Het paard heet Daylight en is een 9-jarige ruin van Ustinov x Oklund. In Roosendaal liep hij de 1.45m zware tour.
Woensdag:
Op een internationale wedstrijd is het verplicht om de paarden op het concours te stallen, ook als het concours bij wijze van spreken bij je buurman is. Bij aankomst gaan we dus op zoek naar de stalmeester die je jouw stal(len) aanwijst.
Vervolgens maken we een lekker bedje klaar, hangen we de water- en voerbak in de stal, zetten we alle benodigde spullen bij de stal en het paard in de stal.

Voor aanvang van de wedstrijd is het verplicht je paard aan de dierenarts te laten zien. Die kijkt of je paard goed draaft, of de chip in de hals overeenkomt met die in het paspoort en of de entingen in orde zijn.

Meestal begint de wedstrijd pas de dag na de keuring en om de staluren te beperken wandelen we vaak met de paarden. Gewoon relaxed wat stappen, grazen, snuffelen en knuffelen. Ik probeer ze meestal 3 keer per dag uit hun stal te halen en ze daartussen de tijd te geven een dutje te doen op stal.

Donderdag:
's Morgens rond half 8 krijgen ze hun eerste maaltijd. Dit is afhankelijk van hoe laat ze hun eerste rubriek moeten lopen, maar afgelopen weekend hoefde Daylight alleen maar later op de dag te lopen. 's Morgens krijgen ze wat kracht- en ruwvoer. In Daylights geval Gastro+ van Havens, luzerne en gestoomd hooi. Hij krijgt mooi de tijd om dat op te peuzelen, omdat we zelf dan ook gaan ontbijten. Na het ontbijt halen we hem uit de stal voor een wandeling of lichte arbeid. Deze dag koos ik voor longeren aan het halster, met nog een uitgebreide wandeling om hem uit te stappen.

Rond de middag krijgen ze lunch. In Daylight zijn geval de Besterly Olympic sportbrok en als hij zijn hooi van de ochtend op heeft krijgt hij een nieuwe portie.
Hierna gaan we ook zelf lunchen en volgt een wandeling.
Daylight vindt het heerlijk om in de wei te staan en te rollen, nou kan hij op concours helaas niet in de wei, maar rollen kan hij prima aan een touwtje.
Nou willen we hem natuurlijk niet compleet smerig laten worden, dus we laten hem het liefste rollen in een witkleurige zandpiste, dat zand klop je er zo weer af. We zijn natuurlijk wel een beetje ijdel hè

Daarnaast is hij uitstekend speurpaard
Daarna even wat poetsen, knuffelen en eten tegelijk natuurlijk.

En ook knuffelen met vreemden

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10154949177519354&set=a.10154937745524354.1073741878.566174353&type=3&theater
En ergens tussendoor wordt hij ook nog ingevlochten.
Tussen 5 en 6 volgt de avondmaaltijd. Ook weer afhankelijk van hoe laat het paard moet springen, soms past dat namelijk beter na de wedstrijd. Maar in dit geval hoefde hij pas laat te springen.
's Avonds was er een 1.40m inloopronde voor Daylight. Deze rubriek was een klassiek direct op tijd. Voor ons niet direct een belangrijke proef om er vooraan bij te rijden, maar geheel onbelangrijk was hij ook niet, omdat dit gold als 1e kwalificatie voor de grote prijs.
In deze drukke rubriek startte 151 combinaties. De medium tour en big tour werden hier bij elkaar gezet.
Daylight liep fijn en eenvoudig foutloos, maar niet snel. We eindigde hiermee op een 64e plaats, wat eigenlijk prima was, omdat over het algemeen de ruiters uit de medium tour, die zich dus niet willen plaatsen voor de GP, hierin wat sneller rijden.
https://www.youtube.com/watch?v=IAnhzbveI98
Na de wedstrijd wordt hij schoongemaakt, lekker warm ingepakt en wordt zijn hooi indien nodig aangevuld.
Vrijdag:
Het ochtendritueel is ongeveer hetzelfde als dat op donderdag. Eerst eten en daarna uit de stal. Dit keer gekozen voor een wandeling. Hierin kwam ik erachter hoe dol Daylight toch eigenlijk op zijn gestoomde hooi is. Hij herkent deze Haygain stomers op een afstand, ook al zijn deze niet van ons. De geur die uit zo'n ding komt is dan ook best wel lekker

Tussendoor wordt er nog wat geknuffeld en gekust

En na de lunch weer een wandeling met natuurlijk wat rollen, waarna er een poetsbeurt volgt.

Na deze poetsbeurt zette ik Daylight in zijn Hidez compressiepakje. Dit bevorderd de bloedsdoorstroming, wat goed is voor de spieren. Deze pakken doen erg goede dingen bij mankementen, maar ik heb ook het idee dat het echt wel wat doet ter ondersteuning voor en na een inspanning.

Op vrijdagavond was er voor Daylight een belangrijke proef. Een 1.45m klassiek met barrage, die meetelt voor de Longines Ranking, de wereldranglijst en tevens dient als de 2e kwalificatie voor de grote prijs. Ook weer een vrij grote rubriek met 85 deelnemers. Er mogen er maar 60 in de GP rijden, dus 25 combinaties zullen afvallen.
Daylight voelde in topvorm en sprong geweldig dubbel nul naar de 4e plaats! Zelf reed ik in de barrage stom een galopsprong te veel op de eerste lijn, anders had een hogere plaats er misschien ook wel ingezeten. De eerste 4 prijswinnaars stonden namelijk in 2 tienden van een seconden achter elkaar.
Met deze prestatie en die van de dag ervoor was Daylight ruimschoots geplaatst voor de grote prijs.
Zaterdag:
Zaterdag had Daylight een vrije dag. Normaal doe ik hem dan alleen wandelen en longeren aan het halster, maar inmiddels had het gesneeuwd en konden we buiten dus niet longeren.

Na de lunch heb ik hem binnen dus wat licht werk onder het zadel gegeven. Gewoon wat gymnastiseren om de spiertjes los te houden en verder veel stappen.
Deze dag werd er extra gewandeld en zo werd er ook nog even een jong paard verderop begroet.

Zondag:
De belangrijkste dag voor Daylight, Grand Prix Day!
Eigenlijk doen we hier niet veel anders dan de andere dagen. Ik denk dat ritme en regelmaat ook erg belangrijk is voor een paard.
Omdat er buiten veel sneeuw lag en het overal modderig was, zijn we binnen maar een lekker plekje op gaan zoeken om te rollen.
Dat dit systeem voor hem werkt blijkt waar!
Want meneer wist op fantastische wijze de 1.45m grote prijs van CSI2* Roosendaal te winnen!
Wat stond er een dikke proef en wat sprong hij er geweldig makkelijk over! Heerlijk om zo'n dier onder je gat te hebben!
Deze overwinning gaf echt een fantastisch gevoel, hoop voor de toekomst en een teken dat we goed bezig zijn!

Foto: Jeroen Spoolder

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om een kijkje achter de schermen op een internationale wedstrijd te krijgen. Bedankt voor het kijken!
Er staat nu ook een persbericht over deze rubriek op de homepage van Bokt.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1913206

De foto's staan hier en daar niet letterlijk op volgorde, want ik wist ook niet meer wanneer welke foto's nou gemaakt zijn. Daarom zie je ooit wel en niet sneeuw en vlechten op de momenten dat hij nog lang niet de ring in hoeft. Zijn dagboek klopt wel zoals ik hem opgeschreven heb.

En het rondje van de overwinning zelf natuurlijk ook