45

Een wijs en ervaren paardenman, die zelf ook zadelmak maakte en echt lastige paarden corrigeerde, zei ooit tegen mij: “altijd laten voorrijden, je weet niet bij wat voor gek je terecht gekomen bent”.

Een “zadelmak” paard dat niet voorgereden kan worden laat bij mij de alarmbellen rinkelen.

Geen hand vol maar een land vol. Op naar de volgende.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:46

Ik zou ook argwaan krijgen bij zo een verhaal. Een scriptie kost veel tijd, maar zo veel dat je helemaal niks anders meer kunt doen? Onzin!!!!! Dit klinkt echt niet goed, foto's zeggen eigenlijk maar weinig, omdat het echt maar een momentopname is. Kan best zijn dat ze eerst als het ware overvallen is, en dan redelijk braaf loopt, snel foto maken en die gebruiken. En ook je onder druk zetten, met de eerste die met geld komt enz.enz.. Dat voelt ook niet goed en ook niet eerlijk. Uiteindelijk wil je van een betrouwbaar iemand kopen. Garanties heb je nooit, maar als het al niet helemaal goed voelt, is de kans op gebreken nog groter.... Succes met je zoektocht. Zoek lekker verder! (Ik herken het verhaal, vriendin van mij vond het eerste paardje ook super leuk, tot ik mijn mening gaf, zijn toen bij een ander paard gaan kijken.......die heeft ze gekocht en een super fijn dressuur/spring/gezinspaard aan gehad). Laat je niet onder druk zetten!

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:47

Als ik het zo lees, heb je zin en tijd om een band op te bouwen met een jong paard. Als jouw vader ervaring heeft in de paarden, en positief is, zou ik die mening zwaarder laten tellen dan de mening van een bokker. Hoe staat hij erin? Was hij na afloop te spreken over wat jullie gezien en gehoord hebben?

Daarnaast is het misschien een idee om een tweede keer nog te gaan kijken. Vraag of je het paard eerst zelf mag longeren en wellicht, als jij het aandurft, er op te stappen na het longeren.

Ik lees namelijk echt tussen de regels door, dat je een band wil opbouwen. En dat is geweldig om met een jong paard te doen. Ja, je moet geduld hebben. Maar met de juiste begeleiding (misschien een instructrice die ervaring heeft met jonge paarden), liefde, geduld en tijd, lijkt het mij een haalbaar ''projectje''.

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:52

Een handelsstal en dan geen ruiter hebben die 10 minuutjes even een paard voor kan rijden? Vraag me af wat er dan wel allemaal niet mis is aan dat paard. Nogmaals contact zoeken en duidelijk aangeven dat je haar eerst onder het zadel wilt zien, en anders afzien. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 14:55

@Eef_Bam: waarschijnlijk laat ik haar dan inderdaad ergens de basis beleren. Ik ben me een beetje aan het inlezen hoe en wat nu. Maar dat is zeker een goede tip!

@larissa96: Nee, dochter woont een klein uurtje verderop. Ze wil inderdaad wel voor me voorrijden, maar ze is niet altijd beschikbaar.

@mairead: ik heb zeker een lijstje met eisen. Ze voldoet aan alles, behalve dat ze niet beleerd is. Desondanks lijkt ze me wel prettig om mee te werken en mee aan de gang te gaan, vandaar dat ik nu zo twijfel.

@bravura: ik ben vanochtend een uur te vroeg aangekomen, en het kwam aardig over alsof ik ze had verrast (eigenaresse was ook nog niet op stal). Paardje liep ook nog in het weiland, dus had niet het idee dat ze is voorbereid oid.

Dank voor alle reacties! Daar kan ik echt wat mee. Maar voor de duidelijkheid: het is NIET zo dat ze het voorrijden hebben uitgesloten, alleen dochter is vaak niet aanwezig. Maar had mezelf wel al voorgenomen om dan maar af te spreken wanneer zij wél kan, want ik ga gewoon niet zomaar op zo'n groentje zitten. Ik ben een zelfverzekerde ruiter maar ik ken dat paard helemaal niet.

En wat verder kijken betreft hebben jullie ook gelijk. Ik zie alleen veel potentie in haar en ik ben bang dat ik spijt ga krijgen. Ik ben best kieskeurig qua grootte en bouw (en uiterlijk, kan wel liegen dat t niet zo is maar speelt wel degelijk voor een klein deel mee).

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 14:56

_Rataplan schreef:
Ik zou je ook adviseren niet een groen paard te kopen.
Er staan genoeg paarden te koop die aan je eisen voldoen.

Was dat maar zo.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:58

Als dit echt hét paard voor je is moet je gewoon een tweede keer gaan. Maar ga er niet op zonder dat die voorgereden is en als je het niet vertrouwd dan ook niet doen. En laat bij een keuring bloedonderzoek doen op eventuele sedatie. En soms moet je een gok nemen in het leven!

Je kan ook nog iemand met veel ervaring qua rijden meenemen die het paard na de voorrijder nog even rijdt en dat je er daarna zelf pas op gaat.

Ik verwacht niet dat een papierloos paard wat nog weinig kent een godsvermogen kost, mocht het toch niet klikken of niet gaan dan is zo'n paard altijd wel weer te verkopen voor een normale prijs (mits die gezond is).
Laatst bijgewerkt door mavantos op 06-06-17 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

ThreeFingers

Re: Een potentieel paardje bezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:04

Wat zeggen je ouders? Met name je vader die veel ervaring heeft?

Gewoon nog een keer heen gaan en iemand mee nemen die veel ervaring heeft, en die het paard voor je wilt voorrijden.