Verplichte weidegang voor paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mazida

Verplichte weidegang voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 21:32

Na alle discussie in de media over verplichte weidegang stel ik mijzelf de vraag: zou er ook geen verplichte weidegang voor paarden moeten komen, natuurlijk wel met uitzondering van hoefbevangen dieren. Juist koeien zijn nog gehuisvest in groepshuisvesting en kunnen veel lopen. Paarden staan juist bijna allemaal in boxen. Die hebben veel meer baat bij verplichte weidegang. Als koeien 'weideplicht' krijgen, waarom paarden dan niet?

othelloster

Re: Verplichte weidegang voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:35

ben ik het helemaal met je eens.. menig koe heeft het beter als menig mens.. de paarden van tegenwoordig worden maar in een box weggezet..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:38

Verplicht? Kom nou zeg! Dat beslist de eigenaar zelf. Of jij/iemand/wie dan ook dat wil.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:40

Ja, voor! Weide/paddock/bak maakt niet uit, als ze maar naar buiten gaan voor een minimaal aantal uren.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:41

Ik weet niet waar jij woont, maar hier in midden brabant komen gelukkig de meeste paarden wel buiten. Niet dat er niet veel verbeteren kan maar dat is een ander verhaal.
Alleen een uitzondering voor bevangen paarden lijkt me wat mager, er zijn heel wat aandoeningen, blessures, weersomstandigheden, ect te verzinnen waarbij het handiger is om even binnen te blijven. Een paar dagen binnen blijven daar lijd een paard niet van.
Heb je je wel eens in de welzijnsnota van een paar jaar terug verdiept, daar staat al lang in beschreven dat weidegang, beweging en gezelschap noodzakelijk zijn voor het welzijn van het paard.

Menig koe het beter dan de mens...? Wel eens in een koeienstal geweest dan? Ook daar staan ze opgepakt, komen veel te weinig buiten, er is geen ruimte voor de normale rangorde bepaling en op de grond ligt stront. Koeien kunnen hun frustaties niet kwijt doordat ze onthoornd zijn. Dus verdedigen en dominant zijn wordt verhinderd. Oh ja dan hebben ze geluk als er niet een stuk van de staart gehaald is en ze niet permanent ontstoken en gescheurde oren hebben van de oormerken die daar in horen te zitten.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:42

Verplicht naar buiten vind ik ook! Weidegang niet... wel kunnen veel paddocks etc. Nog veel beter, bijv verplicht eten en drinken buiten.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:42

Ik ben niet voor niet veganist; dieren horen gehouden te worden op een zo natuurlijk mogelijke wijze. Helemaal eens, dus.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:43

Verplichte weidegang wordt misschien te 'lastig', maar verplichte vrije beweging ben ik voor. Vind het raar dat het nog zo geaccepteerd is om een paard op te hokken omdat de eigenaar teveel aan zichzelf denkt. Moet je met een hond of kat niet proberen. Stop je kat 23 uur in een doos en dan staat gegarandeerd de dierenbescherming op je stoep als ze erachter komen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:45

Niet percentage weidegang, maar wel voldoende tijd vrije uitloop.

Mijn pony's veel op de wei is vragen om problemen, maar ze staan wel altijd buiten in een half bestraten paddock. Nooit in de blubber, altijd ruwvoer. Dus prima leven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:47

Alsof ophokken en weidegang de enige opties zijn.

Nederlands gras is over het algemeen heel ongezond voor paarden. Paarden op de wei: prima. Maar dan wel verplicht met geschikte grassoorten en dito bemesting en management. Zo lang we onze paarden als koeien blijven behandelen is het idee van verplichte weidegang natuurlijk je reinste kolder.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:48

Ik ben voor verplicht (met soortgeno(o)t(en)) een X aantal uren vrije beweging. En dan op een stuk met een minimale grootte van Xm2, zodat vrije beweging niet op een stukje van 3x3 gegooid kan worden.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:50

Verplicht weidegang dan kunnen veel wel stoppen met paarden houden veel bedrijven hebben geen weide en dan heb je ook nog dat paarden de boel kapot trappen.. En ook nooit allemaal bij elkaar kunnen lopen van een bedrijf

Verplicht buiten/ beweging tja dat valt niet te checken..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:53

Christiene schreef:
Verplicht weidegang dan kunnen veel wel stoppen met paarden houden veel bedrijven hebben geen weide en dan heb je ook nog dat paarden de boel kapot trappen.. En ook nooit allemaal bij elkaar kunnen lopen van een bedrijf

Verplicht buiten/ beweging tja dat valt niet te checken..

Maar het feit dat het niet (/heel lastig) te controleren is maakt toch niet dat het een slecht idee is?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:58

Zoals hierboven vermeld is een paard een heel ander dier dan een koe, dus of het vrij bewegen perse op een grasweide moet kan nog in vraag gesteld worden. Ik vind dat ieder paard elke dag zijn beweging BUITEN de stal moet hebben. En langer dan een halfuurtje wat rijden. Ook contact met andere paarden vind ik heel belangrijk, dit zou inderdaad verplicht moeten zijn. Dat kan heel simpel beginnen op elke stal: tralies ipv betonnen muren waardoor het paard letterlijk opgehokt staat. Ook een buitenluik is voor mij noodzakelijk. Het gaat er volgens mij om dat paarden hun bezigheid moeten hebben: paar keer per dag buiten lopen (of in het ideale geval heel de dag), veel hooi, sociaal contact met andere paarden, frisse & schone stallen, etc... Ik vind niks zieliger dan een paard dat 3 keer per week uit de stal gehaald wordt voor een uurtje rijden en dan weer in zijn hok moet staan en in het beste geval enkel andere paarden kan zien en niet kan aanraken/besnuffelen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:59

Mrie: er zijn boeren die echt het beste voor hebben met hun dieren. 2 van m'n buren hebben koeien: de een biologisch vlees de ander een melkvee.
Beide doen hun koeien zo veel mogelijk buiten in de wei. De melkveehouder heeft een nette stal waar meer dan genoeg ligboxen vrij zijn als alle koeien een plekje hebben gevonden. Ze kunnen mooi rondlopen en de boxen worden 3x per dag schoon gemaakt en 2x vers zaagsel erbij.
Is het ideaal: nee jan altijd beter. Maar als ik op sommige paarden bedrijven kom kan je beter melkkoe zijn dan paard.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 00:53

Ja, helemaal voor. Had al veel eerder verplicht moeten zijn, maar denk niet dat het ooit zal gebeuren helaas :(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 01:37

IK ben helemaal voor.

Vroeger was het meer ''normaal'' dat de gewone paarden en pony's wel naar buiten mochten en de sportpaarden amper tot niet. Mensen die ook wat wilde, zijn dat gaan nabootsen. Ze trainen wat en rijden een wedstrijd, dus paard mocht ook niet meer naar buiten.

Door ontwikkeling zijn mensen gaan nadenken en zie je gelukkig steeds meer dat paarden wel veel buiten komen. Helaas duurt die ontwikkeling even voordat die overal terecht komt.

Als je alleen weide hebt of te weinig, ben je misschien gewoon niet geschikt als pensionstal of moet je met andere oplossingen komen. Smoesjes hou je altijd.

OP veel stallen zijn gewoon regels en is het al bepaald hoelaat en hoelang paarden buiten komen. Daarop kiezen mensen een stal wel of niet uit. Vaak is het nog weinig, maar beter iets dan niets in eerste instantie.

Er zijn ook stallen waar mensen zelf verzorgen en bepalen. Daar zie je nog veel mis gaan. Ik kan helaas teveel voorbeelden geven. Ook hier weer bergen smoesjes, maar geen 1 die ik heb gehoord slaat ook maar ergens op. Het is natuurlijk wel makkelijk voor sommige mensen.

Buiten hoeft niet per se weide te zijn. Die van ons staan ook niet op gras, maar op een hele grote zandpaddock met onbeperkt hooi op 2 plekken aangeboden. Ze staan ook nooit alleen. Wij hebben ook de minst lastige paarden.

Het wordt al vaak gezegd. Iedereen is bezig met legbatterijen, vissen in een kom, etc etc, maar te weinig hoor je over (grote ) paarden op 3x3.
Bij een goede fokker, koop je al geen parkietje meer alleen, maar paarden vervelen zich dood alleen en rennen zich vaak kapot. Helaas ook bergen voorbeelden.

Zolang mensen maar kunnen doen waar ze zin in hebben, verandert het niet snel genoeg. Bij een goed en duidelijk beleid en controle, zullen mensen zich moeten aanpassen en ook gewend raken dat dit noodzakelijk is.

Het is niet vrijblijvend. Je koopt een dier, maar kan er echt niet zomaar maar van alles mee gaan doen. Er zijn zoveel regels en die zijn nodig, omdat mensen zelf geen verantwoordelijkheid kunnen dragen helaas. Dat zie je bijv ook sterk terug in het verkeer.

Nog erger is dat je tegenwoordig niks meer mag zeggen. En als je wat zegt, is het al snel; beste stuurlui staan aan wal, waar bemoei je je mee etc. Ik geef altijd als voorbeeld; als iemand voor je neus zijn kind in elkaar trapt of zijn hond, doe je dus niks? Een paard opsluiten is vreselijk voor het dier en dat is ook continu.

Die van ons komen 's avonds naar binnen, hebben contact met elkaar op stal, altijd hooi, dus je doet wat je kan. Ze staan nu 10-12uur buiten en straks weer steeds meer.
Ons jonge paard had er eerst moeite mee en moest wennen, maar dat ging best snel.

Ik vraag me altijd af hoe mensen dan voor hun honden, katten of zelfs kinderen zijn?? Helaas weet ik daar ook vreselijke gevallen in, maar je vraagt je echt af, waarom iemand denkt goed voor zijn paard te zijn als het niet of amper naar buiten mag, totaal ingepakt moet ( want het komt nooit buiten, dus rent zichzelf helemaal kapot als het een keer mag ) 6 dekens op heeft, nooit een ander paard ziet etc. Gaat een berg eten en supplementen in, maar ze kunnen niet eens meer fatsoenlijk met hun eigen paard lopen, laat staan rijden.
Het erge is, dat ze dan uren kunnen vertellen waar het allemaal aan ligt..........Het paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 02:10

@Mrie; ik ben wel nieuwsgierig op wat voor rundvee bedrijven jij bent geweest want je post staat bol van onwaarheden.

Alle melkveebedrijven hebben meer ligboxen dan er koeien zijn want een koe die niet lekker kan liggen om te herkauwen produceert minder melk. Die boxen zijn schoon en droog want een vieze box geeft een grote kans op uierontsteking.

Ook in de loopstallen is er nog steeds een duidelijke rangorde en zijn er afspraken wie waar mag liggen/eten en wie het eerst gemolken wordt. Het weghalen van de hoorns heeft hier geen bal mee temaken en voorkomt alleen maar dat ze elkaar beschadigen in hun gesteggel. Daarnaast zijn die hoorns in zo'n stal ook zwaar onhandig met onder andere de voerrekken.

Ik heb nog nooit een koe gezien met een geknipte staart. Ja het pluimpje aan het einde groeit net zoals bij paarden door en moet soms worden bijgehouden maar er is echt geen sprake van amputatie.

Oormerkjes zijn soms ongelukjes mee maar die dieren zijn op een bedrijf echt wel op 1 hand te tellen en chronische ontstekingen heb ik nog nooit gezien.

Alle dingen die jij opnoemt zijn funset voor een goede productie dus waarom zouden ze die koeien zo slecht behandelen?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:03

Wat de ts wil is gewoon niet haalbaar.
Als ik mijn paarden zomer en winter op de weide houd hou ik geen land meer over en kan ik net zo goed mais gaan poten.
Het Nederlandse klimaat is er gewoonweg niet geschikt voor.

Buiten in paddocks als het land het niet toe laat is wel een optie maar ook dan kun je voor onvoorziene problemen komen dat je ze binnen moet houden.
Simpel voorbeeld als het al dagen regent en mijn bak waar de paarden in de wintermaanden staan hier gewoon 1 grote drek bende is waar 10 cm water op staat gaan ze hier echt wel naar binnen (dan kan ik eerst weer bezig met de schep ed om de boel droog te krijgen).
Of als het een groot vast gevroren berg en dal landschap is wil ik niet dat ze hun benen breken.

Kortom het is niet haalbaar.
Wil niet zeggen dat ik niet voor ben hoor !
Ik heb ze zo goed als 24/7 buiten lopen maar ze gaan echt wel naar binnen op momenten dat ik denk dat het niet meer kan (meestal speelt mijn tere zieltje hier een rol in omdat ze nog geen schuil gelegenheid hebben).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:07

Toch zijn er plekken waar het wel lukt; de paarden iedere dag, 365 dagen per jaar, overdag de weide op.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:13

Vjestagirl schreef:
Toch zijn er plekken waar het wel lukt; de paarden iedere dag, 365 dagen per jaar, overdag de weide op.

Inderdaad.

En ik blijf het bijzonder vinden dat sommige mensen zeggen: het is niet haalbaar of realistich hier in de omgeving. Dan denk ik op mijn beurt: neem dan geen paard. Dat is precies hetzelfde wanneer je een hond neemt en zegt; maar ik ben nooit thuis en ik heb geen tijd om er mee te wandelen.

Een paard hoort niet 23 uur per dag op een hok te staan van 3x3 en een uurtje onder het zadel te lopen. Jij zit toch ook niet 23u per dag op de wc? Misschien moet je dat eens proberen als je zegt dat het niet haalbaar is. Dan ben ik benieuwd of je na zo'n dag je paard recht in zijn ogen kan aankijken en zeggen; prima te doen vriend, je mag niet klagen! Een paard hoort een maatje te hebben en zijn benen vrij te kunnen strekken. Minimaal 6 uur per dag.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:15

Vjestagirl schreef:

Idd, wij zijn daar voorbeeld van: kudde van 7 paarden die 365 dagen per jaar op het land staan... Voor de winter is er een stuk wat ze kunnen vertrappen en ze staan van april tot en met oktober dag en nacht op het land dat in de winter met rust gelaten is. Dan herstelt het winterstuk.

Dat zal wel niet overal mogelijk zijn, maar als je je paard ergens stalt waar geen mogelijkheid is om elke dag buiten te komen, heb je de verkeerde keuze gemaakt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 11:50

Mijn stalhouder slaagt erin om 33 paarden iedere dag van 9 tot donker naar buiten te doen, op het land. In groepen van 3 tot 8 paarden. En dan nog hebben we hooi en stro ook van het eigen land.

Heb ik er iets voor opgegeven om op deze stal te staan? Jazeker. De stalling is geen fancy stal met mooie kasten, een prachtige kantine en kleedruimtes. Ik heb geen warm water om m'n paard te wassen, geen solarium, geen stapmolen. Ik heb alleen een buitenbak. Maar mijn paard heeft een geweldig leven (of iig, zodra ik weer een paard koop :D ).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 11:56

Wat ik een punt vind, is dat er volgens het paardenwelzijn gebeuren paarden minimaal 4 uur pd vrije beweging moeten hebben, maar vervolgens worden daar geen richtlijnen aan gegeven... Paard in z'n uppie in een blubberwei waar ie tot z'n knieën in weg zakt, of met z'n tweeën in een paddock van 5x5... Ik zie mensen inimini paddockjes creëeren zodat het paard iig buiten kan staan, maar of je het dan over vrije beweging hebt :?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 11:57

Weidegang is niet overal in Nederland mogelijk.
Maar een flinke droge paddock, dus niet zo'n flut stukje van 10x10 waarbij een paard nog niet kan rennen. Ja dat zou verplicht moeten worden voor minimaal een dagdeel per dag.

Persoonlijk neem ik daar geen genoegen mee, zolang ik paarden heb staan deze al minimaal de hele dag op een droge wei.