Ponyboarden met [***], zebra-style!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ponyboarden met Blacky, zebra-style!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:34

Soms zie je iets voorbijkomen en weet je meteen dat je daar al je hele leven op hebt gewacht: ponyboarden! :D Ik zag horseboarden voorbij komen en meteen kregen [***] & [***] een nieuwe bestemming; Ponyboard-Boys! Gelukkig wist ik mijn zus vriendin direct net zo gek te krijgen en dus terwijl de rest van Nederland Koningsdag vierden maakten wij er gisteren onze eerste echte Ponyboarddag van.

De ingredienten:
Afbeelding

Het board kwam vorige week binnen en is een longboard, dus speciaal voor asfalt gemaakt, en dit was de eerste keer in mijn leven dat ik uberhaupt een skateboard vasthad. Voor [***] was het ook de eerste keer, maar aangezien hij met zijn 20 jaartjes een volleerd enkelspan, tweespan en tandem-menpony is gaf hij er niets om. Dat gecombineerd met een voor auto's afgesloten dijk zorgde voor de perfecte Ponyboardplek.

Het Ponyboard-gevoel: :D
Afbeelding
Afbeelding

Het is echt zo gaaf om te doen. We begonnen makkelijk: vriendin stond op het board en 'hing' aan [***] (je hebt op asfalt echt nauwelijks kracht nodig) zodat ze allebei een beetje gevoel konden krijgen voor het board, en ik deed de teugels - en natuurlijk wisselden we regelmatig van plek. Ik was even bang dat je met polsbeschermers niet kon sturen, maar dat bleek geen enkel probleem.

En ja, dat gaat dan zo goed in stap en zelfs in draf dat je je vanzelf afvraagt: kan het niet ook los, dus met je ene hand getrokken worden en met je andere hand sturen...?
[***] vraagt zich af waarom ik alle bescherming om heb terwijl vriendin op het board staat. :')
Afbeelding

Alle begin is moeilijk: 8-)
Afbeelding

Maar toen ging het al snel vanzelf en lukte het ook om zowel pony als board te besturen in stap en draf, zelfs de moeilijkste bocht waarbij de pony naar jou toe draait:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Niet onbelangrijk; de beloning!
Afbeelding

We zijn constant bezig geweest met uitzoeken wat de juiste positie was en hoe je het beste kunt remmen (op asfalt rol je namelijk langer door) maar uiteindelijk waren we erg tevreden en het tuig lag echt super door hoe we de trektouwen bevestigd hadden, het is geen moment verschoven. We gaan dus nog een officieel trektouw maken om de pony in de juiste stand vast te kunnen houden, misschien toch ook mountainboardwielen kopen om het doorrollen wat te verminderen en dan met een tweede board erbij zal [***] er ook aan moeten geloven, want het is echt te verslavend...

En hier de hoofdrolspelers: [***] met op het board nog net zichtbaar zijn zebra-partner in crime. :D
Afbeelding

Wordt absoluut vervolgd! :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Ponyboarden met Blacky, zebra-style!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:37

Wat een braaf paardje. <3

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:39

Wat stoer! Ik vind op een skateboard staan al lastig :Y) , laat staan mezelf nog vasthouden, sturen en balans bewaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:49

Ja, [***] is echt een kanjer. _/-\o_ Naast alle stemhulpen kent hij ook in alle gangen 'langzaam' en 'hup' voor versnellen/vertragen binnen die gang wat echt ideaal is voor ponyboarden. [***] kent al die commando's in principe ook, maar die heeft wat meer temperament en luistert ongeveer net zo goed naar het gras in de berm en als dat hem roept dan sta je ineens naast de weg. 8-)
Belangrijkste les was dan ook: beloon tijdens het ponyboarden alleen zelf met voer en laat ze niet als beloning tussendoor in de berm pauzeren, want dan herinneren ze zich weer hoe leuk grazen is... >;)

@ Freerotun: Het staan viel eigenlijk heel erg mee, zelfs voor iemand die nog nooit op wat voor board dan ook heeft gestaan, omdat je je niet af hoeft te zetten. Wij gingen op het board staan en lieten [***] in met een stemhulp in stap gaan. De eerste keren hielden we bij die eerste stap nog even het schofttuig vast maar dat kun je eigenlijk meteen de tweede stap weer loslaten omdat je dan al meteen in het defintieve staptempo zit.
Het enige wat je moet leren is dat je je evenwicht niet kan/mag bewaren door meer gewicht op je hakken of tenen te leggen, want daarmee stuur je het board. Je leert dus al heel snel dat je je evenwicht met bewaren door van je linker- op je rechterbeen te leunen, en niet van voor naar achteren. [***] had speciaal peesbeschermers aan maar het board is geen een keer tegen hem aan gebotst, en zo begaafd zijn wij nou ook weer niet qua evenwicht en zo. :D

Bij de volgende ronde hebben we trouwen betere peesbeschermers met een harde buitenkant, een dekje voor boomloze zadels met inlages die de druk van het schoftje/buitenste touw nog beter verdelen en hopelijk ook springschoentjes om nog meer bescherming te bieden, mocht het board er toch eens vandoor gaan. 8-)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:50

het begin is er, en het gaat echt niet slecht zo te zien!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:50

wat gaaf zeg! Het lijkt me heel eng, maar met zo'n volleerde knapperd die je trekt moet het wel een heel ruig gevoel zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:51

Super leuk :D Veel plezier!

Wat tips voor het boarden zelf, als je hier mountainboard wielen onder gaat zetten dan krijg je ontzettend last van 'wheelbite', oftewel, in de bochten zullen je wielen het board raken en stoppen met rollen met als gevolg dat je ontzettend hard op je plaat gaat. Wat je wel kan doen (en dat zeg ik met pijn in mijn hard als longboarder :') ) is zand in je lagers doen. Hoe goed je doorrolt heeft namelijk te maken met de staat van je lagers.
Wat ook wel heel nuttig (en veilig!) is om te leren, is footbraken. Dat is in feite je rem. Ik zou dat eerst gewoon even oefenen zonder pony, rondjes rijden op je board en dan oefenen met footbraken. Let op, doe oude gympen aan want je zool vindt het absoluut niet leuk :') Wat je eigenlijk doet is dat je je achterste voet over de grond laat slepen om af te remmen. Op youtube kan je er wel veel filmpjes over vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:58

Wat een goede tips!
Zand in de lagers, dat klinkt als een super (wrede :') ) tip. Krijg je daarmee niet ook meer geluid als je rolt? Sowieso is het een heel goedkoop board waarvan 2 wieltjes gelukkig sowieso al niet doorrollen, maar de andere twee doen dat wel en die mogen nog wel wat stroever worden. Ik was ook al op zoek naar een klein formaat mountainboard wielen, maar stuitte tegen het probleem dat elk longboard blijkbaar een ander formaat assen heeft dus dat longboardwieltjes vervangen door andere longboardwieltjes al moeilijk is, laat staan door MB wielen.

Footbreaken klinkt ook goed, alleen lijkt me dat nog best wel wat coordinatie vergen omdat je dan op 1 voet op het board in balans moet blijven. Wel grappig dat de pony's dan op een gegeven moment het geluid van een over de grond slepende zool als hulp voor vertragen kunnen gaan zien. Zou handig zijn!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:28

Super leuk! Brave goude ouwe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:35

Als je zand in je lagers doet dan gaan ze zeker wel ratelen ja := maar denk dat een paard daar vrij snel aan kan wennen. Als je echt mountainboard wielen wilt, zou ik echt gaan kijken naar een (tweedehands) mountainboard.

legroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:40

jeetje wat gaaf zeg!
ik doe zelf al jaren aan skateboarden en mennen maar dit was niet zo snel in me opgekomen hoor _/-\o_

xKatinkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:53

Wauw, supervet! Dat moet ik als die-hard longboarder ook proberen bij mijn shettie, was nog nooit bij me op gekomen eerlijk gezegd. Hoe heb jij je pony aan het board laten wennen (geluid etc)?

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 14:07

Wow cool! Ik kan nog niet eens 1 been op een skateboard zetten zonder onderuit te gaan, laat staan rijdend achter een pony :=

Super knap van je pony! (En jou uiteraard ook)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 17:01

1 been op een skateboard zetten vind ik stiekem ook moeilijker dan 2, met 1 sta je zo wankel, helemaal als je ook nog afzet met dat andere been. Vandaar dat wij gewoon met 2 benen erop stonden en we [***] het trekwerk lieten doen. :D

Ons board is een heel goedkoop (waarschijnlijk flut-) board maar hij maakt nauwelijks geluid, dus daar was weinig griezeligs aan. We waren trouwens voor de zekerheid met z'n 3en; vriendin en ik met board & [***] en mijn vader op de fiets. Die kon [***] dus vasthouden terwijl vriendin en ik even om hem heen oefenden met elkaar trekken & op het board staan en toen [***] daar totaal niet op reageerde mocht hij meteen trekken met mij op het board en vriendin naast zijn hoofd zodat hij daar mogelijk nog wat steun aan zou hebben.

Het griezeligst vond ik zelf nog het idee dat ik per ongeluk met het toch wel zware board tegen zijn beentjes zou botsen (vandaar ook de beschermers) maar dat is geen enkele keer gebeurd. Ik wist helemaal niet dat je als mens dat board zo makkelijk kunt sturen, en dat gecombineerd met een makkelijk stuurbare pony ging dat echt perfect.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 17:13

Wat superleuk dit, en grappig om jou nou eens op de foto te zien.

Wat een brave (en leuke!) pony heb je. Veel plezier nog :)

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 17:30

Nice! Is toch wel heel tof :D Misschien moet ik het toch ook maar eens gaan proberen, al ben ik bang dat die van mij het wat minder goed toelaat. Blacky doet het superbraaf zeg!

Voor mensen die bang zijn voor skateboards; longboards zijn over het algemeen een heel stuk stabieler en makkelijker te besturen :) Dus er is hoop!

Ts; als je de kingpin wat vaster draait gaat het sturen wat stijver en voelt je board dus wat stabieler. Dan is het wat makkelijker om op één been te staan en het remmen te oefenen. Vrij makkelijk te verstellen, dus het waard om ermee te spelen en te kijken wat fijn voelt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:10

Ik ga meteen googelen op wat in vredesnaam een kingpin is, want dat klinkt erg interessant. Handig, zulke longboard-pro's! _/-\o_
Mochten er nog meer mensen tips hebben, dan hoor ik het graag.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:19

Heb je al de facebookpagina van het horseboarden gevonden? Daar staat een 5 stappenplan op om het zo goed mogelijk te laten verlopen allemaal.

Superleuk! Ik ben op zoek naar een 2ehands mountainboard, en dan gaat mijn kleintje van 95 cm er ook aan geloven :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:33

Tips waag ik me niet aan, maar wil wel zeggen dat het er erg leuk uitziet zeg! Als het met een board op het strand kan, kan het ook op straat met wieltjes. :D Kun je ook op rechts werken of is het makkelijker of logischer om links van de pony te blijven? Op het strand is het natuurlijk meer langs achteren en met ruiter dus toch even anders. Braaf dier, ook. Volgende keer meer tempo (en een cap, haha) :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:45

Die Facebook pagina had ik gezien ja, erg leuk wat zij met haar pony doet, en zij was ook een grote inspiratiebron voor ons. :j [***] en [***] zijn de 5 stappen echter al een jaar of 15 volgroeid aangezien het volleerde menpony's zijn die ook al veel ervaring met grondwerk (en vroeger ook Parelli) hebben. Bovendien is haar situatie denk ik toch wel anders dan de onze; zij werkt het liefst op onverharde bospaden en daar kom je weinig tegenliggers tegen. Wij hebben weliswaar een autoloze dijk, maar je moet wel zigzaggen tussen fietsers en wandelaars, vandaar dat we ook gewoon een hoofdstel gebruiken. Volgens de facebookpagina mag dat niet want dan zou de leadrope bij hoge snelheden teveel schommelen, alleen gebruiken wij gewoon lichte teugels en houden die steeds met een licht (men) contact vast zodat we dus ook konden slalommen/voltes draaien in stap en draf. In plaats van over rustige paden lekker hard rechtdoor gaan met een pony die gewoon het pad volgt moeten wij steeds kunnen bepalen waar de pony loopt, net zoals wanneer je met een koets de straat op gaat.

Ik las op de Facebook pagina dat je ook alleen maar aan de linkerkant van het paard zou kunnen skaten of erachter, aangezien je anders met je rug naar het paard zou staan. Maar wij draaien ons gewoon om zodat we zowel links als rechts van de pony met het gezicht naar de pony kunnen skaten, want ik denk dat je dat toch wel regelmatig moet afwisselen om scheefheid te voorkomen. Maar in het verkeer loopt je paard natuurlijk rechts, en zorg je dat jij tussen het paard en de rest van de wereld in staat voor de veiligheid.

En de cap gaat de volgende keer inderdaad mee! We hadden geen idee dat het zo snel al zo goed zou gaan. Ik dacht eigenlijk dat wel alleen wat achter de fiets zouden hangen en [***] meenamen om te wennen aan het geluid, maar dat ging wat sneller dan gedacht. :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:55

Wat gaaf!! Haha ik zou het zelf niet doen ( heb een slechte balans) maar om naar te kijken is het heel leuk

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 10:06

Ziet er heel erg leuk uit!!! :D
Ik vind de draai die jullie eraan gegeven hebben ook heel erg interessant en leerrijk om te zien!
(bv het menhoofdstel enzo)
Ik vraag me wel af waarom jullie ervoor kozen om er naast te boarden in plaats van erachter?
Lijkt mij logischer vanuit het mennen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 10:36

We hebben allebei geprobeerd en erachter kan ook, alleen als je ernaast staat dan kun je ook remmen door het schofttuig vast te pakken. Als je erachter staat dan sta je helemaal los en is het veel moeilijker/bijna onmogelijk om een noodstop te maken. Als je ernaast staat is een noodstop heel makkelijk: als je in je rechter(achter)hand het trektouw hebt en in de linker (voor)hand de teugels, dan hoef je voor een noodstop alleen de twee handen te kruisen.
Misschien een beetje onhandig uitgelegd, maar als je de pony vanuit de draf stil wilt zetten rol je als mens altijd nog wat langer door en kom je verder voor de pony terecht en hangen de teugels dus in boogjes (= dus geen rem meer). Door de achterste trekhand naar voren te bewegen komt die vast te zitten om het schoftje waardoor je je zelf afremt want je kunt niet meer naar voren schieten, en door je teugelhand over de trekhand naar achteren te bewegen zorg je dat de teugeldruk gelijk blijft, ook al ben jij toch iets verder naar voren doorgerold. Dat is tenminste wat wij ontdekten en wat in onze situatie met een heel erg makkelijk doorrollend bord op glad asfalt en hoofdstel met teugels het best werkte. :)

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 10:47

Ik heb het horseboarding op facebook ook bekeken en dat lijkt me super, dit ziet er voor mij wel haalbaarder uit. Mijn lieve (maar drukke en actieve) haflinger zal dit vast superleuk vinden! Lydia kent hem wel haha :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 10:52

Met een grotere pony zou ik echter wel voor een mountainboard kiezen denk ik, die wielen zijn namelijk groter, geven iets meer weerstand en zijn ook geschikter voor hobbels/kuilen en de hogere snelheden die je met een groter paard automatisch haalt. Voor mij is draf wel echt de hoogste gang met ons board, maar dat is persoonlijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt