Ik wil het vooral even van me afschrijven, maar eventuele tips/adviezen hoe hiermee om te gaan zijn zeer zeker welkom.
Dit is mijn merrie Tirzah:

Tirzah heeft zomereczeem, daarom moet ze een eczeemdeken op. Helaas loopt er bij haar pensionstal in de buurt een meneer rond, die niet in zomereczeem gelooft. Vandaag kwam deze meneer P. voor de tweede keer huilend van frustratie naar mij toe, dat het mishandeling is om een paard met deze temperaturen onder een deken te houden. Hij dreigde zelfs de politie op me af te sturen.
Ik heb al eerder geprobeerd om hem uit te leggen wat zomereczeem is en dat mijn pony door de deken juist beschermd wordt, maar meneer P. lijkt niet te (willen) snappen dat ik deze aandoening niet verzin en dat mijn merrie gek wordt van de jeuk zonder de deken. Ik heb van alles geprobeerd om die deken niet op te hoeven, maar het is simpelweg het enige dat écht helpt (paard is jeukvrij met deken). Ik weet gewoonweg niet meer hoe ik dit aan meneer P. duidelijk moet maken.
Hij heeft het beste met mijn paardje voor, biedt zelfs aan dat ik haar gratis bij hem mag zetten (dag en nacht vol in het gras - lijkt me ook niet echt een succes), als die deken maar af gaat. Ik doe mijn best om rustig te blijven en kalm met hem in gesprek te gaan, want hij heeft de reputatie agressief te kunnen worden. Alleen voel ik me wel degelijk bedreigd als hij me opwacht en hij geeft aan dat niemand hem ervan kan weerhouden om te protesteren. Hij heeft zelfs mijn thuis adres gevraagd aan de pensionhouder, die dat niet geeft natuurlijk - maar het idee alleen al maakt dat ik me onbehaaglijk voel.
Ik ben bovendien ook bang dat hij op een dag voor eigen rechter gaat spelen en Tirzah's eczeemdeken afhaalt met alle gevolgen van dien. Overigens is de beste man niet helemaal 100% aangezien hij vertelt dat Tirzah tegen hem spreekt om te vertellen dat ze haar deken af wil.
Wat moet ik nu met zo iemand? Wat ik zelf in ieder geval van plan ben is om de politie te bellen met dit verhaal, zodat die er sowieso vanaf weten en eventueel kunnen ingrijpen als het te ver gaat. Verder denk ik erover om toch ook een aantal artikelen over eczeem en eczeemdekens uit te printen en aan meneer P. te overhandigen als hij er weer staat. Ik vind het namelijk ook oprecht zielig dat hij zo met mijn paard te doen heeft en hoop dat hij wat rust vindt als hij het beter begrijpt.
Ook wil ik hem duidelijk maken dat ik er niet van gediend ben dat hij mij opwacht en dat ik me daar bedreigd door voel, maar ik weet niet goed hoe ik dit kan doen zonder dat hij daar agressief op reageert.
Wat zouden jullie doen in deze situatie? Paard verhuizen heb ik ook aan gedacht, maar heeft niet mijn voorkeur.

Misschien baseert hij zijn standpunt ook wel degelijk op feiten, want het zou zomaar kunnen dat hij het dek 'doorgemeten' heeft en zo gebleken is dat dit dek niet goed is voor dit paard. Aangezien Bokkers fanatiek hun voer laten 'doormeten', niet door voedingsdeskundigen maar door mensen met een pendel/wichelroede om te kijken of het voer 'geschikt' is voor hun paard zijn de ideeen van deze man misschien ook wel gewoon de keiharde waarheid.