Bitloos rijden beter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabier

Bitloos rijden beter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 19:48

Hoi!
Ik ga binnekort met mijn verzorgpony bitloos rijden. Ik heb er erg veel zin in omdat ik tegen het bit ben.

Toen was ik aan het skypen met bokker Xniieeenke en zij zei dat het helemaal niet slecht was etc. En bitloos rijden ook niet beter is voor band of whatever
En er geen bewijzen waren etc.

Wij vragen ons af wat jullie ervan denken!

Bedankt!

Annalies03

Re: Bitloos rijden beter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 19:50

bij bitloos moet je weten wat je doet.. vooral bij sommige hoofdstellen is er gewoon een flink risico.. ik neem aan dat je je van dat soort dingen al op de hoogte hebt gebracht dan?

er is altijd een ja, nee op dit onderwerp, de een zegt doen de ander zegt niet doen..
wat er echt toe doet is dat JIJ weet wat je doet, voor dat je er aan begint..

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 19:51

Annalies03 schreef:
bij bitloos moet je weten wat je doet.. vooral bij sommige hoofdstellen is er gewoon een flink risico.. ik neem aan dat je je van dat soort dingen al op de hoogte hebt gebracht dan?

er is altijd een ja, nee op dit onderwerp, de een zegt doen de ander zegt niet doen..
wat er echt toe doet is dat JIJ weet wat je doet, voor dat je er aan begint..

Ja tuurlijk weet ik dat. Maar wat vind U? Wat is beter. Als je alle consequenties etc kent

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 19:52

Hello, it's me :)
Het is gewoon niet waar dat een bit schadelijk zou zijn, of iig schadelijker dan bitloos.
Echt waar, ik kan gewoon momenteel geen artikelen vinden waarin dingen bewezen zijn, omdat als je bit vs bitloos opzoekt krijg je de pennyverhalen en NH verhalen weer, maar wát zou er zo slecht zijn?

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 19:55

Nee maar ook goed voor ruiter, je leert door, kijkt veder dan het gewone hoofdstel.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 19:57

Arabier schreef:
Nee maar ook goed voor ruiter, je leert door, kijkt veder dan het gewone hoofdstel.

Maar wat is er dan zo slecht aan dat 'gewone hoofdstel'?
Doorleren is goed, dat doe je je hele leven, maar dat is nvt denk ik nu?

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 19:57

Persoonlijk ben ik er geen voorstander van, maar dat komt meer omdat ik van die meiden rond zie crossen, die dan helemaal doen alsof ze alles afweten van "Natural horsemanship" en dan in de tussentijd constant aan zo'n bitloos setje zitten te trekken en te doen. zijn ook wel andere gevallen waardoor ik dit denk..
sta er verder wel voor open hoor, en zou graag zien dat mensen het doen op de 'juiste' manier. :)

ik kwam dit linkje nog tegen, misschien hebben jullie er wat aan
http://www.bitloos.nl/bitloos.php?pagina=04

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 19:58

Het is niet perse slecht, maar ik ben gewoon tegen het bit. Het is niet zo natuurlijk vind ik. Zon ijzer ding in je mond. Het gebeurt ook vaak genoeg op manege's dat het ijskoud in de mond van het paard gestopt word...

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 19:59

Dat is waar. Maar ik heb het meer over dat ik echt ben van natural horsemanship en ik vind een bit daar minder bij horen. Moet je er wel juist mee omgaan natuurlijk

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:00

En op een paard zitten is wel natuurlijk?

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:00

Arabier schreef:
Het is niet perse slecht, maar ik ben gewoon tegen het bit. Het is niet zo natuurlijk vind ik. Zon ijzer ding in je mond. Het gebeurt ook vaak genoeg op manege's dat het ijskoud in de mond van het paard gestopt word...

Nee het is niet zo natuurlijk idd :') rijden in t algemeen is niet natuurlijk meid :') droom lekker verder

Nee bit is niet slecht, bitloos ook niet perse slecht. je moet gewoon weten wat je doet, zowel met bit als zonder. Maar je hebt wel bizar slechte argumenten.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:01

ik denk niet dat bitloos beter is dan met bit. Het nadeel van sommige manieren van bitloos is dat het pijnlijker/ ongemakkelijker is voor een paard dan een goed passend bit (dat goed word gebruikt). Denk bv aan kaakgekruist, als je de teugels aanneemt 'snoer' je de mond van het paard compleet dicht. Bij bit gebruikende ruiters vinden wij dit verschrikkelijk (strak aangesnoerde neusriemen) maar bij bitloos is het de bedoeling/ niet slecht? Vind dat maar wat verwarrend.

Daarbij verschilt het ook per paard. Die van mij moet er niks van hebben, ik ga niet kaak/kin gekruist gebruiken en wil alleen sidepul proberen en dat vind ze niet prettig. Op het bit is ze heel goed te rijden, en lekker licht. Hier heeft ze duiidelijk geen moeite mee, wat heet.. als ik het hoofdstel omhoog hou om hem om te doen, houd ze haar mond open voor het bit :P Heel vriendelijk, is altijd makkelijker dan een doe de kaken op slot gooit als ze een bit voorbij zien komen.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:02

Maar, het tam maken van paarden, het überhaupt iets op de rug leggen, is dat niet al heel onnatuurlijk?
Alles wat we doen met die beesten is onnatuurlijk, maar in de loop der jaren zijn hoofdstellen veranderd en het bit ook, zodat het steeds beter bij paard en ruiter past. Dus je kiest een bit waarbij jij ziet dat je paard het er goed op doet en zich comfortabel voelt. En stel dat een paard niet comfortabel is kan je bitloos proberen, sommige paarden doen het daar beter bij, dat sluit ik ook niet uit.

Arabier schreef:
Dat is waar. Maar ik heb het meer over dat ik echt ben van natural horsemanship en ik vind een bit daar minder bij horen. Moet je er wel juist mee omgaan natuurlijk

An, ik vind je echt een topmeid maar nu je over NH begint krijg ik jeuk.
Natural horsemanship is niet wat jij noemt. Natural horsemanship is de leefomgeving etc zo natuurlijk mogelijk maken, niet zadelloos en bitloos.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:04

Ik vind het niet perse slecht of goed. Het gaat erom hoe je ermee om gaat en hoe je paard er op reageert. Ik vind het zelf vooral gewoon leuk om eens te doen, maar ik hou het liever op het bit.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:05

Ik rij zowel met als zonder bit en als ik met bit rijd, dan is dat in de bak heel vaak met shanks (scharenbit), in het bos vaak op touwhalster of trensje.

Het een is niet beter of slechter als het ander, alles heeft zijn voor- en nadelen. En dat het bit niet natuurlijk is, klopt, maar op een paard zitten is ook niet natuurlijk :+

Al met al moet je gewoon weten wat je in je handen hebt en daar op de correcte manier mee omgaan, waardoor je de eventuele schade aan je paard minimaliseert.

Natural Horsemanship is op een bepaalde manier omgaan met je paard. Kijk maar naar de Parelli NH, deze begint met het touwhalster en eindigd gewoon op trens en voor de westernruiters onder ons op de shanks.Hoe verder je in je africhtingsgraad bent hoe meer je gaat gebruiken: touwhalster->trens->shanks/stang en trens. ;)

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:21

bitloos is altijd vriendelijker dan met bit.

Als je met bit hardhandig bent en bitloos hardhandig bent. Richt bit meer schade en pijn aan.
Ben je met bit zacht met je handen , en bitloos zacht met je handen. Is bitloos ten alle tijde comfortabeler voor het paard.

Onderwerpen met neus breken is alleen met hackemore. Als je zo hard trekt. Zou je neus been kunnen breken, maar als je net zo hard trekt aan bit. Zou je mondhoeken kapot scheuren.
Maar dan moet je echt wel tarzan zijn en flink hangen en rukken, zou je dat voor elkaar kunnen krijgen.

We willen allemaal de kudde volgen en met bit rijden, omdat het normaal is van vroeger en iedereen het doet. Mensen zijn volgdieren. Ze nemen gewoontes over, omdat ze niet beter weten.

Het is kwestie wat je aangeleerd is. In engeland rijden ze aan de andere kant van de weg, voor ons heel moeilijk om te doen. Maar alles is te leren.

Zo ook bitloos rijden.

Met bit meer te vertellen zit echt tussen je oren. Een paard kun je niet tegen houden, als ie gaat, gaat ie. Ik heb meerdere paarden gereden, met bit, stang, zonder bit. Alles is aan te leren.

Maar je kan niet zomaar ineens auto rijden. Dat vergt tijd en training Net als zo maar ineens over stappen van bit naar bitloos. Of bitloos naar bit over stappen.

Alles vergt tijd en training en respect naar je paard toe.

Maar helaas moet alles snel gaan, en met bit kun je je paard natuurlijk makkelijk naar beneden zagen, hoe het merendeel van de nederlanders zijn paard nagevelijk trekt. Als je paard van ontspanning nageeflijk loopt, doet ie dat ook bitloos. Doet ie dat niet. Zou ik toch eens verder gaan verdiepen in het paard en optoming.

Met pijn (leuk gezegd hulpen verfijnen, om het goed te praten) bereik je gewoon veel sneller je doel. Vandaar bit en sporen worden gebruikt helaas.

:o

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:24

Maar waar haal je vandaan dat een bit pijn doet?
Hulpen verfijnen is ook niet een synoniem voor pijn, dat is gewoon NIET waar.
Sorry dat ik zo direct reageer maar ik krijg de kriebels van die gedachtes, want ze zijn nergens op gebaseerd.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:26

bolletje schreef:
Met pijn (leuk gezegd hulpen verfijnen, om het goed te praten) bereik je gewoon veel sneller je doel. Vandaar bit en sporen worden gebruikt helaas.

Ho. Iemand die bit en sporen gebruikt om pijn te doen is echt niet goed in zijn/haar hoofd. Daar zijn ze helemaal niet voor bedoeld.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:28

nouja er is altijd nog deze video, die een tijd terug heel veel op bokt terecht kwam..

https://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo

toch @bolletje ik blijf er bij dat bitloos net zo vervelend kan zijn als een bit..
zoals ik al hierboven zei, als je ziet hoe sorrydatikhetzeg stom sommige mensen met bitloos rijden, dan zie je gewoon hoeveel pijn het kan doen..

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:30

bolletje schreef:
bitloos is altijd vriendelijker dan met bit.

Als je met bit hardhandig bent en bitloos hardhandig bent. Richt bit meer schade en pijn aan.
Ben je met bit zacht met je handen , en bitloos zacht met je handen. Is bitloos ten alle tijde comfortabeler voor het paard.

Onderwerpen met neus breken is alleen met hackemore. Als je zo hard trekt. Zou je neus been kunnen breken, maar als je net zo hard trekt aan bit. Zou je mondhoeken kapot scheuren.
Maar dan moet je echt wel tarzan zijn en flink hangen en rukken, zou je dat voor elkaar kunnen krijgen.

We willen allemaal de kudde volgen en met bit rijden, omdat het normaal is van vroeger en iedereen het doet. Mensen zijn volgdieren. Ze nemen gewoontes over, omdat ze niet beter weten.

Het is kwestie wat je aangeleerd is. In engeland rijden ze aan de andere kant van de weg, voor ons heel moeilijk om te doen. Maar alles is te leren.

Zo ook bitloos rijden.

Met bit meer te vertellen zit echt tussen je oren. Een paard kun je niet tegen houden, als ie gaat, gaat ie. Ik heb meerdere paarden gereden, met bit, stang, zonder bit. Alles is aan te leren.

Maar je kan niet zomaar ineens auto rijden. Dat vergt tijd en training Net als zo maar ineens over stappen van bit naar bitloos. Of bitloos naar bit over stappen.

Alles vergt tijd en training en respect naar je paard toe.

Maar helaas moet alles snel gaan, en met bit kun je je paard natuurlijk makkelijk naar beneden zagen, hoe het merendeel van de nederlanders zijn paard nagevelijk trekt. Als je paard van ontspanning nageeflijk loopt, doet ie dat ook bitloos. Doet ie dat niet. Zou ik toch eens verder gaan verdiepen in het paard en optoming.

:')

Hier hebben ze geen pijn hoor, als ik er een bit in doe :D Net zoals bijna elk paard dat rondloopt met een bit in zn mond.
Sterker nog, met bit loopt ie veel fijner, bitloos is het net een olifant in mn handen. Dit zou ik best kunnen trainen, maar eerlijk gezegd heb ik daar totaal geen behoefte aan.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:34

Bitloos is denk ik toch echt fijner dan als met bit. Je kan met alle twee schade aanrichten, maar als je even goed met bit kan rijden als bitloos, dan zou ik zelf toch echt voor bitloos gaan omdat dat toch iets lekkerder is dan een stuk metaal in je mond lijkt mij.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 20:35

TerraHowrse schreef:
Arabier schreef:

Nee het is niet zo natuurlijk idd :') rijden in t algemeen is niet natuurlijk meid :') droom lekker verder

Nee bit is niet slecht, bitloos ook niet perse slecht. je moet gewoon weten wat je doet, zowel met bit als zonder. Maar je hebt wel bizar slechte argumenten.

Sorry maar, ben ik het of is die eerste zin mega onaardig, en dat laatste ook een beetje :P. Pardon dat ik dit niet wist? Dit is een vraag topic. Niet afrkaken.

Ga de reacties nog even doorlezen dan door reageren

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 20:36

RianneEnzo schreef:
Bitloos is denk ik toch echt fijner dan als met bit. Je kan met alle twee schade aanrichten, maar als je even goed met bit kan rijden als bitloos, dan zou ik zelf toch echt voor bitloos gaan omdat dat toch iets lekkerder is dan een stuk metaal in je mond lijkt mij.

Ja hier heb ik het over. Heb geen perfecte argumenten maar als je de keuze hebt, why not?

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:36

Mijn pony wordt bitloos gereden met een side-pull. Zelf ook geen voorstander van kaak/kin gekruist en hackamores. Gezien ik er zelf nog niet mee op rij ivm mijn gewicht en ik hem dus in andermans handen moet kunnen vertrouwen. Maar side-pull reageert ie heel fijn op.
Met bit hebben we geprobeerd, maar meneer raakte echt gespannen van druk via het bit en zonder bit was hij een stuk relaxter en fijner te rijden. Met bit was hij echt alleen maar met dat bit bezig en raakte gespannen. Lette niet op waar hij zijn voeten plaatste en liet zich niet fijn sturen. Zonder bit was hij een soepeler en liep hij gewoonweg beter, omdat hij niet meer zo bezig was met dat bit.

Maar dat maakt mij niet anti-bit. Genoeg mensen die ik met bit rijden en die gewoon normaal, fatsoenlijk met hun paard rijden. Zelfs met stang en trens zijn er genoeg mensen die er met een fijne, vriendelijke hand mee omgaan. Het ligt in mijn ogen echt aan het paard en de ruiter of bitloos of met bit beter is of niet. Er zijn meerdere wegen naar Rome :)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 20:39

loveskiara schreef:
Mijn pony wordt bitloos gereden met een side-pull. Zelf ook geen voorstander van kaak/kin gekruist en hackamores. Gezien ik er zelf nog niet mee op rij ivm mijn gewicht en ik hem dus in andermans handen moet kunnen vertrouwen. Maar side-pull reageert ie heel fijn op.
Met bit hebben we geprobeerd, maar meneer raakte echt gespannen van druk via het bit en zonder bit was hij een stuk relaxter en fijner te rijden. Met bit was hij echt alleen maar met dat bit bezig en raakte gespannen. Lette niet op waar hij zijn voeten plaatste en liet zich niet fijn sturen. Zonder bit was hij een soepeler en liep hij gewoonweg beter, omdat hij niet meer zo bezig was met dat bit.

Maar dat maakt mij niet anti-bit. Genoeg mensen die ik met bit rijden en die gewoon normaal, fatsoenlijk met hun paard rijden. Zelfs met stang en trens zijn er genoeg mensen die er met een fijne, vriendelijke hand mee omgaan. Het ligt in mijn ogen echt aan het paard en de ruiter of bitloos of met bit beter is of niet. Er zijn meerdere wegen naar Rome :)

Ik ga ook met Side-pull.

Ik ben ook niet 100% anti bit ofzo. Ik kan er niks aan doen en vind het prima, toch ben ik wel VOOR het geen bit. Ik vind het gewoon beter omdat het net een betere keuze is.