En een nog groter luxeprobleem: een 3e paard erbij zonder extra kosten?
Situatieschets:
Stalgenootje heeft een niet zo schitterende gezondheid (zeg maar totaal niet) maar wel een paard waar ze graag onbezorgd wat op wil rondtuffen als het haar lukt. Nu is dat paard een hele lieve, maar zeer fitte warmbloed, waardoor het de laatste tijd wel eens "mis" gaat. Een tijdje terug heb ik het paard een aantal keer voor haar gelongeerd, maar nu de longeerbak bevroren is gaat dat moeilijker (we hebben een binnenpiste maar die is vaak bezet op de uren dat ik er ben en om daar tussenin te gaan longeren vind ik ook niet fijn voor de anderen). Dus even aangekeken, maar het paard heeft het echt nodig om eruit te kunnen en bezig te zijn (paard is een stalpaard, dit is NIET mijn keuze en hoef ik dus verder ook geen commentaar op, hij komt wel buiten maar beperkt).
Zij zou graag iemand hebben die haar helpt, iemand die veel op stal is en wat met het paard kan doen. We hebben alle opties bekeken maar het komt erop neer dat het of iemand van buitenaf moet zijn, of ik ... Iemand van buitenaf heeft ze gehad maar dat is niet goed afgelopen (paard stond oa met open mondhoeken) dus die mocht niet meer komen. Daarna nog wel mensen van stal geprobeerd maar iedereen stopt er na een paar keer mee. Zou geen fijn paard zijn, heel sterk en hangerig etc. Maarja, daar is het meisje niet mee geholpen.
Dingen als wegdoen is geen optie, in tijden dat het goed gaat is haar paard alles voor haar, maar ze wil ook graag in de tijden dat het niet goed gaat dat er iemand voor haar paard is. En dus heb ik mezelf maar zo'n beetje aangeboden, omdat ik het sneu vind voor zowel het paard als haar. Echter zit ik dan met mijn eigen dilemma: ik heb zelf 2 pony's.
Nu is daar wel het 1 en ander over te zeggen, ze zijn de jongsten niet meer en hebben beiden wat medische dingetjes waardoor je beperkt bent in kunnen. Ik hou zielsveel van ze, maar fantaseer soms wel hoe het zou zijn om gewoon een fit & gezond paard te hebben. Eentje waar je gewoon naartoe kan, poetsen, zadelen & rijden, zonder met 100 dingen & omstandigheden rekening te moeten houden (beetje kort door de bocht, maar jullie begrijpen me wel). En nu wordt zo'n kans mij geboden, gratis & voor niks ...
Als ik alles op een rijtje zet zijn de voordelen talrijker dan de nadelen:
- paard komt er vaak uit
- eigenaresse is geholpen & gerust
- ik kan veel bijleren (want elk paard is weer anders)
- goed voor mij om met een ander paard bezig te zijn (mijn pony's blijven niet eeuwig leven en ik heb het idee dat ik nogal "vastgeroest" ben, durf op geen enkel anders paard dan mijn eigen pony's rijden

- ik heb een gezond paard waar ik met een gerust hart mee aan de slag kan
- het is een lief paard, heb er wel een klik mee
- etc.
Enige nadeel:
- gaan mijn eigen pony's er niet onder lijden?
Zij staan 24/7 buiten en zijn dus 20+ met hun "mankementjes". Veel meer dan wat wandelen en poetsen doe ik momenteel ook niet. Rijden heb ik al meer dan een maand niet gedaan (behalve een paar keer een half uur in de piste stappen met eentje, die ook alleen nog maar mag stappen omwille van zijn dingetjes). Zou ik dat niet kunnen combineren met een "echt" paard (klinkt zo naar

Waarschijnlijk weet ik dit pas als ik het ga proberen, maar wilde toch eens polsen of er mensen ervaring hebben met meerdere paarden op 1 dag doen. Heb ook aangegeven dat als ik voel dat ik mijn eigen pony's moet "verwaarlozen" omdat ik het niet rond krijg dat we dan naar een andere oplossing gaan zoeken. Maar toch twijfels van hieruit ... Ik kan bv. als ik op stal aankom hem nog buiten zetten (paddock/weide, afhankelijk van wat kan op dat moment) en dan mijn pony's hun aandacht geven en daarna nog wat met hem doen. Ik mag verder ook alles met hem dus in de toekomst buitenrijden enzo is allemaal een optie.
Ps: andere oplossingen zoals paard verhuizen of ergens op een weide zetten of dergelijke zijn niet van toepassing, paard is al een aantal keer verhuist in de afgelopen jaren en de eigenaresse is verder tevreden over alles, ze heeft ook echt houvast van andere mensen nodig (dus ergens alleen op een weitje of op een stal waar weinig volk rondloopt is sowieso geen optie). Graag ontopic blijven