Veulen of volwassen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

A3a1

Veulen of volwassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 11:39

Wat zouden jullie doen, een veulen aanschaffen of een volwassen paard?

En waarom, een veulen of een volwassen paard?

En als je kiest voor een veulen:
Kies je dan voor opfok, of vlak bij huis?
En hoe voed je op?
Als je bv gaat wandelen met veulen, hoe bouw je dat op?

Ik wil graag voor en nadelen horen, mn van het opgroeien van veulen vanaf plm 7 maanden.

Azmay

Re: Veulen of volwassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:42

Ik heb voor een 11 maanden oud veulen gekozen met de wetenschap dat ik kort en weinig met haar zou werken. Nu 3 jaar later heb ik een erg sterke band met haar maar ik heb het wel makkelijker met rustig aan doen omdat ik zelf niet veel kan.

Het lijkt in je post alsof je lekker aan de slag wil, dan zou ik niet voor een veulen kiezen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:47

volwassen (2,5/3 jaar). Nog genoeg tijd om elkaar te leren kennen voordat je begint. Maar wel al genoeg 'af' om te kunnen zien of het het juiste paard voor je is + minder jaren risico voor je er iets mee kunt.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:48

Ik heb voor mijn eerste paard gekozen voor een volwassen paard en heb er nu een veulen bij genomen. Ik wou het in deze volgorde en ben er heel blij mee :)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:54

Ik heb een verzorg pony gehad voor enkele maanden. Op 1 jarige leeftijd was ze helaas verkocht.

Door haar wist ik eigenlijk dat ik een jong paard wilde hebben. Van rond de 1 jaar. Het zien opgroeien vind ik geweldig en hoef nu nog niet te rijden voor mezelf. En ik ben mega blij dat ik het gedaan heb. :D

De eerste keer wandelen ben ik met een vriendin gegaan en echt een klein stukje. Kijken hoe hij op dingen zou reageren. Af en toe een klein beetje spannend, maar meer dan een pasje vooruit 'springen' doet ie niet. Dus de keer erop alleen gelopen en een heel rondje. Het maakte hem niks uit. :D
Maar ondanks dat het hem niet uitmaakt dat er een auto, fietser, bus, scooter of wat dan ook langs hem gaat. Geef ik hem daarna 1 of 2 dagen vrij, zodat hij het wel rustig kan verwerken. Wat dat betreft weet ik hoe het is als je hoofd vol zit.
Mijn rondes zijn 20 min tot 3 uur. Het strand is namelijk een uurtje heen en een uurtje terug. Dan het strand zelf nog. Als we daar heen gaan dan krijg hij 2 dagen vrij. Dit doen we ook niet iedere week.

Die van mij staat een half uur/3 kwartier fietsen van mij vandaan op een groot stuk land. Maar wel met andere jonkies én oudere paarden. Krijgt onbeperkt ruwvoer en ik hoef alleen voor mijn paard te komen. Dus ideaal.
Toen ik zocht naar een jonkie, wilde ik zeker weten dat er iig 1 ander jong paard bij zit om mee te spelen. Want anders komt er geen jonkie bij mij. Vind spelen een belangrijk iets en als ik hem dan zie spelen, ben ik heel blij met die keuze! :)

Kwa voor/nadelen voor een jong paard is vooral, mocht je willen rijden/mennen moet je eerst lang wachten. Nou is dat voor mij geen nadeel. Maar snap dat velen dat wel vinden.

Wat ik een groot pluspunt vind: het zien opgroeien vind ik geweldig.
En soms heb ik wel eens een dag dat ik echt niet kan, maar dat is niet erg.. Want hij staat toch 24/7 op het land met andere paarden. En conditie hoeft ie nog niet op te bouwen/onderhouden. Dus je hebt niet zo snel een 'schuld gevoel'. :+

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:13

Ik wou altijd een wat ouder volwassen paard dat eigenlijk al alles kon, waar ik gewoon lekker mee kon rijden. Uiteindelijk thuisgekomen met een 5 maand oud fries merrie veulen.

Geen dag spijt van gehad, en ik ben nog steeds heilig overtuigd dat zij mij gekozen heeft. Want ik was toen helemaal niet opzoek, ze was daar gewoon.

Ik heb haar aan huis (gehad) voordeel hiervan vind ik dat je ze al op jonge leeftijd dingen kan leren, hoefjes geven, poetsen afspuiten etc. En ze stond bij mij wel in een gemengde groep met verschillende leeftijden, zodat ze ook haar "paarden opvoeding" kreeg. Inmiddels is het meisje een grote mooie dame van 6 en zijn we bezig met doorrijden. Ik heb alles lekker rustig aangedaan. Haar goed uit laten groeien voordat het echte werk pas begon, en zelfs nu loopt ze max. 2/3 keer per week.

Sommige denken, het is een veulen het duurt zo lang voordat je erop kan. Maar echt, die tijd gaat zoo hard. Voor je het weet zijn ze oud genoeg en je bouwt een leuke band op, en je weet precies hoe ze in elkaar zitten. Je begint echt met een leeg vel, maar dat moet je wel willen. Want er gaat veel tijd inzitten. Als je kiest voor een opfok kan je natuurlijk ook kiezen om er wat minder tijd erin te steken en ze lekker te laten lopen. Maar deze optie heeft nooit bij mij gepast, ik ben graag lekker bezig met die jonkies. Poetsen, wandelen, licht grondwerk. En vooral lekker overal aan laten wennen, gooi er een keer een deken op, een handdoek over hun hoofd etc. Allemaal kleine dingetjes waar je alleen maar (naar mijn idee!) voordeel aan hebt om dat op jonge leeftijd op een spelende manier aan te laten wennen.

Toch heb ik geen enorme voorkeurskeuze voor een jong of oud dier. Er zitten aan beide voor- en nadelen en je moet die keuze echt voor jezelf maken.

Ik heb bijvoorbeeld ook een 3 jarige (minipaard) hengst gekocht. Hij was al een keer gelongeerd, maar eigenlijk was er vrij weinig meegedaan, en waren er verkeerde dingen aangeleerd (niet kunnen vangen maar vervolgens met voer lokken en hem dus hiervoor belonen). Ik heb mijn handen vol gehad aan hem, maar na een paar maanden was het echt een heel ander dier en heb ik er een goede band mee en heeft hij inmiddels al een keer voor de wagen gestaan, maar ook dat doen we lekker rustig aan. hij is nog jong(4 jaar nu inmiddels) en dan hoeven ze echt van mij nog niet vol aan het werk. Gewoon wat longeren en lekker bezig zijn.

Ik zeg altijd ik werk op zijn boerenfluitjes. Ik heb nooit haast met dingen, respect daar in tegen word er direct "ingestampt" hengst, merrie of ruin. Bijten en trappen mag niet, ze moeten mijn persoonlijke ruimte respecteren en nog wat van die kleine dingen die gewoon een goede basis geven. Als ze mij respecteren, kan ik hun ook respecteren. Het is geven en nemen, vragen en beantwoorden. (klinkt raar maar kan het even niet anders uitleggen zo snel)

Wat ik je uiteindelijk als tip mee wil geven: vooral niet zoeken! mij word altijd gezegd, en ik geloof dit zelf ook. Als je het zoekt, dan vind je het niet. Kijk gewoon af en toe op verkoop site's. En spreekt je paard je aan ga dan kijken. Jong of oud. Ik ben nog steeds (een beetje zweverig misschien) ervan overtuigd dat het paard zijn ruiter kiest.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:31

Een veulen. In de opfok vlakbij huis:)

+ je weet wat het dier meemaakt, waar het vandaan komt en jij bepaalt of je een bepaalde omgeving goed vind voor je paard.
+ opfok is goedkoper
+ je leert je paard écht kennen en krijgt een beste vrienden band met elkaar
+ je ziet je paard groeien en ontwikkelen
+ je bent echt íedere stap in zijn ontwikkeling een trotse eigenaar (zelfs als hij voor het eerst hard in zijn appel bijt :]
+ Je kunt heeeeel rustig aan vanaf het begin beginnen met oefenen en dingen leren kennen
+ Je kunt ziljoenen foto's maken van hem en vooral zijn groei zien
+ Je kunt er ultiem lang van genieten
+ je wordt er steeds verliefder op naarmate hij mooier en groter wordt.
+ je hoeft er niet elke dag heen als hij in de opfok staat

- je moet lang wachten met rijden
- je bent relatief veel kwijt (qua geld) en je kunt niet rijden
- Je zult geduld moeten hebben en echt tijd moeten stoppen in zijn ontwikkeling.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:03

Hangt echt af van je eigen karakter, je wensen en je ervaring.
Geen ervaring? - geen jong paard nemen.
Weinig ervaring met jonge paarden? - geen veulen nemen
Opvliegend karakter zelf? - geen jong paard nemen
Snel willen rijden? - geen jong paard nemen.

Ik heb mijn portie jonge paarden inmiddels wel gehad. Het is soms echt aantrekkelijk om een leuk veulentje te kopen, zeker als ze een leuke afstamming hebben. Maar na een heleboel jaren risico en brokken met die jonge beesten, zeker bij het beleren, weet ik voor mezelf dat het gewoon verstandiger is om eentje te kopen die al 1-2 jaar ergens onder het zadel is geweest. En die beesten zijn vaak nog goedkoper ook ;)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:05

RoyceMack schreef:

+ je weet wat het dier meemaakt, waar het vandaan komt en jij bepaalt of je een bepaalde omgeving goed vind voor je paard.
+ opfok is goedkoper
+ je bent echt íedere stap in zijn ontwikkeling een trotse eigenaar (zelfs als hij voor het eerst hard in zijn appel bijt :]
+ Je kunt heeeeel rustig aan vanaf het begin beginnen met oefenen en dingen leren kennen

- Je zult geduld moeten hebben en echt tijd moeten stoppen in zijn ontwikkeling.

Hier ben ik het echt mee eens! Zelf twee veulens (inmiddels wordt de oudste 2 dit jaar) en het is geweldig om ze te zien groeien. Bij mij staan ze dan wel weer aan huis.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:07

Dees schreef:
Hangt echt af van je eigen karakter, je wensen en je ervaring.
Geen ervaring? - geen jong paard nemen.
Weinig ervaring met jonge paarden? - geen veulen nemen
Opvliegend karakter zelf? - geen jong paard nemen
Snel willen rijden? - geen jong paard nemen.

Ik heb mijn portie jonge paarden inmiddels wel gehad. Het is soms echt aantrekkelijk om een leuk veulentje te kopen, zeker als ze een leuke afstamming hebben. Maar na een heleboel jaren risico en brokken met die jonge beesten, zeker bij het beleren, weet ik voor mezelf dat het gewoon verstandiger is om eentje te kopen die al 1-2 jaar ergens onder het zadel is geweest. En die beesten zijn vaak nog goedkoper ook ;)

Hier kan ik me wel bij aansluiten.
Ik heb zowel veulens als onbeleerde 3 jarige gekocht. Nog nooit een paard dat al onder het zadel was.
Dit omdat ik vroeger als bijbaan paarden zadelmak maken en doorrijden had dus die ervaring wel had.
Toen stapte ik op bijna alle paarden.

Nu ben ik ouder. Ik heb nog twee veulens gekocht 2 jaar terug. Maar ik denk ook dat dat mijn laatste zijn.
Ik heb de plek aan huis en daarom is het gewoon leuk. Maar nu ik ouder ben en voorzichtiger is een beleerd paard kopen en dus weten wat je er aan hebt verstandiger aan het worden.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:10

Ik denk dat het, kwa ervaring, ook per paard een beetje verschilt. Die van mij is nog vrij makkelijk. Kan er alles mee doen en hij kijkt ook vaak van 'het zal wel goed/de bedoeling zijn'.. Maar ondanks dat is het wel consequent zijn. Maar dat is ook met oudere paarden zo.

En dan bv het beleren, ik zelf heb daar geen ervaring mee. Dus als ik het zou doen, moet ik al iemand zoeken die goed kan begeleiden etc. Nou denk ik dat het bij hem niet zo'n probleem zal worden later, maar je weet maar nooit.
Als ik naar zijn vriend kijk: warmbloed, voorzichtiger en schrikt veel sneller.. De kans dat hij 'rare' dingen doet tijdens het beleren is ook groter. Wordt minder mee gedaan maar ook zijn karakter speelt mee.

En met ervaren mensen om je heen die je goed kunnen en willen helpen, kom je ook al een heel end. Dus onmogelijk is het niet.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 10:31

Dank jullie wel!

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:41

Ik kocht een veulen en hield jaar in eigen beheer. Vanaf heel jong heb ik spelenderwijs één en ander met haar gedaan. Met 4,5 heb ik haar beleerd en met 5,5 zijn we actiever gaan trainen. In de tussenliggende 5,5 jaar heb ik heel veel paarden van andere mensen getraind. Veelal jonge paarden en dit hielp mij goed bij het beleren en opleiden van mijn eigen jonge pony.
Als ik nu een 2e pony zou kopen dan zou het weer een jong veulen /3 worden. Stel dat ik mijn huidige pony niet meer heb, dan zou ik een onbeleerde 4-jarige kopen; 1 waar ik nu al mee aan de gang zou kunnen.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:45

Mijn eerste paard was een 4 jarige. Zelf doorgereden en nu een enorm fijn paard.

Afgelopen jaar heb ik een veulen van 2 maanden gekocht, staat in de opfok en blijft daar tot 3-4 jaar (opfok is tevens bij haar fokker, tot 6 maanden heeft ze bij haar ouders in de wei gelopen )

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:51

Inmiddels alles gehad een volwassen pony toen ik jong was, een veulen (6 mnd) en ingereden toen hij 4 was en een twee jarige die volgende maand drie wordt. Aan een volwassen paard heb je gewoon meteen het meest maar daar is de prijs vaak ook naar. Een 6 mnd oud veulen is echt erg lang wachten maar heel mooi om op te zien groeien :j mijn voorkeur nu is een 2 jaar oud paard, heb je nog lang zat de tijd en kan je toch al vrij snel leuke dingen mee doen (behalve rijden)

MuffinX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:40

Ik heb destijds ook een veulen gekocht omdat ik nog een pony had. Toen kwam dat goed uit. Ik was 18 en mijn pony werd verkocht en ik had gelijk een 4 jarig paard staan die aan het wachten was om aan het werk te mogen.

Als ik nu zou kiezen zou ik voor een paard gaan rond de leeftijd van 4/5/6 jaar en die al zadelmak is. Kost toch veel tijd. Het ligt ook aan de situatie vind ik. Een paard kost veel tijd maar een jong paard die kost denk ik toch net iets meer tijd. Moet nog alles leren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:46

Opfok en of van veulen af aan is niet goedkoper, echt niet!

kosten aan hoefsmid, dierenartsenkosten met wat pech, wormenkuren, inentingen, stalling/ opfok etc.

Er zijn al hopen geld ingestoken voordat ie 4 is en je ermee rijden kan, dan is het kopen van een 3 a 4 jarige veel goedkoper in de meeste gevallen.

Maar zo te merken wil je al graag veel mee gaan doen dan is een veulen geen goede keuze voor jou, eerlijk gezegd.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:52

Ik heb 2x bewust voor een veulen gekozen. Met beide ben ik naar het beheren toe gegroeid. Met de oudste heb ik een hele sterke band. Bij de jongste heeft ze band heel lang geduurd door omstandigheden waar ik haar vandaan heb. Nu is ze bijna 3 jaar en begint ze uit zichzelf te knuffelen en kroelen heb daar lang op moeten wachten maar zo waard.

Bij beide heb ik ze dicht in de buurt op stal gehad. Oudste stond toen op onze eerste pension stal in de wei met een shetlander en een a pony. De shetlander was 6 of 7 jaar en de a pony 2.5 jaar. Dat is eerste maandje geweest en toen kwam ze in een club met allemaal andere leeftijden. Ze had genoeg om mee te spelen ect en natuurlijk genoeg maatjes om van te leren.

De jongste is op onze 2de stal er bij gekomen een doe het zelf stal met 1 stalgenoot met een opa ijslander die al ervaring had met veulens opvoeden. Mijn oudste pony was toen net 3.5 jaar dus ook nog lekker jong maar ondanks dat heeft ze de jongste erg goed opgevangen als een pleegmoeder. Maar natuurlijk ook spelen en opvoeden samen met de ijslander.

Mijn 2de pony was bewust ook een veulen. Omdat Nadja mijn oudste net beleerd was en ik die lekker kon door trainen. En nu is me jongste ook alweer aan de leeftijd om te beleven waar me oudste weer mee helpt.

Stel heb ze beide niet meer zou ik weer voor veulens gaan omdat dit zo goed bevallen is.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:57

Een volwassen paard. Met een veulen in de opfok kun je behalve ernaar kijken helemaal niks. Het is leuk om te zien dat je veulen groter wordt, maar het kost veel geld. Met de aanschaf van een veulen + drie of vier jaar in de opfok en alle kosten meegerekend zonder dat er iets raars gebeurd ben je rond de 6 tot 10.000 euro kwijt. Van dat geld kun je een heel leuk jong paard, of een paard die al iets kent kopen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:05

Ik hou net van oudere paarden. Ze hebben iets heel speciaal vind ik.

Het hoeven geen rustige oudere paarden te zijn, dus het is niet omwille van gedrag.

Ik weet het niet het is een gevoel :)

Al droom ik er ook wel van om ooit een veulentje aan te schaffen. Groot voordeel is dat je dan van A tot Z kan bepalen hoe je het laat opgroeien en traint etc..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:14

Iets er tussen in of volwassen, maar ik heb al een sociale opvoeder om zo'n dier bij te zetten. 1.5-2 jaar heeft mijn voorkeur, net van mama af vind ik te jong voor mijn ervaring. Jaartje in een kudde en wat meer paarden ontmoet dan enkel mama/mama's kudde is voor mij een pre, evenals al een keertje verhuisd zijn en al weten dat de wereld groter is dan de geboortewei/stal. Dat alles geeft mij (samen met een fokker die veulen abc er goed opgezet heeft) een mooi startpunt om te beginnen.

Echter als 1e eigen paard wil ik een volwassen dier dat beginnersfoutjes vergeeft, geen jong ding waarbij die foutjes tot flinke problemen kunnen leiden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:04

Mijn volgende paardje wordt een veulen. Om de volgende redenen:

- lange levensverwachting
- ik wil nou wel eens graag een paard zonder (medische/psychische) bagage
- fijn projectje voor mijn merrie. Ze is goed in veulens opvoeden.

Een veulen zou ik bij mijn huidige paardjes zetten. Hij zou de rol van gezelschapspony van mijn merrie moeten gaan overnemen. Opfok vind ik niks. Als ze met alleen maar leeftijdgenootjes staan leren ze heel andere dingen dan wanneer ze worden wegwijs gemaakt en bijgestuurd door oudere paarden.

Opvoeden... één van de redenen voor mij om aan een veulen te beginnen is dat ik de opvoeder in de wei heb staan. Als een veulen in een goede groep staat leert het alles van de andere paarden. Als mens hoef je daar dan alleen nog maar van te profiteren. Een veulen pak ik niet anders aan dan een volwassen paard. Toen mijn merrie hier kwam was ze zo groen als wat. Ze kon meelopen aan het halster en dat was het. Inmiddels kan ze alles wat een gezelschapspony hoort te kunnen.

Moest ik een rijpaard zoeken (of een paard wat andere kunstjes moet doen, aangespannen werk oid) dan zou ik wel een volwassen exemplaar kiezen.

JvS1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:12

Ik zou een paard vanaf 5 jaar kopen, vooral omdat ik vind dat ik te weinig ervaring heb voor een veulen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:24

KittyDylan schreef:
RoyceMack schreef:

+ opfok is goedkoper

Hier ben ik het echt mee eens! Zelf twee veulens (inmiddels wordt de oudste 2 dit jaar) en het is geweldig om ze te zien groeien. Bij mij staan ze dan wel weer aan huis.

Ik zou zeggen 2.5 a 3 jaar, maar leuke ouder ook prima, kan je direct aan het werk.
Veulen lijkt leuk, maar heb je niet heel veel aan de eerste jaren en geld kost hij wel en je loopt ook risico. (kan ongelukje hebben in opfok, kan heel anders uitgroeien dan je verwachtte (van kromme poten tot rot karakter of veels te klein of overbouwd of wat dan ook).
Kosten die je kwijt bent voor die zeg 2 jaar opfok / ontwormen / enten / smid / dierenarts kan je ook bij je aankoop bedrag voor iets ouder paard doen.

Heb 1 x zelf paard gefokt, hartstikke leuk, maar kopen op rijbare leeftijd is veel handiger en ze zijn net zo goed naar je hand te zetten.

Het klinkt heel romantisch een veulen, maar vaak is het ook een recept voor ellende en kan je er ook naast opfok, nog geld bij optellen voor zadelmak maken, doorrijden en veel lessen nemen, zeker als je zelf niet zo ervaren bent. Dan is een bijvoorbeeld 7 jarige die al veel gezien heeft een veel betere keus, lekker genieten en niet gecompliceerd paard kopen.
Gezien de vragen in je OP, zou ik dat willen adviseren, met een veulen moet je niets willen de 1e paar jaar en als je moet vragen hoe je alles opbouwt dan is het veel verstandiger een paard aan te schaffen waar je je paar foutjes mee kan veroorloven. Want 1 x fout geleerd is fout geleerd... en dat gaat heel snel bij een groen paard.

Even paar pluspunten van hierboven minnen. (opfok kan ook geen gemengde groep zijn met oudere dieren erbij)
- Weet je vaak ook niet precies, paard staat in de opfok, kan ook van alles gebeuren.

+ opfok is goedkoper
- Lijkt goedkoper, eigenlijk betaal je opfok voor een paard waar je nog niets mee kan, dat geld 2 jaar opsparen geeft je leuk extra bedrag voor aanschaf van 3 jarige.

- In de opfok? Bij veel opfok mag je je paard niet uit de groep halen. Opfok vaak niet echt in de buurt dus geen dagelijks bezoekje (bij veel mensen slechts 1 x in de paar maanden)

- Niet als je er niet regelmatig komt en aan mislukte ontwikkeling kan je ook weinig doen.

- Noop.. niet als ie in de opfok staat. (kans dat die naast de deur is, is voor de meesten gering)

- Bij heel veel opfok adressen echt niet, als je je paard niet uit de groep mag halen en er tussendoor lopen is niet altijd heel verstandig (mag ook niet overall)

- Moet je weer in de buurt wonen.. vaak niet het geval.

- Die 2 jaar extra is ook de moeite niet op een heel paardenleven, zeker niet bij lange afstands relatie.

- Of niet... dat weet je ook niet van te voren.

- Simpeler, je komt er bijna niet.... dus bovenstaande klinkt fantastisch, maar heeft niet echt veel toegevoegde waarde.

Heb je de mogelijkheid paard in je Eigen kudde (mits geschikte kudde) op te laten groeien heb je uiteraard wel meer contact met je jonge paard, dan kan best leuk zijn.

Heb zelf dus 1 x veulen gefokt, hartstikke leuk.
Is opfok in gegaan 2 1/2 jaar lang, aan andere kant van NL (maar heb vrienden die nu veulen aanzienlijk dichterbij hebben staan), maar de keren dat je er in 2 1/2 jaar heen gaat kan je op 2 handen tellen. En ik had nog geluk, kon de groep in (Stonden in natuurgebied) kon haar meenemen aan halster (leuke groep die je niet probeerde te vermoorden) en kon haar er zelfs uit halen. Dit kan bijna nergens. Wat ze verder daar meegemaakt heeft is mij raadsel, stond zoals gezegd in natuurgebied, enigste wat ik weet (kwam daar keer toen meneer peertjes kwam brengen) is dat ze daar gek is geworden op peertjes.. (perengaard in de buurt, oudere man plukte elke avond 1 emmertje en voerde dat aan de groep, maar 1 emmertje anders waren het er te veel) ik stond namelijk in de groep toen die richting het hek stoof, waar die meneer opdook :+ .
Ik denk (hoop) dat ze droes heeft gehad (is door de groep gegaan), maar weet het niet zeker...
Verder is de meerwaarde qua wat ze geleerd heeft van de opfok periode nihil als het niet gewoon nul is, alles wat ze als veulen al had geleerd kende ze nog en deed ze nog netjes verder niets.
Heeft uiteraard geld gekost, resultaat na die jaren een te klein paard.. Joepie... -O-
Wel zelf helemaal beleerd (zwarte van mij was zadelmak bij aankoop en kon je opzitten) die kleine, maar heeft dat meerwaarde? Ook niet echt, als iemand anders paard netjes beleerd heeft ook prima.

Ik heb van mijn 2 andere paarden (beiden op 5 jarige leeftijd gekregen ) net zo veel plezier als van die kleine dat is niet hoe oud gekocht afhankelijk. Net zo goed als dat ik die andere 2 ook van haver tot gort ken(de).

Ik ben dus erg voor zadelmak, kan je er ook rondje op rijden om te kijken of het wat is of niet.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 12-03-17 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:25

Koper, helaas kunnen ook veulens een medische bagage opdoen. 3 stuks heb ik vroeg moeten laten gaan en hebben me echt duizenden euro's gekost aan dierenartskosten. Daar had ik een getrained gezond subtop paard met potentie van kunnen kopen zeg maar :o

Toch heb ik weer een veulen gekocht :D

Veulens zijn leuk als je niet te veel verwachting hebt en ook bereid bent om realistisch te zijn als het toch niet zo uitgroeid als je gehoopt had (kennis kocht een top springgefokt veulen, maar dier bleek later panisch voor balken :+ ).
Wil je gewoon dagelijks iets doen, koop dan een minimaal 4 jarige.