Niet bestemd voor de slacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zivazoef

Niet bestemd voor de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 02:08

Hoi

Vandaag heb ik het paspoort van mijn veulen binnen gekregen. Maar er staat een stempel in dat hij niet bestemd is voor de slacht voor consumptie.
Hij is geboren op 1 juli en gechipt op 27 oktober. De dierenarts heeft toen ook het paspoort aangevraagd.
Dus dat is binnen 6 maanden allemaal geregeld. Ik heb er al een mail over gestuurd maar ik vroeg me af of dit vaker gebeurd.
De rekening van het paspoort kreeg ik wel pas 6 januari binnen

Eilatan

Re: Niet bestemd voor de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 02:10

Wou je hem als slachtpaard verkopen dan?

Meestal wordt er eerst wel met eigenaar overlegd of die stempel geplaatst wordt. Mijn pony's hebben het ook allemaal, heb je meer keus uit medicatie.

zivazoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 02:16

Nee absoluut niet. Maar mocht het zijn dat ik ooit afscheid van hem moet nemen(hopelijk pas over 30 jaar ofzo) dan heeft slacht wel de voorkeur. Ookal denk ik daar liever nog niet aan.

Ik vind het gewoon raar dat dit zonder overleg erin gezet word

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 02:19

Hij kan wel geslacht worden. Maar niet voor menselijke consumptie. Je zal er dus wel minder voor uitbetaald krijgen. Of niks uitbetaald krijgen bij slacht

zivazoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 02:22

Ja hij zou wel geslacht kunnen worden inderdaad. Maar daar moet ik dan voor betalen. Het is voor mij opzich geen probleem maar had die stempel liever niet gehad

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 02:25

zivazoef schreef:
Ja hij zou wel geslacht kunnen worden inderdaad. Maar daar moet ik dan voor betalen. Het is voor mij opzich geen probleem maar had die stempel liever niet gehad

Maar waarom niet dan? Wil je zo graag slachtgeld ervoor? Ik zou toch liever betere zorg voor het dier hebben als ie leeft, dan een paar eurotjes zodat ie in de salami kan....

En natuurlijk is het raar dat ze het zonder overleg doen, of hij heeft al iets gehad waardoor hij niet meer opgegeten mag worden, dan zijn ze het vast verplicht

zivazoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 02:35

Het gaat mij niet om het geld. Dat maakt me echt niks uit. Maar die stempel hoort er pas in als het nodig is.
Hij heeft namelijk nog niks gehad

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 02:50

Waarschijnlijk heeft hij wel medicatie gehad waarvan je nog niet weet of ze hebben dit voor verkoop gedaan omdat de verkopers de slacht liever niet willen? Wel apart bij zo een jong paard maar er kan bij de geboorte natuurlijk al van alles mis gaan dat ze misschien medicatie moeten geven waardoor hij niet meer geschikt is voor consumptie.

zivazoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 02:59

Ik had hem al gekocht voordat hij "gemaakt" was. En heb tijdens de dracht daar op stal gewerkt dus weet ook dat er geen medicatie gegeven is. De fokker is ook niet tegen slacht

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 03:11

Oh dan is het duidelijker.. ik had het niet begrepen sorry. Ben benieuwd wat de reactie wordt op de mail, zal wel een fout moeten zijn dan?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 05:00

Ik snap de ts wel.
Heb zelf ook altijd geroepen als het zo ver is gaan ze naar de slacht. Waarom? Niet vanwege het geld, maar vanwege het feit dat ze dan van top tot teen nog gebruikt worden en hun dood dus nog waarde heeft gehad.
ipv op een grote hoop gegooit te worden kunnen ze dan beter opgegeten worden.

Maar hier ook inmiddels medicatie gehad waardoor het niet meer kan.
Wat ik uiteraard geen probleem vind ;)

Er zijn mensen die het standaard in het paspoort zetten idd. Ze vragen het zelfs bij sommige klinieken of je geen stempel wil.
Wellicht dat de vorige eigenaar niet wilde dat zijn veulen ooit bij de slacht beland ?

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 05:17

Dat is heel vreemd. Normaal komt die stempel er pas in na het toedienen van bepaalde medicatie. Ik ken persoonlijk geen andere gevallen. De dierenarts maakt er dan (in de gevallen die ik ken) ook vooraf melding van.

Misschien een fout, maar toch niet te vroeg om te herstellen toch?

Ik ben ook voorstander van de slacht indien er geen andere oplossing meer is. Ik vind dit persoonlijk ook verspilling. Bij wijze van zou je een paard moeten kunnen doneren aan de voedselbank.

zivazoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 13:50

Hij heeft geen medicatie gehad dus dat zou niet de reden kunnen zijn.

Bij mijn vorige paard heb ik ook voor de slacht gekozen. En de fokker van dit veulen heeft haar toen naar binnen gebracht en is er bij geweest dus ik weet zeker dat zij er niet tegen is.

Ik denk inderdaad dat er een fout is gemaakt. Misschien ook omdat ik de rekening zo laat binnen had

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 13:33

Mijn paarden hebben ook de stempel gekregen zonder dat ze medicatie kregen. De DA vroeg bij een bezoek wat we wilden, dan wisten ze wat voor medicatie in de toekomst wel of niet gegeven mocht worden.
Gebeurt dus wel vaker vooraf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 13:37

Het is verplicht sinds vorig jaar volgens mij dat er in het paspoort van te voren al aangegeven moet staan of een paard bestemd is voor de slacht of niet. Met het oog op de medicijnen die dan wel/ niet gegeven kunnen worden in de toekomst. Wij hebben dat ook moeten laten aanpassen in de paspoorten van de paarden toen de DA op bezoek kwam. Het is alleen niet netjes dat je DA het niet eerst overlegd heeft..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 13:40

Wij hebben het ook laten aanpassen inderdaad. Er zijn er twee die wij hebben laten slachten voor consumptie en twee die de stempel hadden. Een is naar de dierentuin als voer verkocht en een is mee naar huis gekomen voor onze eigen honden. Het is een keuze die je zelf moet maken. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 13:51

KimD schreef:
Wij hebben het ook laten aanpassen inderdaad. Er zijn er twee die wij hebben laten slachten voor consumptie en twee die de stempel hadden. Een is naar de dierentuin als voer verkocht en een is mee naar huis gekomen voor onze eigen honden. Het is een keuze die je zelf moet maken. :)

Wat goed!Ik blijf het zo zonde vinden om gewoon 500kilo mooi vlees weg te gooien....die van mij stond stijf van de medicatie,dus het was geen optie.Ik heb er ook moeite mee,maar eigelijk stom...ik heb zelf 6soms 8 honden!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 13:56

Wel apart ja, dat dit buiten jou om is gegaan terwijl je het veulen al voor de geboorte gekocht hebt, ik zou het stempel dan ook niet waarderen.
Denk dat je er weinig meer aan kan doen, je kan wel een paard van slachtpaard naar niet slachtpaard laten veranderen, maar niet andersom. En nieuw paspoort (Duplicaat) gaat daar niets aan veranderen omdat paard dan ook meteen als niet slachtpaard wordt geregistreerd.

Ik snap wel dat je het niet waardeerd, mijn kleine is gezien wat erin is gekiept ondertussen omgekat naar niet slachtpaard, maar mijn zwarte heeft nog steeds alle opties open.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 13:58

Waarschijnlijk is het paspoort geprint nadat het veulen een half jaar oud was, dan komt er automatisch een stempel in.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 14:03

geerke schreef:
KimD schreef:

Wat goed!Ik blijf het zo zonde vinden om gewoon 500kilo mooi vlees weg te gooien....die van mij stond stijf van de medicatie,dus het was geen optie.Ik heb er ook moeite mee,maar eigelijk stom...ik heb zelf 6soms 8 honden!

De paarden waren iets kleiner dan 500 kg, anders had ik yes vriezers moeten aanschaffen. :')

Maar ja, ik ben ook van mening dat er geen beter vlees te krijgen is.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 14:55

Mijn dierenarts kwam ons veulen vaccineren en vroeg of deze stempel erin mocht. Ze verwerken dit dan meteen op de kliniek.

Dit omdat als ik niet thuis ben, ze moet komen ze weet dat ze alle medicatie mag toepassen.

Ik vind het niet zo issue, als je hem alsnog zou willen laten slachten dan kan het alleen niet voor cosumptie.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 15:00

Dancer schreef:
Waarschijnlijk is het paspoort geprint nadat het veulen een half jaar oud was, dan komt er automatisch een stempel in.

Dit :)

te laat aangevraagd paspoort.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 15:02

ik ben gisteren naar een pony wezen kijken stond dit er ook in, heb hem ook hiervoor laten staan (en nog om 2 redenen meer ).
maar ik wil geen paard kopen wat niet geslacht mag worden, ik handel en stel dat het niks word laat ik ze toch slachten om er toch wat winst uit te halen (denk hierbij aan ernstige kreupelheid etc)

zivazoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 13:25

Ze hebben op mijn mail gereageerd.
Omdat ze zijn overgegaan op een nieuw systeem en ze de laatste 2 weken van december gesloten waren is de rekening pas op 31 december geprint. Toen ik die dus betaald heb is het paspoort gemaakt. En dat is na 6 maanden.
Niks aan te veranderen dus -O-

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:47

Geimporteerde Ierse Tinkers hebben vaak een paspoort met een niet voor de slacht stempel erin.Dat is omdat de zigeuners daar ze niet voor de slacht willen fokken. Ik vind dat goed. Omdat ik vegetarier ben, maar ook omdat een paard meer een huisdier is zoals je hond of kat.Dat hoort dan niet vind ik.