kleinschalige fokkerij in nood

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BillyJ

kleinschalige fokkerij in nood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 09:13

Hoi,

ik heb een aantal vragen over wat jullie in deze situatie zouden ondernemen.

Via mijn moeder heb ik een stelletje leren kennen, samen hebben ze 11 paarden waaronder 2 hengsten. 1 2-jarige en 1 veulen.
Ze hebben meer dan genoeg weide en super ruime stallingen, hoge kwaliteit voer,.... Nu heb ik echter 1 probleem met deze mensen. Op 2, 3-jarige merries na, staan alle overige 9 paarden BINNEN!
Ik heb al eerder aangegeven dat het echt een MUST is dat de rest van de dieren ook buiten komt. Hun commentaar is, dat de weide waar de 3-jarigen mogelijk geinfecteerd is met wormen en ze deze niet willen gebruiken voor de andere merries bij op te gooien, Ok, weides zat om uit te kiezen, maar hier is het argument weer dat er geen schuilstalling aanwezig is en ze daarom de dieren niet de hele dag buiten willen hebben. De hengst komt al helemaal niet buiten want deze gaat overal doorheen. De mensen hebben de buitenzijde volledig afgespannen met een stevige, 3-balks houten omheining, onderling zijn de weides verdeeld door middel van draad. echter, wil de hengst uiteraard bij de kudde blijven en gaat dus overal doorheen.

Ik heb al eerder aangegeven dat ik wil helpen en doe dit ook 2x per week, dit doe ik dan door de stallen te mesten, de dieren te borstelen, ... echter, kan ik in mijn eentje de paarden ook niet buiten krijgen, ze zijn zodanig opgefokt en gek van zolang binnen te staan dat dit alleen gewoon TE gevaarlijk word. Een vriend van mij kan helpen maar dit ook alleen in het weekend dus komen de paarden alsnog alleen 1x per week buiten.

Ik vind het zo doodzonde voor de dieren, en ondanks de ruime stallen 4x6m en het goede voer, vind ik het bijna mishandeling! Een paard is een sociaal dier dat interactie nodig heeft en gewoon buiten moet, basta!

Meermaals heb ik geprobeerd de mensen vriendelijk te benaderen, maar de man heeft heupproblemen en kan dus ook de dieren niet buiten zetten en de vrouw slaat doodangsten uit rond de paarden. Ik heb ook niet dagelijks tijd.
Wat zouden jullie doen????

Aangeven dat verkopen en stoppen met fokken de enige optie is laten ze niet toe. Heb al aangegeven dat ze ook de stalling en weides konden verhuren, zodat ze toch nog tussen de paarden zitten maar zelf al de zorgen niet langer hebben, dit viel te overwegen, maar alsnog staan er nu 9 paarden binnen en deze krijg je niet in 1-2-3 verkocht. Allen zijn onbeleerd en tamelijk onhandelbaar (niets gewend)

Celiien

Re: kleinschalige fokkerij in nood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:15

Het is sneu, maar aan de ene kant, waar bemoei je je mee? Als die mensen hun paarden zo willen houden,is het sneu voor die paarden, maar heb jij er toch echt vrij weinig over te zeggen. Paarden krijgen eten, hebben ruime stallen.
Als je er niks meer mee te maken wilt hebben, moet je daar weggaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:17

Celiien schreef:
Het is sneu, maar aan de ene kant, waar bemoei je je mee? Als die mensen hun paarden zo willen houden,is het sneu voor die paarden, maar heb jij er toch echt vrij weinig over te zeggen. Paarden krijgen eten, hebben ruime stallen.
Als je er niks meer mee te maken wilt hebben, moet je daar weggaan.

Ik ga mee met Celine. Dit is niet jouw verantwoordelijkheid TS.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:19

Ik vind het juist heel lief van TS... volgens mij hebben die mensen prima door dat het niet kan. Lijkt me niet leuk wanneer je bang bent voor je eigen paarden!

Misschien wat verzorgers zoeken waarmee je samen de paarden wat traint zodat ze in ieder geval wat uit kunnen dunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:20

Ik zeg toch ook niet dat het niet lief is? Sjonge, de kracht van het wereld wijde web.

Had het niet lachen gevonden als er iemand zich met mijn zaakjes ging bemoeien, maargoed wie ben ik.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:21

Als zij het belang van buiten niet zien, en het is wettelijk nog steeds niet geregeld, blijft er voor jou niets meer over dan slikken of stikken.

Dat klinkt heel hard, is niet zo bedoelt. Maar je hebt geen keuze. Die keuze is aan hen en meer dan hen proberen te overtuigen kan je niet doen. De paarden zijn niet jouw verantwoordelijkheid en ik zou als eigenaar ook absoluut niet willen dat jij ze buiten gaat zetten. Wat als er wat gebeurd? Wie gaat dat betalen? (door de draad, dikke wond, hengst valt merrie aan enz enz).

Als je er echt niet tegen kan: dan moet je gaan en niet meer omkijken. Helaas is het in NL nog steeds niet verboden paarden 24/7 op te hokken mits ze fatsoenlijk te eten en te drinken krijgen.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 09:21

Ze vroegen mij zelf om hulp en advies omdat ze beseffen dat het zo niet verder kan.. Ik wil maar kan niet dagelijks helpen, we zijn overeengekomen dat de 2 3 jarige merries naar mij verhuizen om op te leren en voor de verkoop, echter staan dan nog de overige paarden binnen. Ze krijgen geen enkelee vorm van aandacht buiten het voeren.. De mensen vinden het zelf sneu maar kunnen zelfstandig niets ondernemen, de mentale toestand van de hengst is schrijnend, hij is jong en speels, niet agressief, maar mist beweging en interactie net zoals de rest.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:23

Dan nogmaals, als zij niks willen veranderen/verkopen, dan heb je niks te zeggen. Klinkt heel banketstaaf, maar het is nu eenmaal zo.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:24

Tsja, stoppen met fokken, dus hengsten castreren. En dan een pad bouwen naar de weide en de stallen open gooien?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:25

Ik weet niet wat de eisen en regels zijn voor het bedrijfsmatig houden van paarden, maar je zou altijd de NVWA kunnen bellen om de situatie uit te leggen en advies in te winnen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:28

BillyJ schreef:
Ze vroegen mij zelf om hulp en advies omdat ze beseffen dat het zo niet verder kan.. Ik wil maar kan niet dagelijks helpen, we zijn overeengekomen dat de 2 3 jarige merries naar mij verhuizen om op te leren en voor de verkoop, echter staan dan nog de overige paarden binnen. Ze krijgen geen enkelee vorm van aandacht buiten het voeren.. De mensen vinden het zelf sneu maar kunnen zelfstandig niets ondernemen, de mentale toestand van de hengst is schrijnend, hij is jong en speels, niet agressief, maar mist beweging en interactie net zoals de rest.

Als ze jou om hulp vragen, dan kun je eisen stellen.
Jij helpt als zij ze buiten houden, dus nu zonder schuilstal.
Ik weet niet of die paarden die binnen staan, moeten bevallen, anders dat nog even uitstellen tot de veulens er zijn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:32

TS komt uit België dus daar zal de NVWA niets aan kunnen doen en de regelgeving wellicht ook anders in zijn dan in NL.

Naar wat ik lees is de grootste 'maar' om de paarden niet op het land te zetten de mogelijke besmetting van wormen door de weide? Daartegen valt gewoon te ontwormen. Maar de volwassen paarden komen nooit buiten? Zowel winters als zomers niet? Of is dit voornamelijk een winterprobleem?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:33

Zorgen dat de hengst gecastreerd word,de boel gewoon naar buiten gaat. Zoals ik het inschat is het toch geen goedgekeurde hengst en word er qua fokkerij maar wat aangerommeld. Indien ze niet willen luisteren en meegaan in goede adviezen, handen er af trekken en zorgen dat een andere instantie mbt dierenwelzijn het overneemt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:35

Ik heb maar een advies voor deze mensen. Stop met op deze manier paarden houden.

Fokker? Anmehoela. Hobby prutsers.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:38

YellowGray schreef:
Tsja, stoppen met fokken, dus hengsten castreren. En dan een pad bouwen naar de weide en de stallen open gooien?

Dat klinkt best goed. Hengsten blijft lastig dus die ballen moeten weg. Al dan niet met de rest van het paard er nog aan vast :D

Als het met de ligging van de stallen en weides mogelijk is een pad maken zodat de paarden niet aan een touwtje naar buiten hoeven. Even een paar keer begeleiden en de paarden kennen zo hoe ze naar de wei en naar de stal moeten lopen.

Niet teveel voer in stoppen als ze veel binnen staan en het op de wei lopen rustig uitbouwen. Paarden moeten langzaam wennen aan grotere hoeveelheden gras en dat begint weer lekker te groeien met dit weer.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:40

rien10 schreef:
Ik heb maar een advies voor deze mensen. Stop met op deze manier paarden houden.

Lekker constructieve post voor de TS.

Ben het wel eens maar de TS vraagt wat zij kan doen. Misschien kan je daar advies op geven?

TS, als zij jou om hulp hebben gevraagd heb je misschien in een goed gesprek nog meer resultaat. Overtuigen dat de paarden er uit moeten (op de hengst na) en dat ze de hengst of naar een hengstenhouder moeten doen doe hem wel een paardwaardig bestaan kan bieden of moeten castreren zodat hij ook naar buiten kan.
Lukt dit niet dan houdt het op...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:42

Waarom willen ze paarden fokken als zij er bang voor zijn? Is het een geldkwestie?
Kun je ze niet laten zien dat al deze onbeleerde en bijna onverkoopbare paarden ook een heleboel geld kost?

Wat betreft jouw veiligheid nu, kun je geen sluis maken? Zodat ze de eerste keren zelf naar binnen en buiten kunnen. Binnen zetten dan wel 1 voor 1 aan de hand en zo oefenen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:44

MarliesV schreef:
rien10 schreef:

Lekker constructieve post voor de TS.

Ben het wel eens maar de TS vraagt wat zij kan doen. Misschien kan je daar advies op geven?

TS, als zij jou om hulp hebben gevraagd heb je misschien in een goed gesprek nog meer resultaat. Overtuigen dat de paarden er uit moeten (op de hengst na) en dat ze de hengst of naar een hengstenhouder moeten doen doe hem wel een paardwaardig bestaan kan bieden of moeten castreren zodat hij ook naar buiten kan.
Lukt dit niet dan houdt het op...

Je hebt gelijk. Dit is niet constructief naar TS toe. Maar ik krijg altijd zo'n jeuk van dit soort "fokkers" en "paarden houders". Waarom een ander met hun problemen opzadelen. Stop er dan mee!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:54

Als ik het goed begrijp is dit dus geen kwestie van 'bemoeien met gang van zaken' maar hebben de eigenaren al door dat het zo niet langer kan en hebben ze TS om hulp gevraagd. Het inzien van de noodzaak is er dus al, (gelukkig, slag 1 is al gewonnen) maar nu moet er nog bedacht hoe het praktisch opgelost kan worden?

Het minst ingrijpende is natuurlijk gewoon goed ontwormen zodat de dieren naar buiten kunnen. Waaruit de vraag volgt: waarom denken ze dat die weide zo vol wormen zit?
Dan is weer de vraag, hoe krijg je ze naar buiten. Als die mensen dat zelf niet kunnen/durven moeten anderen het doen, en dat is natuurlijk een lastige kwestie.

Paarden zijn niet van suiker dus ik zie het probleem niet om ze nu voorlopig zonder schuilmogelijkheid naar buiten te doen. Zou je die mensen daarvan kunnen overtuigen? Op mijn vorige stal stonden paarden ook dag en nacht buiten zonder schuilmogelijkheid en alleen in extreme omstandigheden werden ze binnen gehaald. Dat is echt niet dagelijks (of wekelijks in deze tijd van het jaar)

Staan de mensen open voor verkoop en castratie van de hengst?

Faetje_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:44

Super dat je deze mensen wilt helpen!!

Is er niet een mogelijkheid om met een paar mensen schuilstallen neer te zetten. Deze zijn vrij eenvoudig zelf te bouwen. (weet alleen niet of je die in belgië vergunningsvrij mag neerzetten)

Als de paarden dagelijks buiten komen zullen ze ook handelbaarder zijn, misschien dat je die vrouw kan leren hoe zij dit kan doen met hulp van dr man.

Stuur mij anders een Pb dan kunnen we samen even brainstormen, want ik heb nog wel meer ideeën :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:51

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:54

Als de dieren 's nachts binnen staan is schuilgelegenheid in mijn ogen overbodig. Op een bloedhete zomerdag is een beetje schaduw wel fijn maar van b.v. regen smelten paarden echt niet. En op die enkele tropische dag kunnen ze altijd nog vroeg en laat een paar uur naar buiten en op het heetst van de dag op stal.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:56

Dan zit jij toch op een plek zonder dazen.
In de zomer kan ik hier niet zonder.
Voor de regen worden ze inderdaad amper gebruikt maar voor de dazen dagelijks van eind mei tot begin september.

En wil je deze mensen het gemakkelijker maken met binnen en buiten zetten is het niet fijn als ze in de zomer de paarden overdag binnen moeten halen. Om later nog eens buiten te zetten.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:00

Wat een zooitje! Wel willen fokken en geld verdienen over de rug van dieren maar te laf om zelf de verzorging te doen?
Ik erger me kapot over zulke mensen bah!

Ts als ze jou om hulp hebben gevraagd dan kun je wellicht nog hulp van andere ervaren mensen krijgen om die arme dieren eens letterlijk in het zonnetje te zetten?!

Dit soort hobbyfokkers moesten per direkt verboden worden ik vind het niet kunnen om paarden 24/7 binnen te houden! Een zandpaddock is nog beter dan 24uur op stal dus die smoesjes gaan er bij mij niet in.
Zal we teveel moeite zijn on de weiden dan bij te houden? (Hebben we meteende worm oorzaak in het land?)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:07

bruintje123 schreef:
Dan zit jij toch op een plek zonder dazen.
In de zomer kan ik hier niet zonder.
Voor de regen worden ze inderdaad amper gebruikt maar voor de dazen dagelijks van eind mei tot begin september.
Hebben we hier inderdaad gelukkig weinig last van. Geen idee hoe dat bij TS zit.

Citaat:
En wil je deze mensen het gemakkelijker maken met binnen en buiten zetten is het niet fijn als ze in de zomer de paarden overdag binnen moeten halen. Om later nog eens buiten te zetten.

Het is idd niet ideaal, maar zelfs al zouden ze op die enkele tropische dag maar van 7 tot 11 naar buiten gaan, dat is al tig keer beter dan 24/7 op stal. En als het mogelijk is om een paadje te maken zodat de eigenaren alleen maar de staldeur open hoeven te zetten valt het werk ook wel mee.

Heel veel hangt af van de situatie ter plekke en die kunnen wij niet inschatten. We kunnen hooguit suggesties aandragen waar TS hopelijk verder mee kan.