De paarden die ik soms ontmoet zijn toch best slim, zelfs als het dier voor de kar is gespannen en gewoon de hele route uit zijn koppie weet... Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
De paarden die ik soms ontmoet zijn toch best slim, zelfs als het dier voor de kar is gespannen en gewoon de hele route uit zijn koppie weet...

Dan loopt ie naar binnen hahaha! Hij kan ook zichzelf uit de knoop halen als het touw overal om zijn benen zit zonder ervan te schrikken, weet precies wie er op zijn rug zit en wat hij dan kan flikken en als klap op de vuurpijl 'verstaat' hij sommige woorden. Woorden zoals eten, appeltje, stap-draf-galop natuurlijk, nee, ja, Nathalie (zijn tweede baasje), baasje, kom hier, stay, back-up, pas.. etc..
We denken dat mijn moeder toch iets in haar houding liet zien waaraan mijn merrie wist dat ze klaar was maar dat moet dan toch miniem geweest zijn en zij pikte dat wel op. 
xHaithi schreef:Toen ze jonger was vond ze longeren geen leuk spelletje dus ging mevrouw nog wel 'ns aan de ren. Als mijn moeder dan zei: "Als je nu eens 2 rondjes normaal loopt mag je stoppen.", wel, na 2 rondjes normaal lopen stopte ze en kwam ze naar binnenWe denken dat mijn moeder toch iets in haar houding liet zien waaraan mijn merrie wist dat ze klaar was maar dat moet dan toch miniem geweest zijn en zij pikte dat wel op.
Die is héél slim op gebied van werken, dus als je hem iets wil aanleren dan pikt die het ontzettend snel op. Maar zo op weide kan ie behoorlijk dom uit de hoek komen...
Al is het niet zozeer dom maar hij heeft nogal last van "mentale blokkages" om het zo te zeggen. Als je een draadje op de grond legt rond dat paard blijft ie daar gewoon midden in staan.
Het zou wat hem betreft net zo goed een muur kunnen zijn.
Smid noemt 'm een intellectueel en dat is precies de spijker op z'n kop. Het is de zelfde soort slimmigheid als het paard wat bij pluizebolpum hoort: hij weet dingen goed naar zijn hoef te zetten. Hij is steeds aan het aftasten of je al steken laat vallen en hij is ook van de statements: draai je een halve seconde om op de poetsplaats en hij staat 2 meter náást een bungelend halster. Daar staat 'ie dan heel onschuldig z'n statement te maken. A3a1 schreef:Als we een paard met onszelf vergelijken, dan blijft het uiterlijk op uitbraakpogingen, hoe snel kent ie een route etc hangen.
Maar misschien ligt dat wel aan de inteligentie van de mens die niks meer dan dat aanbieden.
Als het gaat over survivallen, samenwerken, eetbare dingen zoeken, aanvoelen, emoties scannen etc, zijn wij de kleuters.
Ik vraag me altijd af, waarom we inteligentie aan onszelf afmeten, alsof de mens zo inteligent is met zijn oorlogen, geen voedsel kunnen verdelen terwijl er zat is, hele streken zo kaalplunderen dat er niks meer kan groeien, ecosystemn naar zijn grootje helpen en ervoor zorgen dat wij inclusief alle wezens die op grond leven, binnen nu en een x aantal jaar uitsterven.
De massa, weet het maar laat alle gekken hun gang gaan.
)
Iedereen die op weide bij haar in de buurt komt dreun ik mijn standaard zinnetje op: "als je je GSM graag in je bezit wil houden, laat die dan vooral in je zakken steken."

Alle andere dingen die mensen vast hebben (tenzij het ook echt eetbaar is) boeien haar niet. Maar laat haar geen mobiel zien.. Ayasha schreef:Sociaal zijn paarden heel slim, veel slimmer dan de gemiddelde mens. Maar echt puur IQ zijn ze volgens mij niet zo heel slim, wel vindingrijk..... Ik heb er hier twee staan die heel vindingrijk zijn. (eentje weet hoe hij handvaten moet hanteren bv om niet aan de stroom te hangen als hij uit wil breken.) maar er staat er ook eentje bij die zo ontzettend dom is dat ie, als ie in het wild gedropt zou worden, hij geen uur zou overleven.Die is héél slim op gebied van werken, dus als je hem iets wil aanleren dan pikt die het ontzettend snel op. Maar zo op weide kan ie behoorlijk dom uit de hoek komen...
Al is het niet zozeer dom maar hij heeft nogal last van "mentale blokkages" om het zo te zeggen. Als je een draadje op de grond legt rond dat paard blijft ie daar gewoon midden in staan.
Het zou wat hem betreft net zo goed een muur kunnen zijn.
hier idem dito...ik denk inderdaad dat er verschillende vormen van slimheid zijn en dat paarden daar in niet met mensen te vergelijken zijn. A3a1 schreef:Als we een paard met onszelf vergelijken, dan blijft het uiterlijk op uitbraakpogingen, hoe snel kent ie een route etc hangen.
Maar misschien ligt dat wel aan de inteligentie van de mens die niks meer dan dat aanbieden.
Als het gaat over survivallen, samenwerken, eetbare dingen zoeken, aanvoelen, emoties scannen etc, zijn wij de kleuters.
Ik vraag me altijd af, waarom we inteligentie aan onszelf afmeten, alsof de mens zo inteligent is met zijn oorlogen, geen voedsel kunnen verdelen terwijl er zat is, hele streken zo kaalplunderen dat er niks meer kan groeien, ecosystemn naar zijn grootje helpen en ervoor zorgen dat wij inclusief alle wezens die op grond leven, binnen nu en een x aantal jaar uitsterven.
De massa, weet het maar laat alle gekken hun gang gaan.