Ik sta voor een dillema en weet niet wat nu het juiste antwoord voor mij is, dus wellicht hebben jullie ideeën en tips..
Situatie:
Ik heb Imara gekocht toen ze 2 was van haar fokster. We hebben het onwijs leuk gehad en ik heb haar ingereden met een ervaren meid. Heerlijke buitenritten gemaakt met een stalgenootje en lekker in de bak geoefend. Echter werd ik, toen ze 3.5 jaar oud was oververmoeid en kreeg de dingen niet meer op een rijtje. Ik maakte ook absurde dagen: 06:30 opstaan voor school. Na school (16.30) naar Imara, dan meteen door naar werk om van 19:00-02:00 te gaan werken. Ik sliep dan rond 03:30 en na 3 uurtjes mocht ik weer opstaan voor hetzelfde liedje.
Ik besloot Imara te verkopen en heb haar naar het beste plekje wat ik mij maar kon bedenken verkocht: een moeder met dochter met de intentie om centred riding met haar op te pakken. Een fijn plekje op de woonboerderij met eigen land, stallen en paardenvriendjes: heerlijk!!
Ik heb Imara verkocht en na een jaar durfde ik er terug te komen. Haar verkoop heeft me zoveel gedaan, en ik ben onwijs achteruit gegaan in gezondheid. Ik kreeg na 3x op bezoek komen de aanbieding om te komen lessen op haar. Overnagedacht en ik deed het!
Marike Liemburg, een onwijs lief en fijn mens, heeft ons begeleid en naast de lessen onder het zadel en met kou weer grondwerk, kwam ik ook af en toe eens extra om te komen rijden, of gewoon lekker poetsen en freestylen. De stallen mesten, een beetje helpen, heerlijk!
Imara is niet makkelijk.. Ze is nu 5, bijna 6 jaar en lekker aan het puberen. Ze wordt circa 1 keer per week gereden en in de wintermaanden met vorst een stuk minder dus is nooit doorgereden. Wel is ze vooruit gegaan en het centred riding pakt ze onwijs goed op. Op het moment is ze erg dwars: ze kan zomaar stoppen en niet door willen, gevolgd door bokken. Tijdens het freestylen wil ze gericht trappen naar je. Verder is het een lief, maar wat dominant dier in de omgang. Ook wat onzeker, wat het dominante kan verklaren: ze leunt graag op je dus je moet stevig in je schoenen staan en veel aandacht aan haar geven.
Imara heeft diverse klachten:
* zwakke darmen (gauw diarree, wat koliekerig)
* half verlamde staartwortel
* zomerexceem door eiwitintoleranitie (wellicht nog op te lossen?)
Nu heb ik de eerste keus gekregen om haar te kopen omdat ze zien hoeveel wij elkaar doen. Ik kan mijn ei kwijt bij haar en heb iets meer ervaring en lef om door te rijden tijdens haar nukken, en zei doet haar best zodra ze mij begrijpt waardoor ze een fijne les heeft gelopen. Nu zit ik met wat dingen:
- ik ben bbl studente dus heb geen super inkomen
- ik heb zelf psychische klachten (depressie, ptss(?), add(?) en dus therapie ed
- ik heb weinig energie
Aan de ene kant wil ik Imara supergraag terug. Ze is een onwijs leuke pony, maar aan de andere kant zal ik dan veel moeten opgeven:
* nauwelijks sparen, dus niet zoals gedacht volgend jaar uit huis
* veel tijd kwijt en misschien zorgen door haar gezondheid
maar pluspunten:
* een maatje waar ik mijn ei bij kwijt kan
* mijn hobby weer oppakken
Wie heeft er een idee wat ik moet doen? Ik sta echt in tweestrijd en mijn beslissing verandert constant dus ik wil graag wat hulp!
alvast bedankt voor het meedenken!
Imara: