Ik zit in een dilemma met een nieuw paard wat ik op proef heb.
Ik zal het eea uitleggen: na een jaar van struggelingen met m'n vorige paard, het vertrouwen compleet kwijtgeraakt te zijn in zowel mens als dier heb ik haar verkocht.
Dit was een erg moeilijke beslissing aangezien ze mijn eerste eigen paard was.

Toen ze eenmaal was verkocht kwamen kennissen van mij met een voorstel om hun schimmel merrie te gaan leasen met optie tot koop.
Black Star ( jaja en dat voor een schimmel )
Was een geweldige 10 jarige merrie van Cardento x QuickStar x Nimmerdor, ze had enkel wat bb en B gesprongen en is hooguit eenmaal een blokje om geweest naar buiten.
Eerst 2 weekjes haar uitgeprobeerd en vervolgens besloten om haar te leasen.
Het klikte zo goed dat we binnen 1.5 week onze eerste cross reden!!
Dit terwijl de cross voor haar compleet nieuw was !!
We hebben de cross volledig uitgereden ( op het water na) en zo volgde nog 3 crossen.
Helaas hebben we geconstateerd dat ze een gigantisch gezwel had bij haar rechterlijk wat in eerste instantie goedaardig was, maar later bleek het kwaadaardig, het werd zo erg dat ze gigantisch afviel, haar hele bil was dik en klam en sloot haar darmkanaal af.
We hebben dus moeten besluiten om haar in te laten slapen, ik kan jullie vertellen dat ik denk dat zij mijn once in a lifetime Horse was...

Hierna had ik dan ook besloten om al mijn spullen op marktplaats te zetten en niet meer te willen rijden.
Ik was binnen pak hem beet 3 maanden 2 van "mijn" paarden kwijt geraakt en ik was er ziek van...
Toen kwam een vriendin van mij op het idee om langs een fokker/handelaar in de buurt te gaan, zij wist dat hij ook paarden verleasde.
Met wat lood in mijn schoenen ging ik heen...
Hij was erg toegankelijk en praatte over een zwart bonte merrie, ik was sceptisch want ik houd niet zo van bont...

Eenmaal haar van stal gehaald en ik was om, wat een geweldig en knap dier!
Ze liep over tempo en was erg ril en sensibel, dat vond ik wat minder maar ik dacht; met een dosis rust, liefde en aandacht komt dat goed!
Na 5 keer te hebben proefgereden hebben we Zalady onder de voorwaarde van 6 maanden "lease/proef" meegenomen.
Na twee weken was er al aardig veel verschil te merken en ze werd steeds rustiger.
Mijn doel was dat ze zowel de dressuur als spring en eventing in zou gaan.
Dressuur gaat ons prima af, na 3 keer gestart te zijn zijn we B+7.

Het springen is echter het hele punt... ze stopt soms out of the blue, ik weet dat ze hekjes enge dingen etc eng vindt en hier trainen we dan ook op met lessen, clinics, op ander terrein trainen etc.

Maar ik heb er nu al meerdere malen vies ernaast gelegen omdat ze afzette maar halverwege wegdraaide etc, dit doet ze ook op concours!
Ik heb reuma en na die zo'n val kan ik bijna 2 wekem niet rijden, dit is voor mij onwijs vervelend en uiteraard pijnlijk.
Los laat ze onwijs veel techniek en power zien,
Ook is ze lekker voorwaarts en gaat ze alleen soms wat te vroeg af, we hebben eigenlijk nooit een balk want ze is wel vrij voorzichtig.

Nu is enkel het hele punt dat mijn vertrouwen in haar met het springen foetsie is...
Ik baal er ontzettend van want het is echt mijn moppie, vriendinnetje, m'n alles gewoon!
Ik twijfel dus of zij geschikt is voor wat ik graag wil...
Ik heb haar nog tot mei op proef, wat zouden jullie in mijn situatie doen?
De dressuur echt in gaan en het springen/ de eventing vergeten? Terwijl dit mijn ding is?
Of hier heel hard mee aan de slag gaan en eerst verder in de dressuur?
Of haar terug doen?
Ik weet het echt niet, ik hoop dat jullie mij wat kunnen helpen met jullie mening!

Liefs van Zalady en Eva