Gevaarlijke situatie(?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fortitude

Gevaarlijke situatie(?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 07:00

Allereest, Sorry als ik dit verkeerd geplaatst heb.

Ik zit echt enorm met iets in mijn maag en dacht misschien helpt het om eens te vragen wat jullie ervan vinden...

Sinds kort staat er een nieuw iemand op stal met een pony. Jong meisje (11?), voor dat ik begrijp weinig ervaring en alleen op een manege. Lieve meid, niks mis mee. Ze rijdt de pony 9/10 keer zonder zadel met touwhalster.

2 weken geleden zag ik haar voor het eerst echt rijden. Pony heeft steeds oog op de uitgang, of ze nu in de binnenbak, buitenbak of op het veld rijdt. Ik heb er niets van gezegd: het is mijn pony of dochter niet.

Tot dinsdag. Het is namelijk al vaker gebeurd dat ze zonder zadel met touwhalster uitrijdt terwijl het al zo goed als donker is. Vorige week was het zelfs al gewoon echt donker en ben Ik op stal gebleven tot ze terug was (ik was alleen) verder niets gezegd. Dinsdag gebeurde het weer. Ik maakte me enorm zorgen want ze bleef erg lang weg en ben naar de staleigenaar gelopen. Hij heeft de ouders gebeld, die hebben de dochter aangesproken.

Voor mij was het opgelost, maar gister viel m'n bek open. Ik kom op stal en zie haar op het veld met diezelfde optoming zonder cap rond galopperen. Pony doet weer hetzelfde; zich soms ineens omdraaien, op het hek afrennen en een sliding stop maken. Meisje lag er een paar keer bijna naast. Ik heb de staleigenaar geappt, want ook dit zat mij niet lekker, zeker omdat het veld een open verbinding naar buiten heeft (het hek gaat terug naar de stallen). Toen mijn paard gehaald en gaan rijden.

Ze was toen ook in de bak. Op dat moment zat er een vriendinnetje op die duidelijk nog nooit gereden had. Die ging draven, los en zonder cap. Ik heb de twee hierop aangesproken, vonden ze niet grappig maar ze zijn wel een cap gaan halen. Ook uitgelegd dat het echt gevaarlijk is en dat mijn buurman bijna is overleden omdat hij weigerde een cao te dragen. Dat begreep ze wel. Prima, opgelost.

Ik ben lekker gaan rijden. Ze reden al continu in de weg, maar ok, niks van gezegd ik rij er wel omheen dacht ik. Echter vervolgens ben ik tot 3x toe bijna aangereden omdat de pony zich weer omdraaide en naar de deur rende. Alleen oeps, ik reed dus ook nog ergens. De laatste keer was echt ronduit gevaarlijk, ik reed in galop over de hoefslag en zij was in het midden aan het stilstaan (zeg maar het midden van een grote volte bij a). Ineens zet die pony het op een lopen. Je kunt je misschien voorstellen hoe mijn paard half op de rem en half moest uitwijken oftwel; een halve struikelpartij. Ik heb een jong en onhandig paard, dat hielp ook niet echt. Op dat momen kwam er bij mij een niet zo net woord uit, uit schrik en heb ik haar gevraagd of ze de rijbaanregels kent. Ze is gelijk uit de bak gegaan. Mijn paard liep hierna ook niet meer helemaal lekker dus ben ik gaan uitstappen. Ik vermoed dat het niks is hoor, maar ik baal er wel van.

Toen ik klaar was wilde ik haar nog even aanspreken om sorry te zeggen voor mijn reactie. Ondanks dat ze nu niet alleen zichzelf maar ook mij en mijn paard in gevaar bracht, ik had dat scheldwoord niet hoeven zeggen. Ze was echter al weg.

De hele situatie zit me gewoon echt niet lekker. Ik voel me gevangen tussen 2 kanten: ik had niks moeten zeggen het is mijn probleem niet en aan de andere kant moet ik haast wel wat zeggen want als die van haar pony afvliegt en iets heeft vergeef ik mezelf niet dat ik niks gezegd heb.

Ik ben overigens iemand die NOOIT mensen aanspreekt op wat ze doen. Zolang er geen gevaar is moet iedereen lekker zijn eigen ding doen, maar met haar maak ik me echt zorgen. Er is nooit iemand bij en ze heeft geen les. Ze heeft geen controle maar gaat wel rustig ook zo naar buiten of rijd dus anderen van de sokken.

Nog een laatste opmerking; ik heb de staleigenaar geappt juist omdat ik zo twijfel. In eerste instantie heb ik de beslissing dus een beetje bij hen gelegd. Echter schrok hij ook van de beide situaties en heeft dit dus wel naar de ouders toe gecommuniceerd.

Wat had bokt in mijn schoenen gedaan? Wat zouden jullie nu doen? Wat als het weer gebeurd?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 07:06

poeh moeilijk hoor. Ik snap je helemaal! Gelden er op stal geen regels? zoals bijv. dat het dragen van een goedgekeurde helm verplicht is? (iig in de bak) Dan zou je het daarop kunnen gooien. Misschien kun je haar gewoon een keer rustig aanspreken, je zorgen uitspreken en dat je daarom zo reageert? misschien heeft ze daar goed begrip voor? Verder indd neerleggen bij staleigenaar vind ik....

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 07:10

Die ouders komen misschien weleens mee, kun je ze dan niet aanspreken? Jij hebt het gemeld bij de eigenaresse die heeft ook gebeld maar misschien zien de ouders de ernst niet in. Als jij gedaan hebt wat je kunt kun je het beter loslaten, ik snap je zorgen maar je bent geen oppas of ouder en met die leeftijd kan het zijn dat des te meer jij ervan zegt des te meer het escaleert.

Kan me trouwens wel voorstellen dat het voor jou ook gevaarlijk is om samen in de bak te rijden. Misschien kan de eigenaresse dit wel aan haar uitleggen en dat als ze die regels niet na wilt leven dat ze of moet wachten of de bak moet verlaten als er iemand anders bij komt of in de bak is.

Anoniem

Re: Gevaarlijke situatie(?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 07:32

Eerst had ik zoiets van ach, niet jouw kind niet jouw paard dus niet jouw probleem.

Maar toen ik verder las is het meisje dus echt heel onverantwoord bezig. Wat betreft de cap moet ze zelf weten, maar anderen inngevaar brengen door haar toedoen.. Kan de stalhouder geen gesprek aangaan met haar en haar ouders? Zijn er meer stalgenoten die problemen ondervinden?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 07:37

Lijkt mij inderdaad goed om het via de stal eigenaar te spelen. En eventueel ook nog via de ouders.

Is een cap niet verplicht bij jullie op stal? Op mijn vorige stal was dat wel zo. (Op mijn huidige stal rijdt iedereen gewoon uit zichzelf standaard met cap. Er zijn hier volgens mij niet echt regels over, maar als er hier zo'n jonge meid zou rijden zonder cap dan zou zij wel aangesproken worden hierop)

Kun je verder niet (via stal eigenaren) vragen of ze voortaan met bitje willen gaan rijden wanneer er anderen in de bak zijn? Ik weet niet of de pony dan hetzelfde gedrag vertoont? En dat ze dan alleen met touwhalster mag wanneer ze de enige in de bak is?
Ik heb laatst ook geëxperimenteerd met bitloos rijden, maar ik heb toen wel gezorgd dat dat op een tijdstip was waarop ik alleen in de bak was. Voor het geval ik een beetje stuurloos zou zijn, wat uiteindelijk reuze mee viel. Ik wilde niemand tot last zijn. Maar ik ben volwassen en kinderen van 11 hebben dat besef nog niet denk ik...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 07:45

Ik vraag me toch af waar de ouders zijn in dit verhaal. Die zijn verantwoordelijk voor hun dochter. Ook wat betreft cap. Snap niet dat je je dochter zo maar laat begaan.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 07:52

Ik vind dat je goed hebt gehandeld. Je hebt gedaan wat je kon, en ze was écht onverantwoordelijk bezig.
Ik denk dat deze situatie is ontstaan door ouders die een pony voor hun kind hebben gekocht, maar er zelf geen verstand van hebben. Ze zien de risico's denk ik niet.
Want ouders mét verstand van paarden laten dit niet gebeuren denk ik.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 08:09

Oei, ik geef je groot gelijk hoor.
Ik zou er zelf ook enorm ongerust van worden, zeker als ze dan ook nog anderen hinderen/in gevaar brengen. Volgens mij heb je het goed gedaan door het via de stalhouder te spelen, en haar er rustig een keer op aan te spreken.
Als het nu nog zo blijft doorgaan misschien even met de stalhouder gaan zitten en vragen of hij/zij weet hoe betrokken de ouders zijn. Als die nauwelijks in beeld zijn kan de stalhouder zelf misschien maatregelen nemen door bijvoorbeeld te eisen dat ze een cap draagt oid. (Al hangt het misschien van de situatie op je stal af of zoiets kan.)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 08:14

Ik snap niet dat de ouders een meisje van 11 jaar alleen laten. Bij ons op stal rijd een 8 jarig meisje ook wel eens alleen maar zij is wel verantwoordelijk. Zij doet heen rare dingen en haar stiefmoeder is de staleigenaresse die dit soort dingen absoluut niet zou tollereren. Zij rijd dus netjes en hoid rekening met anderen en ze kiest momenten om te rijden als het rustig is. Maar anderen in gevaar brengen zoala bij jou is onverantwoord en vind dus ook dat jij goed gehandeld hebt.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 08:15

Wanneer ouders zelf geen verstand van paarden hebben, zien ze ook veel van de gevaren niet.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 09:46

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik zie dat veel van jullie ongeveer hetzelfde zouden hebben gedaan.

De ouders heb ik 1x gezien, heel kort. Ik kreeg niet het gevoel dat zij veel van paarden wisten. Ze zijn sowieso wat vrijer als dat mijn ouders waren. Stal ligt aan een donkere 60 km weg waar zij bijvoorbeeld s avonds overheen fietst. Dat had ik nooit gemogen.

Voor zover ik weet zijn er geen vaste regels op stal. Iedereen doet zijn ding en niemand bemoeit zich niet met de ander. Opzich hartstikke fijn, behalve nu het dus gevaarlijk is. Ik sta er al ruim een jaar en dit soort praktijken zijn nog nooit voorgekomen. Er lopen wel meer jonge meiden, maar die zijn gewoon verantwoord bezig en/of hebben begeleiding. Ik heb daar nooit problemen mee, ook niet met De jonge meisjes die nog niet zo best rijden. Dierij den onder begeleiding en dan gaat het goed en veilig. De staleigenaar is ook best vrij en makkelijk, ik denk niet dat er meer stappen volgen behalve dat telefoontje of appje.

Andere stalgenoten delen wel mijn bezorgdheid maar doen er niets mee. Zoals ik al zei is het bij ons op stal leven en laten leven. Echter zijn zij nog niet "aangereden" om het even zo te noemen. Het gebeurd namelijk vaak dat ze van locatie wisselt als er mensen komen. Nu snap ik waarom, alleen koos ze ervoor dat gisteren dus niet te doen. Het regende toen hard dus ze kon ook niet echt ergens heen.

Ergens heb ik de neiging haar aan te bieden om haar een soort van les te geven, maar ik heb de tijd niet en vind niet dat het mijn plek is dat te doen.

Het blijft een gevaarlijke situatie. Punt is dat ik vrijwel altijd tegelijk met haar op stal ben. Ik ga dus wel vaker de sjaak zijn die bij haar in de bak rijd want ja met regen rijden we allemaal alleen in de binnen bak. Alleen dwingt ze me nu min of meer om dat dus maar niet te doen of ik moet alleen maar gaan stappen of zo? Ik vind het erg lastig om een oplossing te vinden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 09:50

Jeetje wat een vervelende situatie.

Ik vind het wel goed dat je er iets van gezegd hebt. Misschien 1 keer op een verkeerde mannier maar dat is dan maar zo.
Deze meid is duidelijk nog begeleiding nodig.

Op de manege vroeger was je als kind onder de 18 verplicht om te rijden met cap, ook als het je eigen pony was. En dit vind ik een vrij simpele maar goeie regel

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 09:51

Misschien moet ik wel even vermelden dat het echt om een pensionstal gaat. Er is geen instructeur aanwezig en er is geen manege.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:04

Fortitude schreef:
Misschien moet ik wel even vermelden dat het echt om een pensionstal gaat. Er is geen instructeur aanwezig en er is geen manege.

Dan is het officieel dus de taak van de ouders en naar mijn mening ook de pensioneigenaar om hier een regel in acht te nemen.

Mijn ouders hebben altijd gezegd tot je 18de rij je met cap. Wat je erna doet is je eigen zaak

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:06

ouder dan 18 vind ik ook dat dat verplicht gesteld mag worden op een stal. Wat je buiten doet, jouw zorg...maar de stalhouder is de sjaak als er wat gebeurd.

Goed. Nu on topic :D . Wat fijn toch dat er mensen zijn die nog aandacht hebben voor anderen. Ik zou dat gevoel precies zo hebben als zon meiske s avonds alleen weggaat. Het is niet jouw verantwoording, maar de wereld zou mooier zijn als we ons wat verantwoordelijker voor elkaar zouden voelen.

Ik zou denk ik gewoon ff met de stalhouder gaan praten. Hem de gebeurtenis uitleggen en dat jij dat echt doodeng vond, maar ook bang bent dat het met dat meisje een keer fout gaat. Hij moet dat toch ook niet willen. Wat een negatieve publiciteit zou dat kunnen opleveren, zeg.

Er heeft mij toevallig gisteren net iemand gevraagd of ze met haar 2 ponys hier mag staan. Volwassen meid. Ze vroeg ook gelijk of er weleens een meisje van 14 mee mocht komen (dat mocht niet waar ze nu stond). Uiteraard prima. Maar ik heb heel duidelijk gezegd: alleen als jij erbij bent. Of als ik thuis ben. Heb ook wel jonge bijrijders gehad. Ook altijd aangegeven dat ze altijd mochten komen als ik er was, maar als ik er niet was een ouder of vriendin mee moesten nemen. Wil het toch niet meemaken dat ik thuiskom en er ligt een kind bewusteloos in bak of weide (Want een trap kan je ook zo oplopen). En ondanks dat ik geeneens officiele pensionstal ben en het gewoon eigen paarden zijn. In mijn rijbak wordt niet zonder cap gereden.

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:16

Hou eens een verhaal tegen de ouders als je ze ziet over de gevaren van zonder cap rijden, liefst met wat voorbeelden waarbij het flink fout is gegaan. Die ouders missen duidelijk een gezonde portie bezorgdheid.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:24

De rijbaanregels uitprinten en lamineren. Deze aan de bakrand bij de deur/poort van de bak ophangen. Eventueel een extra versie aan haar persoonlijk geven, waarbij je uitlegt dat je het rijden voor alle partijen leuk en veilig wilt houden.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:30

Jeetje, wat vervelend voor dat meisje: alleen gelaten worden met een pony terwijl je geen idee hebt wat je aan het doen bent. Zo te lezen een duidelijk gevalletje van ouders die geen idee hebben wat het hebben van een eigen pony betekent. Daar hoef je in mijn optiek dan ook niet veel van te verwachten.

Er zijn een belangrijk ding dat jij en/of de stalhouder kunnen doen: het meisje uitleggen wat de regels zijn, bijvoorbeeld wat betreft het dragen van een cap en de rijbaanregels. Dat hoeft niet op een aanvallende manier, je kunt van jezelf uitgaan: je wilt rustig kunnen rijden. Rustig kunnen rijden betekent ook dat je je zorgen over haar veiligheid kunt uitspreken. Daarbij hoort een goede uitrusting/harnachement, goede verlichting/reflectie bij buiten rijden etc. Breng duidelijk je bezorgdheid over haar over en hoop dat ze het snapt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:00

Ik ben natuurlijk weer een rebel, maar, ik zou echt zeggen, lekker boeiend!!

Laat haar lekker. En dan valt ze er een keer af, zo leer je rijden hoor... De ouders zijn verantwoordelijk voor haar, niet jij.

Als cap een regel is van stal, dient de stalhouder daar iets mee te doen, niet jij.... Natuurlijk als je goed bent met de stal eigenaar kan je die helpen door voor politie agentje te spelen, persoonlijk had ik me daar echt niet mee bemoeid.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:05

@toydoll
Totdat je zelf de ambulance mag bellen met een zwaar bloedend hoofd in je beeld.

Ik begrijp ts wel, ook al is zijn niet verantwoordelijk, ze is op dat moment wel de enige volwassene aanwezig.

Maar ik zou me niet schuldig voelen dat er door de schrik ineens een scheldwoord ontsnapte.
Dat hadden ze wel verdient hoor. Misschien dat het wat indruk maakt en ze er over na denken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:14

Toydoll schreef:
Ik ben natuurlijk weer een rebel, maar, ik zou echt zeggen, lekker boeiend!!

Laat haar lekker. En dan valt ze er een keer af, zo leer je rijden hoor... De ouders zijn verantwoordelijk voor haar, niet jij.

Als cap een regel is van stal, dient de stalhouder daar iets mee te doen, niet jij.... Natuurlijk als je goed bent met de stal eigenaar kan je die helpen door voor politie agentje te spelen, persoonlijk had ik me daar echt niet mee bemoeid.

Voor iedereen boven de 16 zeg ik helemaal gelijk. Maar het meisje is 11 en dan vind ik dat TS gelijk heeft. Ze is nog niet oud genoeg om de risico's van haar gedrag te zien en waarschijnlijk weten de ouders ook niet dat dit gevaarlijk is.

kruimeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:15

oei lastig, denk dat ik in jou schoenen hetzelfde gedaan zou hebben.
het is niet jou verantwoordelijkheid uiteindelijk

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:17

Ik heb zelf een keer meegemaakt dat er een meisje van een jaar of 10/11 continue aan het rennen was over het erf waardoor mijn pony helemaal gek werd en er 2x vandoor ging.
Toen ben ik even uit mijn slof geschoten (niet gescholden hoor) en haar heel duidelijk aangesproken dat het niet verstandig was wat ze deed en ze er andere mee lastig viel. Boodschap was wel overgekomen :Y)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:18

zij:kijk het is lastig, je bent jong en overschat jezelf. Jij:En al ben je niet flauw je wilt ook geen ongelukken.
probeer toch ook met haar in gesprek te gaan en vooral met het waarom het gevaarlijk is zo.

probeer met meerdere stal genoten,eigenaren en de ouders toch het meisje wat bij te schaven wbt de regels en de risico's.
Misschien zal ze zich eerst verzetten en zal het erger worden, maar daarna zal ze toch wel bedenken "misschien heeft ze wel gelijk"

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:20

Wanneer een stalgenootje jou in gevaar brengt is het (in mijn ogen) je goed recht om haar hier op aan te spreken.

Overige zaken kan je haar waarschuwen voor de gevaren en om de staleigenaar hier op aan te spreken wanneer het zaken betreft die voor hem nadelig kunnen zijn wbt aansprakelijkheid.