Wanneer houdt het op? Even van mij afschrijven..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Wanneer houdt het op? Even van mij afschrijven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 19:47

:wave:

Sommige zullen mij en Fiëgo wel kunnen van dit topic: [PP] [VOLG] Fiëgo in training.
Daarin valt ook wat uitgebreider over onze geschiedenis samen te lezen, mocht dat je hierna interesseren.

Ik heb mijn paard nu 3,5 jaar en we hebben zoveel pech. Momenteel weet ik niet goed hoelang ik dit nog kan doen..
Hieronder even een opsomming van de gebeurtenissen in onze afgelopen 3,5 jaar.

- Hij kwam de trailer af de dag van aankoop met een flinke wond op de bal van zijn hoef. Hier de dierenarts bij gehad en deze wond heb ik behandeld met honingzalf, is goed genezen (blijft wel een lelijke plek).
- Hij is mij groen verkocht, maar ik ben er later achter gekomen dat de handelaar mogelijk wel meer heeft geprobeerd (zijn woorden naar degene die meer info vroeg: "als je daarop gaat zitten ben je levensmoe"), hier kwam ik achter toen ik in training ging om hem te beleren en hij heel panisch bleek. Dit heeft heel wat extra geld en de nodige tijd gekost & hierdoor ben ik ook angstig geweest met rijden & heeft hij te koop gestaan.
- Omdat ik zelf angstig werd & zijn gedrag niet minder werd er ook een paar maanden enkele keren in de week een gedragsprof. bij gehad.
- 4 a 5x een zadelmaker erbij gehad, ook hierbij nodige pech gehad (bij 2 verschillende zadelmakers een verkeerd zadel gehad, nu een fijne zadelmaker)
- Zeker 8 a 9x een osteopaat erbij gehad ivm vastzetten de rug
- Foto laten maken & RSI laten checken bij de dierenarts ivm dus steeds problemen met de rug (was niks mis mee)
- Pees laten scannen en die bleek uiteindelijk niet goed (waardoor hij ging compenseren, wat de rugklachten veroorzaken) dus ondertussen al een half jaar onder behandeling bij de kliniek, langzaam opbouwen..
- Speciaal beslag etc.
- Nog een paar x de dierenarts erbij gehad voor kreupelheden, wond bij oog etc.

En nu weet ik niet hoelang ik hier nog mee moet doorgaan..
Het enige wat ik in die 3,5 jaar heb gedaan met hem is trainers, dierenartsen, osteopaten, kliniek.. Natuurlijk heb ik momenten gehad dat ik echt van hem kon genieten zoals ik hoopte van mijn eigen paard te kunnen genieten, maar die tijden zijn eerder een uitzondering dan dat het normaal is (als ik er 20x écht op heb gereden is dat al veel, en nu gaat het mij niet perse om te rijden.. maar ik heb natuurlijk geen eigen paard gekocht om naar te kijken..).
Ik heb zoveel geduld gehad, het beste in zorg met hem voor en betaal daar ook zeker naar (bekostig daar absoluut niet op), maar ik ben er nu eerlijk gezegd wel een beetje klaar mee.

Morgen breng ik hem weer naar de kliniek, dan blijft hij daar een nachtje want ik wil ook zijn maag laten checken op maagzweer en dan moet hij nuchter zijn. Verder is zijn rug weer extreem gevoelig sinds 2 weken en was hij afgelopen week ineens linksachter ook al niet goed. Dus ik ben erg benieuwd wat er bij de kliniek nu weer uit komt. We zijn dus nog steeds bezig met herstellen van zijn peesblessure, maar onze pech lijkt maar niet op te houden en ik weet eerlijk gezegd niet meer hoe lang ik dit nog ga trekken..

Maar wat moet ik nu? Hij is bijna 7 jaar, heeft dus de nodige pech en momenteel een blessure. Verkopen op deze manier gaat niet, maar afmaken is ook zeker geen optie..
En het liefst wil ik voor altijd voor hem zorgen, heb ook genoeg geld gespaard en bespaar ook niet op DA-kosten etc., maar op deze manier kan ik mijn spaarpot ook niet blijven aanvullen plus ik zou nou ook wel eens graag uit huis willen en aan mijn eigen toekomst werken qua geld..

Waar houdt het op? Wat zouden jullie doen in mijn geval?

FriesWytske

Re: Wanneer houdt het op? Even van mij afschrijven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:50

Waarom is afmaken geen optie?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:53

Eerst maar eens afwachten wat er morgen uitkomt.
En vraag aan de dierenarts wat zou jij doen?
En vraag de dierenarts hier heel eerlijk over te zijn.
Bij sommige paarden blijf je altijd zorgen houden.
Misschien is dan de beste optie met pensioen laten gaan of een jaar de weide op.
En volgend jaar maar weer kijken.

Is hij wel pijn vrij als hij zo op de weide loopt.
Kan hij goed met andere paarden?

Een grote teleurstelling dat begrijp ik heel goed.
Zo jong en zoveel zorgen.
Je hebt al van alles geprobeerd.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 01-01-17 19:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 19:53

FriesWytske schreef:
Waarom is afmaken geen optie?

Daar vind ik hem dan weer te goed voor. Hij heeft de klachten alleen bij belasting en er is natuurlijk grote kans op goede genezing van zijn pees, daarom ben ik het traject ook in gegaan. Maar geen idee hoelang dit nog gaat duren en er lijkt steeds wel weer wat bij te komen ..

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 19:54

linnie050 schreef:
Eerst maar eens afwachten wat er morgen uitkomt.
Bij sommige paarden blijf je altijd zorgen houden.
Misschien is dan de beste optie met pensioen laten gaan.

Is hij wel pijn vrij als hij zo op de weide loopt.
Kan hij goed met andere paarden?

Een grote teleurstelling dat begrijp ik heel goed.
Zo jong en zoveel zorgen.
Je hebt al van alles geprobeerd.

Overmorgen gaan ze hem pas onderzoeken, natuurlijk ga ik dat afwachten :j
Het zit me op dit moment alleen echt heel hoog..

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:55

Ik had ondertussen er nog wat bij gezet.
maar heel veel succes en sterkte.

Het is logisch dat het je hoog zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:58

Hè wat balen zeg, terwijl hij verder zo leuk is :(:)
Ik snap je wel hoor, "ongelukken" horen er helaas bij maar jullie hebben een hoop pech gehad...
Ik weet dat je alles doet en gedaan hebt voor Fie, maar het houdt ergens inderdaad op...

Persoonlijk zou ik wachten op de herstelling van de pees, en dan toch de keus te maken mijn 'verlies' te nemen en hem te verkopen (als weidemaatje of misschien recreatie paard)... Hoe jammer ook, het houdt een keer op...

Heel veel sterkte, een appje mag altijd hè? :(:)

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:59

He TS wat vervelend! :(
Ik begrijp je gevoel heel goed, die van mij heeft in het jaar dat ik haar heb al 2x koliek gehad (met de nodige rust daarna) en eens 6 weken stil gestaan omdat haar kaak niet goed was (gebroken of gekneusd)..
Het is gewoon zo frustrerend dat je niet zorgeloos kunt genieten van je paard, want bovenal dat het voor Fiego heel sneu is, geeft het jou natuurlijk ook veel stress. :(:) (om nog maar niet over de kosten te spreken..)

Ik hoop dat je goed nieuws krijgt uit de kliniek dinsdag, mijn duimen draaien! :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 20:00

Ja, ik ga hem sowieso niet verkopen nu hij "kapot" is. Maar hoelang gaat dat herstel nog duren. Ze zeiden dat het ongeveer nu (we zijn nu een half jaar bezig, 3 kliniek-bezoeken verder...) wel beter zou moeten gaan, maar hij heeft nu juist weer meer klachten gekregen deze maand. Vandaar dat ik me nu echt moedeloos voel :\

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 11:58

Pff daar zou ik ook knap pessimistisch van worden.. Al eens overwogen om hem een flinke tijd in de begrazing te zetten? Als opvoeder voor het jonge grut? Dan zou je eventueel voor jezelf een rijpaard kunnen kopen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 21:47

De trailerrit is weer rustig verlopen, alleen zooo rot om hem in een kale donkere box achter te moeten laten :(:) Deed me echt zeer..

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 21:48

troi schreef:
Pff daar zou ik ook knap pessimistisch van worden.. Al eens overwogen om hem een flinke tijd in de begrazing te zetten? Als opvoeder voor het jonge grut? Dan zou je eventueel voor jezelf een rijpaard kunnen kopen.

Hij speelt heel fanatiek met anderen en mag niet los op een groot stuk wegens de blessure helaas. Ik had al een heel mooi plekje gevonden, maar de dierenarts raadde dat plekje iig af. Was dan wel een paddock-paradise idee en niet een weiland, maar toch..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:11

Je loopt al drie jaar te twijfelen. Of zo lijkt het toch vanaf mijn kant van het scherm. Als je er niet blij van wordt ...

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 07:08

poes schreef:
Je loopt al drie jaar te twijfelen. Of zo lijkt het toch vanaf mijn kant van het scherm. Als je er niet blij van wordt ...

Maar wat zijn (volgens jou) de opties? Een kapot paard verkoop je toch niet... althans, ik niet.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 07:16

troi schreef:

Dit dus!
Tijd voor jou om weer wat plezier te hebben!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 07:16

Tja ts wat een situatie! Je paard is pas 7 en is eigenlijk zoals ik het begrijp niet rijbaar..De vooruitzichten zijn dus niet heel optimistisch. Begrijp ik het zo goed?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 07:23

Ik ben heel benieuwd wat er vandaag uit komt. Jullie hebben inderdaad al heel veel pech gehad en iedere keer als je dacht dat het eindelijk goed ging en je het rijden enz op kon gaan pakken gebeurde er wel weer wat. Eerlijk gezegd zou ik ook niet weten wat ik in jouw situatie zou doen... Ergens op een weiland zetten lijkt misschien nog wel de beste optie maar ja, als de dierenarts dat afraadt...
Ik hoop echt dat je vandaag positief nieuws krijgt!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 07:38

Bij mij zou inslapen wel een optie zijn, wat voor leven bied je zo n paard? Op de wei zal die ook gaan compenseren/hervallen in blessures. Dan toont ie het mss minder snel/makkelijk maar het zal wel aanwezig zijn. Verkopen zou geen optie zijn. Maar goed eerst de resultaten afwachten, hoewel je nu ook al 3.5 jaar 'bezig' bent

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 07:45

Wat balen zeg dat ie nog steeds niet goed is. Ik zou daar ook niet vrolijk.van worden.
Weet je stel dat ie wel een maagzweer heeft he, wat een boel van zijn klachten kan verklaren, het blijft dan wel een zorgenkindje. Er zijn dan nog zoveel dingen die er moeten gebeuren om er voor te zorgen dat je straks weer kan opstappen.
Verkopen zou ik hem ook niet, zeker niet als recreatiepaard, lijkt mij te "gevaarlijk"
wegbrengen zou voor mij wel een optie zijn.
maar heel veel succes vandaag, ik hoop voor je dat het iets makkelijks oplosbaar is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 08:08

Hm wat ik een beetje mis in jouw verhaal is..hoe is het management van dit paard? hoe word hij normaal gesproken gehouden? hoe rijd je hem? natuurlijk heb je veel pech met hem..maar ik vraag mij af of het eerlijk is om alleen maar naar het paard te wijzen.

Met ieder paard heb je wel "wat" en het kan zijn dat jouw paard een enorme brokkenpiloot is natuurlijk.

Zijn rug is extreem gevoelig..hoe kan dat? heeft hij misschien ergens tekorten? vit. E? en vanwaar de verdenking op de maagzweer? {dat kan ook pijn in de rug geven} maar hoe komt hij daar aan? wat is het stalmanagement?

Ik zou hem een jaar weg zetten denk ik, gewoon rust geven en in het land zetten zodat alles kan herstellen. Daarna kun je kijken wat je er nog mee wilt..houden of verkopen.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 08:13

Ik zou hem ook een jaar wegzetten en de tijd geven.
Prachtig dier is het overigens, zie nu net foto's van em in een ander topic.
Laatst bijgewerkt door Hobbyhorse op 03-01-17 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 08:14

Ik bedoel het niet rot maar welkom in de paardenwereld.
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt en de tijd heeft mij geleerd afscheid te nemen van dit soort paarden. Dat zou me nu makkelijker af gaan dan toen ik 20 jaar was.
Heel veel sterkte en ook rationele wijsheid gewenst bij het nemen van je beslissingen!
Paardrijden is je hobby en zou dus leuk moeten zijn, maar volgens mij beleef je er zo echt geen plezier meer aan.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 08:15

Gooi hem een jaar de wei op zodat alles goed kan herstellen. Komt hij hier alsnog niet goed uit is het een kneusje en moet je voor jezelf beslissen wat je ermee wil doen. Je hebt er genoeg aan gedokterd en dit is zo'n negatieve spiraal waar je je nu in bevind.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 08:32

In de zomer staat hij normaliter 24/7 buiten, toen had hij ook rugklachten ondanks osteopaat en goed zadel (maar dat kwam dus voort uit de pees, althans dat is het vermoeden van de dierenarts. Dus dat hij heeft gecompenseerd met zijn rug, hij liep namelijk dan nooit onregelmatig, vandaar dat ik nooit aan de benen had dacht. Maar ik dacht dat de rugklachten kwamen vanuit de spanning die hij had door zijn "trauma" met de ruiter..). In de winter kwam hij sowieso 2 uur per dag buiten in groepsverband en daarbuiten kwam ik ook nog om voornl. te wandelen/vrijheidsdressuur te doen/te longeren/aan de lange lijnen en mijn bijrijdster reed hem afgelopen winter ook ongeveer om de dag en was er ook vrijwel dagelijks om te tutten etc.
Deze zomer de peesblessure ondekt (dacht weer zelf aan de rug, maar osteopaat vond hem zeer flexibel (wat ook een valkuil is voor zijn lichaam) en nu liep hij naar mijn gevoel dus gewoon onregelmatig.. dierenarts erbij gehad en die vond het te minimaal om iets in te spuiten en zei me het even af te wachten. Toen toch maar besloten niet te wachten en gelijk door te lichten in de kliniek) en hoewel hij eigenlijk op boxrust moest, heb ik hem op een stuk land gezet met een ander blessure-paard. Hier stond hij rustig en toch lekker buiten, zolang hij niet ging rennen mocht dit ook. Heeft ook het herstel niet in de weg gezeten gelukkig.
Nu ze binnen staan staat hij wel in een soort buitenstal, maar niet die 2 uur buiten met zijn groep, want hij is heel erg van het spelen met twee van de groep en dat kan het herstel juist weer belemmeren.

Ik heb gekeken voor een soort paddockparadise voor hem, ideaaaaal plekje! Alleen de dierenarts raadde het voor nu af, omdat hij nu alleen gecontroleerd moet bewegen zodat de pees goed verder herstelt. En hij zou dan met o.a. een jong paard komen te staan, dus de kans op spelen en rennen is dan weer groot..
Dus dat plekje heb ik laten schieten :(

Maag wordt idd gecontroleerd op maagzweer ivm de nogsteeds vrij heftige reactie met opstappen (niet dat we hebben gereden met die gevoelige rug, maar deze afspraak is anderhalve maand terug al gemaakt toen hij nog niet gevoelig was). Zadelmaker is regelmatig op controle geweest (die vergissing maak ik niet met mijn ervaringen met zijn rug) en komt maart weer.
Ik probeer echt alles, maar ik ga het zo ook even voorleggen aan de dierenarts wat ik nu nog moet/kan gaan doen.
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 03-01-17 08:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 08:35

Die spanning die hij heeft/ had door zijn trauma, kun je daar wat meer over vertellen? het kunnen natuurlijk meerdere factoren zijn die een rol spelen.

Maagzweren kunnen voor veel ellende zorgen en ook voor spanning e.d. dus het is wel goed dat je dat uit laat sluiten.

Je komt op mij ook over dat je alles probeert, maar ik denk graag met je mee.