Nieuw paardje kopen voor dochter van 16

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koert68

Nieuw paardje kopen voor dochter van 16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 23:01

Hallo allemaal.
Ik ben nieuw hier op de site en heb een vraagje over het kopen van een ander paardje voor mijn dochter.
Ze is te groot geworden voor haar pony en die moesten we helaas verkopen.
Nu heeft zij een leuk paardje gezien.
Een palomino. Vader mcjonnas moeder Purper prinses.
Hij is nu 4 jaar en 159cm groot is zadelmak en licht aangereden
De een zegt van niet doen, paardje blijft veel te klein
Andere zegt het is wel een speciaal paardje , dus je valt heel erg op ( in goede maar ook in slechte dingen) en mensen onthouden natuurlijk vaak de slechte dingen, en dat kan je parten spelen met de verkoop later.
Mijn vraag is eigenlijk wat moet ik doen als mijn dochter het een leuk paardje vind?
Ik ben niet zo kapot van palomino's , maarja mijn dochter moet er op rijden en verzorgen, dus moet zij beslissen, wie kan mij helpen om een goede keuze te maken
Laatst bijgewerkt door Koert68 op 05-01-17 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Icecrystal

Re: Nieuw paardje kopen voor dochter van 16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:03

Heeft je dochter les? Anders is het verstandig om samen met de instructrice te gaan proefrijden.
Zij kan het beste inschatten of het een geschikt paard voor je dochter is.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:05

Denk dat dit afhankelijk is van je dochter. Als ze echt goed een paard kan doorrijden of jullie hebben iemand die het voor jullie kan doen, kan je het overwegen. Ook afhankelijk van de lengte, het gewicht, de ervaring etc etc van je dochter.
Als ze weinig ervaring heeft en redelijk lang of nog in de groei is, zou ik het persoonlijk niet aanraden. Zou het dan ook op deze manier uitleggen. Eerlijkheid duurt het langst

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:06

En hoe groot is je dochter nu.. daarop kan je wel baseren of het passend is.. het paard zal hoogstwaarschijnlijk geen 10cm meer groeien en je dochter hangt erg af met hoe ze fysiek is momenteel maar normaal gesproken groeit zij ook niet meer heel veel

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:08

Ik lees van alles over kleur en stokmaat, maar niets over karakter, doel wat je dochter heeft en mogelijkheden van het paardje.
Ik denk eerlijk gezegd dat het daar eerst over moet gaan. Wat kan en wil je dochter. Is ze in staat een jong paard verder op te voeden, door te rijden? Past het karakter van het dier bij je dochter? Passen de mogelijkheden van het paardje bij de wensen/doelen van je dochter? Hoeveel ervaring heeft ze? Moet ze een jong dier hebben, of is het voor haar ontwikkeling veel beter om een leerpaard te hebben, een ouder, geschoold en netjes bevestigd dier waar je dochter veel van kan leren?
Die vragen moeten eerst beantwoord worden...

Kleurtje is dan een leuke bijkomstigheid ( of niet, als je het niet mooi vind)..
maar daar zou het eigenlijk niet over moeten gaan

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:10

Hij zal nog wel wat uitgroeien denk ik, zijn vader is 1.64 zag ik en moeder is 1.66 dus denk dat zijn eindmaat daar ook wel zal eindigen.
Heb zelf hier 1 staan die met 4 jaar 154 gemeten is en vorig jaar was hij 157,5 moet eerdaags weer gemeten worden en ik weet bijna wel zeker dat daar nog wel weer paar cm bij zijn gekomen.

Koert68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 23:24

Dochter is rond de 170 en rijdt al sinds haar 5e. Ze wil hem zelf graag gaan beleren. Dat heeft ze ook met haar pony gedaan. Ze gaat elke week naar manege les en ze krijgt 1 keer in de 2 weken prive les.
Ik denk dat het karakter wel bij die van mijn dochter past want ik had gelezen dat dit ras wel een lief karakter heeft.

Koert68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 23:25

Volgens zijn paspoort is hij nu 3,5 maar de paarden en pony's worden op 1 jan ja allemaal een jaartje ouder

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:31

Ga er niet vanuit dat je elk ras over 1 kam kan scheren.. elk individueel paard is anders..

Is je dochter nog in de groei? Ik ben zelf 167 en pas nog prima op ponies maar zou er wel rekening mee houden dat t geen flink paard gaat worden en is dat wat ze wilt..
En een paard beleren zou ik niet gaan doen met manege lessen en 1x in de 2 weken priveles overigens..

Koert68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 23:37

Met een manegeles en 2x in de maand priveles zal het hem ook niet worden natuurlijk. maar dochterlief zat/zit bijna alle dagen op haar pony en is alle dagen bij haar pony . en als het moet krijgt ze elke week priveles

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:45

Zo te lezen zit het met de begeleiding wel ok en in ze een ervaren ruiter. Zal mij daar niet teveel zorgen om maken.

Lengte is belangrijk, maar 1.59 is opzich een prima maat voor iemand van 1.70 meter. De meeste meiden van die leeftijd groeien ook niet zoveel meer dat ze echt nog te groot gaat worden.

Wat niet belangrijk is, is de kleur. Een paard koop je niet voor 1 jaar en het belangrijkste is dan ook dat er sprake is van een goed gevoel tussen ruiter en paard. Een goed paard laten staan omdat hij palomino is, is onzin en een goed paard laten staan omdat je liever een speciaal kleurtje wil net zo goed. Kleur is bijzaak, het belangrijkste is dat paard en baas met elkaar kunnen werken. (Sprak degene die noooooit een schimmel zou kopen en nu een prachtige schimmel heeft. :D )

Succes met de zoektocht en hopelijk vind je dochter een leuk paardje. :)

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:48

Ik weet uit ervaring dat de combi jong en jong niet altijd erg goed gaat.. ik zou dr dus helemaal niet zonder begeleiding laten rijden maar als t voor jou goed voelt gewoon doen :)

Koert68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 00:10

Nee die ervaring hebben wij ook gehad.
Maar daar heeft onze dochter wel heel veel van geleerd

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:28

Even een opmerking maken Koert, je gaat uit van de 1 januari regel maar je hebt vroege veulens en late veulens. Eentje waarvan je weet dat zijn geboortejaar bijvoorbeeld 2014 is en dit jaar 3 wordt... stel dat dit een laat veulen is van augustus maar je gaat uit van de 1 januari regel dan rij je in januari/februari rond met eentje die in werkelijkheid 2 jaar en 5/6 maanden is als je naar de geboortedatum kijkt.
De voorkeur is dus uitgaan van de geboortedatum om te vermijden dat je op een "baby paard" rondrijd. Deze is 3,5 en tot die jarig is blijft die 3 in mijn ogen.

Het belangrijkste is bij je dochter goede begeleiding en kijken of de klik er is of niet. Voor het passen of niet passen kan je kijken naar de breedte van het dier in kwestie ook. Je hebt smalle en wat bredere paarden en daarvoor moet je nog geen koudbloed hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:31

Heeft je dochter wedstrijd-ambitie's? Vooral voor de spring-sport zou een groter paard beter voor haar zijn, voor dressuur en recreatief rijden maakt de stokmaat een stuk minder uit.

Zelf heb ik ook een tijd een E-pony gehad, 1.58 was hij. Stevige bouw, heerlijk dier. Mijn vriend van 184 cm lang reed daar ook op. Paste mooi omdat het een stevig paardje was. Maar wil ze er mee springen dan is 1 meter voor zo'n dier een behoorlijke hindernis al, en dat is wel waar de B bij 18 jaar/ bij de paarden begint.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:39

De moeder van de pony is 14 jaar van ons geweest, ik heb haar t/m de Z2 dressuur gereden, ze was als 3 jarige 1.61 en uiteindelijk toch 1.66 geworden. Deze pony gaat nog wel wat groeien.
Als ze verder goede begeleiding heeft dan gaat dat best lukken.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 01:05

Over het algemeen (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) groei je vanaf je 16de niet zo heel gek veel meer.
Ikzelf ben nog zo'n 4 cm gegroeid na mn 16de ong (kan ook 3 cm geweest zijn) en zit op 1.72. De ruin die ik nu rijd is rond de 1.56 (= een gokje, want hij is nooit officieel gemeten, maar groter dan 1.56 is hij zeker niet) en daar pas ik prima op.
Dier is wel paardgefokt overigens en een halve groninger (de vos uit mn profiel) en is dus geen smalle zeg maar, maar ook weer niet overdreven breed (want er zit ook nog voor een kwart Anglo Arabier erin)

Dier wat je dochter op het oog heeft is nu al 1.59 en met ouders ruimschoots in de 1.60ers zal daar nog wel wat cm's bij komen.

Maar ik zou zeggen; ga eerst eens met dr instructeur het dier in real life bekijken en na een proefrit pas echt een keuze maken. Zoals je zegt; je dochter moet erop rijden.
Wel idd kijken of hij/zij ook bij de ambities van je dochter past, zoals een aantal al aangeven.
Zou natuurlijk zonde zijn als jullie hem kopen, maar het paard is alleen echt gelukkig in het bos terwijl je dochter dr palomino flink wil showen in de dressuurring...om maar een vb te geven, want andersom zou natuurlijk net zo goed kunnen.

En mocht besloten worden deze te kopen, zoek idd goede begeleiding voor bij het doorrijden en dan moet dat gedeelte toch wel goedkomen.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 06-01-17 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Koert68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 01:10

Ze heeft zeer veel wedstrijd ambitie daar ligt het niet aan. springen vind ze wel leuk maar ze gaat helemaal voor dressuur.
aan de moeder van dit paardje zal het dus niet liggen.
En zoals ik in de commentaren zo lees moet de grote wel goed komen.
We zullen hem dit weekeinde eens gaan bekijken en rijden, en kijken of het een beetje klikt tussen die 2 en dan kijken we wel verder.
Dank jullie alvast voor het meedenken en de commentaren

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 01:12

ben benieuwd :)

Laat je weten hoe het gegaan is? Ben wel benieuwd namelijk :)

Koert68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 13:25

Ja hoor jullie horen het nog van mij. We Zouden morgen in kijken, maar dat is nog niet helemaal zeker in verband met het weer morgen ( ijzel voorspeld) maar wordt vervolgd ;-D

Koert68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 14:08

Zat even hier op de site te kijken wat ik kon vinden over Mcjonnas.
Maar het schijnt dat hij slecht beenwerk heeft ( lees ik hier op bokt )
Wie weet wat meer over Mcjonnas, en komen er goede dressuurveulens uit?

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:12

Dat zn vader slecht beenwerk heeft hoeft niet te betekenen dat een kind van hem dat ook heeft als je t over gangwerk hebt..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:17

Als je koopt altijd laten keuren, kan veel ellende voorkomen..

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:19

Koert68 schreef:
Zat even hier op de site te kijken wat ik kon vinden over Mcjonnas.
Maar het schijnt dat hij slecht beenwerk heeft ( lees ik hier op bokt )

Hoe dan ook compleet laten keuren (klinisch en röntgen), dan weet je al een heleboel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:21

Koert68 schreef:
Dochter is rond de 170 en rijdt al sinds haar 5e. Ze wil hem zelf graag gaan beleren. Dat heeft ze ook met haar pony gedaan. Ze gaat elke week naar manege les en ze krijgt 1 keer in de 2 weken prive les.
Ik denk dat het karakter wel bij die van mijn dochter past want ik had gelezen dat dit ras wel een lief karakter heeft.

Dank denk ik dat hij inderdaad te klein is. Helaas