Je paard of pony overlijdt... En dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Je paard of pony overlijdt... En dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:04

Moeilijk om dit ergens in een goede categorie te plaatsen, hoop dat het hier goed staat.

Als je paard of pony dood gaat... Wat dan?
Ik was benieuwd hoe anderen hier mee om gaan. Is alles geregeld?

Ik zelf heb een oudje van 29. Mocht ze overlijden dan wordt ze gecremeerd. Dit is al helemaal geregeld. Ik ben daar heel precies in en hoewel ik alles op papier heb ben ik bang dat ik dingen vergeet..

Misschien ben ik hier te panisch in... Of niet? Hebben jullie ook alles tot in detail geregeld?
Ik moet er niet aan denken om alles op het laatste moment te moeten doen. Ik denk dat ik daar dan ook te emotioneel voor ben om praktische zaken te regelen.

Heleennn

Re: Je paard of pony overlijdt... En dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:07

Je hebt het op zich dan toch al mooi voor elkaar, als alles mooi geregeld is :) Bij mijn paard is op een week tijd alles geregeld moeten worden terwijl ik zelf in het buitenland was. Hij is dus ook gewoon opgehaald door Rendac na het inslapen. Wel hebben we er voor gezorgd dat hij niet nog dagen achter de stallen onder een zeil moest liggen, de dag nadien was hij dus ook gewoon weg.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:10

De meeste pension eigenaren weten wel de nummers om het paard op te laten halen, dus daar ben ik niet echt bang voor dat dat niet geregeld gaat worden tzt.
Maar kan mij voorstellen dat wanneer je de paarden in eigen beheer hebt staan dit wel graag van te voren even uitzoekt.

Daarnaast hebben wij reeds in hoofdlijnen bedacht bij welke zaken wij welke acties ondernemen, wanneer inslapen/slacht ed.

Tot hoever je door blijft "dokteren" is helaas een grijs gebied, dat moet echt van geval op geval bekeken worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:11

Hier is niks geregeld. := paard overleed, nonkel bracht m met de traktor naar de straat, rendac gebelt, adres doorgeven en die deden de rest.

Moet zeggen dat ik rendac met een zwaar hart belde maar ze stelden niet meer vragen dan absoluut nodig en gingen zonder veel tralala eigenlijk heel goed om met het verdriet dat natuurlijk wel duidelijk hoorbaar was. De occasionele snik werd taktvol 'genegeerd' en dan wachtte ze gewoon even als het antwoord daardoor Iets langer duurde.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:25

Ik heb mijn paard op 30 jarige leeftijd in laten slapen midden op de wei. Omdat ik geen boer wilde regelen om hem met een tractor te verslepen heb ik voor de individuele ophaalservice van Rendac gekozen.

Die is hem op afgesproken tijd komen halen met een jeep en trailer waarmee hij de wei in kon komen tot naast mijn paard. Met een speciale brancard is hij de speciale trailer in gegaan. Alles is heel mooi gegaan. :)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:34

ik riep altijd dat ik mijn pony zou laten cremeren tot ik het meemaakte met een pony van mijn vriendin,het inslapen ging zo vredig dat ik dat voor mezelf het aller belangrijkste vond en cremeren voor mij ineens geen meerwaarde meer had.

dus toen jaren later voor mij de dag kwam heb ik netjes met de da geregeld dat hij werd ingeslapen aan de rand van het bos,bij een wei dat hij niet meer versleept hoefde te worden door een tractor en is opgehaald door rendac.
ik heb er nooit spijt van gehad want met zn laatste zucht werden zn ogen heel donker en vond ik het gelijk mijn pony niet meer.

maar stel 1 van mn pony's zou plots overlijden dan heb ik dus niets geregeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:27

Interessant alle verschillen.

Ik heb voor cremeren gekozen omdat mij dit gewoon een mooi afscheid lijkt, alles zo mooi mogelijk 'afwerken'.
Na het overlijden is het natuurlijk maar een lichaam maar ik denk dat ik er zelf last van krijg als ik haar met de rendac mee moet doen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:30

Hier niks geregeld.. Geen verzekering

Mijn meisje is vorige week dinsdag bevallen van een waterhoofd veulen. Was daarvoor super gezond. Helaas is ze twee dagen erna overleden op de kliniek op 9 jarige leeftijd..

Haar waterhoofd veulen is opgehaald door rendac

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:32

Ik verloor twee keer achter elkaar een paard door stomme pech. Ik had nooit een verzekering afgesloten en heb ze op laten halen door Rendac. Heb wel de staarten afgeknipt om nog iets tastbaars te hebben.

Ze met Rendac meegeven is niet altijd even prettig, maar voor mij wel goed. Ik kan eeuwig in mijn zielige modus blijven zitten en als ik een urn zou hebben of een graf, zou ik niet meer stoppen met rouwen, ben ik bang. Wat dat betreft was Rendac wel weer een goede oplossing. Groene stroom zijn ze nu. :)

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:34

@ts:Dan moet je dat vooral doen!
Ik had mezelf altijd voorgehouden als mijn ouwetje zou overlijden dat ik zelf het zeiltje over hem heen zou leggen en de rendac zou bellen, en zo is het gegaan en had ik er vrede mee. Eind vorig jaar heeft mijn beste vriendin haar paard in de bloei van zijn leven in moeten laten slapen, ze heeft hem laten cremeren en kon de as ophalen toen ze de ergste shock te boven was. Vond ik heel mooi omdat zijn overlijden zo plots kwam.
Sterkte voor als het moment daar is!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:34

Veel had ik niet geregeld. Ze stierf 20 jaar eerder dan ik in mijn hoofd had. Ik heb haar naar mijn dierenarts gebracht en daar is ze ingeslapen.

Ik zou het emotioneel lastig vinden wanneer 1 van de paarden in zijn stal zou overlijden en hij er dan uitgesleurd moet worden tot op de plek waar Rendac hem -weinig respectvol- komt optakelen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:36

Lukasje schreef:
Veel had ik niet geregeld. Ze stierf 20 jaar eerder dan ik in mijn hoofd had. Ik heb haar naar mijn dierenarts gebracht en daar is ze ingeslapen.

Ik zou het emotioneel lastig vinden wanneer 1 van de paarden in zijn stal zou overlijden en hij er dan uitgesleurd moet worden tot op de plek waar Rendac hem -weinig respectvol- komt optakelen.

Wil je weten hoe (weinig respectvol) de dierenarts hem laat ophalen dan. Niet veel anders dan rendac :o

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:37

Ik had niets geregeld toen ons paard Anisa werd ingeslapen op de kliniek. Dat gebeurde wel bewust op maandag terwijl we op vrijdag besloten dat ze zou worden ingeslapen. Daar nog 2 dagen liggen vond ik niets en de kliniek ook niet. Maandag werd ze dus ingeslapen en de kliniek heeft "de rest" afgehandeld. Ze is opgehaald en er is "iets" mee gedaan. Wat dat iets is, vind ik niet belangrijk. Op het moment dat ze haar laatste adem uitblies en het wezen Anisa het paardenlichaam verliet, lag daar in mijn beleving alleen nog een leeg omhulsel.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:42

Ik had alleen een verzekering voor de dood. Ze was nog net geen 13 toen ze met zware koliek naar de kliniek moest. Ze is daar op de operatie tafel ingeslapen omdat er tijdens de operatie geen redden meer aan was. Bij haar was het dus heel onverwachts maar door wolvega heel netjes gehandeld. Ik mocht rustig afscheid nemen en heb haar staart afgeknipt. Kreeg halster en touw mee en zij hebben de rest geregeld. Dus hoefde niets te regelen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:53

De rendac haalt ook gewoon bij de da op volgens mij.

Hier kwam de rendac aan de deur melden (privé terrein) dat ze gingen laden zodat er niemand het hoefde te zien die het niet wou zien, heel netjes vond ik dat. :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:56

Als ze er aan kunnen zonder hulp hoef je er idd niet eens bij te zijn als ze komen laden. Ik wilde het laden ook niet zien.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:59

Ik hoef op dat gebied niks te regelen behalve mijn schoonvader. Ik heb tot nu toe alle paarden die "moesten" sterven laten slachten.

Breng ze zelf weg en haal (die wat gezond genoeg zijn) ze ook zelf terug.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:05

Rendac kom bij ons op de dierenambulance ook alles ophalen. Ik weet hoe dat gaat en ook hoe het met een dier van een boerderij gaat.

Als mijn paard komt te overlijden dan word ook hij opgehaald. Geld voor een crematie is er niet dus blijft dit over.
Gelukkig weet ik dat het op mijn huidige stal allemaal prima in orde komt , ook als het plotseling gaat.
Dus ik kan afscheid nemen en word hij later , als ik er niet ben , opgehaald. Mijn stalhoudster meld het dan wanneer hij weg is.

En zelfs als ik afwezig zou zijn en het is nodig weet ik dat het netjes zal gebeuren.

Ik kies bewust voor inslapen omdat ik wil dat zijn maatje afscheid kan nemen.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 15-04-17 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:05

Ik heb er zelf 1 naar de slager gebracht en een ander stierf op het moment dat de da op het erf de spuiten aan het klaar maken was om hem in te laten slapen.

Voor de rest veel gezien en meegekregen op een pensionstalling hoe dat met de dieren van stalgenoten ging maar dat heeft mijn mening niet veranderd met waar ik voor kies bij mijn eigen dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:10

Ik zit in de melkveehouderij en vaak genoeg de rendac gezien, dat gaat inderdaad (meestal) wel respectvol.
Dat vind ik nog niet het 'ergste', maar dat er daarna niks meer is en het idee er bij.

Ik heb ook geen verzekering maar heb gespaard, 1500 heb ik nu en dat is ruim voldoende voor de kosten van de crematie.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:11

Hier ook niks geregeld.
Maar wij hebben een melkveebedrijf, dus mocht het ooit zo ver komen (ik hoop pas over een jaar of 20/30) dan gaan ze met de rendac mee.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:45

Als mijn paard moet gaan zou ik hen laten inslapen, slacht zou ik zelf niet zo goed aankunnen denk ik.

En daarna gewoon met de rendac mee. Ik vind het zonde van mijn geld hem te cremeren oid, paard merkt het niet meer. Ik zou dan liever investeren in een mooi sieraad en foto op groot canvas oid.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:52

Ik was overtuigd dat ik de mijne wilde laten cremeren.
Geld stond opzij etc.
Tot ik op een zondag geheel onverwachts haar moest laten gaan.
Toen ze er niet meer was, ging er een knop om.

Heb zelf nog geholpen haar uit de stal te slepen naar buiten.
Het moment dat de rendac zou komen heeft de stalbaas toegezien, dat was de volgende dag al (zat met werk etc).

Kortom, ik was overal op voorbereid, en moment daar besliste ik alles anders.
Je moet doen waar je je op dat moment goed bij voelt, datbis het belangrijkste.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:03

Ik heb van de zomer mijn paard laten inslapen. Donderdag kwam een dierenarts voor een second opinion, die zei dat het niet meer goed kwam. Maandag Rendac gebeld, die gingen dinsdag komen dus maandagavond is mijn paard ingeslapen. Zo lag hij iig niet langer dan een dag onder dat zeil.

Cremeren heb ik ook over gedacht, maar ik vond dat enorm duur. Heb daarom maar geïnvesteerd in wat foto's en paardenhaarsieraden. Vooral die paardenhaarsieraden is echt nog iets van je paard dat je hebt. Een pot met as, nou ja, dat zou voor mij niet zo waardevol zijn...

We hadden mijn paard voor de poort gelegd (daar hebben we hem ook laten inslapen want ik wou nadien niet gaan slepen). De staleigenaar was wel thuis maar wou niet zien hoe mijn paard werd opgehaald (ik trouwens ook niet), dus die van Rendac hebben alles zelf gedaan, poort geopend, paard opgehaald, poort gesloten, briefje in de bus en ze waren weg.

De staleigenaar heeft verder ook alles voor me geregeld (afspraak bij de DA, Rendac bellen) en daar ben ik heel erg blij mee. Mij had je wss niet verstaan omdat ik niet kon stoppen met huilen ;(
Laatst bijgewerkt door xAnthea op 15-04-17 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:04

Ik heb mijn hafje in laten slapen op van die bouwplaten (met stro etc erop), zodat ze hem 's avonds makkelijk aan de weg konden leggen voor de rendac. Volgende ochtend voor half 9 was hij al weg. Ik ben daar verder niet bij geweest.

2 weken daarna heb ik een ander paard gekocht, omdat ik het 'gat' niet aankon, maar met haar nooit echt een klik gehad. Wel super blij dat ze me door die moeilijke tijd heeft geholpen. Toen ik een half jaar later zwanger bleek heb ik toch besloten haar te verkopen en ze is echt bij een super huisje terecht gekomen. Sindsdien paardloos.