Import pony's uit ireland, wie weet er meer van.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Import pony's uit ireland, wie weet er meer van.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 15:28

Ik wil morgen bij een pony gaan kijken,
Het gaat om een ruin die bij een soort handelaar staat.
Pony heeft een wit nummer op de rug op de plek van het zadel.
Volgens de eigenaar is het een kruising tinker x warmbloed en zou die vallen onder de groep irish draft horses.
Hij heeft geen papier enkel een paspoort en heel veel is er niet over hem bekend.
Hij heeft geen manen die lijken er af geschoren te zijn, of miss zomer exzeem maar dat moet ik van dichtbij bekijken.

Volgens de verkoper komen ze in vrachtwagens tegelijk naar nederland.
Weet iemand wat dit voor pony's zijn, voordat ik dadelijk een paard koop die eigenlijk bedoeld was voor de slager.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:33

Bij dit hele verhaal gaan bij mij al alarmbellen af.. Ik zou er ver bij uit de buurt blijven..

Een echte irish draft horse is niet zomaar een random kruising tussen een warmbloed en een tinker..

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 15:37

nine1987 schreef:
Bij dit hele verhaal gaan bij mij al alarmbellen af.. Ik zou er ver bij uit de buurt blijven..

Een echte irish draft horse is niet zomaar een random kruising tussen een warmbloed en een tinker..

Ik heb geen idee, ik ben er totaal niet bekend mee.
Pony zelf oogt heel leuk en braaf.
Wat maakt dat bij jou de alarm bellen af gaan

koetjeboe

Re: Import pony's uit ireland, wie weet er meer van.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 15:53

Ik snap het nog niet, pony's met nummers op de rug die heb je vanuit polen ook genoeg. Heel veel arabieren hebben dat ook.
En met een vrachtwagen hier komen doen volgens mij wel meer tinkers.
Tja die manen zegt mij niet zo veel.
Maar miss dat er mensen zijn waarom die manen er af worden gehaald.
Ik kan me voorstellen bijv dat er paarden worden geïmporteerd die daarvoor altijd in het wild hebben gelopen en waarvan de manen helemaal in de knoop zitten of zo dat ze ze miss daarom af scheren.
Maar wil er graag meer van weten van mensen die er zelf ervaring mee hebben.
Want ik vind het ook vreemd, maar misschien zoek ik er te snel iets achter

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:01

Pony die bij mijn paard in de wei staat heeft ook een wit nummer naast haar ruggengraat, heel groot ook. Vier cijfers. Is nu 26 jaar en heeft altijd op de manege als kinderpony gewerkt. Geen draft horse dus.

Maar draft horse kan van alles zijn, hier worden trekpaarden, haflingers, tinkers of kruisingen zo genoemd, eigenlijk alles wat zwaar oogt en als werkpaard geschikt lijkt.

Echte Ierse paarden zijn geloof ik een Irish Sporthorse/Warmblood, pure tinker (cob/gypsy) of connemara.

Ik woon op Isle of Man, ligt naast Ierland en vang zo af en toe we is wat op over waar de paarden vandaan komen.

Succes!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:08

Witte nummers/ letters is toch gewoon vriesmerken. Dat is in het Vk toch heel normaal. En idd meestal op de rug omdat het zadel er op komt te liggen en het dan minder opvalt op wedstrijd.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 16:14

woepsie90 schreef:
Pony die bij mijn paard in de wei staat heeft ook een wit nummer naast haar ruggengraat, heel groot ook. Vier cijfers. Is nu 26 jaar en heeft altijd op de manege als kinderpony gewerkt. Geen draft horse dus.

Maar draft horse kan van alles zijn, hier worden trekpaarden, haflingers, tinkers of kruisingen zo genoemd, eigenlijk alles wat zwaar oogt en als werkpaard geschikt lijkt.

Echte Ierse paarden zijn geloof ik een Irish Sporthorse/Warmblood, pure tinker (cob/gypsy) of connemara.

Ik woon op Isle of Man, ligt naast Ierland en vang zo af en toe we is wat op over waar de paarden vandaan komen.

Succes!

Het is idd een beetje een zwaarder paard, kwa bouw doet hij me denken aan onze groninger ruin maar dan kleiner

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:30

Ik heb bij iemand gewerkt die tinkers uit ierland halen en hier verkoopt. Deze komen bij grote groepen rn hebben altijd een nummer op hun konten. Om te weten waar ze moeten afgeleverd. Als het verf is poets je dat er wel af.

Lees nu dat het onder het zadel zit geen idee

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:35

koetjeboe schreef:
Ik snap het nog niet, pony's met nummers op de rug die heb je vanuit polen ook genoeg. Heel veel arabieren hebben dat ook.
Ik kan me voorstellen bijv dat er paarden worden geïmporteerd die daarvoor altijd in het wild hebben gelopen en waarvan de manen helemaal in de knoop zitten of zo dat ze ze miss daarom af scheren.

Je denkt toch niet dat ze daar de meest geweldige paarden per vrachtwagenlading naar NL sturen??

Dit soort handelaren koopt paarden per vrachtwagen op, haalt ze naar NL, verkoopt ze aan de eerste de beste gek die in hun verhaal trapt en anders gaan ze vlotjes naar de slacht.

Kijken prima, maar kopen van zulke handelaren doe je alleen als je heel erg donders goed weet waar je mee bezig bent en/of de gok wil wagen op een leuk projectje.

Ga er maar vanuit bij zulke paarden: manen eraf = zomereczeem.
Verder kun je er vanuit gaan dat alle trucs gebruikt worden, inkl verdoven, sederen en aanverwante "oplossingen".....

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:36

Zo eentje zou ik in ieder geval niet kopen zonder klinische en röntgenologische keuring en een proeftijd.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 16:42

ikke schreef:
koetjeboe schreef:

Je denkt toch niet dat ze daar de meest geweldige paarden per vrachtwagenlading naar NL sturen??

Dit soort handelaren koopt paarden per vrachtwagen op, haalt ze naar NL, verkoopt ze aan de eerste de beste gek die in hun verhaal trapt en anders gaan ze vlotjes naar de slacht.

Kijken prima, maar kopen van zulke handelaren doe je alleen als je heel erg donders goed weet waar je mee bezig bent en/of de gok wil wagen op een leuk projectje.

Ga er maar vanuit bij zulke paarden: manen eraf = zomereczeem.
Verder kun je er vanuit gaan dat alle trucs gebruikt worden, inkl verdoven, sederen en aanverwante "oplossingen".....

Ik weet dat het bij tinkers heel veel gebeurd, maar wat dat voor paarden zijn weet ik niet.
Hij zei dat hij dat de brave goede er tussenuit haalde en de rest ging verder.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 16:43

En kwa zomerexzeem dat haal ik er wel uit, heb er zelf jaren een gehad met exzeem en dat zie ik wel, ook al schuurt hij nu niet.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 16:44

JoycexEnya schreef:
Ik heb bij iemand gewerkt die tinkers uit ierland halen en hier verkoopt. Deze komen bij grote groepen rn hebben altijd een nummer op hun konten. Om te weten waar ze moeten afgeleverd. Als het verf is poets je dat er wel af.

Lees nu dat het onder het zadel zit geen idee

hij is gevriesbrand het is geen verf

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:14

Ik heb bij zulke gevalletjes altijd zo'n naieve reddingsdrang, zo van ik ga die eens even helemaal opknappen en een geweldig leven geven :D helemaal vanaf 0 beginnen, alle troep en trauma's aangaan etcetera.

Zoals ik al zei: ik ben naief :+ maar aan de andere kant: waarom niet een paardje 'redden'?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 17:16

woepsie90 schreef:
Ik heb bij zulke gevalletjes altijd zo'n naieve reddingsdrang, zo van ik ga die eens even helemaal opknappen en een geweldig leven geven :D helemaal vanaf 0 beginnen, alle troep en trauma's aangaan etcetera.

Zoals ik al zei: ik ben naief :+ maar aan de andere kant: waarom niet een paardje 'redden'?

Nou volgens mij hoeft deze niet gered te worden. Hij ziet er harstikke netjes verzorgd uit.
Maar wel met korte manen

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:20

eilleen333 schreef:
Zo eentje zou ik in ieder geval niet kopen zonder klinische en röntgenologische keuring en een proeftijd.

Als je dat afspreekt met de verkoper en laat doen heb je meer zekerheid in ieder geval.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:51

koetjeboe schreef:
woepsie90 schreef:

Nou volgens mij hoeft deze niet gered te worden. Hij ziet er harstikke netjes verzorgd uit.
Maar wel met korte manen

Was ook lichtelijk aan het overdrijven maar had al paar keer het woord 'slacht' voorbij zien komen, zodoende ;)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:59

Al deze paarden lijken op het eerste oog braaf en mak. Een deel is dat ook, maar mijn tip is mocht je hem kopen geef hem de tijd om bij te komen en elkaar te leren kennen. Zie hem als een groen paard.

Meeste importpaarden maken zoveel mee in zo'n korte tijd dat ze overdonderd zijn, dan zijn ze idd megabraaf. Echter als ze eenmaal bij komen beginnen de problemen.

Hier persoonlijke ervaring. Mijn nieuwe merrie (in augustus gekomen, in juni geïmporteerd) was ook zo en als je gaat zoeken zie je veel gelijke verhalen.

Goed de tijd geven, elkaar leren kennen en grondwerk kan al wonderen doen :)

Maar zie het wel als een projectje. Het is geen paard waar je zo op kunt stappen en op weg kunt rijden. Het kan soms veel tijd, geld en vooral energie kosten :)

Is dat geen probleem en heb je er een goed gevoel bij, zeker doen! Ik heb er ook bewust voor gekozen en nog steeds onwijs blij met mijn merrie ondanks de opstartprobleempjes (mijn arm was blauw :') ). Inmiddels totaal geen problemen en een sterke band al ontwikkelt :)

Heb je minder ervaring of zoek je n paardje om lekker op te stappen en weg te rijden zou ik zeker verder kijken :)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 16:04

Vandaag wezen kijken, maar het was niks, toen hij hem uit de stal haalde had ik al zo iets van ehhhhh ben je in de advertentie vergeten een een 1 voor de 5 te zetten bij de leeftijd. Dier had hele lange tanden en was eerder 15 als 5 jaar oud, had zeker zomerexzeem helemaal lakker lopen deed hij niet en hij hoeste. dussss dat word hem niet

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:22

Ik denk dat je ook geluk moet hebben, ongeveer 14 jaar geleden kochten we ons eerste tinkertje , kwam net vanuit Engeland, ook met zo'n vriesmerk onder het zadel. De meest fantastische pony ooit, springen, dressuur, buitenrijden, cross, ze deed het allemaal , dochter nog veel wedstrijden mee gereden en veel in de prijzen met dressur en springen. Een maand of vier/vijf terug een klein tinkertje gekocht dat net uit Ierland kwam, wat een leuke mini-tinker..loopt met de kleine kindertjes op zijn rug alsof hij dat zijn hele leven heeft gedaan (misschien is dat ook wel zo), moet dressuurmatig nog wel wat bijgerden worden, maar verder superlief en leuk. Wij hebben dus "geluk"gehad .......of misschien was het bij beide de klik die ons een goed besluit heeft doen maken......

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:40

Ik had een pony uit Ierland. Connemara (zie profiel).Had in het roze nummer 17 op z'n kont staan toen hij bij ons kwam. We hadden hem ook bij een handelaar gekocht. Tegenwoordig worden er gigantisch veel pony's uit Ierland geïmporteerd naar Nederland. Niet alles is meteen onbetrouwbaar!

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:42

Had effe geen tijd om alle reacties te lezen - dus sorry als het al eens is gezegd.

Een "Irish draft horse" is een ras. "Irish Sport horse" is een Irish draft horse kruising met engelse volbloed.

Een kruising tinker is dus geen Irish Draft.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:24

Misschien bedoelde hij ierse hunter, dat is een type welke vaker gefokt worden uit cob-kruisingen. Iris draughts zijn heel zuiver en in geen geval kruisingen :)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:37

Mijn tinkermerrie kwam ook drachtig uit ierland en daar is onze missy uitgekomen. Zie topic "raad de kruising". Ik ben bij aankoop van de moeder ook behoorlijk in de maling genomen en zou het nooit weer doen! Ja, ze was lief maar had hele rare momenten tijdens bijv. Opstappen en was lang niet zo braaf als bij aankoop toen we een jaar verder van goed voeren waren en al helemaaaaal niet het rustige recreatiepaard wat ik had gezocht. Ben er met open ogen ingetuint |( om te zien was moeders erg mooi en ook nog eens kerngezond. Dat dan weer wel.

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 05:49

Ik denk dat je gewoon je gezonde verstand moet gebruiken. Als je nog nooit eerder een paardje hebt gehad en je hebt niet veel ervaring is het risico wat groter, maar je loopt altijd een risico, dat je paard niet is wat het in eerste instantie lijkt,....Ik lees hierboven het stukje over MccLoud, denk dat dat meer met de handelsstal te maken heeft die paarden verkoopt alsof ze alles kunnen, maar in werkelijkheid vaak nog heel veel moeten leren.