Wat is het allerslimste wat je een paard ooit hebt zien doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Wat is het allerslimste wat je een paard ooit hebt zien doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 22:58

Ik heb leuke paarden, maar geen van alle superslim.
Paaren kunnen toch heel slimme dingen doen, ik hoor ze graag...

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 23:01

Ik had een draver die zichzelf los kon maken als ze vast stond, ze nam dan het touw in haar mond frummelde wat en had hem los en keek me aan van, kijk dan wat ik kan. :+

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 23:17

Die van mij gooit altijd zijn hooi in zijn voerbak zodat hij niet vanaf de grond hoeft te eten.
Eerst dacht ik dat ieman dat deed bij hem maar hij doet het gewoon zelf :+

En idd vastzetten hoef ik niet te doen want hij heeft de knoop er met 30 sec weer uit. En zodra hij losstaat zit hij niet meer aan het touw

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 23:19

Mijn paard weet geloof ik dat hij jeuk krijg in de zomer als ik zijn deken af doe. Heb het idee dat hij die link legt. Ik krijg hem niet te pakken als hij in de zomer een deken om heeft. Heeft hij geen deken om komt die naar mij toe :')

Oh en als het winter is komt hij altijd naar me toe, met of zonder deken. Al jaren zo.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 23:21

Die van mij kreeg altijd haar graasmasker af. Gewoon halster heel en sluitingen gesloten.

Maakte niet uit als ik hem strakker deed

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 23:21

Die van mij pakte de grepen van de draden vast, maakte deze los en ging dan grazen bij de buren ;-).

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 23:31

Mijn paard zette ik met weidehalster (klittenband systeem) in de wei en haalde ik er standaard zonder halster uit. Heb er verschillende kwijtgeraakt en ook verschillende merken geprobeerd.
Als hij een gewoon halster om heeft, zit 'ie aan het einde van de dag nog steeds om :+

faytjefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 23:32

Die van mij kan de voerton (draaideksel met een extra dekseltje eronder) openen, mijn jonkie 'parkeert' achteruit in bij het mest ruimen zodat je op d'r kont kan kriebellen :+ , allemaal 'kunstjes' uit eigenbelang dus _O- }:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 23:35

Ik liep in gips en op krukken door de paddock naar de wei, om de shetlanders te laten grazen. Ze weten dat heel goed en rennen normaal maar alvast richting het hek om zo snel mogelijk te kunnen gaan eten. Tot ik dus op krukken erachteraan strompelde. Een van de ponys deed zijn hupjes richting de wei, stopte halverwege ineens en keek wat verbaasd om. Bleef netjes staan tot ik naast hem liep en liep de hele tijd naast me. Waarschijnlijk gewoon instinct, maar toch... Vond het speciaal :D

Maartje1990

Re: Wat is het allerslimste wat je een paard ooit hebt zien doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 23:41

Ik heb een klein windhaakje aan de staldeur om ze de deur docht te houden als ik in de wei ben. Helaas houdt t maar 2 van de 3 tegen..... want mijn shet loopt naar de deur.... doet zn neus omhoog, floept t haakje eruit en loopt verder (Waarnaar nr 2 en 3 er natuurlijk achteraan gaan). Hij is net zi snel met het openmaken van het haakje als ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 00:05

De grepen van t stroomdraad beet pakken met de mond en open gooien idd!
Elk hek open maken.. Alles vasthoudrn zoals zweepjes touwen e.d
Gaat over ons eigengefokte veulen.
Die is nu 7 en het laatste wat ik heb gehoord is dat die mensen hem weer hebben verkocht want ze werden niet goed van het uitbreken steeds :o

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 00:53

De grepen van het stroom inderdaad!! Daar zit bij mij nu ook stroomdraad overheen :Y)

Mijn Shetlander poept overigens netjes naast de mesthoop, dat scheeld altijd veel werk

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 01:33

Mijn pony kan hoofdstellen, halsters en graasmaskers afdoen, en touwen losmaken.
Hij kan ook zeer hardnekkig protesteren.
Meneer kreeg een slowfeeder, van 5x5 maas naar 3x3.
Hij heeft het echt een week volgehouden om daar amper uit te eten, toen hij het opgaf vrat hij dat ding ook in no time leeg, té opvallend gewoon.
Je kon gewoon aan zijn kop zien dat het een principeding was, dan kwam hij zijn stal in en ging hij uit protest met zijn kont naar dat net stro staan vreten.
Zo van: kijk eens hoe zielig ik ben, ik eet wel stro als het zo moet. :roll:
Erg slim, maar soms onuitstaanbaar.
Het ergste is dat toen hij er aan toegegeven had hij hooi uit zijn net verkoos voor hooi op de grond, dus zo erg was dat hooinet kennelijk. :roll:
En ik weet zeker dat hij het net prima begreep, want als ik er niet was probeerde hij er wel uit te eten natuurlijk, maar als ik erbij stond..
Onuitstaanbare oorwurm.

Ooit met graasmasker ook.
Hij vond zichzelf erg zielig, dus uiteindelijk heb ik hem ermee buiten gezet zo van zoek het maar uit, je snapt het best.
Uiteindelijk koos hij eieren voor zijn geld en at er goed mee zonder mopperen als ik om het hoekje keek.
Zodra hij mij zag kwam hij dan aansjokken, deed of hij geen gras kon eten met zijn graaskorf en keek er dan héééél zielig bij.
Dan veegde hij met zijn korf over het gras zo van: kan ik écht niet hoor baas!
Echt zo slim en uitgekookt.

Nu heb ik weer zoiets met een hooinet.
Hij had een soort normaal hooinet met kleine maas, nu een grote hooizak van band.
Net als die slowfeeder hooitassen.
Daar at hij best redelijk goed uit eerste dag, maar daarna kwam die kop er weer op.
Hij vreet liever niet als dat hij eet uit zijn slowfeeder, terwijl er zat plukken uitsteken waar hij zo bij kan én al 3x3 maas gewend was.
Zelfs als ik hooi op de grond leg eet hij uit protest stro, om als ik weg ben zonder morren zijn hooi op de grond op te eten. :+
En waarschijnlijk geeft hij dit protest binnen nu en een paar dagen op en vreet hij dat ding gelijk in rap tempo leeg.
Niks moeten leren eten uit dat ding, want dat weet hij echt verdomd goed.
Nou hij heeft dus pech, hij heeft een stal vol stro en krijgt een noodzakelijke kleine hoeveelheid ruwvoer om zijn darmen goed te houden een paar keer per dag.
De rest vist hij maar uit zijn net, en als hij dan koppig persé stro wil eten doet hij dat maar lekker, maar iets anders krijgt hij niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 08:07

Of je overschat hem en hij snapt het echt niet :P

Mijn pony had wel ooit een heel slim truukje bedacht.
Als ik wilde opstappen en ging dan naast hem staan zette hij zijn voorvoet op mijn voet.
En dan gewoon elke keer weer :')

Pestkop

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 08:15

Ik heb er een die ontsnapt als er maar eventjes geen stroom op t draad staat.
Haar moeder is een slimme tante. Ik had een zwaar rooster op t hooi liggen. Ze plukte net zo lang het hooi bij elkaar tot ze een dikke prop had en het rooster eruit kon tillen. Veel gemakkelijker eten!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 08:19

James maakte altijd deuren open. Het maakte niet uit wat voor deur het was. Gewone deuren met klink of hekjes of een staldeur. Hij was er aardig handig in.
Op dit filmpje film ik jammer genoeg nét iets te laat. Had hij net de deurklink naar beneden gedaan.

Maar op deze manier kwam hij dus wel overal, als ik hem zijn gang liet gaan. :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 09:34

Mijn pony is redelijk dom, haar enige talent is het herkennen van bange kinderen.
Oja, ze zoekt ruzie met paarden groter dan haar, en als ze dan wat terug willen doen verschuilt ze zich achter paard.
Wel heeft ze een leuke gewoonte, altijd als ik aan kom rijden en mijn auto voor het hek zet komt ze aanlopen, en rekt zich dan uit door een prachtige buiging te maken. Ze strekt haar voorbenen en zakt er dan zover doorheen dat haar buik bijna de grond raakt, en de voorkant van haar voorhoeven los van de grond komt. Daarna strekt ze 1 voor 1 haar achterbenen.

Op een dag wou ik dit op commando gaan zetten, dus snoepjes in de auto en elke keer gauw uitstappen en haar een snoepje geven, alleen haar, paard niet.
Op dag drie geef ik haar weer een snoepje en paard niet. Waarop paard opeens ook door haar voorbenen zakt! Dat had ik haar nog nooit zien doen. Paard uiteraard meteen ook een snoepje gegeven. :')

Verder hingen er op mijn vorige stal bij de ingang van de wei maar 2 draden ipv 3. Eentje op kniehoogte en eentje iets lager dan schofthoogte. Er stond nooit stroom op.
Op een dag is paardlief begonnen met ontsnappen, pas een paar dagen later snapten we hoe.
Met haar neus duwde ze de bovenste draad in een ja-knik gebaar steeds omhoog, om te zien of er genoeg rek in de veer van het handvat zat om over haar schoft heen te glijden. Desnoods trok ze de veer stuk. Dan stapte ze voorzichtig over de onderste draad, en onder de bovenste door.

Ze snapt gelukkig nog niet hoe deurklinken werken haha, maar ze duwt wel hekjes en duren open. Makkelijk bij de ingang van het ruiterpad. Niet bij de uitgang, daar krijgt ze een echte peuter driftbui. Iets met zelluf doen. (Het hekje opent maar 1 kant op.)

Op een dag was ik pony en kind aan het helpen met rijden. Paard in de andere wei, waar ik met de kruiwagen bezig was tot pony en kind dus hulp nodig hadden.
Kijk ik om, staat paard daar opeens met 1 achterbeen omhoog, in de driehoekige poot van de kruiwagen! :oo Met een triomfantelijke blik in haar ogen. Want toen kwam ik natuurlijk in een paniekerig drafje naar haar toe en kreeg ze aandacht, en de pony niet meer. Kon haar been zo eruit tillen. Menig paard had daar denk ik 3 benen gebroken. :=

Verder speelt ze graag met alles wat terugveert. Aanspannen en weg laten schieten.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 09:39

Mijn intussen overleden merrie trok altijd hooi uit haar voerbak om erop te gaan plassen als ze op stenen/rubberen matten ofzo stond, anders spetterde het en dat vond ze niet tof..

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 09:49

De pony die ontsnapte door zijn benen op te tillen en zijn hoofd omlaag te doen en zo letterlijk door de draden ging :=

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 09:57

Ik heb hier een ietswat domme en een hele slimme staan. De domme kan trouwens wel touwen losmaken, maar of dat te maken heeft met zijn intelligentie... :') .

Mijn pony eet met haar 'handen', de meeste paarden die ik ken gaan met hun hoofd schudden of hooi over de grond slepen als het nog te veel in elkaar geperst is om te eten. Die van mij doet niet aan dat soort energie verspilling, die plant 1 van haar voorhoeven op het stukje en trekt het daarna met haar lippen uit elkaar.

Ze kan ook ontzettend stoken in een groep zonder zelf kleerscheuren op te lopen. Vroeger stond ze in een niet zo stabiele groep en dan ging ze het grootste paard lopen etteren (in de benen en kont bijten etc) en zodra hij er dan genoeg van had ging ze achter mijn 'domme' paard staan en dan kreeg hij de klappen die voor haar bedoeld waren. Nu gelukkig in een kleine stabiele groep met genoeg andere dingen te doen, dus ze is ermee gekapt :') .

Verder leert ze gewoon heel makkelijk, dus dat is meestal wel fijn in de training.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 10:01

Die van mij kan;
- Touwen losmaken
- Wegrennen als hij mij ziet met een pot sudocrem
- Naar de draad komen als hij mijn auto langs de wei ziet rijden
- Rechtsom en linksom draaien op commando
- Zijn tong uitsteken telkens iemand een foto wilt maken, zonder dat ik hem dat heb aangeleerd (want errrgggg vervelend)
Afbeelding

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 10:02

Die van mij leert heel snel..

4 keer overgestoken over de zebrapaden.. Dan moeten we bij de 5e dat ook doen! :)*

Hij staat soms sneller stil bij het oversteken dan ik. :D

1 keer ergens gelopen en hij weet gelijk de weg.

Kusje heb ik hem ook binnen 3 keer geleerd. Heb gewoon misbruik gemaakt van zijn gedrag.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 10:05

Pony houdt haar waterbak ijsvrij, vind ik heel slim :D
Dekens en halsters kunnen uit zonder scheuren of sluitingen open te maken.
Ze heeft nu een RSIH en die blijft liggen.

Deken zelf aandoen als je hem voorhoudt, alleen die gespen en sluitingen zijn nog moeilijk :+

Verder hoef je haar maar 1 keer een route te laten zien of een stal (bij stallenverplaatsing) en ze loopt de volgende keer hem keurig zonder dat je maar iets hoeft te doen.

Normaal krijg je haar redelijk moeilijk te pakken als ze geen zin heeft, maar als je vraagt: "Kleine pony loslopen?'' dan staat ze zo aan het hek :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 10:10

Mooie verhalen hier!

Mijn paard kon zijn deken afdoen met alle sluitingen vast. ? Huh? Dan maar biltouwtjes er aan. En wat denk je? Ja hoor ook uit.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 10:14

Wij hebben een slimme manegepony :P .
De manegepony's blijven 's nachts in de weide, de pensionpaarden gaan naar binnen. 's morgens net voor de pensionpaarden naar buiten gaan krijgen ze eerst nog een schep brok en dan gaan ze op de weide. Als ze beginnen met de paarden naar buiten doen springt/kruipt de pony over/onder de draad en gaat alle lege stallen af indien er nog een korreltje brok over is om dat op te eten. Als haar 'wandelingetje' over is gaat ze terug naar de weide _O-