Oud(er) paard kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlexaV

Oud(er) paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 19:23

Ik ben misschien een beetje verliefd, op een 23 jarige pony... van een foto en een filmpje... 8)7

Ik kan deze pony, als hij echt is zoals het er nu uitziet, kopen.

Ik zoek een pony om recreatief mee te rijden, niet elke dag (3 tot 4 x p.w.). Lekker te vertroetelen en mee bezig zijn. Samen lessen en veel van de pony te leren.

Zou mogelijk mijn eerste eigen paard worden.

Wat is jullie advies? Zouden jullie überhaupt gaan kijken? En denken jullie dat ik uit een ouder paard kan halen wat ik zoek? Wat zouden jullie er voor willen betalen?

Oftewel, ik doe graag een beroep op jullie ervaring en kunde dus roept u maar!

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:37

Tuurlijk , bij verliefdheid zeker gaan kijken.
Zeker als je doel is om lekker te tutten en zo af en toe lekker te gaan rijden..

Ben 2 jaar geleden ook compleet voor de bijl gegaan voor een toen 20 jarige ex manege paard ..

Zou de pony wel laten keuren , succes ermee en veel plezier alvast!

AlexaV

Re: Oud(er) paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 19:46

Ik vraag me dan af, is keuren op deze leeftijd nog nuttig? Gaan ze dan niet altijd wel iets vinden?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:54

AlexaV schreef:
Ik vraag me dan af, is keuren op deze leeftijd nog nuttig? Gaan ze dan niet altijd wel iets vinden?

Vast wel, maar het is beter bij aankoop te weten dan een paar jaar later :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:00

Een dierenarts keurt een paard niet 'goed' of 'af'. Hij kijkt alleen of er problemen te vinden zijn. Jij kunt altijd zelf beslissen of datgene wat hij vindt een reden is om van de koop af te zien of niet. En het is inderdaad sowieso handig om te weten waar de zwakke plekken van het paard zitten.

AlexaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 20:03

Oké, bedankt dames!

Er gaat dus gekeurd worden...

Maar wat wordt jet kostenplaatje dan? Ongeveer 1.000 euro voor pony met alles er op en er aan en een keuring (wat kost dat?). Is dat een pony van 23 nog waard? Wat denken jullie?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:08

Tenzij het gaat om een paard met een sportverleden om u tegen te zeggen of een op maat gemaakt zadel denk ik dat de eigenaren allang blij mogen zijn dat ze een nieuw huisje kunnen vinden voor een 23-jarige pony :o

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:10

Wees je ervan bewust dat een oudere pony er niet jonger op zal worden.
Mijn pony kreeg ik met 22 jaar. Hij mocht met pensioen op de manege en ik mocht hem een goede oude dag geven.
Dat lukt aardig, maar het gaat niet vanzelf.
Hij doet het super, is nu 29 en geniet met volle teugen van zijn actieve pensioen.
We rijden nog lekker door het bos, hij is mee geweest op vakantie, we hebben een keer met een kennismakingsclinic van bokt op Horse Event meegereden, en mijn neefjes zijn helemaal gek met hem en komen elke vakantie wel een keer een middagje knuffelen en rijden.

Maar er zijn ook zorgen.
Hij heeft last van artrose en staat daarvoor op speciaal (=duur) beslag en voedingssupplementen en dat nu inmiddels al een jaar of 4,5.
Zijn gebit is op en daardoor staat hij op een behoorlijk uitgekiend dieet van compact gras ipv hooi, en verder bietenpulp, grasbrok en seniorenslobber. In de winter 3X per dag een emmer.
Dit nu inmiddels ook al 1,5 jaar.

Ik doe het met alle liefde voor mijn vriend die ik al 25 jaar ken.
En hij mag van mij ook nog wel 35 worden als hij fit blijft.

Oplopende kosten voor onderhoud is wel iets waar je rekening mee moet houden wanneer je met een oude(re) pony start.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:11

Ik zou het niet doen :o

Een andere bokker schreef dat het prima kan als je lekker wil tutten en af en toe rijden. Daar ben ik het zeker mee eens. TS schrijft in de OP dat ze er ook mee wil gaan lessen en veel van wil gaan leren. Van te voren kan je niet inschatten of een paard van die leeftijd dat nog wel (lang) aan kan.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:12

Het hangt er zo veel van af... Ik ken paarden die met 20 zo'n beetje op zijn en sommige lopen nog Z op hun 27ste...

Persoonlijk denk ik dat een eigenaar van een ouder paard vooral het "goed huis" voor ogen heeft en niet zo de prijs.. Althans lijkt mij ;) En "alles erop en eraan" zou ik mijn pony met alles weg doen, zitten er 3 zadels bij, te veel dekens en zooi ;) dan kom je qua spullen al op een bedrag van meer dan 1000 euro uit... Aan de andere kant...Bij die van mij zat een zadel dat zo scheef was dat ik er nog niets aan had... Maar wilde per se het bitje dat ie had (en er een maand later een andere ingehangen :')) Dus zou sowieso gewoon een keer bellen/vragen wat voor prijs ze in gedachten hebben. Wat ze mee willen verkopen etc. Je hebt nog steeds dan wat ruimte om te onderhandelen.

Keuren sowieso altijd doen, dan weet je net wat meer wat je kan verwachten. Stel er zijn mankementen, wil je dan nog wel doorgaan? (En ja. ook een gezond jong paard kan morgen opeens iets hebben.. maar ook al juridisch gezien en alles)

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:15

Als je echt dol op het paard bent, zeker voor gaan.
Keuren zou ik ook doen en lijkt mij wel waardevol, vooral omdat je zegt dat je nog actief met de pony bezig wilt zijn. Een dierenarts kan jou naar aanleiding van de uitslagen/foto's adviseren of de pony nog wel bij je gebruiksdoel past.

Wil je nog jarenlang zorgeloos kunnen rijden, is mijn advies om opzoek te gaan naar een jongere pony. Het staat bij deze namelijk vast dat je in de nabije toekomst omwille van de leeftijd en gezondheid je je activiteiten met de pony moet gaan minderen/beperken. Vind je dat vervelend of vind je alleen verzorgen net zo leuk? Want een pony van 25+ ga je niet meer verkopen.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:17

De verzorging van een oudje kan flink in de medische kosten lopen. Ook als het iets 'sufs' is maar waar je wel medicatie of extra middelen voor nodig hebt. Hou dus rekening met hogere vaste lasten dan een paard dat niets mankeert.

Keuren zou ik sowieso doen, alleen maar zodat je weet wat je in huis haalt. Hoeft dan nog helemaal geen no go te zijn als blijkt dat ie iets kleins heeft. Maar stel ze vinden iets zoals artrose in een vergevorderd stadium en hij is klinisch niet goed, dan is hij ondanks de leeftijd nog steeds ongeschikt voor jouw doel als je er mee wil rijden en lessen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:36

Ik zou toch klinisch laten keuren. Al is het alleen maar om te weten wat voor bemerkingen ze vinden. Dan kun je daar wel een beetje rekening mee houden. Het één is natuurlijk ernstiger dan het andere.

Ik vind de pony behoorlijk op leeftijd. Zelf ben ik op zoek naar een ervaren pony, maar ik heb de max. leeftijd op 12-14 jaar staan. Maar mijn doel is 5-6 keer per week redelijk intensief rijden. Wat je er mee kunt doen is afhankelijk van de conditie waarin ze verkeerd en wat ze gewend is qua belasting. 3 á 4 keer per week rustig rijden zou volgens mij nog moeten kunnen als de pony dit ook gewend is.
Welke leeftijd ook, er is altijd een risico dat het dier iets gaat mankeren of geblesseerd raakt. Maar de kans op medische kosten bij een oudere pony van 23 lijkt mij wel groter dan bij een 8 jarig paard. Ik zou dus wel zorgen voor een spaarpotje voor medische kosten.

Wat ik ervoor zou betalen? En alles erop en eraan .... bedoel je daar o.a. een hoofdstel en zadel mee? Pfff dat ligt ook een beetje aan welk niveau de pony gelopen heeft en in hoeverre het dus een goede leerpony zou zijn. Aan goede papieren heb je mijn inziens vrij weinig. Althans ik zou nooit geen veulentje meer fokken met een merrie op die leeftijd (als het al een merrie is).
Een brave en relatief fitte pony die in het verleden L of M gelopen heeft, daar zou ik tussen de 500 en 750 euro voor geven incl. zadel, hoofdstel en keuring.
Voor een nog fitte pony die Z1 of Z2 tussen de paarden gelopen heeft zou ik rond de 800 euro over hebben incl. toebehoren en keuring.
Een pony die echt succesvol in de subtop heeft gelopen en nog erg fit is, zou ik max. 1000-1750 euro voor over hebben denk ik incl. toebehoren en keuring.
Niet erg hoge prijzen als je kijkt naar het niveau, maar de leeftijd zou er bij mij toch voor zorgen dat ik er niet meer dan max. 1750 euro voor zou willen betalen.

Nu ben ik niet iemand die regelmatig paarden koopt, maar dit is wat ik er persoonlijk max. voor over zou hebben. Ik denk dat je zelf ook moet kijken wat JIJ er max. voor over hebt. En dan er vanuit gaan dat je je potje voor de DA misschien al best snel nodig zal hebben en dat het waarschijnlijk een pony is waar je maar enkele jaren echt op kunt rijden.
En dan ben ik ook nog uitgegaan van een passend, net, maar wel simpel zadel. Eén vrij nieuw leder dressuurzadel van een goed merk is natuurlijk best wat waard, meer dan de pony zelf. Dat zou de prijs dan nog wat omhoog drukken.

AlexaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 20:41

Bedankt voor jullie reacties!

Keuren zou sowieso gaan gebeuren, dat is duidelijk en daar hebben jullie gelijk in.

Ik vind het wel moeilijk hoor.... ik wil heel graag een pony waar ik van kan leren en nog bv 1x per twee weken een lesje mee kan doen.

Ik snap dat de extra medische kosten bij een oudere pony sneller komen, dat het werk eerder afgebouwd moet worden dan bij een bij aanschaf jongere pony.

Zitten er ook voordelen aan een oudere pony?

AlexaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 20:43

Delphi schreef:
Ik zou toch klinisch laten keuren. Al is het alleen maar om te weten wat voor bemerkingen ze vinden. Dan kun je daar wel een beetje rekening mee houden. Het één is natuurlijk ernstiger dan het andere.

Ik vind de pony behoorlijk op leeftijd. Zelf ben ik op zoek naar een ervaren pony, maar ik heb de max. leeftijd op 12-14 jaar staan. Maar mijn doel is 5-6 keer per week redelijk intensief rijden. Wat je er mee kunt doen is afhankelijk van de conditie waarin ze verkeerd en wat ze gewend is qua belasting. 3 á 4 keer per week rustig rijden zou volgens mij nog moeten kunnen als de pony dit ook gewend is.
Welke leeftijd ook, er is altijd een risico dat het dier iets gaat mankeren of geblesseerd raakt. Maar de kans op medische kosten bij een oudere pony van 23 lijkt mij wel groter dan bij een 8 jarig paard. Ik zou dus wel zorgen voor een spaarpotje voor medische kosten.

Wat ik ervoor zou betalen? En alles erop en eraan .... bedoel je daar o.a. een hoofdstel en zadel mee? Pfff dat ligt ook een beetje aan welk niveau de pony gelopen heeft en in hoeverre het dus een goede leerpony zou zijn. Aan goede papieren heb je mijn inziens vrij weinig. Althans ik zou nooit geen veulentje meer fokken met een merrie op die leeftijd (als het al een merrie is).
Een brave en relatief fitte pony die in het verleden L of M gelopen heeft, daar zou ik tussen de 500 en 750 euro voor geven incl. zadel, hoofdstel en keuring.
Voor een nog fitte pony die Z1 of Z2 tussen de paarden gelopen heeft zou ik rond de 800 euro over hebben incl. toebehoren en keuring.
Een pony die echt succesvol in de subtop heeft gelopen en nog erg fit is, zou ik max. 1000-1750 euro voor over hebben denk ik incl. toebehoren en keuring.
Niet erg hoge prijzen als je kijkt naar het niveau, maar de leeftijd zou er bij mij toch voor zorgen dat ik er niet meer dan max. 1750 euro voor zou willen betalen.

Nu ben ik niet iemand die regelmatig paarden koopt, maar dit is wat ik er persoonlijk max. voor over zou hebben. Ik denk dat je zelf ook moet kijken wat JIJ er max. voor over hebt. En dan er vanuit gaan dat je je potje voor de DA misschien al best snel nodig zal hebben en dat het waarschijnlijk een pony is waar je maar enkele jaren echt op kunt rijden.
En dan ben ik ook nog uitgegaan van een passend, net, maar wel simpel zadel. Eén vrij nieuw leder dressuurzadel van een goed merk is natuurlijk best wat waard, meer dan de pony zelf. Dat zou de prijs dan nog wat omhoog drukken.

De pony is bij zijn huidige baas recreatief bereden en hij maakt graag een sprongetje. Verder geen wedstrijden of zware belasting...

En met alles er op en er aan bedoel ik zadel, hoofdstel, halsters en dekens.

Bedankt voor je uitgebreide reactie, heb in echt iets aan!
Laatst bijgewerkt door AlexaV op 10-04-17 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:47

Ik zou het niet doen.

Een paard van 23 mag nog zo fit zijn, het eigenlijke oud worden kan heel snel gebeuren.
Mijn grens om een paard te kopen ligt toch op 18.

Wat de prijs betreft, ik vind dat de eigenaren inderdaad blij mogen zijn als ze een goed, blijvend thuis vinden voor de pony...

Moest je het toch overwegen, zou ik zeker een bloedonderzoek laten doen, en daarbij laten testen op cushing.

Met een ouder paard moet je gewoon geluk hebben, sommigen worden zorgeloos gezond oud, anderen kosten een 'fortuin' aan dierenartsen en medicatie. Sommigen lopen tot hun 29e met gemak een proefje, anderen zijn op hun 20e echt opgebrand.

Veel geluk met de aankoop / zoektocht in elk geval :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:47

AlexaV schreef:
Ik vind het wel moeilijk hoor.... ik wil heel graag een pony waar ik van kan leren en nog bv 1x per twee weken een lesje mee kan doen.

IN dat geval zou ik voor een jonger dier gaan. Het zou zonde zijn als je deze koopt en er over een jaar niet meer mee kan wat je wil. Ook een jong dier geeft geen garantie, want er kan altijd iets gebeuren, maar in principe moet een jonger dier veel en veel langer goed meekunnen.
En er komt echt nog een ander geweldig dier op je pad.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:50

voordelen aan een oudere pony?Ik zie ze niet,of hij moet speciaal zijn.
Van karakter bedoel ik,ik heb persoonlijk niets met afstammingen of een hoog nivo verleden.
Ik zou als eigenaar blij als iemand zoals jij de pony zou willen hebben.Ik zou er niets voor vragen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:03

AlexaV schreef:
Delphi schreef:

De pony is bij zijn huidige baas recreatief bereden en hij maakt graag een sprongetje. Verder geen wedstrijden of zware belasting...

En met alles er op en er aan bedoel ik zadel, hoofdstel, halsters en dekens.

Bedankt voor je uitgebreide reactie, heb in echt iets aan!

De pony is voor de eigenaar hoogstwaarschijnlijk goud waard, maar hoe banketstaaf het ook klinkt ... ik zou er niet meer dan 500,00 voor betalen incl. klinische keuring, zadel, hoofdstel en wat dekens. En dan is de prijs meer voor de toebehoren dan voor de pony zelf.
Ik denk dat de eigenaren al blij moeten zijn om er een goed baasje voor te vinden.
Mocht je hem/haar laten keuren, zorg dan dat ze extra zorgvuldig het gebit nakijken. Je ziet vaak dat pony's op leeftijd een slecht gebit hebben en moeizaam eten en snel vermageren.

Persoonlijk zou ik het alleen doen als je echt al een band hebt met de pony en volgens mij ken je de pony niet toch (buiten de filmpjes/foto's om)? En dan zou ik er wel rekening mee houden dat je nog best wat kosten aan het beestje kwijt zal zijn.

Voordelen aan een oud paard zie ik eerlijk gezegd niet zo. Ik zou toch ook eens kijken voor een iets jonger, maar enorm braaf en ervaren pony van ongeveer 12-15 jaar. Ik zie enorm veel leuke pony's van die leeftijd voorbij komen die leuk gereden zijn en erg braaf zijn. Daar zie ik wel voordelen in. Dan heb je een brave pony met ervaring, maar die nog wel fit is en waar je hoogstwaarschijnlijk nog jaren op kunt rijden. En medische kosten liggen altijd op de loer natuurlijk, een 4 jarige kan net zo goed ziek of geblesseerd raken, maar de kans op medische kosten is nu eenmaal groter bij een paard dat al echt op leeftijd is.

AlexaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 21:20

Klopt, ik ken de pony niet. Geen band mee of iets in die geest.

Puur foto's en filmpjes en het verhaal van de eigenaar.... Maar het was meteen een beetje liefde zeg maar ;-)

Ik hoorde ook daarna pas de leeftijd, schrok er van had het de pony nooit gegeven...

Maar ik ga eens een nachtje over jullie reacties slapen.

Bedankt iedereen tot zover, heel fijn en gaaft weer stof tot nadenken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:24

Ik denk dat het een lastige afweging is. Er zijn genoeg oudjes die tot hun 30ste prima meedoen, er zijn ook paarden die met 24 klaar zijn. Persoonlijk zou ik het niet doen, puur omdat ik het risico op hoge kosten binnen korte tijd te hoog zou vinden. Stel dat je na een jaar elke paar weken speciaal beslag moet laten onderhouden, en de pony moet ook nog op een dieet dat niet goedkoop is.. Zou je dan balen van de aankoop? Ik denk dat mensen die wel oudere paarden of pony's kopen vaak een emotionele band met de dieren hebben, hoe vervelend dat ook is voor pony's waar niemand een emotionele band mee heeft.

Ik zou rustig verder kijken naar een paard dat waarschijnlijk nog wat langer mee kan. Ongeluk zit uiteindelijk altijd in een klein hoekje maar met een pony van 23 zoek je het wel op, al helemaal als het wel je doel is er nog iets van te kunnen leren en een lesje mee te kunnen pakken op z'n tijd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:39

Voor mij was het voordeel van de oude pony dat het mijn jeugdliefde was.
Ik ken hem nu inmiddels 25 jaar, toen ik hem kreeg al 18 jaar.
Ik wist wat ik in huis haalde, had al een enorme band met hem, heb jaren met hem gewerkt (buitenritten begeleiden met de manegepony's).

Een 'vreemde' pony van die leeftijd zou ik niet hoeven. En zeker niet als ik ervoor zou moeten betalen...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 08:55

Er kán een voordeel zitten aan een ouder paard.
Die van mijn is mega ervaren. Weet zijn weg feilloos op een wedstrijd terrein. Stel dat je echt safe wil leren crossen kun je geen beter wensen dan mijn oudje (21). Blijft doodkalm tot je de springring in gaat en zijn staat 'uit' tot je echt naar de startbox gaat.

Maar ik snap het wel dat mensen er huiverig zijn. Hij is nu nog fitter dan hij ooit geweest is maar ik durf ook niet verder dan 3 maanden vooruit te kijken. Zoals hij nu loopt dénk ik dat hij nog wel jaren mee kan. Zelf in de sport. Niets inlevert.
Maar ja, over een half jaar kan het ook afgelopen zijn.

Maar om voor een ouder paard te gaan zou ik toch zeggen dat je er al een gigantische klik mee moet hebben (en hem bij voorkeu al langer kent) of heel specifiek op zoek bent naar een zeer ervaren paard.

En inderdaad: voeren moet ik wel meer tegenwoordig. Verder is hij eerder goedkoper geworden omdat ik hem nog van de ijzers af gehaald heb.

AlexaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 09:21

Bedankt voor al jullie adviezen en wijze woorden.

Ik heb er een nachtje over geslapen en ik zie er toch vanaf. Het kostenplaatje kan gezien zijn leeftijd snel oplopen of ik moet al snel afscheid van hem nemen...
Als ik hem nou zo op kon halen had ik hem met alle liefde een heerlijke oude dag willen geven en de gok genomen....

Het is jammer maar ik zoek rustig verder!

Bedankt iedereen!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 09:35

Marije_jiplover schreef:
Wees je ervan bewust dat een oudere pony er niet jonger op zal worden.
Mijn pony kreeg ik met 22 jaar. Hij mocht met pensioen op de manege en ik mocht hem een goede oude dag geven.
Dat lukt aardig, maar het gaat niet vanzelf.
Hij doet het super, is nu 29 en geniet met volle teugen van zijn actieve pensioen.
We rijden nog lekker door het bos, hij is mee geweest op vakantie, we hebben een keer met een kennismakingsclinic van bokt op Horse Event meegereden, en mijn neefjes zijn helemaal gek met hem en komen elke vakantie wel een keer een middagje knuffelen en rijden.

Maar er zijn ook zorgen.
Hij heeft last van artrose en staat daarvoor op speciaal (=duur) beslag en voedingssupplementen en dat nu inmiddels al een jaar of 4,5.
Zijn gebit is op en daardoor staat hij op een behoorlijk uitgekiend dieet van compact gras ipv hooi, en verder bietenpulp, grasbrok en seniorenslobber. In de winter 3X per dag een emmer.
Dit nu inmiddels ook al 1,5 jaar.

Ik doe het met alle liefde voor mijn vriend die ik al 25 jaar ken.
En hij mag van mij ook nog wel 35 worden als hij fit blijft.

Oplopende kosten voor onderhoud is wel iets waar je rekening mee moet houden wanneer je met een oude(re) pony start.

wat ben ik blij dat iemand ook eerlijk zecht dat het niet allemaal geweldig is, deze ervaring heb ik ook!
het kan goed slagen, maar je moet met je volle verstand beseffen dat je een ouder dier koopt.
ze hebben of ontwikkelen ouderdomskwalen, dat betekend dat je geen uren meer kan rijden of springen.
dus bedenk wat is mijn doel wat wil ik bereiken in mijn hobby, tuten en knuffelen kunnen ze nog jaaaren. Daarin tegen zijn buiten ritten van 3 uur wel iets te veel van het goede misschien in de toekomst.
altijd laten keuren en bloedonderzoek dan zie je wat er vanbinnen afspeelt cushing,ontstekingen,kanker,dampigheid.
en laat zijn gebit checken.
Maar het is wel zo dat je ook aan juist een jong paard nog veel kosten moet maken dus wat betreft de kosten dat heb je aan elk dier! (En vaak is heel goedkoop ook duurkoop)