Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
cobiie schreef:Een terechte tik met de vlakke hand maakt de meeste paarden echt niet vals, wanneer er uit onmacht of angst geslagen wordt dan kan je dergelijke problemen krijgen.

mariavank schreef:Ik zelf geef soms ook wel eens een kleine tik, maar nooit hard. Als mijn pony bijt of vervelend duwt etc jaag ik zijn hoofd een beetje weg door een beetje te wapperen met mijn hand. Als hij zijn hoofd dan weg doet stop ik weer. Als dat "wapperen" niet helpt geef ik soms een klein tikje maar echt een klap vind ik totaal niet nodig. Je paard moet gewoon weten wat jou ruimte is dus als er echt een klap bij nodig is moet je eerst je paard maar leren wat jou ruimte is met grondwerk etc.
Vaag verhaal maar hoop dat het een beetje helder is haha
Chasey schreef:Een manege paard vind ik heel wat anders dan een eigen paard.
Op de manege waar ik werk mag het absoluut niet. Dit omdat de meeste ruiters daar geen benul hebben van hoe paardentaal in elkaar steekt. Ook de meeste stagiaires niet.
Ik loop er intussen al 13 jaar en ken de paarden. Als het moet, dan krijgen ze een tik. Maar dat komt niet vaak voor. Want ik ben al duidelijk genoeg met mijn lichaamstaal en houding in de omgang.
De meeste ruiters zijn dat dus helemaal niet, en een paard maakt daar misbruik/gebruik van. En krijgen dan 'zomaar' en knal, omdat de ruiter er niks van snapt. Dus nee, bij de manege waar ik werk mag het gewoon niet.
Mijn eigen pony's krijgen heus wel eens een tik (en als het nodig is een schop onder de kont). Maar wederom is dat bijna nooit van toepassing, omdat ik in de algemene omgang duidelijk genoeg ben. Dus we kunnen gewoon goed samen werken en weten wat we aan elkaar hebben en wie de baas is.