Studeren en eigen paard: hoe deden jullie dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hawkeye

Studeren en eigen paard: hoe deden jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 13:55

Hoi!

Omdat mijn verzorgpaarden verkocht worden, ben ik aan het kijken naar een mogelijkheid om er eentje over te nemen. Helaas ga ik volgend jaar verder studeren aan de universiteit. En daarbij ga ik ook op kot/kamers.
Mensen die ervaring hebben/hadden met een eigen paard en tegelijkertijd studeren? Hoe hebben jullie dat tot een goed einde gebracht?

Groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 13:58

Hier zijn echt heel veel topics over te vinden..

Informatie over de kosten:
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Studenten met een paard:
[STW] Studenten met eigen paard

Als je op Google zoekt naar student en eigen paard bokt, krijg je mega veel hits. :)

Edit; ik kan je wel mijn visie vertellen.

Ik ben een derdejaars HBO-student en loop nu fulltime stage. In september heb ik mijn eerste eigen paard gekocht. Mijn ouders betalen mijn collegegeld en ik woon nog lekker thuis.
Het bevalt me echt super! Wel betaal ik alles helemaal zelf en stage is nog maar tot januari. Daarna moet ik een bijbaantje vinden om alles zelf te kunnen bekostigen. Zou ook niet willen dat mijn ouders me financieel helpen bij mijn paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-11-16 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 13:59

Wat een gaaf aanbod dat je je verzorgpaard mag overnemen!

Ik studeer en ik heb mijn paard meegenomen op kamers :+ . Nu 3e jaars en best een pittige studie met een hoop contact uren. Mijn paard staat volpension, 24/7 buiten met grote inloopstallen en een hoop vrienden. Als ik het een weekje druk heb hoeft hij zich dus ook niet te vervelen.
Ik had mijn kamer op fietsafstand van stal, en vanaf volgende week heb ik zelfs de luxe dat ik op stal ga wonen :o.
Qua tijd en geld moet je er dingen voor laten... ik zit niet bij een vereniging en ik ga vrijwel nooit stappen op shoppen. Als dat dingen zijn die je wel echt uit je studententijd wilt halen dan moet je het misschien niet doen... Maar het is dus zeer zeker wel mogelijk ;).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:00

Bij veel studies is tijd niet zo'n punt maar het geld des te meer. Als je lieve ouders hebt die je sponsoren zou ik het niet laten maar anders zou ik het niet doen. Ik kom niet uit een rijke familie en had het nooit kunnen betalen..

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:05

Tijd is geld... door veel dingen te laten kan je een bijbaantje nemen waarmee je misschien niet de gehele kosten kan dekken maar wel een deel. Daarnaast heb ik ook het geluk dat ik een goedkope stalling heb, dat kan ik betalen per maand, en in de zomermaanden werk ik voor alles wat er de rest van het jaar bijkomt. Moet wel eerlijk zeggen dat ik mijn ouders in geval van nood kunnen meebetalen en dat ik ook een stukje leen bij de duo.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:52

-> PP omdat het daar beter past.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:57

troi schreef:
Bij veel studies is tijd niet zo'n punt maar het geld des te meer. Als je lieve ouders hebt die je sponsoren zou ik het niet laten maar anders zou ik het niet doen. Ik kom niet uit een rijke familie en had het nooit kunnen betalen..

Same here, dat had bij mij ook nooit gekund.
En ik heb me nooit in de schulden willen steken (lees: lenen) voor een paard. Dus het paard later, toen ik het me wel kon veroorloven (en een betaalde afstudeerplek had + samenwoonde met mijn vriend die al werkte).

Autumnn

Re: Studeren en eigen paard: hoe deden jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 15:06

Met een voltijd studie had ik mijn paard echt niet kunnen betalen. Ik heb het 1 jaar volgehouden en ben toen geswitcht naar een deeltijd studie.
Met voltijd ben je echt te veel tijd kwijt waardoor je ook amper tot niet kunt werken.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 15:11

Ik studeer ook fulltime, momenteel fulltime afstudeerstage.
Ik woon al 5 jaar op mezelf en heb ook een eigen paard, wel volpensioen maar ik moet er elke dag heen (medische redenen). Dus qua tijd is het zwaar, maar dat zal met een fulltime baan ook zo zijn. Qua geld is het nog zwaarder want met mijn afstudeerstage nu heb ik geen tijd meer voor een bijbaan (en helaas niet gezegend met ouders die mee willen betalen aan mijn paard).

Het kan absoluut, maar het gaat niet van zijn leien dakje :D . Als je écht voor dit paard wil gaan, dan moet je het gewoon doen want het is zeker mogelijk. Anders zou ik nog even lekker wachten, ik heb bijvoorbeeld wel vertraging opgelopen doordat mijn paard heel erg ziek is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 15:13

Eerlijk? Ik vond het zelfs met een bijrijdpaard al ontiegelijk moeilijk. Ik heb toen tijdelijk een groot deel van de zorg op me genomen omdat de eigenaresse geopereerd was en ik heb toen echt moeten ploeteren om elke dag naar stal te kunnen gaan, al helemaal als ik drukke weken had op school.

Denk dat de belangrijkste realisatie is dat je op de uni/HBO niet meer evenredelijke verdelingen van werklading hebt, maar dat je aan het begin van je blok altijd iets minder te doen zal hebben dan aan het einde wanneer je moet leren, papers moet inleveren, dossiers moet maken etc. Ik vond het in die rustige weken prima te doen, leuke afwisseling van constant binnen zitten, maar in de drukke weken vond ik het een gigantische hassle en eigenlijk te veel moeite.

Edit: begrijp me niet verkeerd, ik denk dat het zeker mogelijk is hoor. Maar je moet er wel heel veel voor over hebben en veel op willen geven (bepaalde aspecten van een druk sociaal leven etc). Al helemaal als je op een echte doe het zelf stal gaat staan.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 15:21

Ik heb mijn paard al sinds mijn 13e dus hij gaat absoluut niet meer weg, maar mocht er iets gebeuren komt er geen nieuwe zolang ik nog studeer.
Nu heb ik wel 4 uur reistijd per dag dus dat kost ook heel erg veel tijd. Daarnaast doe ik een opleiding waarbij je ongeveer 4 dagen per week naar school moet en dan wordt er ook nog van je verwacht dat je thuis nog erg veel aan school doet, ik heb dus eigenlijk echt geen tijd meer voor mijn paard.
Gelukkig is mijn moeder ook gek op hem en kan zij lekker met hem naar strand, dus aandacht komt hij zeker niet te kort.

Ik denk dat het dus vooral ligt aan welke opleiding je gaat doen en hoe veel tijd er van je verwacht wordt dat je aan je opleiding besteed.

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 15:23

Ik weet niet waar je gaat studeren, maar veel studentenhuizen hebben ook in de buurt een studentenvereniging waar de paarden staan of een goedkope studentenstalling. Zo'n stalling houd in dat de kosten laag blijven en je helpt elkaar met dingen zoals mesten. Sommige stallen zijn heel actief met verenigingswedstrijden enzovoorts. Andere stallen zullen wat eenvoudiger zijn. Misschien een optie om naar te kijken.

(Ik weet dat dit in Ede-Wageningen het geval is, Amsterdam heeft er een aantal in omgeving, Den Haag geloof ik ook. Verder ken ik geen mensen die op kamers zitten en paard hebben haha.)

Daarnaast heb je bij de meeste studentenkamers vlakbij wel een supermarkt zitten zodat je na school ook nog een paar uurtjes kan werken zodat je nog wat bij verdient.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 15:54

Super bedankt voor alle reacties! Natuurlijk zijn alle reacties positief en dat moet ook helemaal niet! Zo kan ik er een reeel beeld van krijgen. Het zou gewoon fijn zijn als ik een paard kon overnemen aangezien ik mij al 5jaar met het beestje bezig houd. :)

@Lauriannnn: Mijn studieplaats staat nog niet echt vast. Maar het wordt sowieso Belgie ;). En ik denk waarschijnlijk Leuven. Jammer genoeg heb ik nog nooit van zo'n stalling gehoord! Maar ik ga er eens achter zoeken.
Ik zou mijn paard ook liever niet op stal hebben staan, ik krijg al kriebels van de gedachte... Ik zie ze liever 24/7 buiten. Maar dat gaat moeilijk te vinden zijn...

@Arantes: ik ben aan Rechten aan het denken of rechtspraktijk. De ene is academisch de andere professioneel. Ik twijfel erg hard aan mezelf of ik het kan. En ik denk dat er bij Rechten erg veel van je gevraagd wordt... Maar ik kan moeilijk inschatten wat 'veel' is eigenlijk omdat ik nooit gestudeerd heb.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 16:18

Ik raad het je niet aan. Zeker niet als je nu nog niet studeert en niet weet hoe belastend de studie is. Ik ben zelf student en paardeneigenaar. Zonder mijn lieve verzorgsters had ik het nooit gered, want ponylief heeft ondanks 24/7 buiten echt elke dag minstens even een check nodig. Zolang je een kerngezond paard hebt wat niet snel te dik wordt en zichzelf goed kan vermaken in de wei, heb je er misschien niet zoveel omkijken naar, maar hou maar rekening met een ander scenario.
Verder kun je niet zomaar op vakantie etc, je moet altijd wat regelen. Ook kost het een hoop centjes. Ik heb het voordeel dat ik nog thuis woon, anders had ik ook moeten lenen.

En ja wat mijn voorgangers ook zeggen; je moet een hoop ervoor opgeven. Het is moeilijk om je dat voor te stellen. Je kunt nu misschien wel zeggen dat het je bijv. niet uitmaakt dat je al je vrije tijd kwijt bent, maar je weet pas hoe het is als je midden in de situatie zit. Ik denk dat ik een andere keuze had gemaakt als ik studeerde in de tijd dat ik mijn pony overnam.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 16:21

Tijdens mijn studie had ik zeeën van tijd vergeleken het werkende leven ;).
De kosten echter zijn een ander verhaal, dat is natuurlijk wel een stuk moeilijk, maar kunnen wij niet voor jou bepalen vanachter een pc.

Ik heb altijd bijrijdpaarden gehad tijdens mijn studie.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 19:58

Ik ben eerstejaars student aan de hogeschool met 2 eigen shetlanders. Ik zit niet op kot en pendel tussen de 3 en de 5u per dag. Verder betaal ik mijn pony's grotendeels zelf. Mijn geluk is dat mijn pony's op mijn route naar huis staan, het is fijn om te kunnen ontladen. Dagelijks lukt me niet maar ik kan ze wel 2 a 3 keer per week trainen gelukkig ondanks drukke studies. Ik doe schoolwerk zoveel mogenlijk op de trein en in de middag, verder werk ik in de zomer een maand en daarbij werk ik voor het cultureel centrum waarbij ik geen vaste dagen heb maar enkel wanneer het me past. Avonden doe ik het liefste.
Alles bij elkaar is best zwaar maar mijn pony's zijn het in mijn ogen waard :)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:18

Ik ben thuis blijven wonen tijdens mijn studie. Ik had vrij weinig uren elke week waardoor ik genoeg tijd had voor de verzorging en rijden. Het was niet altijd leuk, niet altijd makkelijk maar waar een wil is, is een weg. Eerst betaalde ik hem van mijn stufi, later ging ik erbij werken. Op kamers had ik financieel niet gered.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:25

Ik werk me de pleuris en zie m'n paard bijna nooit. Ik maak altijd 7 dagen per week, 6 dagen coschappen, en dan nog twee dagen werken om alles te betalen (ja, dat zijn er 8, maar ik werk de avond/nacht).
Ik studeer in Utrecht, maar mijn paard is in Zwolle gebleven omdat het in Utrecht helemaal
Onbetaalbaar was en ze in Zwolle gewoon lekker op het land kon blijven.

Het is dat ik haar al had voordat ik ging studeren, maar ik kan het niet aanraden als je geen financiële steun van je ouders krijgt.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:28

Ik woon nog thuis, dat scheelt denk ik wel veel. Ik werk 6-8 uur in de week (niet zoveel dus), studie zou 45 uur per week moeten kosten, maar daar ben ik nog nooit aan gekomen. zelfs niet tijdens tentamenweken. En ik kan bijna altijd 7 dagen per week naar mijn pony's (en anders 6). Qua tijd is het makkelijk te doen. Financieel is voor mij te doen, omdat ik alimentatie krijg. Als je dit helemaal zelf moet doen, lijkt me wel heel lastig.. Je kan zelf natuurlijk ook nog een verzorger/bijrijder zoeken.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:30

Mijn ouders betalen niks mee aan mijn paard en ik woon op kamers. Mij lukt het eigenlijk heel goed om school, paard en werk te combineren. Ik stond eerst op de stal van school wat heel goedkoop was, maar wat een gezeik en gedoe. Nu sta ik volpension en dat kost meer maar is wel veel fijner. Tja, ik kan niet elk weekend gaan stappen een paar honderd euro wegzuipen of elke week duur gaan shoppen. Maar ik heb wel een auto en een paard, dat vind ik het zeker waard!

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:54

Hoi, ik meld me ook even.
Ik heb ook een paard en zit op kamers (of zoals we in België zeggen, op kot :) )
Mijn paard staat aan huis, en mijn vader zet hem elke morgen op de wei en elke avond op stal.
Daar hoef ik me gelukkig nooit zorgen over te maken.
Wat ik wel lastig vindt is de weinige tijd.
Ik ben enkel zaterdag en zondag thuis tot 18u.
Paardje wordt dus vaak maar 1x gereden en 1x gelongeerd per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:39

Als ik jou was, zou ik wachten tot na je studie.
Hier een HBO student met een paard, en het is dat ik zo gek op d'r ben, maar oh wat had ik haar graag pas gevonden na m'n studie... Qua tijd en geld. Het kan wel, zeker! Ik doe het ook nog steeds ;) Maar persoonlijk raad ik het je af, lekker genieten van je studententijd en daarna rustig opzoek naar een paard. :)
Ik zou in jou geval eerder weer opzoek gaan naar ene bijrijdpaard voor 2x in de week :j

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:08

Hier geen problemen gehad. Was eerder gemakkelijker dan moeilijker te combineren met de universiteit dan met de midelbare school.
Verschil is wel dat ik niet op kamers hoefde en alles op max 20 min scooteren was. Ik ging vaak voor college naar stal want die begonnen pas om 11 uur.
Ja het is te doen, maar ik heb er wel veel voor gelaten om veel tijd aan het paard en studie te kunnen besteden. Het echte studentenleven met veel uit en drinken en feesten heb ik niet gehad (ook geen behoefte aan gehad).

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 09:24

Hallo allemaal! Misschien is het fijn te horen wat ervan gekomen is. Ik wil jullie bedanken voor jullie inzichten. Maar ik vrees dat ik een pony rijker ben. Er was een bod gekomen op mijn verzorgpaard, ik voelde mij daar zo slecht door. Ik wil het op zijn minst proberen om een eigen paard te onderhouden tijdens het studeren. Als het toch niet zou lukken ben ik wel genoodzaakt om een nieuw baasje te zoeken. Maar dan heb ik op zijn minst geprobeerd.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 09:35

Niet?

Ik ben uit de paarden gegaan, gaan studeren en gaan werken. Toen we ons huis gekocht hebben, kwam er een paard op mijn pad en heb ik het weer opgepakt. Ik had ook de mogelijkheid om het toenmalige paard te kopen, maar dat zou heel moeilijk gaan worden qua timing en geld.

In de tussenjaren van het studentenleven genoten, bijbaantje gehad en veel op reis geweest. Dat had ik ook absoluut niet willen missen. Door deze stappen heb ik een leuke baan en kan ik zonder problemen een paard hebben :D