Besluiteloosheid in het houden van mijn paard of niet...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bieke86

Besluiteloosheid in het houden van mijn paard of niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 22:20

Ik zou graag wat advies van jullie willen. Misschien gewoon de andermans besluitvaardigheid lezen die ik zelf zou moeten hebben in mijn verhaal...

In 2009 is mijn paard bij me gekomen. Toen 4,5 jaar. Mijn doel was vooral om recreatief wat bezig te zijn, spelenderwijs grondwerk, hier en daar een lesje, lange wandeltochten, misschien een westernlesje ertussen nemen.
En dat is eigenlijk ook wat ik de laatste 8 jaar met hem gedaan heb. Het is te zeggen de eerste 6 jaar.

Op al die jaren is er heel wat gebeurd. Hij is ziek geworden en heeft lang stil gestaan, ik ben een aantal keer echt ziek geweest waardoor ik weinig met hem kon rijden of bezig zijn. Hoe dan ook, hij was mijn paard en ik hield van hem, stilstaan of niet ik deed alles voor hem.

Ik heb een paar jaar geleden een relatiebreuk gehad en mijn paard heeft mij er figuurlijk echt doorgetrokken. Urenlang, dagelijks, km's verslijten en hoofd leegmaken. Zalig was het.

Drie jaar geleden heb ik mijn huidige partner leren kennen. Ik ben verhuisd en paardlief mee. Omwille van mijn werk in combinatie met huishouden en bijberoep kon ik al wat minder tijd vrijmaken voor mijn paard. Hij kreeg al het nodige, maar ECHT rijden of er serieus mee bezig zijn, dat werd minder en minder. Op regenachtige dagen waar ik door de modder moest ploeteren heb ik vaak gedacht "wat doe ik in hemelsnaam, ik heb er toch echt geen plezier meer in??".
Maar dan zie je z'n lieve snoet en weet je weer waarvoor je het doet.

Een jaar geleden zijn we alweer verhuisd, definitief nu. Paardlief mee op een weide hier niet ver van. Ik huur nu zelf een weide (in plaats van altijd op pension gestaan te hebben) en deel de weide met een meisje. Het was ook een erg zwaar jaar: ik ben van job veranderd, een opleiding gevolgd in een andere uithoek van het land, verhuisd, en het fulltime werken in combinatie met al het bovenstaande was zwaar voor me. Ik heb ook weinig tijd kunnen vrijmaken om te gaan rijden met mijn paard, maar hij kreeg wel al de nodige verzorging en liefde als ik daar was.

De weide lag er deze winter modderig bij, veel geploeter. 's Avonds vertrok ik met tegenzin (wie vindt in de regen werken nu wel leuk?) naar ginder. Mijn vriend merkte dit op en begon zich af te vragen of dit meer te maken had met mijn gevoel voor verantwoordelijkheid dan wel of ik er echt nog wel plezier in heb om een paard te hebben.
En ik moet toegeven dat ik het zelf niet meer weet... De laatste jaren kruiste die gedachte wel eens in mijn hoofd, maar al snel dacht ik: nee je hebt er ook veel plezier mee gehad en weet dat hij je door zware momenten heeft getrokken.

Ik probeer mijn vriend dan wel uit te leggen welke emotionele waarde mijn paard wel niet voor me heeft, maar als hij dan vraagt of ik de laatste jaren echt plezier heb gehaald uit 5 keer rijden en voor de rest 4x/week mest ruimen en voeren, stel ik me die vraag ook wel.

Nu ben ik ook 3 maanden zwanger en vraag ik me soms af wat ik in de toekomst ga doen. Ik beval in oktober en het meisje waar ik de weide mee deel heeft me al gezegd dat ze voor mijn paard zal zorgen wanneer ik hoogzwanger ben en enige tijd nadien. Dat meisje weet niet helemaal hoe blij ik ben dat ze me dat ook maar heeft voorgesteld. Het is een tijdelijke zorg minder :).

Mijn vriend heeft niets met paarden. Hij zegt dat als ik plezier uit mijn paard haal, het voor hem oké is, zolang het qua kosten niet de pan uit swingt. We moeten een lening betalen, er zijn nog een aantal verbouwplannen en de baby zal no doubt ook wel wat geld gaan kosten..

Ik doe qua weideonderhoud nog alles voor de paarden en ik ben dat ook van plan om dat te blijven doen zolang mijn buik het toelaat. Maar rijden mag ik niet van de gyn. De laatste keer dat ik heb gereden was oktober 2016. Hij gaat dus weer op zijn minst een jaar stilstaan. Op dit moment haal ik dus wel plezier om hem af en toe te toiletteren, maar wie doe ik daar eigenlijk een dienst mee?

Ik ben zo besluiteloos als de pest.
Enerzijds denk ik dat ik mijn paard er een plezier mee doe om afstand van hem te nemen zodat hij terug de tochten kan maken waar hij zoveel plezier in heeft, anderzijds ben ik bang dat geen enkele koper voor mij 'goed genoeg' zal zijn voor hem, net omdat hij die emotionele waarde voor me heeft waar ik geen afstand van kan nemen.
Anderzijds ben ik bang dat als ik de knoop doorhak ik daar op termijn enorm veel spijt van ga hebben en het zelfs mijn partner kwalijk zou durven nemen omdat hij het zaadje van 'heb je nog wel plezier?' in mijn hoofd heeft geplant of het beter gezegd onder woorden heeft gebracht...

Hopelijk geen veroordelende reacties van jullie kant.

EDIT: Ik wil er wel nog graag aan toevoegen dat hij 24/7 op het land staat en dat zo de voorbije 8 jaar zo geweest is. Dat jullie niet denken dat hij zielig in zijn box stond te wachten om er een uurtje uit te mogen omdat ik moest mesten :). Beweging en vriendjes heeft hij nooit moeten missen.
Laatst bijgewerkt door bieke86 op 17-04-17 22:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Destination

Re: Besluiteloosheid in het houden van mijn paard of niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 22:38

Klinkt als een lastige keuze! Is het geen optie om een (betalende) bijrijder of een leaser te zoeken? Dan hou je toch zeggenschap over je paard, maar hoef je, je er minder druk om te maken :)

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 22:44

Dat wordt hier eigenlijk niet echt gedaan in deze buurt, verzorgmeisjes die gaan betalen om te mogen rijden.

Daarbovenop is hij dan wel een ideaal wandelpaard, maar aan pistewerk vindt ie niks. En om dan weer iemand volledig te gaan vertrouwen om hem erop uit te nemen... Tja, ik weet niet, dat durf ik precies niet zomaar toelaten tenzij ik die persoon echt wel goed ken en weet dat ze goed is voor mijn dier.

Ik wil er wel nog graag aan toevoegen dat hij 24/7 op het land staat en dat zo de voorbije 8 jaar zo geweest is. Dat jullie niet denken dat hij zielig in zijn box stond te wachten om er een uurtje uit te mogen omdat ik moest mesten :).
Beweging en vriendjes heeft hij nooit gemist.
Laatst bijgewerkt door bieke86 op 17-04-17 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 22:46

Ja lastig, ik zou niet te snel tot een beslissing overgaan als ik naar mezelf kijk. Ik hop ook nog wel eens en ben steeds toch wel blij dat het dier nog bij me is.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 22:47

Het klinkt misschien hard, maar eerlijk gezegd vind ik dat je beter een ander baasje voor je paard kunt zoeken. En dan natuurlijk eentje waar hij het helemaal naar zijn zin gaat hebben en die veel tijd in hem kan steken.
Ik vind het namelijk vooral sneu voor je paard dat er zo weinig met hem wordt gedaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 22:50

Als het dier goed staat op het land en niets tekort komt zou ik het lekker laten staan. Eerst eens bevallen straks en daarna nog een kijken wat je dan nog wil en kan.
Geen overhaaste beslissing nemen.
En idd, zoek een verzorgster voor het dier. Zet je er overheen en laat een ander ervan genieten. Goed voor je paard en het zal jou wat rust geven.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 23:02

Heel lastig, ik begrijp het helemaal! Je lijkt gewoon niet zonder te kunnen. Toch zou ik zeggen, probeer het misschien met een soort van tussenoplossing? Een jaar in een rusthuis o.i.d.? Heb je meer afstand maar is hij toch nog je eigendom.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 23:05

Klinkt als mijn verhaal 4 jaar geleden.
Ik ben zo doorgegaan tot mijn zoontje 3 werd en die winter heb ik mijn pony's (shetlanders) in vol pension gezet. Ik was het zo zat, dat geploeter in de prut en heb mezelf toen een ultimatum gesteld dat als ik er eind van de winter nog niks mee zou doen dat ze er dan uit zouden gaan.
Puntje bij paaltje sta ik nu 1,5jr in pension en ik hoop dat ik nooit meer weg hoef.
Ik ga 3x per week, ik heb er weer lol in en de rest van de week worden ze prima verzorgd. Voor mij nooit meer op eigen land, er is meer in het leven dan paarden en pension kost wel iets meer maar zo heb ik er ook plezier aan!

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 23:12

Hem tijdelijk zogezegd in een rusthuis houden is eigenlijk hetzelfde als wat er nu gebeurt, al doe ik in dit geval de klusjes zelf. En gaat het andere meisje het overnemen zodra het niet anders kan.

Het is gewoon dat ik me afvraag hoe lang mijn partner mijn dure grasmaaier oké gaat blijven vinden en of er in de toekomst terug meer plezier aan zit te komen. Uit hem toiletteren gaat het niet blijven komen en waar ga ik aan de tijd raken om weer meer te rijden als ik die al zo weinig had toen er zelfs geen baby was..

Een verzorgmeisje als optie kan ik inderdaad wel eens voor kijken. Misschien dat het voor mij op termijn dan duidelijker wordt wat ik met mijn situatie moet..

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 23:19

Lastig TS als je zelf twijfelt. En je hormonf helpen nu natuurlijk ook niet mee.

Mijn paard staat samen met de van mijn man en nog twee anderen aan huis. Keren dat we gereden hebben in de afgelopen 3 jaar? Misschien een keer of 20? En ja ik heb me daar echt wel zorgen over gemaakt maar als ik dan naar onze paarden kijken zien ze er eigenlijk super gelukkig en gezond uit. Beter dan al die jaren in pension. Dus ze blijven lekker staan en genieten van de aai en knuffel die ze af en toe krijgen. Ondanks dat ik altijd dacht dat ik mijn paard geen plezier zou doen met weinig tot geen werk vind hij het helemaal prima.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 23:22

Beestje lekker gewoon in pension zetten. Vol pension zodat je alleen maar komt om te poetsen/rijden. En natuurlijk wel een plek waar die buiten komt hele dagen in een groepje.

Als ik m'n pony(s) op een weitje zou moeten hebben (heb ik 1 zomer gehad) zou ik er ook geen plezier meer in hebben. Het moeten, het alleen maar poedersuiker klusjes uit moeten voeren, ploeteren door de modder, regen en kou in t donker, dat is geen hobby voor mij.

Terug naar pension stal (met uitrijmogelijkheden) en alle plezier was zo weer terug ;)

Schuldig naar paard moet je je nooit voelen, denk niet dat die het nu echt erg vinden dat ze altijd vrij zijn ;) maar het is zo zonde zo'n duur paard aan te houden als je er zelf niets meer aan vind. Beide moeten gelukkig van elkaar worden, niet alleen t paard.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 04:06

Verkopen, ik heb ook net mijn paardje verkocht, en het doet pijn maar ik moet wel eerlijk zijn tegenover mijn paard.
Ik heb sinds een jaar een zoontje en geloof me die kleintjes vreten tijd.
Als je wil rijden zal er iemand op de kleine moeten passen.
Ik heb voor mezelf en voor mijn paard de keuze gemaakt en donderdag gaat ze weg |(

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 04:28

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 04:57

Geen keuzes maken wat betreft verkopen in 'labiele' (lees: zwangere) toestand.. Ik zou voor nu een verzorgster zoeken (misschien zelfs 2) en/of je paard in volpension zetten. Als je kindje ongeveer een jaar oud is opnieuw bekijken wat je wil. Zo geef je jezelf een poos tijd en ruimte en kom je vanzelf tot een juiste beslissing.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 05:13

Weet je, je prioriteiten veranderen in de loop van de jaren, en dat geeft niks!

Toen ik bijna 4 jaar geleden mijn Troy kocht was dit precies de reden van verkoop voor de verkoper.

Ze zei toen letterlijk, Troy staat niet meer op nummer 1 van mijn prioriteitenlijstje, dus heeft zij besloten om iemand te zoeken bij wie hij dat wel weer komt!

Succes met je beslissing

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 06:53

Als het nu al lastig is om tijd vrij te maken voor je paard, gaat het straks nog moeilijker worden, want een baby slokt alle tijd op. Je bent om de drie uur aan het voeden, verzorgen etc. En als je geen flexibele oppas heb, waar je dagelijks je baby een uurtje vertrouwd kan achterlaten, kan ik je voorspellen dat je de hele winter niet bij je paard gaat komen.
Ik zie het zo vaak om me heen bij nieuwe Mama's als de eerste baby wordt geboren. En dat is okay, hoort bij een nieuwe fase in je leven. Maar dan moet je duidelijke keuzes maken.
En als je nu al geen tijd vrij kan/wil maken, gaat je dat deze winter ook niet lukken. Dat is realisme.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 08:30

Bedankt voor jullie eerlijke en begripvolle reacties.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 08:50

Zou zeker voor een volpension gaan. Vaste dagen om naar je paard te gaan, maar niet meer de 'elke dag' verplichting. Als je er bent kan je volledig met je paard bezig ipv mest ruimen en waterbakken vullen.

Als je man in de avonden op de kleine kan passen, is het heerlijk om even tijd voor jezelf te hebben en 100% met je paard bezig te zijn ipv alleen maar 'mama' zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 08:56

Zoals jij staat met je paard was ik ook al lang gestopt.
Alleen maar ploeteren door de modder.
Gelukkig kan dat ook anders.

In jou situatie zou ik voor vol pension gaan.
Dan is de tijd die je vrij hebt ook om kwalitatief te spenderen aan je paard.
En heb je ook tijd om te rijden.

Ga je dan nog niet, zou ik hem verkopen.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 08:56

ik had toen ik zwanger was een bijrijder voor mijn paard en ik kon zelf zowat tot aan de bevalling met haar mee op de mountainbike. Ik heb de paarden thuis en de zorg dus ook zelf en dat ging prima.
Mijn man sprong bij waar nodig.
Weet je wat het is, het is wel heerlijk om naast de zorg van de baby iets te hebben waar je je ei kwijt kunt. Ik vond het fijn om af en toe even bij te komen van de luiers/spugen/huilen/voedingen en dan even bij de paarden bij te komen. Nu de kinderen groter zijn heb ik ook weer veel meer tijd voor de paarden, ik ben blij dat ik ze tussentijds heb aangehouden (al is het in drukke momenten ook wel eens door mijn hoofd gegaan om ze weg te doen....)

Sowieso nu tijdens je zwangerschap niet gaan verkopen, dat is niet goed en dan zie je dadelijk de zwangerschap misschien als boosdoener voor die beslissing en het 'kwijt zijn' van je paard. Kijk gewoon hoe het loopt tot na de zwangerschap met eventueel een bijrijder of zet je paardje in pension.
Gefeliciteerd!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 08:58

Ik heb hetzelfde gehad. Dag in dag uit naar stal, uitmesten, voeren, vegen, water bijvullen, enz. En dan nog maar weinig tijd over voor mijn paard. Het ging me enorm tegen staan.
Daarom na lang twijfelen en de keuze gemaakt voor volpension. Ik sta wel duurder, maar ik hoef niks te doen. Alleen de leuke dingen met mijn paard. Hij kan 24/7 buiten, dus ik kan ook gerust een dag overslaan. En die druk eraf, maakt dat ik weer meer tijd, maar vooral ook meer zin had voor mijn paard. Ik heb ook een bijrijdster voor 2 dagen. En dat maakt dat mijn paard weer echt een leuke en ontspannen hobby is geworden. Waar paardlief overigens ook van is opgeknapt en opgebloeid.

Ik zou beiden (volpension en bijrijdster) dus zeker ook eens overwegen.
Verkopen kan altijd nog als dat niet werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:00

KarinLF schreef:
Weet je, je prioriteiten veranderen in de loop van de jaren, en dat geeft niks!

Toen ik bijna 4 jaar geleden mijn Troy kocht was dit precies de reden van verkoop voor de verkoper.

Ze zei toen letterlijk, Troy staat niet meer op nummer 1 van mijn prioriteitenlijstje, dus heeft zij besloten om iemand te zoeken bij wie hij dat wel weer komt!

Succes met je beslissing

Ik vind dit een hele mooie en eerlijke reactie!
En zo is het hier ook gegaan. Geen dag spijt van gehad.

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:10

Ik ben ook moeder van 2 kids en heb lang niet meer de tijd en puf om 7 dagen per week naar mijn paard te gaan. Ik ga nu 3 a 4 keer in de week. Rest word gedaan door bijrijder en mijn zus. Hij staat wel in vol pension.
Ik heb altijd dressuur gereden maar met huidige pony tussen de paarden die strijd ga ik niet meer aan.
Heb een nieuw "rijdoel" gevonden: endurance! Door mijn nieuwe rijdoel ben ik weer bewuster gaan rijden en is de uurtjes dressuur niet zo vervelend meer. En is het plezier in paardrijden volledig weer terug gekomen want ik merkte ook dat het afzwakte na mijn bevallingen.
Nu is paardrijden weer mijn ontspanning.. even niks moeten en genieten :D

Heb absoluut begrip voor mensen die om deze redenen voor hun paard een nieuw baasje zoeken maar ik ben blij dat ik dat toen niet gedaan heb. Maar dat is persoonlijk.

Ik zou lekker opzoek gaan naar een verzorger die 2 a 3 dagen even de verantwoording van je schouders haalt.
Ga eerst bevallen en kijk daarna Hoe je er dan tegenover staat. Is het rijden niet meer leuk omdat je niet meer doelgericht aan het rijden bent of omdat je er werkelijk geen zin meer in hebt. Als dat laatste het geval is zou ik opzoek gaan naar een nieuw baasje.. er zijn zoveel leuke mensen die er nog wel vol tegen aan gaan en de tijd en zij hebben.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:27

Heb je er nog plezier in als het mooi weer is?

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:41

Goof schreef:
Als het dier goed staat op het land en niets tekort komt zou ik het lekker laten staan. Eerst eens bevallen straks en daarna nog een kijken wat je dan nog wil en kan.
Geen overhaaste beslissing nemen.
En idd, zoek een verzorgster voor het dier. Zet je er overheen en laat een ander ervan genieten. Goed voor je paard en het zal jou wat rust geven.

Een lastige keuze, maar hier ben ik het mee eens.
Het is niet zo dat jouw paard van dagelijks uren werk over gaat op niets.
Daarnaast ben ik van mening dat je waar mogelijk geen grote beslissingen moet nemen als je zwanger bent, iets met hormonen enzo :D .
Zoek een leuke verzorger die het leuk vindt om te knuffelen, een beetje grondwerk te doen, een beetje wandelen en misschien wat longeerwerk. Je bent nu nog goed ter been, nu kun je het nog in de gaten houden en vertrouwen krijgen.