Wat geven aan paard met buikpijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Wat geven aan paard met buikpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 16:09

Gisteren is de osteopaat bij mijn paard geweest, en zij constateerde dat hij buikpijn had.
Daarom raadde zij mij aan om rennies te geven.
Maar mijn moeder had een beetje gezocht op internet, en vond dat rennies niet goed voor paarden zijn. Dus mag ik dat niet geven. Toen heb ik aan de osteopaat gevraagd wat ik anders kon geven. En het antwoord was phylissium vezels (of zoiets). Maar mijn moeder had weer gezocht op internet, en vond dat dat voor wat anders was. Dat mag ik dus ook niet geven. Mijn moeder wil niet klakkeloos alles geven wat zij zegt, omdat zij geen arts is. Helaas.
Weten jullie misschien wat ik wel aan mijn paard mag geven tegen buikpijn?

maximuss

Re: Wat geven aan paard met buikpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:11

Bel gewoon de dierenarts! Hier ga je toch niet het internet mee op...

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:12

als je moeder dan zo voorzichtig is waarom wel je dan niet even de arts om advies?

antje_vip

Ga een paard alsjeblieft geen mensenmedicijnen geven. Bel eerst de dierenarts maar.

Wispeltuur

Ik zou een dierenarts langs laten komen om te kijken of het dier inderdaad buikpijn heeft. Mocht dit het geval zijn dan kan de dierenarts uitzoeken waarom hij buikpijn heeft en kun je dit oplossen ipv pappen en nathouden met middeltjes.

callum

De dierenarts bellen en langs laten komen.
Psyliumvezel kan geen kwaad. Word wel gebruikt tegen zand bij paarden en bij mensen om de darm wat meer te stimuleren.

Verder kan ik je geen advies geven behalve naar je krachtvoer te kijken en dat eventueel te verminderen maar denk dat je beter een veearts kunt raadplegen

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 16:14

Dat wil mijn moeder niet ofzo. Ze wil alleen weten wat een correct middel voor paarden is. Ik ga denk ik mijn instructrice maar om raad vragen.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:16

je kunt jan en alleman om raad vragen maar niemand gaat je beter raad geven dan de dierenarts zelf.. waarom zijn mensenn toch zo eigenwijs..

geef m maar groentesoep dan :/

als je de dierenarts niet wilt bellen dan is dat aan jezelf, er zijn geen oma weet raad oplossing waar een dierenarts nodig is, als hij inderdaad buikpijn heeft moet er een arts komen.

sorry hoor maar dit kan toch niet zo.. ik wil dit ik wil dat, maar ik wil niet via een oplossing werken

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:18

Als een paard buikpijn heeft, heeft-ie koliek. Dat is nl de 'paardenterm' voor buikpijn. Bij koliek bel je een DA, want dat kan heel ernstig zijn.
Als jouw osteopaat denk dat jouw paard rennies nodig heeft, denkt zij dat-ie maagzweren heeft. Dat kan. Maar daar geef je geen rennies voor, maar iets als Gastroguard (omeprazol). Dat is duur spul en geef je niet zomaar, dus ook dán, eerst een DA er bij. Bovendien kun je dat niet zomaar kopen.

Er is wel ook krachtvoer op de markt dat preventief tegen maagzweren zou helpen, maar dan nog zal je eerst die maagzweren echt moeten behandelen voordat je met het soort voer preventief er iets tegen kunt doen. Maar ook bij maagzweren geldt: alleen een DA kan bepalen of je paard idd maagzweren heeft.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:19

Het voorstel om rennies te geven klinkt alsof de osteopaat vermoed dat je paard last van een maagzweer heeft.

Dan zou ik toch een da bellen om te achterhalen of dit idd zo is, goed werkende maagzweermedicatie is niet zo makkelijk te verkrijgen buiten de da om.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:24

Vlozaad ofwel psyllium kun je altijd gewoon geven.. kan geen kwaad en is zelfs goed om eens in de zoveel tijd te geven voor eventueel zand wat in de darmen kan zitten..

Pompoenpitten zijn ook goed om af en toe te geven.. dit heeft een positief effect op de darmen en helpt oa bij wormen (overigens kun je dit niet geven ipv een wormkuur, als je paard wormen heeft moet er gewoon een goede kuur in, maar het kan wel de darmen ondersteunen en het darmmilieu minder wormvriendelijk maken)

Verder is wilg ook goed voor paarden met pijn.. wilg heeft namelijk een pijnstillend effect..

Maar je moet natuurlijk wel weten waar de pijn vandaan komt.. Vlozaad en Pompoenpitten werken bv vooral in de darmen.. maar aangezien je osteopaat het over rennies heeft, denk ik dat je paard maagpijn heeft. In dat geval zou ik toch eens nagaan of het geen maagzweer kan zijn..

En kijk verder eens naar je krachtvoer en ruwvoer.. krijgt ze genoeg ruwvoer, mss teveel krachtvoer tov ruwvoer, moet je ander krachtvoer, enz

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:25

Wat heeft je moeder het liefst: nu een Da en medicijnen of afwachten en evt grote kosten bij de kliniek???
In het vervolg eerst geld uitgeven aan een goede dierenarts en dan pas aan een osteopaat...

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 16:29

Annalies, op jou ga ik niet eens reageren. Denk eerst na hoe een reactie op iemand overkomt voordat je dingen gaan zeggen.
Ibbel, ah oke. Maar op internet vond ik dat ieder paard maagzweren heeft. Maar dat is dus niet zo? Dan zal ik even met mijn moeder over de dierenarts overleggen.
Licor, ah bedankt voor al je tips! Hij krijgt nu sws al meer ruwvoer dan eerst, dat is met stal overlegd. Verder krijgt hij een heel klein beetje brok.
maximuss, geen idee. Ik liet eigenlijk een osteopaat komen voor rugpijn, niet voor maagpijn. Dus dat wist ik niet.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:31

Laat hem nakijken door de da op maagzweren. Hoeveel ruwvoer krijgt hij nu en wat is de kwaliteit is het hooi of voordroog of erg nat

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:31

Maximuss je weet natuurlijk niet waarvoor die osteopaat kwam.. voor hetzelfde geld kwam die gewoon voor de jaarlijkse controle en kwam het zo bij toeval aan bod dat haar paard buikpijn heeft..
In mijn optiek kan een osteopaat best buikpijn constateren.. net als dat een instructrice kan constateren dat een paard vast zit ergens oid..
Maar als er echt gedacht wordt aan een maagzweer zou ik er idd een dierenarts bij halen en medicijnen geven.. wat overigens niet wegneemt dat er in de holistische hoek ook wel middeltjes zijn ter ondersteuning en dat kan men natuurlijk ook eerst willen proberen zonder meteen veel kosten te hebben aan dierenarts.. zeker als er buiten het oordeel van de osteopaat niets aan het paard te merken is en het voerbeleid in orde is..

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:35

Bij rugpijn komt hier altijd eerst de DA en dan eventueel de osteopaat. Idealiter heb je een osteopaat die ook DA is.
Als mens ga je ook eerst naar de dokter en dan pas naar de kine/ fysio/ osteopaat...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:37

Licor schreef:
Verder is wilg ook goed voor paarden met pijn.. wilg heeft namelijk een pijnstillend effect..

In wilg zit aspirine (of liever gezegd, salicylzuur, de grondstof waar aspirine uit ontstaan is, want aspirine is acetylsalicylzuur).
Dat Bayer die acetylgroep aan het salicylzuur heeft gehangen, is niet voor niets geweest. Salicylzuur heeft zéér veel bijwerkingen op de maag, tot maagbloedingen aan toe.

Kort gezegd: nóóit wilgentakken geven aan een paard met (een vermoeden op) maagzweren! Of je moet van je paard af willen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 16:40

Nu heb ik helemaal ruzie met mijn moeder. ze wil zeker geen dierenarts laten komen voor een maagzweer, ze had gevonden op internet dat alle paarden maagzweren hebben. Nu vindt ze dat ik het maar met mijn vader erover moet hebben. Dus dat ga ik vanavond maar doen. Ook ga ik nog wat zoeken voor rennies bij paarden.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:42

Een osteopaat die adviseert een paard Rennies te geven... Worden dat soort mensen betaald voor zulk advies? Ongelooflijk...

TS; als je twijfelt aan de gezondheid van je paard, haal er dan een DA bij. En voor de volgend keer; als je er weer een therapeut bij wilt hebben, kies dan voor een degelijk opgeleide therapeut (daar zit nogal wat verschil in namelijk).

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:44

Ik niet hoor maximuss :D
Bij mij komt ook altijd eerst de osteopaat voor eventueel een dierenarts.. meestal is dat daarna niet eens meer nodig..

Maar zelf ga ik ook niet eerst naar de huisarts.. ik bel ook gewoon eerst een osteopaat/masseur/fysio als ik last van mijn rug heb.. en als ik blaasontsteking denk te hebben pak ik eerst cranberrypillen voor ik naar de HA ga voor antibiotica

Dus er leiden meerdere wegen naar rome.. ieder moet zn eigen weg kiezen.. maar dat betekend niet dat een andere weg dan die verkeerd is ;)

TS hing die rugpijn samen met de buikpijn? Of stond dat volgens de osteopaat los van elkaar.. het een kan namelijk ook het ander veroorzaken

Bedankt voor de tip ibbel! Dat wist ik niet.. maar ik weet eigenlijk ook nog steeds niet waar het paard van TS last van heeft in de buik.. rennies denk ik idd aan de maag, maar bij vlozaad weer aan de darmen en bij rugpijn meer aan de nieren

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:45

Waarom wil je moeder per se geen dierenarts laten komen? Uit koppigheid of omdat het dan geld kost?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 16:46

Rindin, ze heeft natuurlijk ook nog allerlei andere dingen gedaan. En ik weet dat ze een goed opgeleide therapeut is.
Licor, dat weet ik niet precies. Ik weet wel dat het zadel hem pijn deed, dat hij vooral onder het zadel blokkades had. En dat het samen met de buikpijn, vooral een hel was met opstappen. Maar ik heb geen idee waar hij precies pijn had, volgens mij zijn maag.
arsiana, geen idee. Ik durf het haar nu eigenlijk ook niet meer te vragen :')

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:48

Kimmie25501 schreef:
Nu heb ik helemaal ruzie met mijn moeder. ze wil zeker geen dierenarts laten komen voor een maagzweer, ze had gevonden op internet dat alle paarden maagzweren hebben. Nu vindt ze dat ik het maar met mijn vader erover moet hebben. Dus dat ga ik vanavond maar doen. Ook ga ik nog wat zoeken voor rennies bij paarden.

Er zijn inderdaad veel en veel te veel paarden met een maagzweer. Maar dit zijn zeker NIET alle paarden. Ik zou je moeder dus vriendelijk verzoeken nogmaals te googelen en heel goed te lezen.
En zelfs als alle paarden het zouden hebben wil dat nog niet zeggen dat het niet erg is.

Maagzweren komen vaak voort uit te weinig ruwvoer en/of stres als ik mij niet vergis.
Maagzweren doen pijn en zijn dus zeer onprettig voor je paard.

Als ik je een tip mag geven laat je vader dan iets lezen zoals dit: http://www.dierenklinieklemmer.nl/medis ... het-paard/
En als je moeder een wat beter humeur heeft is dit ook voor haar misschien interessant.

Veel succes het is lastig als je ouders niet mee willen werken. Je doet in ieder geval je best.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:50

Ik denk dat de moeder van TS een heel verstandig iemand is. Als het paard verder nergens last van heeft zou ik ook geen DA laten komen op basis van wat een osteopaat zegt.

Veel paarden hebben maagzweren, sportpaarden tot 90%, 'gewone' recreatiepaarden al snel 50-60%. Dat wil niet zeggen dat het normaal is of dat het niet behandeld moet worden!
Maar er is ook weer geen gillende haast bij.

Dit is een goed filmpje om ook zélf te kijken of je paard last van maagzweren heeft: https://www.youtube.com/watch?v=Fr05hMmLCY4

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:53

Ibbel, dit paard heeft wel problemen mbt het zadel en rijden, dus probleem vrij is die zeker niet.

Wanneer een controle op/behandeling aan maagzweer de problemen (mede) zou verhelpen zou toch heel mooi voor ts en haar paard zijn.