Prijs van een jong, lief groot paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KellH

Prijs van een jong, lief groot paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 06:39

Hoi,

Eindelijk is het zover! *\o/*
We gaan opzoek naar een paard dat bij mij past en waar ik nog lang plezier mee kan hebben. Na veel informatie verzameld te hebben. En goed te kijken naar waar ik nu sta in mijn rijden, heb ik een lijstje gemaakt met eisen die ik graag in mijn paard terug zou willen zien.

Deze eisen zijn:
- een jong maar beleerd paard. in de leefdtijds categorie van 3 tot 5 jaar.
- een lief en nuchter paard. Natuurlijk mag er wel wat pit in zitten maar het moet geen heethoofd zijn.
- Het paard moet een schofthoogte hebben van minimaal 1.73 m ( door de leefdtijd komt er waarschijnlijk nog wel een paar cm boven op )
- en heb ik een kwpn'er, olderburger of gelders paard.
- Ook moet het paard wel een beetje potentie hebben om in de dressuur verder te komen.

Op internet heb ik al veel informatie gevonden over de verzorging, kosten en de dingen waar opgelet moet worden bij de bezichtiging. Tevens heb ik ook al met diverse mensen met paarden kennis geproken.

Voor dat we kunnen zoeken en bezichtigen heb ik nog wel een paar vragen. En ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met deze vragen.

-Wat gemiddeld een paard die voldoet aan mijn eisen? op internet zie ik veel verschillende bedragen voorbij komen. ( wel heb ik mooie spaarpot )
-Is het gebruikelijk om in het eerste contact met de verkoper al naar de prijs te vragen ? in verschillende advertenties stond dat het onbeschoft is om hier gelijk naar te vragen en de indruk geeft dat je alleen maar in geld denkt.
-Als een paard al röngelogisch is gekeurd, moet ik hem dan nogmaals laten keuren of de foto's door sturen naar mijn eigen DA?
-Zijn er veel verschillen tussen het kopen van een paard bij een particulier en bij een handelsstal?

Ik moet zeggen dat de voorpret al superleuk is. Ik kan niet wachten tot het moment daar is.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 07:00

Leuk vooruitzicht! Maar eerst een vraag aangezien je je zoektocht erg gaat beperken denk ik om een goed paard te vinden. Waarom zo'n mega hoge stokmaat?

belle_boef

Re: Prijs van een jong, lief groot paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 07:06

Je zal ze met deze eisen vinden vanaf zon €5000

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 07:06

Heb je ervaring om een jong paard op te leiden? de meeste paarden hebben wel in enige mate potentie voor de dressuur..dus wat is je definitie van potentie? {ooit Z lopen..of subtop ambities?}

Wat je zoekt daar zoeken heel veel mensen naar, dus ga er maar vanuit dat de paarden die aan je zoekplaatje voldoen en gezond zijn niet goedkoop zullen zijn. En neem iemand met voldoende verstand en kennis mee.

Het is niet raar om naar de vraagprijs te vragen in het eerste contact, maar wel zo netjes om dat te combineren met een aantal andere vragen.

Altijd foto's doorsturen naar je eigen DA of opnieuw rontgenologisch laten keuren. In ieder geval altijd klinisch laten keuren.

Wat betreft je laatste vraag..dat ligt aan de handelstallen en de particulieren waar je heen gaat. Overal zitten rotte appels tussen, over het algemeen kennen particulieren hun dieren beter.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 07:12

Wat leuk dat je een paard gaat kopen :D Ik zou je ten eerste al willen aanraden om de zoekfunctie hier op bokt te gebruiken, er zijn volgens mij genoeg topics te vinden wat betreft het kopen van paarden waar je wat info en ideetjes uit kan halen.

Wat betreft prijs denk ik dat je in een erg groot gebied zit. Je zoekt een paard met een beetje potentie om de dressuur door te komen, maar moet ie dan al helmaal door gereden zijn of is net aan beleerd ook goed, moet ie al wat wedstrijden/winst hebben gereden, moet ie zo'n beetje alles al gezien hebben, moet ie een keer een leuk M/Z proefje kunnen lopen of echt hoog de top in, etc. Als ik een gok mag doen denk ik dat de prijzen voor wat jij zoekt een beetje beginnen vanaf 3000-5000€, maar ik vind het een beetje lastig in te schatten.

Vroeg in het contact met de koper naar de prijs vragen vind ik niet perse heel gek. Ik neem aan dat je toch een max. budget hebt en dat het voor zowel jou als de verkoper zinloos is om er veel tijd in te steken als het hem toch niet gaat worden. Ik denk vooral dat het te maken heeft met de manier waarop je het doet. Ik bedoel, als je de verkoper een bericht van een zinnetje stuurt met alleen 'wat moet ie kosten?' dan maakt dat natuurlijk niet echt een goede indruk.

Foto's doorsturen of opnieuw laten keuren kan allebei (maar doe in ieder geval 1 van beide!), dat zou ik gewoon gaan overleggen met je dierenarts.

En wat betreft handelaren/particulieren: heel algemeen gezien zijn paarden voor de handelaar natuurlijk puur rondlopend geld, maar de ene handelaar zal meer begaan zijn met het hele proces dan de ander. Als je een paard bij een handelaar wil gaan kopen zou ik gewoon wat gaan rondgoogelen op de naam en dan lekker een aantal stallen bezoeken samen met iemand die er ook een beetje kijk op heeft. Dan merk je vanzelf wel wat betrouwbaar voelt en wat niet.

KellH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 07:17

Bedankt voor jullie super snelle reactie's.

Stokmaat heb ik liever zo hoog omdat ik zelf 1,82 ben en mijn vriend die er af en toe ook lekker mee naar het bos gaat 1,95 is. Verder heb ik nu een bijrijpaard die op 1,65 zit en dit ziet er niet heel mooi uit.

Het bijrijdpaard wat ik nu rijd is ook 5 en ben ik mee begonnen gelijk na het beleren. Met potentie bedoel ik dat het de bedoeling is om toch wel z te redden en vanaf daar verder kijken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 07:21

Mijn paard was dan 2 en onbeleerd, daar heb ik 7000 voor betaald. Waarom wil je per sé beleerd? Ik vind dat voor een driejarige helemaal geen pluspunt.

Edit: voldoet verder aan je wensen. Heel lief en groot. KWPN.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 07:33

Dat ligt er aan. Mag hij een bemerking hebben of moet hij 100% zijn klinisch en röntgen? Want een goed paard met een chipje is nu eenmaal goedkoper dan een 100% oké paard. Voor een paard dat ook nog in het Z de eerste prijs kan meenemen, zou ik vanaf de 8000 gaan. 1 met een kleine bemerking en die hetzelfde kan vind je met een beetje geluk voor 5000.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:55

Als je koopt bij een particulier is het particuliere koop. Als na de koop een gebrek aan het licht komt, moet jij als koper bewijzen dat het voor de koop al aanwezig was.

Als je koopt bij een handelsstal is het een consumentenkoop en je geniet consumentenbescherming. Als na de koop een gebrek aan het licht komt, moet de verkoper bewijzen dat het voor de koop al aanwezig was.

Dat is de verkorte theorie. Helaas is de praktijk een stuk weerbarstiger, dus ik adviseer je om alle gemaakte afspraken vast te leggen in een koopovereenkomt.

M.b.t. foto’s: dat ligt er helemaal aan hoe oud de foto’s zijn. En wil je het paard ook gaan verzekeren? Boven een bepaalde verzekerde waarde moet het paard X-Ray gekeurd zijn, en mogen de foto’s niet ouder zijn dan 3 maanden (uit mijn hoofd).

Het ligt er ook aan hoe het eruit ziet op de foto’s. Is het paard puntgaaf, of is er een bemerking. Voorbeeld: ik was vorig jaar bij een hele leuke merrie. Had een bemerking (chipje). Dierenarts verkoper vond het geen bezwaar, mijn dierenarts vond het een rotplek. Ik heb er daarom vanaf gezien.

Als er geen vraagprijs bij staat, is dat altijd de eerste vraag die ik stel. Als jij 8000 budget hebt, en de vraagprijs is 15000, dan ga je toch niet bij elkaar komen, en is het onnodig elkaars tijd nog verder in beslag te nemen. Bovendien: als je iets te koop zet heb je een idee van wat je ervoor wil hebben. Ik vind het altijd zo raar dat er dan geen vraagprijs bij staat.

Er is ook een speciaal topic voor:
[HK] Nieuw paard kopen, deel XX

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:07

stokmaat zegt niet alles.

een brede 1.65m kan mooier ogen dan een smalle 1.70m bv.

zelf ben ik bv 1.76m en kan perfect op mijn tinker van 1.43m zitten zonder dat het raar oogt.
ze is een enorme tank en doordat je veel ronder zit, zit het er ok uit.

dus stokmaat alleen zou ik me niet op afpinnen.

niet direct naar de prijs mogen vragen vind ik zo'n onzin.
waarom elkaars tijd spenderen als het paard bv totaal niet binnen je budget zou vallen?

uiteindelijk heeft iedereen een budget.
als het paard erin past,kan het een optie zijn,indien niet,dan stopt het meestal,hoe goed het ook zou passen.

dus ja,gewoon vragen.

persoonlijk zou ik nooit kopen via een handelsstal.
wetende dat die mensen het paard voor veel minder kochten en er dik op verdienen,kan jij het evengoed goedkoper bij de particulier gaan zoeken.
met een goeie keuring kom je een heel eind.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:13

Wat ik in heel dit verhaal mis... Wie ben jij als ruiter? Je kan wel een heel 'eisen'pakket hebben, maar kan je dat alles wel zelf handelen? Want een jong paard betekent toch veel investeren in opleiding. Geduld hebben, hoogtes meemaken maar veelal hele diepe dalen doorkomen. Grote paarden zijn mooi, maar doen er meestal langer over om uit te groeien. Dus wil je direct de wedstrijden in, dan wordt em dat al minder snel wat. tenzij je dus over veel ervaring beschikt en goed weet wat managen inhoudt. Prijs is heel afhankelijk. Een gezond paard, met potentie en een deftige basis én handig na te rijden, daar zal je toch al snel wat voor neerleggen. (tussen 8-15.000 kom je allicht al een eind)
Laatst bijgewerkt door bulck op 24-05-17 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:15

Ik heb geprobeerd je vragen te beantwoorden. Ik was ook op zoek naar een soortgelijk paard, en heb hem gevonden. Je mag me altijd een PB sturen.

Prijs: Wil je lang zoeken naar de perfect match voor weinig geld, dan kun je met 4000 euro bij de juiste verkoper ver komen. Toch geeft het ietsje meer ''zekerheid'' (en minder tijd en frustratie) als je aan 8000-10.000 gaat denken.

Ik vind het helemaal niet raar om in het eerste contact naar de (vraag)prijs te vragen. Het is simpelweg een dure investering en het zou jammer zijn om je op een paard te verheugen terwijl het misschien niet binnen het kostenplaatje past. Verder zou ik je niet adviseren niet te zeggen aan welke prijs jij denkt, de verkoper verkoopt zijn/haar paard. Dus hij/zij moet ook een prijs in het hoofd hebben, en die ook kenbaar maken.

Het is maar net hoeveel je wilt investeren in zekerheid. Toch vind ik röntgenologisch iets voor de echte dure sportpaarden. Die van mij is röntgenologisch gekeurd en heeft een chipje. Toch staat mijn paard heel hard op de benen en is nog nooit onzuiver geweest. Wel altijd een paard klinisch laten keuren. Ik heb wel de foto's aan mijn DA laten zien.

Particulier zit veel emotionele waarde aan (Kan duurder uitvallen dus, tenzij ze naar een gouden stalletje op zoek zijn. Maar kijkende naar de eisen van jouw toekomstige paard acht ik die kans kleiner dan bij bijvoorbeeld een oud paard wat ooit ZZ Zwaar heeft gelopen, snap je?). Handelsstallen zullen eerst proberen het meeste te vangen, maar komen vaak veel in de prijs omlaag. Wel zijn particulieren ''eerlijker'', zo is mijn ervaring in ieder geval, al hebben ze er ook vaak minder verstand van. Het ligt er ook maar net aan of het een grote sport handelsstal is, of een man die als hobby heeft paarden kopen, fatsoenlijk op de foto zetten, en verkopen voor een paar 100 euro extra. De 2e optie gaat mijn voorkeur naar uit. Ik had contact met een aantal van zulke handelaren en ze zouden me laten weten als ze een paard voor me hadden staan. Uiteindelijk ook op die manier bij mijn paard uit gekomen.

Wederom: dit zijn mijn ervaringen. Ik raad je aan iemand mee te nemen die veel ervaring heeft met de handel. Iemand die je altijd zijn mening zal geven. Ik raad je aan daar ook altijd naar te luisteren, hoe frustrerend het kan zijn. Soms ben je blind voor dingen. Wederom: voor meer vragen mag je me altijd een PB sturen.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:31

je hebt al uitstekend advies gekregen.

Wilde nog toevoegen om je niet vast te pinnen op het wensen lijstje. Gewoon door flexibeler te zijn op stokmaat alleen al ga je meer opties hebben. Sommige paarden toonen grooter.

Is dit je eerste paard?

Success :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:33

Borstnoot vat het goed samen.

Qua hoogte, ook hier het advies hier niet te strak aan vast te houden, een breed paard van 1.70 kan veel langere mensen hebben dan een smalle van 1,77 (uit eigen ervaring :) )

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:01

Eentje van die grootte die op drie jaar al beleerd is (eigenlijk elk paard dat op 3 beleerd is): slecht idee. Die grote hebben meer tijd nodig om goed uit te groeien en sterk te worden. Dus verleg je leeftijdsgrens naar min 5-6 tot max 8-9 jaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:05

Wat je zoekt is een sportpaard (met potentie tot minimaal Z) in een heel courante maat en van een heel courante leeftijd. Die zijn niet goedkoop kan ik je vast zeggen. Ik denk dat je aan een vanaf prijs moet denken van zo'n € 10.000.

Ik kan je het volgende adviseren:
1. Ga vooral veel kijken. Zonder in je hoofd te hebben dat het paard waarnaar je gaat kijken het ook moet worden. De periode van rondkijken is om veel ervaring op te doen en uit te zoeken wat je nu precies zou willen. En je leert gelijk iets over de prijzen die zo'n beetje worden gevraagd. Laat je door verkoper niet opjagen door verhalen dat er meer kapers op de kust zijn. Er zijn namelijk ook genoeg paarden te koop. En nee, het is niet gek om naar de prijs te vragen :D :D
2. Als je een aantal leuke paarden hebt gezien; ga dan terug met iemand met verstand van paarden en van het aankooptraject. Iemand die jou ook goed kent en weet wat je aankan, zodat je niet in de verleiding komt om een paard boven je kunnen te kopen. Ga meer keren terug om het paard van je keuze te bekijken. En nogmaals, laat je niet opjagen door de verkoper. Wordt het deze niet, dan wordt het wel een andere.
3. Ga naar een goed bekend staande handelaar. Vaak staan de wat betere particuliere paarden ook te koop via een handelaar. De kans dat je bij een handelaar een goed paard tegenkomt is groter. Zij hebben de eerste selectie al gedaan. Je betaalt weliswaar wat meer, maar je hebt ook een half jaar consumentenkoop garantie op verborgen gebreken. Vaak is het bij een handelaar ook mogelijk een proefperiode af te spreken.
4. Laat klinisch en RX keuren. Ook als er al een (recent) keuringsrapport bij zit. Het is wel fijn dat er al een keuring is gedaan, want dan is de kans groot dat je niet voor niets keurt. Is er nog geen keuring gedaan, spreek dan af dat de keuringskosten voor de verkoper zijn. Zeker bij de wat duurdere paarden is dat vrij normaal. Laat altijd bij je eigen DA keuren of bij een grote kliniek die een flink eind uit de buurt van de verkoper ligt. Helaas is het nog steeds zo dat sommige DA's nog wel eens wat door de vingers willen zien als de verkoper een eigen klant betreft. Zorg ervoor dat je zelf bij de keuring bent en stel alle vragen die je nodig vindt. Heeft het paard bijvoorbeeld een beetje zijn staart geschuurd, kun je de veearts specifiek vragen daar opmerkzaam op te zijn. Je zal de eerste niet zijn die een eczemer koopt.
5. Heel belangrijk: stel een koopcontract op. In dat koopcontract kun je meer informatie over het paard laten vastleggen, waarvan jij wil dat het paard aan voldoet. In het verkoopcontract komt bijvoorbeeld te staan dat het paard gezond is, vrij moet zijn van stalgebreken, geen zomereczeem mag hebben en andere dingen waarvan jij wil dat het paard aan voldoet. Bijvoorbeeld verkeersmak of trailermak. Als het paard bijvoorbeeld staatsgevaarlijk is in het verkeer, of hij trapt iedereen het leven uit, dan kun je - als je dit in het koopcontract heb laten vastleggen - de koop ontbinden. Dat gaat met alleen een keuringsrapport van de DA niets, want dat zegt niets over het karakter van het paard.

KellH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 11:28

Bedankt voor jullie reacties.

Aan de stokmaat zit ik ook nog niet echt vast. Ik zou alleen graag zien dat het een mooi geheel is.

De leeftijd is inderdaad ook nog niet vast. Toch zie ik wel graag dat hij jonger dan 7 is. En we hebben alle tijd. Graag zou ik toch eerst een band op bouwen en een voorzichtig aan gaan trainen. Starten kan altijd nog.

Ook zal ik bij ons op stal vragen of mensen zo paarden weten die te koop staan. Ik heb al wel mijn instructie gevraagd mee te gaan naar eventuele bezichtigingen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:11

Leuk geniet ervan! En alvast een hele mooie zoektocht.
Qua prijs ga ik met Babootje mee, echt een paard rond de 3000/4000 euro gaat meestal geen topper worden. (Met alle respect dat zijn de recreatiepaarden bij ons op de club, de mijne was nog goedkoper hoor :D dus ik wil echt geen vooroordeel hebben, maar dat zijn geen paarden waarmee je over het algemeen bovenaan eindigt en bij de Z uitkomt) De paarden (kwpn) die ik langs zie komen met potentie voor meer, beetje extra gangen en al wat doorgereden... dat begint ergens bij de 10.000 euro en ze durven ook rustig 25.000 euro te vragen als ie nog wat beter loopt. Ik blijf zeggen dat elk paard uiteindelijk de Z kan halen, maar wil je ook kampioenschappen ed rijden dan zijn extra goede gangen wel handig. Ik denk dat je tussen de 10.000 en 15.000 euro wel wat gaat vinden.
Ik zou altijd klinisch keuren. Als er al een rontgen rapport bijzit dit laten beoordelen door je eigen dierenarts. Hij kan dan advies geven of het nogmaals moet gebeuren.
En zeker bij het eerste contact vragen naar de richtprijs. Als het paard je echt wat lijkt kun je altijd onderhandelen, maar als er nog de helft vanaf moet omdat hij anders buiten je budget valt gaat hm dat ook niet worden ;). Ik vind dat niet onbeschoft. Vaak staat er in de advertentie wel al een richtprijs of hogere prijsklasse bijv. Dan weet je al wel een richting.
Handelsstal of particulier kan allebei. De meeste handelsstallen hebben wel meer kennis van paarden, maar willen natuurlijk ook verdienen. En net als bij autoverkopers moet je wel een beetje oppassen. Je hebt meer garantie en op 1 stal kun je wat meer paarden zien en rijden ipv 1. Uiteindelijk moet je doen waar jij je prettig bij voelt. Misschien dat bijv je instructrice wel adressen weet die betrouwbaar zijn.
Via facebook komen ook wel eens leuke paarden voorbij. En op sporthorses.nl.
Verder nog een tip denk erover of je een ruin of merrie wilt... en als het een merrie wordt vraag hoe ze is als ze hengstig is...dat wil nog wel eens een probleempje zijn. Spreek ik uit ervaring :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:15

Keuren bij deze prijsklasse en verwachte belasting : eigen kliniek incl. RX, voeg daar ook meteen de hoefsmid en tandarts aan toe, hoeven en tanden in orde zijn nl rijtechnisch ook essentieel qua prettig kunnen samenwerken. Mocht je keuze een merrie zijn en er ook maar 0.1% kans op ooit veulen te willen fokken, kijk daar dan ook meteen naar. Want sommige kleinigheidjes zijn met goed management in bv een ruin geen probleem, maar wil je niet doorgeven aan een veulen.

Braaf karakter kan een aantal redenen hebben, incl. echt zo geboren, bloedtest bij keuring verteld je een deel (geen tekorten/sedatie als oorzaak braaf). Goede opvoeding is basis van braaf zijn, maar dat blijft niet vanzelf zo en kan (tijdelijk) verdwijnen door andere omgang/stalmanagement/voerschema/etc. Vraag dus ook goed hoe en wat qua omgang en dagelijkse routine, gewoonte doet hier nl ook weer veel. Paard wat wedstrijden moet gaan rijden, zal op dat punt flexibel/stressbestendig moeten zijn/worden en dat is ook weer makkelijker als er al wat ervaring is met veranderingen van stal/kudde/etc. Maak hier ook een trainingspunt van, uiteindelijk is desensibilisatie (bomproof/braaf) nl net zo belangrijk als sensibilisatie (licht aan de hulpen = ook zeer gewenste vorm van braaf!).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:23

Wil je eentje die helemaal gezond is, reken dan maar snel op 7.500-8.000 euro minimaal.
Dan heb je er eentje waar je misschien al wel op kunt rijden, maar waar nog geen sportklassering op zit en die verder ook nog vrij groen is.

Keuren doe je vooral als de prijs daar naar is. Je neemt geen genoegen met foto's van meer dan 5 maanden geleden, dan laat je die overnieuw maken. Vergeet rug en hals niet. Dier moet vlak voor aankoop klinisch zijn goedgekeurd.

Mankeert er toevallig wat aan zo'n paard, maar valt met het euvel verder wel te leven en het dier staat je verder goed aan, dan kun je gaan onderhandelen over de prijs; bij afkeuring zal de prijs meteen fors moeten zakken. Anders kijk je verder.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:36

Rug en halsfoto's zijn aan te raden, maar hou er wel rekening mee dat er (nog) geen richtlijnen bestaan voor de kwaliteit van deze foto's. Je kunt dus niet/moeilijk terugvallen op de beelden van de gemaakte foto's.

silkeshorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:41

ik denk 6000 euro zonder de kosten van de keuring van de dierenarts.
meestal worden de kosten door twee gedeeld

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:46

silkeshorses schreef:
ik denk 6000 euro zonder de kosten van de keuring van de dierenarts.
meestal worden de kosten door twee gedeeld

Klinische keuring is meestal kosten koper, zeker bij goedkeuring. Röntgen wisselt. Klinisch zou ik altijd doen, röntgen afhankelijk van prijs, doel en advies dierenarts naar aanleiding van de klinische keuring.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:55

Dees schreef:
Keuren doe je vooral als de prijs daar naar is. Je neemt geen genoegen met foto's van meer dan 5 maanden geleden, dan laat je die overnieuw maken. Vergeet rug en hals niet. Dier moet vlak voor aankoop klinisch zijn goedgekeurd.

Niet mee eens. Juist in de goedkopere prijsklasse "sterft" het van de paarden met gebreken en € 1000 vind ik al teveel om door de plee te trekken.
Keuren dus altijd en bij mij gaat ook alles op de foto. Een kneus heb je zomaar gekocht en ook al betekent het niet altijd meteen einde verhaal, je wil niet beginnen met een ziek of kreupel paard toch?

Een RX keuring is voor de verzekering maar 3 maanden geldig. Een klinische keuring maar 10 dagen. Dat kun je als richtlijn voor jezelf houden ook als je het paard niet zou verzekeren. Overigens zou ik dat zeker in het begin dat je hem hebt wel doen; je weet namelijk nog niets van het paard.
Zit er een rapport bij dat ouder is moet de keuring over gedaan. Zit er een rapport bij is dat fijn want in de regel is de kans dat het paard wordt goedgekeurd groot en keur je dus niet voor 'de kat zn viool'.
Uitzonderingen op de regel zijn er zeker, want een keuring is een momentopname en stapt een paard een dag later ongelukkig van de trailerklep kan er dus zomaar weer wat zitten. Altijd keuren dus, ook al is het paard al gekeurd geweest.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:02

Zeker bij de wat hogere verkoopprijzen mag je verwachten dat de verkoper de keuringskosten draagt of dat het paard al gekeurd wordt aangeboden.
Bij lagere verkoopprijzen vind ik het nog wel redelijk indien de keuringskosten worden gedeeld. Bij prijzen onder 2000 kun je dat bijna niet meer afspreken, maar loop je ook wel het risico dat je 4 of 5 paarden moet keuren eer je een gezonde tegen komt.