Weer een eigen paard? Nu ander leven (kind, studie, werk)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soophs0

Weer een eigen paard? Nu ander leven (kind, studie, werk)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 09:04

Hi allemaal,

Na 10 jaar bevind ik mij weer op bokt.

Maar daar gaat mijn vraag/verhaal niet over.

Het is bijna 10 jaar geleden dat ik mijn laatste pony verkocht heb. Toen ik haar te koop zette was het eigenlijk omdat ik meer een pony voor de sport wilde. Echter hebben mijn ouders vanaf jongs af aan (6 jaar) altijd mijn pony's bekostigd. Toen ik op mijn 18e mijn laatste pony verkocht had, hadden zij ook zoiets van ja, de kosten blijven wij niet betalen, en nu werk je zelf ook. Maar ik kon zelf de kosten niet opbrengen. Zo verwaterde het hele paarden "ding" volgensmij (weet het niet eens precies meer) en ik richtte mij op mijn studie, werk en mijn eerste vriendje.

Toch is het altijd blijven knagen. Tot op de dag van vandaag heb ik er spijt van dat ik haar verkocht heb. Ik ben zo'n ander persoon geworden zonder mijn paard. Toen ik haar nog had (ondanks de drukte van werk en school) was ik zo relaxt. Als ik nu kijk naar mijn dagelijks leven ben ik enkel bezig met mijn huishouden (niet elke dag, maar je kent het wel), mijn zoon van 5 jaar, mijn partner, studie en werk (32 uur).

Ik mis het vele buiten zijn en de ontspanning die het mij altijd gaf. Heerlijk. Ik heb geprobeerd dit te zoeken in andere sporten die minder tijd kosten, maar helaas vind ik niet veel leuk. Als je van jongs af aan in de paarden hebt gezeten blijft dat toch een speciaal plekje houden. Ik kan het gevoel niet eens beschrijven, zo fijn.

En ja, waarom geen verzorgpony? Hier in de buurt is dat lastig, plus als ik rond ga zoeken vragen ze veelal doordeweekse dagen. Nu ben ik doordeweeks 1 dag vrij, maar ik zou liever in de weekenden willen, dan heb ik zeeën van tijd.

Ik overweeg dus, om over 1,5 jaar (dan is mijn studie klaar) een pony te kopen. Maar wat ik spannend vind, is dat ik nu de volledige verantwoordelijkheid heb (klinkt hypocriet, I know). Maar mijn ouders hebben altijd het meeste betaald. Ik vind dat nu heel spannend. Het is niet niks even een "pony" kopen.

Voor degene met kids, studie, werk e.d. hoe delen jullie je tijd in? Ik heb weleens gezocht hier in het forum en zag schrikbarende tijdschema's waarin alles strak ingepland is.

Maar ben benieuwd naar jullie ervaringen, tips e.d!
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 07-03-17 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Wijziging in OP TS

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 09:12

Kan je misschien niet helpen betreft tijdsindeling in jouw geval. Maar als je pas over 1,5 jaar een paard wilt kopen maar je vind het spannend wegens de kosten, kan je in die 1,5 jaar tijd iedere maand geld opzij zetten wat je anders kwijt bent aan je paard? Kan je dat gelijk sparen voor het paard en heb je zicht over wat je overhoudt wn uitgeeft. Als je dan over anderhalf jaar zoiets hebt van: kan nog wel 10 paarden onderhouden.. Of je hebt iedere maand nog maar 10 euro over.. Geeft misschien wat rust voor jezelf. :)

bruintje123

Re: Weer een eigen paard? Nu ander leven (kind, studie, werk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 09:16

De tip van puppy vind ik een hele goeie.
Zet nu elke maand aan de kant wat je anders aan een paard kwijt bent.
Dan heb je mooi tegen die tijd het inzicht of het haalbaar is en ook meteen goed gespaard.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 09:17

Hey,

Wat leuk dat je het wel overweegt!
Bovenstaande is een goede tip; ik denk dat dit topic je ook een goed inzicht kan geven:
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Daarnaast hangt het, qua tijdsindeling, ook helemaal af wat je wilt. Een pony om mee te rijden, wedstrijden, recreatief, soms een buitenritje... Ga je op een plekje staan waar je veel zelf moet doen/regelen of volpension.. Scheelt allemaal in tijd (en kosten).

En misschien toch in overweging nemen een verzorgpaard/pony om er weer een beetje in te komen, voor misschien 1 dag doordeweeks en 1 dag in het weekend. Want wil je straks, mocht je een eigen paard hebben, ook alleen in de weekeinden gaan?

Soophs0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 09:21

@Puppy, thanks, idd spaar ik hard momenteel om een mooi bedrag te hebben. Kosten zijn verder geen probleem, dat heb ik al uitgerekend. Ik ben alleen bang dat ik met mijn tijd krap zit, dus ben benieuwd naar ervaringen van anderen die buiten het paard 32 uur werken met kids, huishouden e.d.

Alles is nu zo anders als toen ik 18 jaar was en nog thuis woonde haha.

@Ilssie, nee de bedoeling is dat ik er zoveel mogelijk ben (ik overweeg wel een verzorger/bijrijder voor 1 a 2 dagen zodat ik zelf wat tijd over hou voor thuis).

Ik wil niet terug de wedstrijdsport in, het is puur recreatief. Lekker wandelen, beetje rijden, poetsen en noem maar op.

Over stalling heb ik nog niet nagedacht. Ga het liefst terug naar mijn vorige stalling, maar dat betekent wel zelf mesten. Dit is geen probleem want ik vind het heerlijk om zo bezig te zijn, maar kost wel weer extra tijd.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 09:41

Ik werk zelf 3 dagen in de week buiten huis en doe de boekhouding van het bedrijf van mijn man.
Ik heb 2 minipaarden op loopafstand van mijn huis en moet alles zelf doen. Heb een dochter van bijna 5.
Ik verzorg ze smorgens en als mijn man tijd heeft haalt hij mijn dochter op smiddags en doet de paarden en onze hond. Die is meestal bij mijn schoonouders als ik werk. De dagen dat ik vrij ben doe ik 2 keer daags voeren en mesten en nog trainen met de paarden.
Onze wekker gaat elke dag tussen half 6 en 6 uur en ik ga tegen 8 uur van huis om de paarden te doen voor ik mijn dochter naar school breng en naar mijn werk ga.

In de zomermaanden werkt mijn man ook regelmatig savonds door dus dan vind ik het wel pittig om alles zelf te doen. Ben ik om 6 uur bij mijn dochter en vaak pas half 7 bij de paarden en dan nog koken, dochter douchen en naar bed.

Op een pensionstal zal het wel anders zijn tenzij je moet mesten :j

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 09:58

Ik werk 36u en mijn vriend ook, maar heb geen kinderen en doe het huishouden samen met mijn vriend in een klein huis (2 kamer appartement).

Wij zijn nu aan het kijken naar een groter huis waar we misschien paard aan huis kunnen houden, maar dan weet ik nu al dat ik iemand wil inschakelen om mijn huis te doen.
Boodschappen doen we bestellen en halen we op. Zo hou ik wel tijd over.

Ik sta op een kleine stal waar we de diensten onderling delen, maar wel alles zelf moeten doen.
Ik merk dat als ik drukke weken heb op mijn werk dat ik weinig tijd heb en andere mensen moet inschakelen om me te helpen met de verzorging van mijn paard.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 10:01

Ik zou tegen die tijd op zoek gaan naar een plek waar die 24/7 buiten loopt, zo hoef je je niet schuldig te voelen als je doordeweeks weinig tijd hebt. Verder zou je voor doordeweeks op zoek kunnen naar een bijrijder.

Ginnybjalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 10:01

Ik werk zelf 3,5 dag in de week en heb 2 pubers in huis. Mijn paard staat in een grote kudde op een pensionstal en altijd in paddock of de wei. Ik ga er zelf meestal 3 ( soms 4) keer per week naar toe en mijn bijrijdster 1 keer. Zo kan ik wel een paard houden, als ik zelf de verzorging moest doen, zou ik dat niet redden. Ook al kom ik een paar dagen niet, zal mijn paard niks om geven, kan toch met vriendjes lekker rennen buiten.

Het scheelt mij een hoop stress met kinderen, man huishouden dat ik niet de dagelijkse zorg erbij heb. Als ik naar haar toega is dat heerlijk ontspannend, ik hoef niets!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 10:13

Toen ik mijn paard kocht waren zaten mijn kinderen in groep 5 en 7. Ik werk(te) 2 dagen en mijn paard staat op een half uur reistijd in vol pension.
Ik ben een dagdeel kwijt, dus de ochtend of de middag en ik ga 3 a 4 of 5 keer per week en heb sinds kort een bijrijder.
Paard staat altijd overdag buiten met anderen en 'snachts binnen. Als ik op vakantie ga staat ze in de kudde.
Ik heb dus niet de dagelijkse zorg en verplichting.
Ik doe dit inmiddels al 10 jaar en ik heb nooit een moment spijt gehad.
Je groeit er vanzelf in, het is maar net hoe belangrijk je andere dingen vindt want je kunt natuurlijk niet alles blijven doen wat je nu doet.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 10:23

Tuurlijk is het altijd wel wat passen en meten. Ik heb een zoontje van 3 en 1 paard die op een 'doe het zelf stal' staat. Gelukkig heb ik lieve stalgenootjes en hebben we goede afspraken kunnen maken. Door de weeks word mijn paard buiten gezet en in het weekend zet ik de paarden buiten. Binnen zetten gaat altijd in overleg. Uitmesten doe ik door de weeks 's avonds en in het weekend overdag. Maar ik heb ook het geluk dat ik mijn zoontje zorgeloos mee kan nemen naar stal. Ik mest uit en hij speelt mooi. Ik rij ong 3 á 4x per week, ook dat doe ik 's avonds en als mijn zoontje er wel bij is longeer ik. Het huishouden doen mijn vriend en ik samen, we werken beide fulltime.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 10:55

Ik zou ter voorbereiding nu al kijken voor een verzorgpaard waar je ook doordeweeks naartoe 'moet'. Zo kan je zonder verdere verplichtingen of verantwoordelijkheden bekijken of het qua planning haalbaar is en je jezelf of je gezin niet gigantisch onder druk zet.

Ik vind het altijd wel bewonderenswaardig dat mensen het weten te combineren. Ik heb geen gezin en een minimaal huishouden en ik moet nu doordeweeks al vaak van hot naar her rennen om het allemaal gedaan te krijgen. :+

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:18

Hai
Ik wil je mijn verhaal wel vertellen, misschien helpt t
Onze dochter is net 1. Vorig jaar zijn we zelf een pensionstal gestart. Ik werk 28 uur per week in alle diensten. Mijn partner 32 per week kantoortijden.
Verder doe ik nog wat administratie voor m'n ouders

De paarden doe ik savonds als m'n dochtertje op bed ligt. Voor late diensten aan, breng ik haar wat eerder naar de opvang zodat ik de stallen kan doen
Ik train zelf nu 5 keer per week 1 paard.
Het is een druk bestaan, maar met goede communicatie lukt t allemaal wel!

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:34

Hier een alleenstaande moeder met twee kids (8 en 11), co-ouderschap, 32 uur werken, twee honden en start in maart met opleiding. Wat voor mij belangrijk is, is dat ik niet perse hoef te gaan. Dus niet zelf mesten, voeren etc. Dat geeft mij veel stress. Je kunt het nog zo goed plannen, maar als ik een kind ziek thuis heb, heb ik meteen een probleem. Ik leg de lat ook niet te hoog voor mezelf. Ik ga zo'n 4 x in de week en heb geen wedstrijdambities. Ik ga nu vooral als de kinderen bij hun vader zijn en op mijn vrije dag onder schooltijd.

Het is passen en meten (ook icm de honden, kan bijvoorbeeld niet direct na het werk naar mijn paard), maar het is het wel waard. Ik ben een leuker mens als ik paarden om me heen heb!

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:46

Ik heb 4 eigen paarden (1 rijpaard, 2 hoogbejaarde paarden en 1 shetlander voor mijn dochter) aan huis staan, een dochter van 3jaar en een studie (Diergeneeskunde 5e jaar).
Alles doen we zelf, mesten, voeren,...En ik kom eerlijk gezegd niet aan rijden toe.
Door verschillende traumatische gebeurtenissen rij ik nu helemaal niet meer (val, dood van ons veulentje).

Maar mijn plezier haal ik dan uit de verzorging.
Ik moet wel zeggen dat dat "recreatief" gedoe voor mij als rasechte wedstrijdruiter niet werkt.
Voorheen trainde ik doelgericht, zonder doel vind ik het moeilijk. Echt wandelen en zo da's niet echt mijn ding.

Omdat wij de paarden financieel eenvoudig kunnen houden is dat natuurlijk niet zo erg.
Ze staan op de weide, voor hen maakt het weinig verschil. Ik hou me nu vooral met de shetlander bezig.
Deze loopt ook in de koets en op die manier kan ik mijn dochter combineren met de paarden :)
Twee vliegen in 1 klap!

Maar ik snap het helemaal zonder paarden zou ik echt ook niet zo goed weten wat ik zou doen.
Ook al rij ik nu niet, ik heb er toch veel plezier aan (op een andere manier :) )

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:53

luffwinny schreef:
Ik zou tegen die tijd op zoek gaan naar een plek waar die 24/7 buiten loopt, zo hoef je je niet schuldig te voelen als je doordeweeks weinig tijd hebt. Verder zou je voor doordeweeks op zoek kunnen naar een bijrijder.

Dat dus. Als je tijdig een plek kunt vinden, iets als hierboven of een PP dan komt je paard niets te kort. Bovendien scheelt het enorm in tijd. Met goede afspraken met andere eigenaren en een planning hoef je dan niet perse dagelijks.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:56

maar als je nu al aangeeft geen verzorgpaard te willen ivm de doordeweekse dagen, hoe ga je dat dan doen als je een eigen paard hebt? dat stukje snap ik niet helemaal uit de OP.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:59

Floortz schreef:
luffwinny schreef:

Dat dus. Als je tijdig een plek kunt vinden, iets als hierboven of een PP dan komt je paard niets te kort. Bovendien scheelt het enorm in tijd. Met goede afspraken met andere eigenaren en een planning hoef je dan niet perse dagelijks.

als je er niet dagelijks heen wilt, wat is dn het nut van een eigen paard dan is een verzorgpaard veel voordeliger qua kosten en tijd.

ik vind dat je alleen aan een paard moet beginnen als je er ook voor de volle 100% voor wilt gaan.
ik heb er zelf 2 (met een baan en huishouden geen kinderen) met en eigen stal en doe alles zelf van voerbeurten tot rijden. en ja dit kost moeite en planning maar ik zorg wel dat ik zelf de kosten en verzorging draag en heb geen bijrijders.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:15

Ik zou als ik jou was toch beginnen met een bijrijdpaard. En dan je beschikbaar stellen voor de ene doordeweekse dag (en je realiseren dat je die niet volledig beschikbaar hebt voor dagjes weg tenzij bij uitzondering af te spreken) en voor 1 weekenddag. Natuurlijk willen veel paardeneigenaren beide weekenddagen zelf doen, maar ik denk dat je best wel een paard kunt vinden voor deze dagverdeling.

Voor een eigen paard/pony zou je nog kunnen denken over iets minder te gaan werken (daar je zegt dat geld geen probleem is). Of iets flexibeler werken misschien (deel thuis doen en dan schuiven in je uren). Ik heb de afgelopen jaren vaak 's avonds gewerkt en dan overdag je paard doen geeft veel mogelijkheden.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:33

Ik wil je een advies geven, ga voor een vol-pensionstal, als het dan een dagje niet lukt om heen te gaan geeft het je enorm veel rust dat je weet dat je paard in een schone box staat, eten krijgt en naar binnen en buiten gezet wordt.

Ook al wil je bijrijders, ervaring leert dat hier een groot verschil in zit, de ene is een lot uit de loterij en komt trouw naar je paard toe en de ander komt alleen als het uitkomt en belt op het laatste moment af zodat jij alle zeilen bij moet zetten zodat je paard gevoerd wordt en een schone box heeft.

Persoonlijk zou ik niet afhankelijk van de goedheid van anderen willen zijn voor dit soort dingen, ik betaal liever wat meer aan pensiongeld wetende dat de basis gewoon goed geregeld is.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:36

Ik werk 40 uur in 3 ploegen. nacht late vroege. Ik heb nu net sinds september 2 paarden. En ook net een nieuwe functie. En ik vind het niet erg maar tis altijd druk in mijn hoofd. Alles is strak gepland en er wat tussendoor plannen betekent altijd een dag niet naar de paarden.

Ik sta in een volpension maar ik doe toch nog veel zelf. Komt omdat 1 paard stofallergie heeft en zijn hooi geweekt moet worden. Dus dagelijks 4 hooinetten vullen weken en ophangen. Klinkt weinig werk maar toch 15 min aan kwijt. Verder wil ik dat mijn weitje schoon is dus ik doe poep scheppen. Toch ook elke dag 15 min.

En dan heb ik 4 jaar geleden nog beslist om aan een hond te beginnen. Die gelukkig mee in mijn patroon past.

Een dag ziet er voor mij ongeveer zo uit.
7 u opstaan douche , thuis het huis ordentelijk maken 8 u de deur uit wandelen met de hond 9 u op stal paarden mee buiten zetten. Half 10 koffie. En dan heb ik nog tot 11.45 om wat te doen. Rijden , longeren etc....
Onderweg weer naar huis hond laten plassen wat eten en naar mijn werk.

Uitslapen hoort er al lang niet meer bij.
Maar ik waak wel voor minimaal 7.5 u slaap. Dan blijf ik fit en ik heb mijn ritme gevonden.
Maar met paarden , kinderen(hond) , huishouden , het is heel druk.

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:41

Lijkt mij ook dat je uit moet gaan van een vol pension stal.
Geld op de bank voor dierenarts e.v.t.l.
Probeer alles zo stres vrij mogelijk te doen.
Je hebt het al heel druk met een gezin.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:37

Soophs0 schreef:
Ik heb weleens gezocht hier in het forum en zag schrikbarende tijdschema's waarin alles strak ingepland is.

Daar ga je niet aan ontkomen. Ik werk 40 uur per week. 50 - 60 uur inclusief reistijd.
S'avonds de paarden, dus geen tijd voor andere sociale activiteiten.
Huishouden door schoonmaakster, geen kinderen. Vriend is ook een paardenman en gaat dus mee naar stal.

Mét kinderen en huishouden zul je dus heel strak moeten gaan plannen ..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:42

Noem me gek, maar is het aanschaffen van een enter of twenter geen idee voor nu?
Je kunt dan nu al opzoek naar een dier dat bij jou past. Je kunt erheen wanneer je wilt en betaald veel minder dan dat je voor een volwaardig paard in pension betaald (als je je paard in opfok zet).
Ik heb mijn paard ook in opfok staan en ben er elke week. Nu zijn we het longeren en wandelen aan de hand (buiten) aan het oppakken. Dekens op en af, zadeldekjes, longeersingel etc. Hij wordt in april 3 jaar. In de zomer mag hij lekker de weide in. Ik betaal dan 80 euro.
Misschien wordt je dan toch weer een beetje 'de oude jou'.
alleen kost het je niet dusdanig veel tijd dat je daarnaast niets meer kunt doen. Straks ben je klaar met je studie en dan kun je je bezig houden met inrijden etc.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:46

Waarom vraag je dat nu al? Je weet niet eens hoe je er over 1.5 jaar bij zit