Geen fijne instructeur, maar heb geen keus...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pepperrr

Geen fijne instructeur, maar heb geen keus...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 17:53

Hi bokkers!

Ik ben gewoon NIET tevreden over mijn instructeur. Hij loopt de hele les te schreeuwen, kritiek te geven op ALLES wat we doen, hij heeft zelfs mensen uit mijn les aan het huilen gekregen door zijn botte en gemene reacties en opmerkingen. Dus ik wil hem gewoon NIET als instructeur. Ik heb dit al bij de manege aangegeven maar zij zeggen dat hier niks aan te doen is en dat ik het maar moet accepteren. Weggaan van deze manege is geen optie want dan kan ik helemaal niet meer rijden. Ik rijd maar om de week en dat is al bar weinig. Hier in de buurt kan ik ook niks vinden en een verzorgpaard is ook niet te vinden.

Heeft iemand nog ideeën van wat ik kan doen? Mijn geduld met hem is op maar ik wil echt niet stoppen met rijden!

xx

Miranda_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:57

Als er meerdere instructeurs/instructrices op de manege zijn, misschien op een andere dag/tijd lessen?
Je kunt het probleem ook gaan overleggen met de instructeur zelf, misschien heeft hij niet door dat jij/jullie er zo overdenkt/overdenken.
Laatst bijgewerkt door Miranda_w op 15-01-17 18:01, in het totaal 2 keer bewerkt

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:57

Je zou nog in gesprek kunnen gaan met de instructeur zelf. Misschien is hij zich er niet van bewust dat hij zo onaardig pver komt.

Evt met ee groep mensen klagen bij de manege. Ze willen liever geen klanten kwijt neem ik aan.

Anders toch opzeggen. Je betaalt toch niet om je zo te laten behandelen.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 17:58

Miranda_w schreef:
Als er meerdere instructeurs/instructrices op de manege zijn, misschien op een andere dag/tijd lessen?

Geen optie helaas. Ik woon niet bij mijn ouders en ik kan alleen naar de manege toe als ik wél bij mijn ouders ben. Dat is maar om de week.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 17:59

Lieke schreef:
Je zou nog in gesprek kunnen gaan met de instructeur zelf. Misschien is hij zich er niet van bewust dat hij zo onaardig pver komt.

Evt met ee groep mensen klagen bij de manege. Ze willen liever geen klanten kwijt neem ik aan.

Anders toch opzeggen. Je betaalt toch niet om je zo te laten behandelen.

Dat is iets wat ik dus niet durf... Vooral omdat hij zo boos uitvalt...

Fish_n_Chips

Re: Geen fijne instructeur, maar heb geen keus...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:02

Ik kan me voorstellen dat dat eng is. Wat naar dat de manegehouder er niets aan doet. En je ouders? Zouden die met of namens jou naar de instructeur kunnen stappen?

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:05

kwartier geleden schrijf je nog dat dit een super fijne manege is :)

Maar als het zo erg gesteld is, en je de instructeur echt niet leuk vindt zou ik stoppen met rijden tot er andere mogelijkheden zijn.
Paardrijden is duur. En als het plezier weg is, dan beter stoppen

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:06

Ik herken je verhaal een beetje, maar de meeste mensen hebben niet door dat het zo bot overkomt.

Desnoods ga je een keer een gesprek aan met je instructeur samen met je ouders?
En anders idd met een groep gaan aangeven bij de directie van de manege dat jullie hem echt niet fijn les vinden geven, meestal luisteren ze sneller naar een groep dan naar 1 persoon.

Daarbij geef je aan dat je om de week les hebt, kun je dan niet een andere dag kiezen in die week om te gaan?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 22:41

Het gesprek aangaan vind ik meer de taak van de ouders dan van een meid van 15. Ik denk dat de beste man haar/meerdere ouders serieuzer gaat nemen dan een paar jonge meiden.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 22:56

Zo iets heb ik ook ooit meegemaakt, mijn ouders toen naar de eigenaar van de stal gegaan, en de instructrice was aangesproken, en daarna had ik les spontaan poes lief. Gewoon even met je ouders langs en desnoods dreigen om anders weg te gaan.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:01

Huh, dit valt wel erg plompverloren tussen al je halleluja-verhalen in.

Ken het Paardrijk en ik ken P. van wie je ws les hebt, ja, die is lekker direct.
Voor of na de les het gesprek met hem aangaan, samen met de anderen uit je groep, zeggen dat je het helemaal niet prettig vind zoals hij doet. Daar staat hij wel open voor.
Als je het zelf niet kunt, vragen of je vader of moeder dat doet.

Overigens wel een van de beste instructeurs die je op een manege kunt krijgen, veel individuele aandacht, iemand met een brede visie, en iemand die niet zo snel op zijn p is getrapt.

Dus echt de moeite waard om het aan te kaarten!

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 13:06

Kitty1985 schreef:

Maar als het zo erg gesteld is, en je de instructeur echt niet leuk vindt zou ik stoppen met rijden tot er andere mogelijkheden zijn.

De manege is ook fijn. Zolang je die instructeur maar niet hebt!

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:05

Enjoyx2 schreef:
Kitty1985 schreef:

De manege is ook fijn. Zolang je die instructeur maar niet hebt!

Als ik zo de reactie van a3a1 lees is dit de beste instructeur van de manege.

Misschien je eigen instelling veranderen en van hem leren i.p.v. tegen hem aan te schoppen?

Je bent nog jong, je zal in jouw leven nog veel meer mensen tegen komen die niet alles mooi verpakken, maar zeggen waar het op staat

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:30

Ik had vroeger ook les van zo'n instructeur. Regelmatig schreeuwen, streng en soms misschien wel een kort lontje. Hij heeft mij meerdere malen met tranen in mij ogen op het paard laten zitten.
Maar op een gegeven moment werd ik zelf ouder, kreeg ik een eigen paard en ging ik de les van een andere kant zien. En man, wat heb ik veel van hem geleerd! Ik wilde geen andere instructeur meer. De instelling die ik nutussen de paarden heb, heb ik onder andere aan hem te danken.

Dus probeer het zelf misschien ook eens van een andere kant te bekijken. Vat het schreeuwen niet direct als schreeuwen op, maar misschien als iemand diejou gewoon heel graag wilt helpen en toevallig een wat sterkere stem heeft. Zeker als ik de reactie van A3a1 zie, bedoelt hij het vast niet zoals jij het opvat. En ga desnoods eens samen met jouw ouders met die man in gesprek. Misschien krijg je er dan een andere kijk op

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:36

Ik heb vroeger ook van een man les gehad op de manege nou die kreeg je ook wel jankend op je paard hoor maar is wel de enige instructeur op de toen betreffende manege waar ik echt van geleerd heb.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:42

Ik vind het maar een raar idee, dat je instructeur je tot huilen brengt en dat dat gezien wordt als goede les. (Dan mis je als instructeur toch een boel manieren om je zaken fatsoenlijk over te brengen?)

Het zal best dat een deel van die instructeurs wel veel kijk op de techniek van het paardrijden heeft. Maar dat maakt je nog niet automatisch tot een goede instructeur.

De instructeur waar ik het allemeest van heb geleerd was de instructeur die zorgde dat de omstandigheden en de oefeningen steeds zo waren dat het als vanzelf ging. Daar was geen stemverheffing voor nodig.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:55

Nouja, ik had vroeger ook les van een schreeuwer en vloeker, enige wat ik daarvan heb geleerd is dat het daarna niet meer erger werd. Op het moment dat je je op je paard niet meer veilig voelt, stress hebt en zelfs moet huilen, kun je toch niet meer lekker rijden? Verdrietig en gestrest rijden is voor niemand goed (menig paard heeft daar ook gewoon last van) en daarvoor is de hobby echt te duur hoor!
TO, ik zou ook met (één van) je ouders eens gaan praten op de manege. Van een instructeur mag anno nu ook best wat didactische vaardigheid verwacht worden.
Laatst bijgewerkt door Dreamybol op 16-01-17 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:55

Toch diep triest als hij de ruiters aan het janken krijgt, wat ben je dan voor instructeur, walgelijk!

Kun je het nog zo goed menen en weten maar dan ben je niet geschikt om kinderen en jongelui les te geven.
Je leert helemaal niks als je angstig en op je hoede bent.

Triest dat zo'n manege niet ingrijpt en de intructeur een cursusje pedagogie laat nemen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:12

Helaas zijn er nog steeds instructeurs die denken dat paardrijden iets met oorlog te maken heeft.
Vroeger werden ze inderdaad nogal militaristisch opgeleid. Maar inzichten zijn veranderd, en daarmee de manier van lesgeven. (Gelukkig)
Drillen is maar voor weinigen een goede manier. Positieve bekrachtiging werkt veel beter. Dat jongere instructeurs wat minder ervaren zijn (en mogelijk een stuk theorie/ ervaring missen) klopt, maar dat is ook logisch.
TS, ik snap heel goed dat je het zo niet naar je zin hebt.
Misschien helpt een gesprek samen met je ouder een gesprek met hem/ de manege te hebben.
Ik vraag mij ook af of hij wel beseft dat je eens per twee weken lest. Dan gaat je progressie ook niet zo snel.
En anders toch naar een andere manege?
Succes!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:19

Een instructeur die werkelijk staat te drillen is natuurlijk niet nodig.
Maar dat hij aangeeft wat er misgaat en niet alleen maar wat er al goed gaat lijkt me ook niet zo raar.

En we hebben nu ook de applaus generatie die nooit tegengas heeft leren krijgen.

Ik ken zowel ts als de instructeur niet. Maar beide is wel mogelijk.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:32

Gelukkig bestaan er ook positieve, kritische instructeurs die hun vak verstaan .

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:37

senna21 schreef:
Gelukkig bestaan er ook positieve, kritische instructeurs die hun vak verstaan .

Eens. Maar ik ken zelfs mensen die zelfs die als negatief bestempelen.
Dat ik echt zo stond van zij??

Die begint nog vrolijk over de paashaas als een volte niet rond is of iets dergelijks.
Zal dat nooit snauwen. Zegt 10 keer goed en 1 keer dat was minder.
Maar als iemand alleen dat is minder hoort ben je klaar als instructrice.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:38

De instructeur moet de vinger soms op de zere plek leggen. Als het probleem niet bij de ruiter bekend is of ontkent wordt zal de rijkunst niet verbeteren. Dat kan wel eens hard aankomen maar het is makkelijker om jezelf en je eigen reactie te veranderen als te verwachten van de instructeur dat deze verandert. Als het echt totaal onmogelijk voor je is om er mee om te gaan zou je het gesprek aan kunnen gaan maar begin dan niet met wijzen naar de instructeur maar geef aan dat jij er niet mee om kunt gaan en je daarom een probleem hebt. Als je zelf positief wilt zijn zou ik het zo doen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:42

Dat is waar Bruintje, alleen maar zeggen 'goed zo' daar leert ook niemand van. Maar jonge pubermeiden huilend op hun paard laten zitten, klinkt mij toch ook niet heel best in de oren. Sommige mensen kunnen niet overbrengen, sommige mensen kunnen niet met bepaalde leeftijdsgroepen omgaan en een kleine groep mensen zou überhaupt niet les mogen geven (niet alleen in de paardenwereld helaas). We horen nu natuurlijk een eenzijdig verhaal, maar daarom adviseer ik ook dat TO haar ouders in het verhaal zal betrekken. Aan hen de taak om hun dochter te leren dat kritiek krijgen soms best goed is, maar ook aan hen om te achterhalen of deze instructeur een drill-instructeur is die de grens overschrijdt, of dat TO misschien niet met 'echt les' om kan gaan.

Maar het is natuurlijk onzin om te zeggen dat de 'strenge' instructeurs de beste zijn. Er is ook nog zoiets als streng, doch rechtvaardig en zo klinkt het nu (nog) niet. :Y)

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:50

Ik begon met rijden toen ik 10 jaar was. Die vrouw kon er ook wat van! De eerste les een half uurtje iemand ernaast gehad en daarna moest ik het maar 'uitzoeken'. Na een paar lessen al gelijk meedoen met balken draven en sprongetje. Niks geen beginners les. Mijn pony ging er van door en ik viel eraf. Daarna was ik zo bang en zat ook huilend en dan ze zei dat ik maar op dammen of schaken moest gaan als ik niet durfde te rijden.