rengalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

madanny

rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 20:29

heii!

in mijn les gaan we oefenen met ren galop (in de weide) en ik ben hier best wel een beetje zenuwachtig voor.. Dus hebben jullie misschien tips of tricks? Misschien voor mijn houding en hoe je het beste kan aansporen dat je gelijk goed kan gaan zitten..
ik heb in ieder geval mijn vingers gekruist haha

Groetjes madanny

fleurtjeuh

Re: rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:40

Rengalop oefenen in een weide tijdens een les?

Wat voor lessen zijn dit nou weer? >;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:42

fleurtjeuh schreef:

Misschien als voorbereiding voor een buitenrit? Daar kan het, ook ongepland, zo gebeuren.

Ik vind het nog niet zo'n raar plan hoor om dat te oefenen in een veilige omgeving.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:42

Nou... Het lijkt me misschien raar..
maar als je het goed bekijkt is het helemaal niet zo gek om dit te doen ter voorbereiding van buitenritten oid. In een wei kun je eea gecontroleerd(er) aanbieden dan buiten. Dus ik vind het helemaal niet zo'n gek idee eigenlijk.
Zou er wel voor zorgen dat de ruiters in de bak al de verlichte zit in een stevige goed beheersen en dat goed vol kunnen houden...

Edit.. precies wat mijn voorgangster zegt dus :j

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:43

Je rijd in Texel, maak ik op uit je vorige berichten?
Dan denk ik zo maar eens dat dit voor een strandrit kan zijn (sorry als het fout is hoor, zelf nog nooit een strandrit gedaan)

Verlichte zit is een must

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:47

Eerlijk, ik vind het bijzonder dat jullie dit leren! (Op een goede manier :) ) stel voor je paard vliegt er met een buitenrit van tussen gaat, weet je ook direct hoe je moet zitten oid.

Je hebt les, vraag aan je instructeur wat je moet doen, dat je zenuwachtig bent is niet gek. Dat was ik ook de eerste keer dat ik zo hard ging. Heel veel plezier en succes! Ik raad persoonlijk aan de beugels net iets korter toe doen dan normaal, en gewoon in de verlichte zit te gaan zitten :j

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:56

Inderdaad goed dat het geoefend wordt, maar in een wei ga je toch lang niet zo hard als over het strand of in het bos.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:08

Ligt er aan hoe groot de wei is :)

madanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 21:46

troi schreef:
fleurtjeuh schreef:

Misschien als voorbereiding voor een buitenrit? Daar kan het, ook ongepland, zo gebeuren.

Ik vind het nog niet zo'n raar plan hoor om dat te oefenen in een veilige omgeving.

klopt we gaan over een paar weken naar het strand :)

madanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 21:47

KittyDylan schreef:
Je rijd in Texel, maak ik op uit je vorige berichten?
Dan denk ik zo maar eens dat dit voor een strandrit kan zijn (sorry als het fout is hoor, zelf nog nooit een strandrit gedaan)

Verlichte zit is een must

dat was voor een andere buitenrit :p

madanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 21:48

sterreke98 schreef:
Eerlijk, ik vind het bijzonder dat jullie dit leren! (Op een goede manier :) ) stel voor je paard vliegt er met een buitenrit van tussen gaat, weet je ook direct hoe je moet zitten oid.

Je hebt les, vraag aan je instructeur wat je moet doen, dat je zenuwachtig bent is niet gek. Dat was ik ook de eerste keer dat ik zo hard ging. Heel veel plezier en succes! Ik raad persoonlijk aan de beugels net iets korter toe doen dan normaal, en gewoon in de verlichte zit te gaan zitten :j

oke heel erg bedankt :D

madanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 21:49

Tilmar schreef:
Inderdaad goed dat het geoefend wordt, maar in een wei ga je toch lang niet zo hard als over het strand of in het bos.

kan echt wel hoor, jij hebt niet de weide gezien? :p

madanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 21:59

ik vraag me nu wel af waarom sommige van jullie dit nou zo raar vinden? Ren galop is ook gewoon een gang van een paard, en vooral de gang als hij schrikt.. Dit kan zo gebeuren, dan is ervaring toch juist handig?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:18

Ja, vind ik ook hoor. Vind het superslim van jouw manege. Denk dat er raar tegenaan gekeken wordt, omdat heel veel maneges kennelijk niet zo creatief zijn om dit te bedenken, dit aan te bieden!!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:21

De beugels niet te lang, dan heb je te weinig steun als je zo hard gaat.
Dus liever wat korter, zodat je stevig in de verlichte zit kunt zitten.
Probeer een houding te zoeken dat je voelt dat je stevig iets naar voren zit, en probeer contact te houden op de teugels maar niet dat je er vanwege het harde tempo er aan gaat hangen.
Probeer ondanks het tempo contact te houden met je paard, dat je nog kunt voelen dat je paard zal reageren als je terug wilt nemen.

Ik heb ook wel eens ongewild een rengalop gedaan, met een paard dat 'blind' was voor alle hulpen en ik niks anders kon dan het uitzitten.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:32

Niet roekeloos gas gaan geven, maar rustig aan galopperen en been geven terwijl je in verlichte zit gaat. Handen iets naar voren doen en iets enthousiast roepen doet ook wonderen. Hou contact met de mond, maar ga niet hangen. Verlichte zit moet je dus wel onder de knie hebben, maar het tempo maakt dit vaak ook wel wat makkelijker :)

En eerlijk gezegd heb ik nog nooit bewust been gegeven, aangalopperen en aanmoedigen met stem was genoeg. Maar dat was dan ook een ontzettend lief, kalm paard die na een stukje rengalop uit zichzelf wel weer langzamer ging want dan vond die het wel weer genoeg geweest :Y)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:36

vind beetje link, in weiland heb je zo een kuiltje door bv konijnen die graven of mollen of paarden zelf, paard hoeft daar maar in te stappen in rengalop en het is over en uit.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:39

speurneusc schreef:
vind beetje link, in weiland heb je zo een kuiltje door bv konijnen die graven of mollen of paarden zelf, paard hoeft daar maar in te stappen in rengalop en het is over en uit.

Dat kan je overal hebben, niet alleen in een weiland.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:41

speurneusc schreef:

Betekent dat ook dat je je paard dan maar niet in een weiland zet?
Daar rennen en spelen paarden als het goed is ook hoor..

Bij gewoon goed weidebeheer kan dit prima.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:42

En dan allemaal tegelijk mooi langs elkaar of achter elkaar, of ieder op zijn beurt terwijl de rest aan de kant staat te wachten op zijn beurt... De mijne zou in dat geval met volle gas vertrekken en dan ergens halverwege uit het niets 180 graden draaien :'). Ik vind zo'n rengalop in een open weide maar niks. Maar mijn paard wordt gewoon te enthousiast en ik link het daaraan :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:48

Punz schreef:
speurneusc schreef:

Betekent dat ook dat je je paard dan maar niet in een weiland zet?
Daar rennen en spelen paarden als het goed is ook hoor..

Bij gewoon goed weidebeheer kan dit prima.

vrijwillig zonder ruiter rennen of gedwongen met een wiebelend ding op je rug uit onbalans en topzwaar das nogal een verschil

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:55

Een gat is een gat

Op een goed onderhouden weiland kun je prima een lekkere rengalop houden, geen enkel probleem!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 05:30

Oke, een heel groot weiland dus.. Dan ga ik toch mee met het gaten verhaal.
Een weiland is niet hetzelfde als het strand. Zeker niet als het paard waar je op zit het strand kent.
Ik rij ook wel eens in een (grote) wei en mijn paard is daar toch voorzichtig hoor. Dat gaat echt een stuk minder hard.

Maar zoals hier gezegd wordt, in ieder geval in verlichte zit en dan dan netjes contact met de mond houden.

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 10:48

Wat goed dat jullie de rengalop gaan oefenen, met instructie erbij! Probeer ten eerste je zenuwen onder controle te houden en niet in paniek te raken. Natuurlijk is het allemaal leuk en spannend, maar hou je hoofd koel. Ik neem aan dat je ook geleerd wordt om je beugels kort te houden, in verlichte zit te gaan, en je niet aan de teugels vast te houden/eraan trekken om je balans te houden.

Al met al, blijf rustig en let goed op de instructie die je krijgt. Zorg uiteraard dat je cap e.d. goed zit, en probeer ervan te genieten! :)

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 10:55

Ik zou het zelf ook bij de instructrice aangeven dat je het spannend vindt. Zij kan jou dan wat extra in de gaten houden, en je tips geven zodat je je wellicht wat zekerder gaat voelen.

In principe ervoer ik de rengalop niet heel veel anders dan een vlotte midden galop (qua verlichte zit en balans). Echter, in een rengalop kun je je paard echt helemaal laten gaan en rij je dus minder gecontroleerd. Netjes je hakken laag houden voor een goede balans en een verlichte zit aannemen (lijkt mij logisch :')).

Je paard hoef je waarschijnlijk niet veel aan te sporen. Je zult met een groep de buitenrit doen en voor het paard zal het vast niet de eerste keer zijn. Je geeft been en houdt je paard niet tegen aan de voorkant (in de mond). Dan zal hij met de andere paarden mee gaan en kun jij je focussen op je balans.