Op dit moment rij ik een hele leuke pony bij iemand bij en eigenlijk zou ik haar wel mee willen nemen naar t nieuwe huisje (even afgezien van de te hoge prijs die er voor gevraagd wordt
)Ik had zelf voorgesteld om een soort lease constructie op te stellen. De eigenaar de kosten niet meer, ik de aanschaf niet (hij heeft stuk of 30paarden ofzo)
Maar eigenlijk verkoopt hij het paard toch liever.
Maar nu sta ik eigenlijk voor een dilemma, koop ik deze (mits ik de prijs naar beneden kan krijgen) of ga ik toch voor een ander?
Ik heb nog wel even voor ik de keuze moet maken, maar denk er toch liever al over na.
Pony wat ik nu rij is 15jaar, papierloos, zomerexceem en geen topsporter helaas. Ik rij haar nu 3jaar en zijn L1 dressuur (in een ver verleden is ze ooit B dressuur geweest en niet verder), we mogen L2 (hebben nu 14punten)
Echter van harte gaat het helaas niet. Ze is niet heel goed gereden vroeger waardoor ze nu niet heel lekker door de rug wil lopen en moeite heeft met ontspannen, paard kan er niks aan doen die weet niet beter, heel langzaam gaat het stukje bij beetje beter, maar het wil niet heel erg vlotten.
Met springen is t eigenlijk een beetje een drama, ze zal niet heel snel zeggen kom we gaan er over heen als ik onzeker ben. Ze zal eerder stoppen of er langs vliegen, maar ook dit gaat heel langzaam een klein beetje beter.
En op wedstrijd als het er eigenlijk op aan komt, laat ze me geregeld een beetje zitten om het zo maar te zeggen, of het nou aan mij ligt of zij er net niet dat extra schepje boven op wilt doen weet ik niet.
Gisteren weer wedstrijd gehad, ik vond het erg slecht gaan (toch nog 2 winstpunten). Nagevelijkheid was ver te zoeken en ze liet zich niet lekker rijden/bewerken. Als ik me (een beetje) opwind en haar er even flink bij pak (even links rechts met de teugels en flinke hulp naar voren) kan ze opeens heel lekker lopen. Maar of dat nou de manier is om je paard te rijden.
Puntje bij paaltje, ik overstuur omdat t niet ging zoals ik wou terwijl ik weet dat het er wel in zit. Baalde erg op het moment. Gelukkig was mijn instructrice mee en die zei; is dit eigenlijk wel het geschikte paard voor jou? Het kost eigenlijk teveel moeite om een beetje netjes de baan rond te komen. Ben namelijk meer bezig met het nagevelijk rijden etc dan echt de proef netjes afwerken. Is wel zonde
Ze zegt wel dat ik meer kan dan dit paard kan. Of in elk geval hoe snel ze alles oppikt. Kan natuurlijk ook liggen aan dat ze al wat ouder is etc. Maar t duurt soms wel 3x zo lang voor ze iets geleerd heeft en dan moet t verbeterd worden.
Dat frustreert toch wel een beetje. Zou zo graag een keer wat willen bereiken (oke, met deze heb ik in elk geval al bereikt dat we L2 mogen en zodra het er enigszins ergens op lijkt gaan we ook wel over), maar de plezier is toch even weg nu, omdat t weer een teleurstelling was (of was ik toch te perfectionistisch)
Maar nu.
Ik heb een ongelofelijke goeie band met dit dier. Gisteren stond ik een tijdje met een vriendin te praten en ze is geen moment van mijn zijde geweken (1x ging ze even ergens kijken wie er was en kwam toen weer terug) en ook gisteren even met t spelen, ik rennen en zij achter me aan, ik struikel en zij draait zich direct om en gaat kijken wat ik doe (lag plat op mn snufferd) staat te wachten tot ik opsta en volgt me dan weer.
Met t rijden komt dat er helaas (nog) niet helemaal uit.
Maar ga ik toch voor dit paard, al wat ouder, zomerexceem, geen papier, rijden gaat niet altijd van harte, maar wel een hele goeie band, kan echt alles met haar en alles gaat toch ook wel veel plezier hoor, onderneem heel veel dingen met dit paard en wil binnenkort nog eens gaan snuffelen aan WE.
Of koop ik een jonger paard, makkelijker te rijden, maar wat voor klik heb je daarmee, hoe gaat dat allemaal uitpakken.
Ik twijfel heel erg. Volg ik mijn hart dan neem ik mijn huidige paard morgen nog mee en moet ik me maar neerleggen bij om mijn doelen, om Z dressuur te worden en B/L te springen te worden, uit te stellen.
Met mijn huidige spring ik max 80 daar hebben we nog lol mee. Heel soms springen we in de clublessen wel hoger, maar dan is dat niet bewust. Een B parcours gaan wij niet redden.
Wat betreft de dressuur heb ik echt geen idee wat we kunnen bereiken, beginselen schouderbinnenwaarts, travers en keertwending zitten er al wel in. Het is overigens niet zo dat ik binnen nu en een jaar Mdressuur wil bereiken, mag ook nog wel langer duren, maar wat makkelijker de ring door is wel fijn.
Aan mijn instructrice ligt het zeker niet, krijg erg goed les en ga een keer in de zoveel tijd nog naar een GrandPrix amazone die mij ook erg fijn les geeft
Maar volg ik mijn verstand dan is het denk ik toch beter een jonger paard te kopen waarmee t allemaal wat makkelijker gaat en ik zeker weten mijn doel kan bereiken. En ook eens een keer op de wat grotere wedstrijden kan presteren, kampioenschappen mee kan rijden met kans hoger te eindigen en sowieso eens wat vaker tussen de prijzen rijden. Uiteraard is t hoofddoel enjoy, maar een keer een beloning voor je trainen wbt een prijs is altijd wel fijn.
Aan de ene kant, over 5jaar kan ik altijd nog een paard erbij kopen, maar aan de andere kant deze kan nog wel 15 jaar mee, dan wel in de wedstrijdsport (niet heel intensief lekker rustig aan) dan wel recreatief.
2 paarden heb ik geen problemen mee al kan dat niet binnen nu en 3 jaar.
Ben gewoon erg bang dat ik spijt ga krijgen als ik een nieuw paard boven mijn huidige paard verkies ondanks de troubles op wedstrijd etc
Ik zie dat er erg lang is geworden en misschien ook wat warrig, maar ik weet het gewoon echt niet..
Nu vraag ik niet of jullie en keuze voor mij willen maken, maar ben wel benieuwd naar de kijk van jullie hierop en wat jullie zouden doen in dit geval.