Clinic Arne Koets

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ansie

Clinic Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 20:50

Hoi,

Afgelopen zaterdag hebben Chess en ik weer les gehad van Arne Koets.

Korte inleiding:
Chess, 1.60m, 18 jaar, Havidoff x Tolad, moeder van 7 mooie sportpaarden

Ik ben een echte 'achtertuinruiter' dus verschijn nooit op wedstrijden. Krijg les van een hele fijne instructrice en als Arne in Nederland is pik ik een les van hem mee. Ik voel me best bevoorrecht om les te kunnen hebben van hem :)
Arne is zeer goed onderlegd, heeft een schat aan kennis en ervaring. Wat zo boeiend is, is dat hij echt nadruk legt op zit (heupen) en beenhulpen. Het was weer super leerzaam!

We waren hier niet op onze eigen locatie dus Chess hield wel een beetje in de gaten of er nog knappe mannen gespot konden worden :o

Mocht je ook interesse hebben in (een les van) Arne :P kijk dan even op de Facebookpagina Riding clinics with Arne Koets of neem contact met mij op!

De foto's zijn gemaakt door Sharon Bross Fotografie. Kwaliteit is wat achteruit gegaan door uploaden. Origineel is haarscherp.

Afbeelding
Arne op zoek naar een onderonsje Y;( :D

[url]
http://i971.photobucket.com/albums/ae19 ... nhav9l.jpg[/url]
Chess is klaar voor de clinic!

Afbeelding
Warming up, werk aan de hand. Hier schouderbinnenwaarts

Afbeelding
Schouderbinnenwaarts op 4 sporen

http://i971.photobucket.com/albums/ae198/Ansie1985/DSC_0301_zpsh0vcpt8h.jpg
Even ontspannen tussen de oefeningen door

Ik wilde graag de piaffe aan de hand oefenen tijdens deze clinic. Chess mept erg naar de zweep dus ik vind het dan moeilijk om daar doorheen te prikken. Tja, overtuigen, timen en volhouden met rust was de sleutel, maar dit vraagt nog heel veel oefening. Ze kan het, maar snapt het nog niet goed genoeg op de hulp. Chess is van het type; alles uit de kast halen en dan stress krijgen dat ze niet bevestigd wordt in wat ze doet. Ze maakt zich snel druk en wil het eigenlijk graag goed doen voor je. Laat moeilijk opgebouwde spanning los. Vergt dus veel gevoel van de trainer. We slaan haar overigens echt niet hoor met de zweep. Slechts een lichte aanraking is voor haar voldoende om deze reacties te geven :=

AfbeeldingAfbeelding

Toch wat momenten die erop beginnen te lijken:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Ik wilde oefenen met eenhandig rijden, moest dus van Arne dan ook wel voor het echie! haha :+

Afbeelding
Dan ook meteen maar eenhandig een appuyement

Afbeelding
Fijn paardje <3

http://i971.photobucket.com/albums/ae198/Ansie1985/DSC_0572_zpsihudnj9e.jpg
Inzet appuyement

Afbeelding
Appuyement

Afbeelding
Even stappen tussendoor

http://i971.photobucket.com/albums/ae198/Ansie1985/DSC_0554_zpsxeli1pjc.jpg
Knappie :)

http://i971.photobucket.com/albums/ae198/Ansie1985/DSC_0544_zpsmprajr5e.jpg
De bedoeling was vanuit schouderbinnenwaarts door in appuyement. Chess vond dat minder boeiend :D

Afbeelding
Verzamelde draf, fijn achterbeen en Arne maakte een grapje denk ik .. :+

Afbeelding
Galop ging wat onstuimig := stuiterrrr

http://i971.photobucket.com/albums/ae198/Ansie1985/DSC_0670_zps5jrgillx.jpg
Galopmomentje

Afbeelding
Iets gecontroleerder galopmomentje maar nog niet zoals het thuis gaat

http://i971.photobucket.com/albums/ae198/Ansie1985/DSC_0704_zpsw2fr6xzy.jpg
Tevreden paard en ruiter!

Easy_Rider

Re: Clinic Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:56

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo gecharmeerd ben van deze manier van opleiden.
Ik vind er ook nergens een fijn en vriendelijk beeld tussen zitten. Jammer want ik geloof zeker wel dat jij zelf goede bedoelingen hebt. Laat je niet te veel wijs maken door de verkeerde mensen TS. Ik denk dat jij en je paard een betere instructeur verdienen.

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:00

Wat is eigenlijk de bedoeling met dat aantikken van de zweep?

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:03

Ik ben het met je eens easyrider dat er nog wat verbeterd kan worden.

Maar ik zie ook een ruiter die (naar mijn mening) erg netjes op het paard zit en vooral erg veel lol heeft en niet het perse moeten halen van een doel.

Lekker doorgaan als achtertuinruiter TS! Geniet ervan!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 21:08

Easy_Rider schreef:

Takt aangeven, om de stap te diagonaliseren, achterbeen moet dan wat sneller opgetild worden.
Het is even een aanleerfase, sorry dat ik deze schokkende foto's plaats hoor :D En aantikken is meer aanraken zelfs..

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:10

Ik wil niet te veel de instructeur hier uithangen maar ik vind deze manier van rijden/aan de hand werken schadelijk voor het paard. Ik bedoel te zeggen dat van de spieren dingen worden gevraagd die voor lichamelijke schade kunnen zorgen. En daar maak ik mij zorgen over. Het maakt mij helemaal niet uit of iemand thuis rijdt of op wedstrijden.
Maar wat ik zie is dat de TS hele goede bedoelingen heeft voor haar paard maar het is zo jammer dat zij hier tegen de verkeerde mensen is aangelopen. Vandaar mijn bemoeizuchtige reactie hier.
Hier laat ik het bij in dit topic. Ik wil best via PB dingen toelichten.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:13

Leuk topic Ansie!

Ik zie een blij en ontspannen paard wat fijn door de baan gaat. Het ziet er prettig en ongedwongen uit en respect voor de nette buiging al op één hand!

Dat de aanleerfase van de piaffe niet gelijk vloeiend gaat lijkt me logisch.Er zijn zat paarden die uitslaan op een lichte touchering van de zweep op die plek, dat is een kwestie van wennen en inderdaad doorzetten. Zo te zien gaat dat ook prima vriendelijk en wordt de verkeerde reactie genegeerd en niet afgestraft.

Easy Rider, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jij hier dan schadelijk aan vindt? Wat is er mis met bijvoorbeeld zijgangen aan de hand?

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:14

Ansie schreef:
Easy_Rider schreef:

Takt aangeven, om de stap te diagonaliseren, achterbeen moet dan wat sneller opgetild worden.
Het is even een aanleerfase, sorry dat ik deze schokkende foto's plaats hoor :D En aantikken is meer aanraken zelfs..

Takt kun je niet aangeven middels een tik(je) tegen een been.
Wat ik op jouw foto's zie gebeuren is vragen om spierscheuringen. Ik mis op op jouw foto's het voorwaarts zijn. Het maakt mij zorgen dat je tegen een been aantikt vanuit (nagenoeg) stilstand.
Je zult mij wel een zeurpiet vinden maar vraag eens aan een dierenarts wat voor effect dat kan hebben op de spieren van je paard. Ik begrijp wel dat hij slaat. Hij moet iets doen wat bijna onmogelijk is voor een paard.Een piaf of iets wat daar op lijkt kan pas wanneer een paard daar lichamelijk aan toe is. Niet op de wijze die deze instructeur je leert.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:22

Vind het toch wel wonderlijk dat jij vanuit deze paar foto's kan beoordelen dat deze instructeur een van deze zogenaamde "verkeerd mensen" is, Easy_Rider. Die begin-van-piaffe foto's zijn misschien niet zo charmant, aangezien het paard slaat op de zweep (en dat, zoals TS al zei, altijd doet), maar het paard wordt niet overbelast/overvraagd/loopt hier toch geen lichamelijke schade door op? Dit is minutenwerk, al-dan-niet secondenwerk, het is niet zo dat er een heel uur een piaffe wordt geforceerd.. ;)

Anyway, leuk om te zien dat je een fijne les hebt gehad, TS! Knap paard heb je, en waarschijnlijk weer genoeg huiswerk meegekregen om je mee te vermaken tot je volgende les.. ;)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:28

Lijken me hele gave lessen, ts! Zit vaak vol bewondering naar zijn foto's te kijken, hij heeft zijn paarden mooi voor elkaar! Als hij dat in zijn lessen ook over kan brengen op anderen, top!

Ik ben trouwens echt jaloers op jouw beenligging!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 21:32

Easy_Rider schreef:
Ansie schreef:

Takt kun je niet aangeven middels een tik(je) tegen een been.
Wat ik op jouw foto's zie gebeuren is vragen om spierscheuringen. Ik mis op op jouw foto's het voorwaarts zijn. Het maakt mij zorgen dat je tegen een been aantikt vanuit (nagenoeg) stilstand.
Je zult mij wel een zeurpiet vinden maar vraag eens aan een dierenarts wat voor effect dat kan hebben op de spieren van je paard. Ik begrijp wel dat hij slaat. Hij moet iets doen wat bijna onmogelijk is voor een paard.Een piaf of iets wat daar op lijkt kan pas wanneer een paard daar lichamelijk aan toe is. Niet op de wijze die deze instructeur je leert.

Ik ga hier verder niet in discussie. Je kent mijn paard niet, dat is wel duidelijk en ik kan ook nog wel foto's op gaan snorren van hoe ze eruit zag toen ik haar kocht en nu, dan kan je zien welke bespiering ze er bij heeft gekregen. Maar ik ga die moeite ff niet doen. Ik kan je zelfs nog bewegend beeld geven van bovenstaande foto's, alleen denk ik niet dat je je mening nog zal bijstellen. Je ziet een kaptoom en werken aan de hand en dat is voor jou foute boel, dat is wel duidelijk. Ga lekker reageren in trek en sleur topics aub :wave:

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 21:34

@ loveslimpie Dank je!
@ rider ik ben ook blij met de buiging, zeker zo eenhandig!
@ amanda, thanks! Idd weer voldoende huiswerk :)

@ snadrem, bedankt voor het compliment! Doet me goed, want neig van nature meer naar stoelzit. Maar daar waakt Arne ook wel voor haha. Heupen open!
Laatst bijgewerkt door Ansie op 23-11-16 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:36

Vind het er al heel leuk uitzien, vriendelijk maar ook zo te zien een heel blij paard. Zie nog wel wat weinig omhoogkomen van de rug, daar valt nog wel wat aan te sleutelen. Maar dat komt vast wel goed.

Easy_Rider

Sorry Ansie, je hoeft mij niet te geloven maar vraag op zijn minst de mening van een veterinair of het verantwoord is hetgeen je doet.
En verder wens ik je heel veel succes toe.

Easy_Rider

Heupen open? Klinkt nogal sexistisch.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 21:37

Daphneeeej schreef:
Vind het er al heel leuk uitzien, vriendelijk maar ook zo te zien een heel blij paard. Zie nog wel wat weinig omhoogkomen van de rug, daar valt nog wel wat aan te sleutelen. Maar dat komt vast wel goed.

Dat is inderdaad precies het punt waar we aan werken en wat ik goed in de gaten houdt. Zeker na 7 veulens is dat wat lastiger omhoog te krijgen :) Maar dat gaat al veel beter de laatste tijd!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 21:39

Easy_Rider schreef:
Sorry Ansie, je hoeft mij niet te geloven maar vraag op zijn minst de mening van een veterinair of het verantwoord is hetgeen je doet.
En verder wens ik je heel veel succes toe.

Ik laat idd preventief een osteo behandelen, zeker vanwege overgang bij de lendenen, die door dracht wat te voortduren heeft gehad en nu met rijden goed genoeg mee omhoog moet komen. Die is zeer tevreden over de voortgang hoor.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 21:39

Easy_Rider schreef:
Heupen open? Klinkt nogal sexistisch.

Waar ben je mee bezig, ga weg ..

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:40

Ik vind het rijden er vriendelijk en netjes uit zien! Zie een vrolijk paard dat lekker aan het werk is :j

Toch snap ik de reactie op de piaffe wel. Zo aanleren is niet echt een geweldige manier. Dat een paard slaat naar een zweep interesseert me niet, die van mij zou er net zo op staan. Maar ik mis wel de drang naar voren zover je ent kan beoordelen van een foto. Ik zie het zelf liever vanuit een draf terugsluiten tot een dribbel (wat je dan kan perfectioneren naaar eem 'piaffe') maar zo vanuit stilstand voor een niet grandprix paard vond ik niet geheel fair :j

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:41

Een osteo zou niet nodig moeten zijn bij correcte opleiding van het paard.
Ts, ik heb geen kritiek op jou. jij doet je best. Maar ik heb wel kritiek op degene die jouw paard de vernieling in helpt. Daar kan ik echt boos om worden.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:43

Een osteo niet nodig? Elk toppaard komt maandelijks bij een osteo, maar een gewone amateur zou het zeker zonder kunnen? :D een paard kan zich heel zielig verstappen of ze nek vastkrijgen door te snel omkijken. Net als mensen is een behandelijk dan gewoon een noodzakelijk kwaad. Zeker omdat ze niet kunnen praten

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 21:44

Jester_ schreef:
Ik vind het rijden er vriendelijk en netjes uit zien! Zie een vrolijk paard dat lekker aan het werk is :j

Toch snap ik de reactie op de piaffe wel. Zo aanleren is niet echt een geweldige manier. Dat een paard slaat naar een zweep interesseert me niet, die van mij zou er net zo op staan. Maar ik mis wel de drang naar voren zover je ent kan beoordelen van een foto. Ik zie het zelf liever vanuit een draf terugsluiten tot een dribbel (wat je dan kan perfectioneren naaar eem 'piaffe') maar zo vanuit stilstand voor een niet grandprix paard vond ik niet geheel fair :j

Dat hebben we ook gedaan hoor, drafje aan de hand en dan door richting piaffe. Zeker houden we de voorwaartse drang in de gaten. Niks is in stilstand gedaan. Ziet er op stilstaande beelden natuurlijk wel zo uit.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 21:47

Easy_Rider schreef:
Een osteo zou niet nodig moeten zijn bij correcte opleiding van het paard.
Ts, ik heb geen kritiek op jou. jij doet je best. Maar ik heb wel kritiek op degene die jouw paard de vernieling in helpt. Daar kan ik echt boos om worden.

Had je het woordje preventief niet gelezen? Ik houd het op die manier dus ook nog in de gaten dat de training goed blijft gaan. En tot nu toe geen rare blokkades, alleen maar verbetering. In het begin kwam er bijv. nul reactie (alleen een boze blik) op de kattenklauw onder de buik. Ze kon de rug gewoonweg niet opbollen in een reactie daarop. Na een half jaar trainen was dat al aanzienlijk verbeterd.

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:49

Ansie schreef:
Jester_ schreef:

Dat hebben we ook gedaan hoor, drafje aan de hand en dan door richting piaffe. Zeker houden we de voorwaartse drang in de gaten. Niks is in stilstand gedaan. Ziet er op stilstaande beelden natuurlijk wel zo uit.

Waarom denk je dat piaffe in de klassieke dressuur pas in de zwaarste klasse wordt gereden? En niet in een Z proef? Het gaat er niet (alleen) om dat de spieren niet in beweging naar voir zijn maar het gaat er ook om dat het paard voor deze zwaarste oefeningen een gespierd en getraint lichaam nodig heeft.Of je moet een pre hebben. Die hebben een paiffe in de benen wat eigenlijk geen echte piaffe is. Zij gebruiken hun lichaam in die piaf anders.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 22:00

Ansie schreef:

Easy_Rider schreef:
Waarom denk je dat piaffe in de klassieke dressuur pas in de zwaarste klasse wordt gereden? En niet in een Z proef? Het gaat er niet (alleen) om dat de spieren niet in beweging naar voir zijn maar het gaat er ook om dat het paard voor deze zwaarste oefeningen een gespierd en getraint lichaam nodig heeft.Of je moet een pre hebben. Die hebben een paiffe in de benen wat eigenlijk geen echte piaffe is. Zij gebruiken hun lichaam in die piaf anders.

Piaffe is hier niet het doel. Ik wil de piaffe als oefening, om te gebruiken in de rest van mijn training, niet als doel op zich. Als ze leert dat ze haar bekken daarbij meer kan kantelen heb ik daar profijt van bij andere oefeningen. Het is niet dat we daar een kwartier lang piaffe staan te oefenen, het was een fractie van de gehele les. En nogmaals in de oefening heeft ze NIET stil gestaan, altijd met voorwaartse drang!
Het is dat ik de tools heb om er zelf weer mee verder te gaan. Het moet geen trucje zijn, het moet waardevol zijn. En dat komt echt wel.