Kocht jij jouw paard particulier of bij een handelaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kocht jij via een handelaar of particulier

Particulier, paard is zoals voorgespiegeld
194 (47%)
Particulier, paard is anders dan verteld
63 (15%)
Handelaar, paard is zoals voorgespiegeld
112 (27%)
Handelaar, paard is anders dan verteld
40 (9%)

Totaal aantal stemmen: 409

moyra

Kocht jij jouw paard particulier of bij een handelaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 18:04

Ik ben door een "discussie" in een ander topic benieuwd geworden waar men hun paard(en) kochten.

Uiteraard zijn er mensen die in het verleden meerdere paarden hebben gehad en daarom lijkt het mij handig om de poll in te vullen over je huidige paard(en).
Maximaal 3 van je kudde kun je invullen

Ik ben erg benieuwd naar de cijvers omdat handelaren altijd afgeschilderd worden als boemannen/vrouwen

Nessie

Re: Kocht jij jouw paard particulier of bij een handelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:08

Mijn huidige paard heb ik particulier gekocht en was zoals beschreven. De ander heb ik zelfgefokt. Onze Haflinger 11 jaar geleden bij een handelaar gekocht, eczeem was toen niet vermeld, wel naar gevraagd (toen we het daarna zeiden zei die dat we haar konden omruilen maar ze is er nu nog steeds). De andere Haflinger heb ik van een kleinschalige fokker gekocht en hij was als vermeld.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:11

Ik heb mijn paard via de fokker gekocht en ze was zoals ze hadden verteld zonder gekkigheid.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:12

Paard 1 bij een handelaar vandaan. Is ongeveer zoals 'gepland', zowel fysiek als mentaal.

Paard 2 bij een particulier vandaan (iig geen handelsstal), maar ondanks dat we heel bij met hem zijn toch niet helemaal zoals gepland. Paard is een forse head shaker en het heeft heel wat hoofdbrekens gekost voor we er een beetje uit waren wat werkt voor hem.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:14

Mijn kwpn heb ik particulier gekocht en was zoals ze haar op de advertentie hadden gezet, toen we hadden afgesproken om te komen kijken had de oude eigenaar zelfs opgebeld om te zeggen dat ze ineens bokte en ze het zou snappen als we niet meer wouden komen.

Mijn haflinger was totaal anders, hij zou bij haar "gevaarlijk" geweest zijn maar hij stond 24/7 binnen en kreeg 3 kilo brok per dag.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:15

Ik heb beide paarden particulier gekocht.
Mijn merrie van toen 15 was precies zoals ze verteld hadden en hoe ze met proefrijden was. Was een sterke pittige merrie maar ze is 100% braaf en doet alles voor je. Echt super. Krijg nu nogsteeds kerstkaarten van ze haha

En mijn ruin is een verhaaltje. Hij was toen ik hem kocht 4 en Volgens eigenaar was hij heel braaf etc. Buiten gaan proefrijden met een ander paard erbij wat gestapt en een klein drafje. Maar nadat ik hem gekocht had was het echt een draak, trappen, bijten alsof hij nog nooit in een bak gereden was had geen stuur rem helemaal niets.
Uiteindelijk verhaal gaan halen bij de vorige eigenaar en alles netjes uitgesproken en ze heeft heel haar verhaal gedaan. Kreeg nog de keuze hem terug te brengen en het hele aankoop bedrag terug te krijgen maar heb dit niet gedaan.
Nu twee jaar later heb ik met de oude eigenaar datums gepland om samen met haar paard (zusje van mijn paard) en die van mij buiten te gaan rijden..
Laatst bijgewerkt door Niekj_Jente op 16-05-17 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:15

In mijn leven best veel ponys gehad, vooral ivm eruit groeien, ziekte en overlijden.

Zowel van handelaar als van partikulier. En bij nog meer mensen en bedrijven wezen kijken.

Van alle aankopen is het bij twee partikulieren juist fout gegaan. Een waar mijn eerste pony vandaan kwam waar ik was uitgegroeid een grotere gekocht en ingeruild voor de te kleine pony. Wel laten keuren. Bleek grote pony gedrogeerd en eenmaal thuis stokkreupel. Na een half jaar tobben erachter gekomen dat diertje kapot gesprongen was in de schouder.

Hij is toen omgeruild bij een partikulier die een pony hadden staan waar zij niet mee overweg konden en flinke gedrags problemen had (netjes gemeld en fijnste pony ooit overigens) en waar mijn pony een jaar in de wei op rust kon om te genezen.

Andere ook een dier met problemen gekocht. Was niet gezegd maar daar waren we wel al achter bij ernaar kijken. Maar ook deze was dus niet eerlijk. De andere aankopen bij handelaar of fokker ponys waren gezond en gedrag klopte ook. En bij een kon ik ook netjes omruilen omdat het dier voor mij toch te braaf was.

Maar ook bij best wat handelaren geweest waar het verhaal niet klopte of de dieren er erg belabberd slecht uitzagen. En die ook niet gekocht

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:17

Bij de fokker gekocht niet zadelmak en met bemerking die we wisten. Laten opereren en gaat prima met hem

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:18

Die van mij komt van een fokker vandaan. En hij is zoals ze het verteld had.

Ik wilde geen slome of 'saai' paard. Maar ook geen paard die alle kanten op springt behalve de goede.. Nou hij is perfect. Schrikt bijna nergens van, maar is geen dooie. :D

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:20

Allebei particulier.

Mijn eerste pony was mijn verzorgpony. Penny verhaal, pony moest weg was ontzettend lastig qua gedrag. Dus zo kocht ik op mijn 19e mijn eerste (kleine vervelende C) pony :D.

Nummer 2 ook particulier maar alles behalve gepland. Haar heb ik via bokt. In een huiskamer topic had ik leuk contact met een paar meiden. Zo ook met de vorige eigenaresse van mijn merrie.
Ze had wat persoonlijke problemen en Bo moest weg. Bedoeling was eigenlijk dat we Bo tijdelijk naar ons zouden verhuizen zodat ik haar "verkoop klaar" zou maken. (Ik had haar overigens voor een klein bedrag wel al over genomen omdat ze het niet meer rond kreeg)

Dat liep iets anders, pony bleek ziek dus had eerst de tijd nodig om aan te sterken. Echter bleek ze chronisch te zijn en vond het daarom niet eerlijk haar te verkopen.
Zodoende is ze na 6 jaar nog steeds bij mij :).
Laatst bijgewerkt door Saul op 16-05-17 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:21

Ik heb mijn paardje bij een kleinschalige handelaar gekocht, en ze is niet zoals voorgespiegeld. Ze heeft daar maar vrij kort gestaan, dus of zij het zelf doorhadden weet ik niet. Bij mij kwamen de problemen ook pas boven toen ze een ruime maand bij me was en ik meer van haar ging vragen. (Lang leve het introverte paard...) Welke van de twee opties dus beter is, tja, daar kan ik niet echt iets zinnigs over zeggen. ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:24

Ik mis de optie fokker.. Vind dat toch nog wel wat anders. Verkopen ook vaak meerdere paarden per jaar, maar geen handelaar. Bij particulier denk ik aan iemand die zijn/haar eigen (rij)paard verkoopt.

Ik heb er dus een bij de fokker gekocht, de andere bij een handelaar. Was gewoon eerlijk, maar ze kunnen in zo'n korte tijd ook niet alles weten natuurlijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:27

Allebei particulier. Mijn ruin ben ik een paar keer gaan bekijken in Friesland en een fantastisch lieve bokker is hem daar samen met mij gaan ophalen. Het klikte meteen als een dolle maar de vorige eigenaar wilde dat ik nog een keer terug zou komen.
Mijn merrie heb ik via via. In het begin moest ik best aan haar wennen. Maar nu mag ze niet meer weg <3

Volgend jaar op zoek naar een nieuwe pony. Dat zal een veulen worden. En die zal dus bij de fokker vandaan komen. Particulier of bedrijfsmatige fokker maakt me daarbij niet uit.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:28

Bij een fokker, geen idee in welke categorie dat bij deze stelling valt.
Het was geen handelaar maar wel een bedrijf :o

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:34

De merrie (KWPN van Metall) die ik nu heb komt bij een handelaar vandaan.
Deze handelaar bestaat nog wel maar nog door 1 persoon, maar hier op bokt stond/staat het heel slecht bekend, zo zie je maar dat je ook geluk kan hebben. :)

Ik heb haar al 8 jaar en het is een hele fijne merrie.
Ze is nu 15 jaar en nog topfit.
Nog nooit kreupel of ziek geweest.
Heel braaf in de omgang en met rijden, ik ga er altijd alleen mee naar het bos.
Ook kan ik er mee springen, dressuren, de Epervierdaagse hebben we gedaan.

Zo stond ze ook te koop, een lieve en werkwillige merrie :)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 16-05-17 18:51, in het totaal 3 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:36

Particulier, was eerst zijn verzorgster dus wist wat ik overnam. En de 2de bij de fokker vandaan, als veulen.

LadyMadonna

Ik heb 3x gestemd.
Mijn eerste pony werd me particulier verkocht alszijnde: hij is braaf, maar kent niks....
M'n tweede pony dacht ik particulier te kopen, bleek later een handelaar te zijn, pony gekocht alszijnde 3 jr. bleek 2 te zijn....
M'n derde pony heb ik bij een handelaar gekocht en die man was gewoon heel eerlijk. Ook over bijv de leeftijd, dat ie het niet precies wist, maar dat hij het paspoort op zou zoeken en mee zou nemen...

M'n 4e pony kocht ik van mijn stalhouder toen ze 6 weken oud was. Hij heeft haar gefokt

LauraO

Mijn huidige paard (sinds december in mijn bezit) komt van een handelaar. Het paard was zoals voorgespiegeld. Wat ik heb gezien is wat ik heb gekocht. Kwam daar wel in eerste instantie voor een ander paard, maar dat bleek volgens de handelaar niet bij mij te passen en daar had hij gelijk in. Ik waardeerde dat echt dat hij dat zei en dat ik beter kon wachten tot hij iets had wat meer bij mij zou passen en zo geschiedde.

Ik heb ontzettend slechte ervaringen opgedaan wat betreft het kopen bij een particulier. Zelfs met keuringen en koopcontracten bleek het niet wat het was en terugkomen op gemaakt afspraken is dus ook met een contract vaak niet mogelijk, omdat ze bijvoorbeeld het paard niet terug willen nemen etc.

Toen ik 3 jaar geleden weer begon met paardrijden, kocht ik een paard dat mij uiteindelijk heel veel geld heeft gekost. Hij bleek van alles te hebben wat bij een keuring niet echt aanbod komt, zoals de eczeem dat niet vermeld was, hij bleek ook diastase (weet niet of ik het zo goed schrijf). Daarna heb ik er nog een paar gehad wat niet goed bleek te zijn (oude blessure wat niet werd vermeld, waardoor het paard eigenlijk niet geschikt was voor mijn doel : springen/eventing.

Bij een handelaar is het ook niet altijd even goed, maar mijn ervaring is daar toch beter mee. Ik vind dat particulieren soms teveel de waarheid verzwijgen om maar van het paard af te komen. Wat ik jammer vind, want als je eerlijk bent vind je ook een beter passend nieuw huisje voor je viervoeter.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:39

1x particulier en 2x bij dezelfde 'handelaar'. Hij verkoopt eigen gefokte paarden en neemt niet gewoon iets binnen om weer t everkopen. Niet de typische handelaar dus :) Nooit problemen gehad met de paarden

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:40

Mijn eerste ruin kocht ik bij een handelaar.

Mijn tweede ruin bij een manege.

Mijn merrie bij een bedrijf/stal/fokkerij.

Alledrie zoals voorgesteld, maar ik kende ze alledrie ook al langer.

Bij de handelaar reed ik paarden (al bleek hij achteraf met goed voer erin wel een stukje heviger dan eerst); mijn tweede ruin was jarenlang mijn favoriete manegepaard; en de merrie kende/reed ik al meerdere nakomelingen van dus dat was een beredeneerde gok :D

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:42

Mijn kwpn ruin particulier gekocht.. helemaal zoals verteld en verwacht.

Mijn holsteiner komt via een handelaar, fijn paard, fijner als daar.. maargoed, daar wastie nog hengst, + 3 jaar oud, en voorjaar in zn bol.... Dus erg onstuimig, nu de rust zelve :-)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:44

Ik heb mijn meeste paarden van de fokker gekocht als jong dier.
Mijn huidige merrie particulier en ze is zeker zoals verteld is. Super braaf. Heb 2 veulens met haar gefokt en 3e is onderweg.

Jackie82

Mijn eerste pony (Welsh / shet) gekocht van een handelaar waar ik de paarden verzorgde.
Mijn tweede van een particulier, volledig onbeleerd, maar mensen waren wel eerlijk over het dier.

En 2 via een kennis die zelf ook een beetje handelen met paarden / pony's, maar dan waren veulens toen ik ze kocht, met 1 van hun had ik geen klik en is weer doorverkocht.
Daarna een maatje erbij gekocht voor de 'achterblijver' en die gewoon via een particulier via marktplaats, was een veulen van een x aantal maanden oud. Maar mams was aanwezig, helaas over de hengst kon ze mij niks zeggen omdat ze de merrie zelf drachtig had gekocht.

pradadaan

Ik heb mijn merrie particulier gekocht maar dat was wel iets anders als normaal. Wij verzorgde haar namelijk al 1,5 jaar. Dus wij wisten precies wat wij kochten. Mijn 2e paard is eigen fok.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:47

Mijn eerste pony kocht ik particulier. Was mijn verzorgpony dus wist wat ik kocht.

Toen een paard van een particulier op bruikleen gehad. Met evt optie tot koop in de toekomst. Die ging snel huiswaarts want was totaal niet wat verteld werd. Blij toendertijd dat dat uiteindelijk nog kon.

Daarna mijn huidige merrie gekocht. 1 keer langs geweest en toen betaald. Dus was een gokje. Maar goed gevoel erbij. En ze blijkt ook precies te zijn wat ik verwachtte, en wat eigenaar vertelde.

Handelsstal heb ik nooit gedurfd. Denk dat als mijn paard ooit overlijdt ik weer voor particulier ga. Gevoelskwestie