Tja, je wordt ouder en wijzer en dingen in het leven veranderen continue. Dingen die eerst belangrijk zijn worden minder belangrijk en zaken die vroeger totaal niet boeiend waren zijn dat ineens wel.
Ik merk dat ik voor het eerst in mijn leven weleens denk: goh, wat zou het leven soms eenvoudig zijn zonder paarden. En:hierna koop ik geen paarden meer.
Als ik dat even specificeer omdat ik toch graag wil weten waar die gedachten vandaan komen merk ik toch wel de hoofdpunten:
1:tijd!! Jeetje, wat ben ik een hoop tijd kwijt altijd aan mijn dieren. Ik kan er enorm van genieten, maar moet regelmatig andere dingen laten schieten omdat ik het qua tijd niet red om beide te doen. Soms best vervelend.
2:geld!! Misschien wel de grootste frustratie bij tijd en wijlen. Ik wil heel veel namelijk
Ik wil voor mijn paarden een fijne stal waar ze paard kunnen zijn. Die heb ik en wat een mooie plek is het. Maar ik kan niet buitenrijden hier en dat doe ik het liefst. Helaas is echt buitenrijden hier zowieso niet mogelijk in de buurt en om mijn paarden nu 30 km ver te zetten is ook weer zoiets. Dus eigenlijk zou ik een trailer en grote auto nodig hebben, maar ik moet ook een huis betalen, een auto die ik voor mijn werk veel gebruik (waardoor een grotere auto veel duurder zal zijn) en ja, ik geniet eerlijk gezegd ook teveel van reizen, uitjes, lekker eten en kleding enz, enzovoort...
ik ben zeker niet arm en heb een leuk salaris. Maar ik moet toch keuzes maken. Overigens was dit vroeger denk ik een minder groot probleem omdat ik toen enkel werkte en paard reed. Sinds ik een nieuwe vrienden groep heb, ben ik reizen en uitjes veel leuker gaan vinden. Daarnaast heeft paardlief nogal eens problemen, dus heb je eindelijk geld om uit te geven aan iets: moet toch de osteopaat weer komen of de fysiotherapeut.
Afijn,dit klinkt vast heel dramatisch allemaal
Maar zo is het niet. Ik geniet oprecht van mijn lieve beestjes, en vind het heerlijk met ze bezig te zijn. Maar soms merk ik dat ik toch wel ben gaan piekeren: zal ik dan toch maar een grote auto kopen? Zal ik verhuizen? Maar dan denk ik weer:doe niet zo raar je kunt niet alles opofferen voor je paard.
Of: zal ik er een wegdoen? Maar eentje is niet berijdbaar en heb ik al jaaaaren en de ander is juist mijn rijpaard..
Kortom: ik ben eigenlijk wel benieuwd. Ben ik de enige die soms zulke gedachten heeft? En hoe gaan jullie ermee om? Zijn er mensen die zonder paard verder zijn gegaan en hoe ervaren jullie dit?
Ik ben benieuwd!
Nu ik ouder word, denk ik veel toekomstgerichter in de richting van: gezin vormen, rijbewijs halen, auto kopen, gaan samenwonen, studeren, werken, op reis gaan, uitstappen, en nog zo veel meer.. gewoonweg dezelfde redenen als jij. Ook medisch laat mijn lichaam mij in de steek; ben ik net gerevalideerd van mijn ene operatie, dan heb ik weer pech en word ik opnieuw geopereerd..heel de tijd een vicieuze cirkel en dit ga ondertussen al enkele jaren zo, waardoor ik niet weet of dit ooit zal goed komen, naast mijn beperkingen die ik eraan overhoud.
geen leuke keuze of heel vrijwillig maar voor nu de enige goede. Tot die tijd zie ik jonge tinker af en toe en tussendoor is het hier nu een leven zonder paarden, en moet zeggen. Hoewel heel raar en onwennig na 44 jaar paarden doen bevalt het best. Er zijn zelfs dagen dat ik helemaal niet aan paarden denk zelfs