E pony of toch een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stroopkoek

E pony of toch een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 09:19

Sorry als dit topic hier niet hoort...
Het is zover, ik mag een eigen pony!
Super leuk! Samen met mijn ouders hebben we gister en vanochtend verschillende stallen hier in de beurt gemaild. Ook hebben we al op internet dat paardjes bekeken.

Nu het echt zover is twijfel ik welke stokmaat het beste bij mij past en waar ik nog op langer termijn plezier van kan hebben. Ik dacht zelf altijd aan een wat grotere maat e-pony (tussen 1.55 en 1.57), maar kan ik niet beter beginnen aan een wat kleiner paard (tussen 1.60 en 1.63). Nu ben ik ongeveer 1.70 lang en natuurlijk ga ik nog groeien! :) Ik weeg ongeveer 48 kg, dus met gewicht komt het wel goed.

Wat raden jullie mij aan? Een grotere maat e-pony of toch een (klein)paard?

SGorter

Re: E pony of toch een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:24

Wat leuk dat je een eigen pony mag! Aangezien je nu al best wel lang bent, en nog in de groei, zou ik toch gaan voor een paard. Je hoeft natuurlijk niet een paard van 1.80 maar een kleiner paard past denk ik beter bij je lengte dan een E-pony. Het zou zonde zijn om die te moeten verkopen omdat je te lang bent.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:25

Ik ben zelf 1.63 en heb mijn oude lease pony van 1.55 overgekocht. Voor mij echt een hele leuke lengte ivm mijn korte beentjes. Ook ik zou hierna voor een klein paard gaan van max 1.70. Maar mijn vriendin heeft ook op mijn pony gereden, langere benen en is ook 1.70 en dat leek ook totaaal niet raar! Ik denk dat beide wel kan, tis maar net de klik die je ermee hebt!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:27

Maar een E pony kan prima, denk ik.

Mijn vriendin haar dochter is bijna 1.80 en is ook heel tenger en licht.
Zij heeft een kleinere E pony en dat past prima bij haar, helemaal niet te groot.
Het hangt ook van de bouw van de pony af.

Misschien wil je nog wel wedstrijden rijden en dan kun je nog gewoon bij de pony's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:29

Ik zie in je profiel dat je pas 13 bent. Dat is voor mij een goede reden om voor een E-pony te gaan. Mocht je eens aan wat wedstrijden willen meedoen dan is dat echt een stuk leuker tussen leeftijdsgenootjes, dan meteen tussen de volwassenen :)

Ter illustratie, dit ben ik (169 lang) op een E-pony, past dus makkelijk :)
(pony is officieel gemeten op 152, maar ik schat hem nu rond de 155)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-04-17 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:30

Hangt er van af hoe oud je bent en of je wedstrijden wilt rijden.
Tot je 18e kan je bij de pony's starten, daarna niet meer.
Als 14 jarige bij de paarden starten vind ik erg jong en is minder leuk voor je.
Dus als je wedstrijden wilt rijden zou ik voor een E-pony gaan :j

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:35

Hangt ook af van de bouw van de pony natuurlijk! Ik ben 1.77 en rijd een E pony bij, staat helemaal niet raar ookal heb ik vrij lange benen

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 09:35

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben inderdaad 13 dit jaar september word ik 14. Ik wil vooral reactief gaan rijden, maar uiteindelijk af en toe een wedstrijd rijden is toch wel echt heel erg leuk. Ik denk dat dan toch voor een e-pony ga kijken, omdat dit toch dat beter bij mij past denk ik!

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 09:38

xxcleeoo schreef:
Hangt ook af van de bouw van de pony natuurlijk! Ik ben 1.77 en rijd een E pony bij, staat helemaal niet raar ookal heb ik vrij lange benen

Hier ga ik ook zeker rekening mee houden! Als je een wat smallere welsh koopt ziet dat er toch weer anders uit als dat je op een wat stevige fjord rijd.

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:54

Ik denk dat een E pony ook prima is hoor. Ik ben zelf 1.74 meter en rijd regelmatig op een pony van ongeveer 1.50(haar exacte schofthoogte weet ik niet) en dat past ook nog prima.
Afbeelding

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:55

Ik zou ook lekker voor een e-pony gaan! Dan kun je komende jaren als je wil starten nog lekker tussen de pony's. Ik ben zelf 1.75 en heb een grote e-pony (1.56), maar pas op veel kleine e-pony's (1.50) ook hartstikke goed.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:13

Ik zou heel erg per pony kijken of het past.
Het is inderdaad veel leuker om tussen de ponys te rijden op wedstrijd. Maar als je pas 13 bent en nu al zo groot ben ga je waarschijnlijk nog wel iets van 10cm de lucht in.
Het zou jammer zijn dat je over een paar jaar je pony alweer moet verkopen omdat je te groot bent geworden en dan alsnog een paard moet nemen.

Ik ben 1.70m maar ik ben al snel te groot omdat ik lange benen heb.
Hier zit ik op een pony van 1.56m.
Het kan net, maar een mooi plaatje vind ik het niet.
Afbeelding

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:14

sat_nath schreef:
xxcleeoo schreef:

Hier ga ik ook zeker rekening mee houden! Als je een wat smallere welsh koopt ziet dat er toch weer anders uit als dat je op een wat stevige fjord rijd.

Hoeft niet speciaal een koudbloed te zijn! Maar is natuurlijk wat je zelf fijn vind

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 10:18

[/quote]Hier ga ik ook zeker rekening mee houden! Als je een wat smallere welsh koopt ziet dat er toch weer anders uit als dat je op een wat stevige fjord rijd.[/quote]

[/quote]Hoeft niet speciaal een koudbloed te zijn! Maar is natuurlijk wat je zelf fijn vind[/quote]

Over het ras ben ik nog niet helemaal uit. Het draait bij mij meer om het karakter. Een wat grotere moderne haflinger spreekt mij ook wel aan :j en voor de rest niet echt iets, maar liefst geen tinker :)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:21

Ik zou toch kiezen voor een paard, en dan toch wel 1 van 165 of iets. Daar ga je veel langer plezier mee hebben! Ik reed op mijn 15e ook wedstrijden tussen de paarden (en ik ben nieteens heel groot) maar dat was leuker dan de ponys!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:51

Stel dat je proef gaat rijden bij een pony, vraag dan of je ouders wat foto's willen maken. Vooral van opzij. Dan kan je later even rustig terug kijken of het past of dat je misschien toch te lang bent :)

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:59

ik ben 1.72 en heb een kleine maar wel brede E-pony en dat past makkelijk. het voordeel is dat je dan nog bij de pony's mag starten :) Afbeelding

Cococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:00

Grote E pony gaat prima.
Ik ben 1.68 en rijd op een pony van plm 1.45, dat misstaat niet.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:09

Ik zou gaan voor een klein paard of grote E pony, maar niet kleiner hoor
Stel je wordt er te groot voor, of het begint er raar uit te zien, dan moet je hem misschien verkopen omdat je er niet meer op kunt rijden :(
Ik heb een pony gekocht die 1,48 (geschat) zou worden, (het is nog een jaarling voor de duidelijkheid)
Maar nu wordt hij toch wel heel wat groter dan wat we verwachtte, en dat vindt ik eigenlijk wel fijn, aangezien ik toch nog heel wat ben gegroeid. En ik weet zeker dat hij geen paard is, maar gewoon dus een grote E pony wordt.
Dus gewoon voor een grote E pony gaan O:)

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:14

Ik zou ook voor een e pony gaan, daarbij zijn die ook vaak wat gunstiger geprijsd dan een paard.

yvettt02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:16

Ik ben 1.70 en heb een klein paard (grote E op papier) van ong. 1,57 m deze is vrij stevig gebouwd en hier pas ik heel netjes op. ik heb ook een paard van 1,68 m deze is heel erg smal gebouwd en dit ziet er naar mijn mening ook goed uit. Het ligt echt aan de bouw van het paard. Gezien je leeftijd zou ik dan toch voor een iets stevigere pony gaan dan kan je tenminste nog wedstrijden rijden tussen de pony's. Maar als je dat niet belangrijk vind zou ik een wat groter paard nemen voor het geval dan je nog groeit (wat gezien je leeftijd nog zeker gaat gebeuren).

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:21

Jester_ schreef:
Ik zou toch kiezen voor een paard, en dan toch wel 1 van 165 of iets. Daar ga je veel langer plezier mee hebben! Ik reed op mijn 15e ook wedstrijden tussen de paarden (en ik ben nieteens heel groot) maar dat was leuker dan de ponys!

Hier ga ik in mee. Op jou leeftijd was ik ook al lang. Als je nu al op moet letten met de grotere slag pony's zou ik lekker voor een paard gaan. Daar heb je net zoveel (en langer) plezier van. Ik startte op jou leeftijd tussen de paarden en dat was hartstikke stoer en net zo leuk. Mijn paard was 1,65. Een pony had al snel niet meer mooi gestaan.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:31

Ik ben 1,79 lang en heb een hele periode een grote e-pony bijgereden en dat kan prima. Maar een paard kan ook prima, met jou engte kun je gewoon beiden en zou ik beiden niet uitsluiten, ik zou trouwens echt grote paarden ook niet uitsluiten. Wij hebben een Belgisch trekpaard gehad was een onwijs leuk paard maar het moet je wel liggen.

Pony's zijn vaak wat eigenwijzers wat ik zelfs toen ik volwassen was vaak leuker vond, meer uitdaging.

Ik zou dus een keuze maken voor iets wat gewoon bij jou past een e-pony kunnen ook gewoon lange mensen op en een paard kan ook gewoon een jong meisje op, veel succes met de zoektocht.

Volgens mij is mijn reactie alleen maar ingewikkelder, sorry daarvoor.

O en een grote haflinger dat kan natuurlijk ook, en als het een stevig gebouwde is kun je daar gewoon altijd plezier aan houden ;)

Een Tinker is dan mogelijk ook leuk?
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 17-04-17 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:32

Zou voor een E gaan, kan je tussen de pony's starten, bij de paarden starten kan je de rest van je leven nog na je 18e met je E of met een paard. Als je nou 17 was of zo, maar je bent nog maar 13.

Ik rij overigens ook E... en ben volwassen en 1.87 lang, was niet helemaal de bedoeling dat hij weer ponymaat zou zijn, maar ach, hij was het nou eenmaal en was leuk.

Was beugel aan het aandoen :+ , maar voor het idee, dit is dus met mijn E is wel stevige E.
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:37

E pony bestaat alleen in Nederland, in de rest van de wereld zijn dat gewoon paarden.
Ik zou lekker op zoek gaan naar een dier wat je aan spreekt en je niet te veel op de stokmaat focussen ;)