Clinic Bart Bax

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_helga_

Clinic Bart Bax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 15:29

Hoi,
afgelopen zondag hebben we een clinic gehad van Bart. *\o/*
Heel erg leerzaam dus we kunnen zeker weer vooruit!
hier nog een topic van tijdje geleden.
[RIJ-ITP] Buick training vordering

foto's van zondag: *-:)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik heb mijn handen op verzoek van bart soms wat lager om haar wat meer mee te kunnen helpen.
maar dan opletten dat mijn teugels niet te lang worden. _-:(
ze drukt zich nog makkelijk wel in de overgangen dus dan moet ik haar van te voren wat nageeflijker vragen zodat als ze omhoog komt ik wat speling heb.

Anoniem

Re: Clinic Bart Bax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 16:30

Als eerste wil ik even zeggen dat jij al veel beter bent gaan zitten en dat Buick er al heel anders uit ziet.
Ik ging even terug kijken naar het vorige topic, en dat was toen je de slof gebruikte. Dit zie je nu terug in het bovenstaande beeld, hij is op de eerste en eennalaatste foto in een valse knik, en dat is jammer. Op de andere foto's is hij net niet lekker door zijn lijf en vind ik hem niet fijn in de aanleuning, omdat er constant een terugwerkende hand te zien is.
Hij lijkt me dan ook niet de makkelijkste om lekker er doorheen te rijden. Maar toch zou ik kijken of je het nog op een andere manier op kunt lossen, bijv door hem door buiging en stelling losser te maken in het lijf en zo ook losser te krijgen aan de voorkant. Maar dat begint met dat jij moet durven loslaten. Succes ermee :)

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 18:03

Stelling en buigen zijn we mee bezig en dat gaat eigenlijk heel erg goed.
Dat was ook een tip van Bart om stelling te pakken.
Maar soms loopt ze er een paar passen heel fijn doorheen en dan hangt ze er heel de tijd net tegen aan.
Soms best frustrerend!
Maar bedankt dat je ziet dat me houding verbeterd is.
Moet zeggen dat dit zadel ook wel veeel fijner zit dan mijn oude :o

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 04:35

Gaaf paard! Volgens mij heeft die best wel wat kwaliteit in de galop!

Ik zje idd wat je bedoeld met dat hij er net niet helemaal lekker doorheen komt. Lekker dooroefenen met consequenter worden.

Sommige paarden komen gewoon niet automatisch rond, ik heb er ook zo een. Maar als ze eenmaal weten wat de bedoeling is, dan weet ik zeker dat het een stuk makkelijker gaat.

Beviel Bart Bax? Ik heb wel eens een clinic van hem bijgewoond, niet zelf gereden.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 06:32

Peelie schreef:
Gaaf paard! Volgens mij heeft die best wel wat kwaliteit in de galop!

Ik zje idd wat je bedoeld met dat hij er net niet helemaal lekker doorheen komt. Lekker dooroefenen met consequenter worden.

Sommige paarden komen gewoon niet automatisch rond, ik heb er ook zo een. Maar als ze eenmaal weten wat de bedoeling is, dan weet ik zeker dat het een stuk makkelijker gaat.

Beviel Bart Bax? Ik heb wel eens een clinic van hem bijgewoond, niet zelf gereden.

Dankjewel! :o
Ja Bart geeft heel erg fijn les! Hij is lekker duidelijk.
En is ook enthousiast als het goed gaat.
Het hoeft geen rondjes achter elkaar goed te gaan maar iedere stukje dat goed gaat laat hij bleiken.
Dat is heel erg fijn :D

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 07:37

_helga_ schreef:
Stelling en buigen zijn we mee bezig en dat gaat eigenlijk heel erg goed.
Dat was ook een tip van Bart om stelling te pakken.
Maar soms loopt ze er een paar passen heel fijn doorheen en dan hangt ze er heel de tijd net tegen aan.
Soms best frustrerend!
Maar bedankt dat je ziet dat me houding verbeterd is.
Moet zeggen dat dit zadel ook wel veeel fijner zit dan mijn oude :o

Mooi paard!
Het is jammer dat er meteen naar de slof gegrepen is om maar op wedstrijd te kunnen gaan. Ipv te kijken welke signalen je paard gaf, heb je elke vorm van communicatie afgesneden door de slof om te doen. Dat vergeet een paard niet, ook niet wanneer de slof er af is.
Elk paard komt rond als je van achter naar voor rijdt, en het je ontspannen en meegaande hand vertrouwt! Daarvoor hoef je ze niet dubbel te vouwen of met een gesloten hand te rijden.
Denk dat daar nog winst te behalen valt! Werken aan je communicatie ipv je op het plaatje of wedstrijden te focussen. Voelt misschien als stapje terug maar je krijgt er ook veel voor terug!

salome_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:50

Jullie zien er echt super leuk uit samen! *\o/* *\o/* *\o/*

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:58

Leuk paard, leuk stel.
Maar afgaand op je eerdere RIJ-ITP topic vind ik het jammer dat je naar de slof heb gegrepen. Alles hoeft niet in één keer goed te gaan... de meeste ruiters zijn echt een jaar (of langer) bezig voordat de basis écht goed bevestigd is.
Dus laat die slof alsjeblieft liggen, want waarvoor jij deze heb gebruikt is niet de reden waarom je een slof zou moeten gebruiken.

Ik hoop dat je in de toekomst wat minder haast hebt betreft wedstrijden, trainen etc.
Heb geduld.

Ga eens met voorgaande reactie's, je paard loopt op sommige foto's in een valse knik en dat is zonde, want dat is juist wat voorkomen zou moeten worden.

Ik hoop dat je wat doet met de tips van iedereen.

Verder zie ik echt wel verbetering, maar vind ik alleen dat er verkeerd naar deze verbetering is gewerkt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:40

Joolien schreef:
Als eerste wil ik even zeggen dat jij al veel beter bent gaan zitten en dat Buick er al heel anders uit ziet.
Ik ging even terug kijken naar het vorige topic, en dat was toen je de slof gebruikte. Dit zie je nu terug in het bovenstaande beeld :)

Wat een gezeur over de slof toch altijd weer.... -O-

Ik zie op de eerste foto geen valse knik. (Als een paard achter de LL is, is ie niet altijd in een valse knik; de hele lijn hals nek is rond. Hij is wel wat te kort in de hals; mag wat meer op lengte) Tweede foto vermoed ik en verder alleen op de 1 na laatste foto, nou nou. Zijn maar moment opnames. Soms is een slof gewoon even nodig om door een moeilijk stukje te komen. En onder begeleiding van haar instructrice maar kort hoeven gebruiken. Ik zie daar geen enkel probleem in. Als ik het eerste topic zie begrijp ik ook best waarom ervoor gekozen is.
Ten opzichte van het eerste topic en nu zie je nu duidelijk progressie. Dat is waar het om gaat.
Het mag natuurlijk allemaal nog wat "losser" maar Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. En natuurlijk heeft TS nog heel wat te leren, maar die komt er zo te zien best.

Leuk hoor een clinic van Bart Bax. Ik vind het een heel fijne instructeur. Succes verder met je leuke paard!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:55

Wat een leuk paard, ik dacht, daar moet Gelders bloed inzitten, ze heeft iets over zich wat ik herken.
FF de afstamming teruggezocht, en ja hoor, ze is een nichtje van mijn merrie (mijn merrie is de tante van jouw paard).
Komt uit een super stammetje!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:59

Babootjr, onzin. Slof heb je nooit nodig. Niet om "door een stukje heen te komen". Wel als je het op de snelle manier wil doen.
Wat zie jij in het 1e topic dan waarvan jij denkt dat de slof een opl is?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:03

Wat een gezeik over een slof. Ze rijdt nu toch zonder en het ziet er toch super uit?
Lekker verder trainen zo met je knappe merrie!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:34

Kamy schreef:
Babootjr, onzin. Slof heb je nooit nodig. Niet om "door een stukje heen te komen". Wel als je het op de snelle manier wil doen.

Ik zie een wat stijver paard met de spieren nog niet op de goede plek en die achter er nog niet bij is.
TS is daar nog wat onervaren in (zie je aan houding en zit) en omschrijft dat als het paard meer voorwaarts moet lopen het de rug wegdrukt en dan gaat rennen. TS is daar nog niet handig of snel genoeg in om dat stukje waar het paard zich dan zo sterk maakt op een juiste manier af te werken.
"het op de snelle manier doen" is zo'n popiejopie uitspraak. Hoe lang wil je TS en haar paard in zo'n situatie dan laten "hangen". Dat is voor beide niet goed; niet voor TS en niet voor het paard. De slof geeft dat paard wat meer begrenzing, waardoor het zich wat makkelijker plooit en waardoor TS hem wat meer aan het werk kan zetten.
TS heeft voor korte tijd de slof gebruikt en het heeft voor beide positief gewerkt. De slof is er weer af, paard is verbeterd in zijn bespiering en TS is flink verbeterd in houding en zit. Ik snap echt werkelijk niet wat daar tegen is.

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:38

Fijn paard, lekker doortrainen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:37

Zag uitgelicht voorbij komen en dacht...heey die ken ik :j
Zit Al flink veel verbetering in!!!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:12

Babootje schreef:
Kamy schreef:

Ik zie een wat stijver paard met de spieren nog niet op de goede plek en die achter er nog niet bij is.
TS is daar nog wat onervaren in (zie je aan houding en zit) en omschrijft dat als het paard meer voorwaarts moet lopen het de rug wegdrukt en dan gaat rennen. TS is daar nog niet handig of snel genoeg in om dat stukje waar het paard zich dan zo sterk maakt op een juiste manier af te werken.
"het op de snelle manier doen" is zo'n popiejopie uitspraak. Hoe lang wil je TS en haar paard in zo'n situatie dan laten "hangen". Dat is voor beide niet goed; niet voor TS en niet voor het paard. De slof geeft dat paard wat meer begrenzing, waardoor het zich wat makkelijker plooit en waardoor TS hem wat meer aan het werk kan zetten.
TS heeft voor korte tijd de slof gebruikt en het heeft voor beide positief gewerkt. De slof is er weer af, paard is verbeterd in zijn bespiering en TS is flink verbeterd in houding en zit. Ik snap echt werkelijk niet wat daar tegen is.

Jij vindt de slof een prima hulpmiddel en "voor de snelle winst gaan" een popiejopie kreet. Prima das je goed recht. Zoals het mijn recht is om daar anders over te denken.
Er had nl ook tijd besteed kunnen worden aan de basis van de ruiter zonder meteen resultaat willen zien. Voor mij is dit omgekeerde wereld: het paard moet zich maar schikken in het feit dat de ruiter nog niet zo handig is. En daar is niks mis mee! Maar om het paard daar "even doorheen te helpen met slof" vind ik omgekeerde wereld. Als men het paard gewoon had laten lopen, de ruiter op de juiste manier had opgeleid dan waren ruiter en paard op een punt weer samengekomen. Maar dat kost tijd.
Slof is niet alleen lichamelijk verkeerd maar ook geestelijk. Het paard zegt dat hij het even moeilijk heeft met de onkunde van de ruiter door zich bv strak te zetten bij voorwaarts gaan. Wat doe je dan in een relatie? Communiceren. En niet: jij moet ff je mond houden en doen wat we vragen.

Hiermee zeg ik niet dat deze combi voor hun leven beschadigd is, ik zeg alleen dat ik het jammer vindt dat er naar deze manier gegrepen is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:19

O, Kamy alsjeblieft zeg..... wat een overdreven gezever. Misschien helemaal niet meer op een paard gaan zitten dan. Genoeg andere plekken om deze discussie te voeren.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 12-12-16 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:23

Buikje!

Lekkere foto`s Helga! Was dit bij jullie op stal of ergens anders?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:30

Kamy schreef:
Als men het paard gewoon had laten lopen, de ruiter op de juiste manier had opgeleid dan waren ruiter en paard op een punt weer samengekomen. Maar dat kost tijd.

Of je krijgt een paard met enorme rugproblemen door verkeerd lichaamsgebruik. Het is niet altijd allemaal zo zwart/wit.

Super leuk paard TS!! Ik ben gek op vossen met veel wit.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 21:31

Dankjewel voor jullie reacties!
Ook de reacties over de slof zolang ze onderbouwd zijn en iedereen zich in z'n waarde laat.
Ik gebruik nu de slof niet meer ze drukt zich veel minder weg nu.
En met wat tips van Bart gaat dit wel goedkomen.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 21:31

Dayanaera schreef:
Buikje!

Lekkere foto`s Helga! Was dit bij jullie op stal of ergens anders?

Dankjewel! :o
Ja dit is bij ons op stal :D

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 21:32

LukieBradley schreef:
Zag uitgelicht voorbij komen en dacht...heey die ken ik :j
Zit Al flink veel verbetering in!!!

Jaa ze doet het echt super goed!
Had nog niet eens gezien dat het in uitgelicht stond :')

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 21:32

GJ9 schreef:
Wat een leuk paard, ik dacht, daar moet Gelders bloed inzitten, ze heeft iets over zich wat ik herken.
FF de afstamming teruggezocht, en ja hoor, ze is een nichtje van mijn merrie (mijn merrie is de tante van jouw paard).

Oh super leuk!!
Ga even in je profiel spieken naar jou paardje :P

Edit; jou merrie lijkt echt veel op Buick.
Ook de draf <3
Laatst bijgewerkt door _helga_ op 12-12-16 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:33

Katja schreef:
Kamy schreef:
Als men het paard gewoon had laten lopen, de ruiter op de juiste manier had opgeleid dan waren ruiter en paard op een punt weer samengekomen. Maar dat kost tijd.

Of je krijgt een paard met enorme rugproblemen door verkeerd lichaamsgebruik. Het is niet altijd allemaal zo zwart/wit.

Super leuk paard TS!! Ik ben gek op vossen met veel wit.

Ja vast zo snel gaat dat niet hoor ;-) en omgekeerd wat ik al zeg: het is niet voor het leven verpest.

Babootje jij mag dat gezever vinden. Ik verziek geen topic, jou geirriteerde bijdrage is anders oom niet bevorderend. Het is nog altijd een openbaar forum. En dat jij en ik een andere manier van trainen hebben dat kan.
Om me dan meteen in de hoek van "aai aai ga er dan ook maar niet op zitten" te duwen vind ik niet netjes.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:47

_helga_ schreef:
GJ9 schreef:

Oh super leuk!!
Ga even in je profiel spieken naar jou paardje :P

Edit; jou merrie lijkt echt veel op Buick.
Ook de draf <3

Leuk he! Ik zie ook super veel gelijkenis.
En sinds 2 weken is een zoon van haar goedgekeurd als dekhengst bij het kwpn. Daar herken je Buick ook vast in: http://www.em-stables.nl/imposant-em