Welk paard moet ik nu kiezen!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hawkeye

Welk paard moet ik nu kiezen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 15:37

Hallo!

Ik verzorg nu al zo'n 5 jaar paarden. Nu gaat men al de paarden verkopen. Het zijn in totaal 4 paarden. Nu ben ik aan het bekijken of het misschien mogelijk is om een paard over te nemen. Maar het alle moeilijkste is: welk paard?
Uiteindelijk ben ik al met 2 paarden gaan twijfelen.
Het ene paard verzorg ik dus al 5 jaar, ze is echt 'mijn' paard om het zo te zeggen. De band tussen ons is er ook echt. Nu is ze 8 jaar. Maar ik ben ook nog jong en ik ben van plan te studeren. Als ik dat doe zal ik niet veel vrije tijd hebben voor haar. En na mijn studies zal ze iets van een 14 jaar zijn.

Het andere paardje waar ik over twijfel is de jaarlingzoon van het vorige paardje, hij is 7 jaar na mijn studies dus dat is nog heel jong. Natuurlijk weet ik niet hoe hij uitgroeit en of hij geschikt is voor mijn doelen (lange wandelingen, academische rijkunst). Ik heb maar schrik dat hij niet sterk genoeg gaat zijn om mij te dragen.

Ik vind het een moeilijke keuze... Hoe zouden jullie dit doen?
2 paarden gaan helaas geen optie zijn.

Silly1972

Re: Welk paard moet ik nu kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:39

Misschien voor nu even helemaal geen paard?
Het is duidelijk dat je er de komende 6 jaar geen tijd voor hebt.
Dan zou het toch zonde van je geld zijn?
Zoek gewoon mee voor een passend nieuw tehuis.
Maar dat is mijn mening

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:40

Ik zou degene kiezen die nu 8 jaar is :) Als ze straks 14 is, kan je er nog prima lange wandelingen en academische rijkunst mee doen hoor, 14 jaar is helemaal niet oud.

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:41

Als je de komende jaren geen tijd hebt om te rijden heb je zeker geen tijd om een jaarling op te voeden, hier gaat veel tijd in zitten, dus dit paard zou ik sowieso niet kiezen. Is alleen maar zonde

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:42

Ik zou zeggen ga voot de 1e..... Daar ligt duidelijk je hart bij.
14 is echt nog niet oud. Mijn tinker dame is 19 en heeft nog net zoveel energie als toen ze 4 was ;)

Leeftijd is onbelangrijk, als je de klik maar hebt.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:43

Als je weet dat je er straks geen tijd voor hebt, waarom dan een paard kopen? Natuurlijk is het rot dat ze verkocht worden, maar ik zou eerder zeggen ga eerst lekker studeren en sparen, kijk dan voor een leuk paard.

Mocht je echt persee een paard willen kopen, dan zou ik niet gaan voor diegene die het jongst blijft of meest logisch is, maar met wie je de sterkste klik hebt.

Irisjeeh1999

Re: Welk paard moet ik nu kiezen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:45

Ik zou zelf voor de 1e gaan, daar kun je ook nog een verzorger voor zoeken, ik denk dat dat voor een jaarling moeilijker is omdat je dan echt iemand met ervaring en tijd moet vinden lijkt me..

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 15:49

Het probleem is ook dat ik niet mee kan helpen zoeken naar een fijne thuis. Ik vertrek eind deze week voor een lange tijd naar het buitenland. Maar de eigenaar zou in dat geval het paard graag nog even aanhouden tot ik terug ben.
Verder kan zij/hij daarna naar een pensionstalling waar ze in kuddeverband staan. Nu wordt er ook niet immens veel gedaan met de dieren.
Ik vind het absoluut geen fijne gedachte eigenlijk om te de paarden bij een andere thuis in te denken. Na die jaren heb je toch zo iets van 'mijn' paard... Ik denk dat ik het niet zou kunnen loslaten

De jaarlinger kan ook naar die pensionstal waar hij verder kan uitgroeien in kuddeverband dus daar zou hij ook zijn manieren leren aangezien hij daar zeker niet de leider zal worden. Hij komt daar ook wel in de hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:51

Sowieso de eerste! 14 is echt niet oud!:) je zal nog blij zijn met een iets ouder / rustiger paard tegen de tijd dat je ooit aan kinderen wil beginnen oid :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:55

Ik zou voor het oudere paard gaan. Zeker als eerste eigen paard is dat gewoon verstandiger. Je weet al wat je aan dit paard hebt en dat het aan je wensen voldoet

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:01

Áls je ervoor kiest om een paard te kopen dan zéker niet de jaarling. Dat is allemaal nog zo onzeker, waarom zou je die gok nemen? Kies lekker voor de 8-jarige als je zo'n klik en band met haar hebt. Veertien is gewoon nog in de bloei van het leven voor een paard, daar zou ik me echt niet druk om maken.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 16:06

GDG schreef:
Áls je ervoor kiest om een paard te kopen dan zéker niet de jaarling. Dat is allemaal nog zo onzeker, waarom zou je die gok nemen? Kies lekker voor de 8-jarige als je zo'n klik en band met haar hebt. Veertien is gewoon nog in de bloei van het leven voor een paard, daar zou ik me echt niet druk om maken.

Omdat als ik klaar ben met studeren ik met hem aan de slag zou kunnen. :)
Het is zo zonde dat de 8-jarige een tijdje staat te 'niksen'.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:15

BaBritFre schreef:
GDG schreef:

Genoeg meisjes die maar al te graag zorg willen dragen voor een paardje :)*

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 16:25

420BlazeIt schreef:
BaBritFre schreef:

Genoeg meisjes die maar al te graag zorg willen dragen voor een paardje :)*

Ik weet dat ik op dat vlak nogal egoïstisch ben :')
Of ik moet natuurlijk écht dé geschikte persoon vinden :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:28

Hm de eerste is echt jouw paardje..je weet wat je er aan hebt. Ik neem aan dat je wel wat tijd hebt tijdens je studie {anders helemaal niet doen} ik zou voor de eerste gaan als ik jou was.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:32

Maar waar ben je van plan om te gaan studeren, als ik vragen mag?

Want ik zie om me heen genoeg mensen die een universitaire opleiding doen,maar ik denk dat ze allemaal tijd hebben om bijv. één keer in de week even een uurtje te rijden.
Dus hoezo denk je dat je helemaal geen tijd meer gaat hebben? :)

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 16:32

Elisa2 schreef:
Hm de eerste is echt jouw paardje..je weet wat je er aan hebt. Ik neem aan dat je wel wat tijd hebt tijdens je studie {anders helemaal niet doen} ik zou voor de eerste gaan als ik jou was.

Waarschijnlijk heb ik enkel in het weekend en in de vakanties tijd ... Dus niet enorm veel tijd

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 16:34

gerlindie schreef:
Maar waar ben je van plan om te gaan studeren, als ik vragen mag?

Want ik zie om me heen genoeg mensen die een universitaire opleiding doen,maar ik denk dat ze allemaal tijd hebben om bijv. één keer in de week even een uurtje te rijden.
Dus hoezo denk je dat je helemaal geen tijd meer gaat hebben? :)

Ik wil er absoluut mijn tijd voor maken :) Maar als ik ga studeren ga ik waarschijnlijk op kot/kamers (?) gaan omdat het voor te pendelen wat ver is. Dus door de week ben ik niet thuis enkel in het weekend. Hoogstwaarschijnlijk is het Leuven :)
Laatst bijgewerkt door Hawkeye op 13-09-16 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 16:35

oeps dubbel gepost

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:40

Je gaat voor langere tijd naar het buitenland zeg je? Dan zou ik me nu hier nergens aan binden,want er is veel kans dat je daar gaat blijven. Wil je toch een van deze paarden kopen,neem dan die waar je een persoonlijke band mee hebt waardoor je het niet erg vindt ervoor te betalen terwijl je er niets aan hebt....

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 16:42

anjali schreef:
Je gaat voor langere tijd naar het buitenland zeg je? Dan zou ik me nu hier nergens aan binden,want er is veel kans dat je daar gaat blijven. Wil je toch een van deze paarden kopen,neem dan die waar je een persoonlijke band mee hebt waardoor je het niet erg vindt ervoor te betalen terwijl je er niets aan hebt....

Ja ik ga 9 maanden naar het buitenland om te studeren. Het is zeker niet de bedoeling dat ik daar blijf want ik moet mijn studies afmaken hier in België :)
Ik kan mijn paard aan huis zetten wat dus al een hoop scheelt :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:54

Heel eerlijk, allebei niet... Hoe moeilijk het ook is... Y;( Tegen de tijd dat je er aan toe bent, komt er vast weer iets op je pad. Je nu ergens aan binden is gewoon niet handig en ook niet eerlijk voor het dier als je er echt alleen in de vakanties tijd voor hebt. Een paar maanden vakantie is te overzien, maar jaren lang alleen de vakanties en af en toe het weekend (dat is echt niet relaxed met alle feestjes en verjaardagen, en toetsweken etc) schiet je niets mee op, je bouwt dan niets op, kan het paard dan nooit echt verder helpen in de training.
(En ik weet hoe moeilijk het is. Mijn verzorgpaard waar ik zoooo verliefd op was werd verkocht toen ik in mijn eerste jaar van mijn studie zat en op kamers zou gaan. Ze is eerst aan mij aangeboden, maar ik heb het niet gedaan. Jaren later kwam ik haar weer op het spoor, ze was drachtig. Toen het veulen er was langs geweest en ja hoor.. Dat veulen gekocht *\%/* )

Maar als het dan toch doet de 1e.
Gewoon omdat het meest 'jouw' paard is.
Een paard inrijden kost nog veel meer energie / tijd en daar moet ook echt de tijd voor nemen. Een bijrijder / verzorger is ook makkelijker voor een paard wat alles al kent.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 17:15

jorretje schreef:
Heel eerlijk, allebei niet... Hoe moeilijk het ook is... Y;( Tegen de tijd dat je er aan toe bent, komt er vast weer iets op je pad. Je nu ergens aan binden is gewoon niet handig en ook niet eerlijk voor het dier als je er echt alleen in de vakanties tijd voor hebt. Een paar maanden vakantie is te overzien, maar jaren lang alleen de vakanties en af en toe het weekend (dat is echt niet relaxed met alle feestjes en verjaardagen, en toetsweken etc) schiet je niets mee op, je bouwt dan niets op, kan het paard dan nooit echt verder helpen in de training.
(En ik weet hoe moeilijk het is. Mijn verzorgpaard waar ik zoooo verliefd op was werd verkocht toen ik in mijn eerste jaar van mijn studie zat en op kamers zou gaan. Ze is eerst aan mij aangeboden, maar ik heb het niet gedaan. Jaren later kwam ik haar weer op het spoor, ze was drachtig. Toen het veulen er was langs geweest en ja hoor.. Dat veulen gekocht *\%/* )

Maar als het dan toch doet de 1e.
Gewoon omdat het meest 'jouw' paard is.
Een paard inrijden kost nog veel meer energie / tijd en daar moet ook echt de tijd voor nemen. Een bijrijder / verzorger is ook makkelijker voor een paard wat alles al kent.

Het is gewoon zo stom allemaal :( ik weet dat ik er niet veel aandacht aan zal kunnen geven de eerste jaren. Maar het is niet dat ze nu elke dag gereden wordt of iets dergelijks. 2x in de maand ongeveer denk ik.
Het is ook fijn om haar te kopen omdat ik haar 'zelf' (onder begeleiding) zadelmak heb gemaakt en ingereden. Dus ze staat volledig naar mijn hand.
Ik weet ook gewoon dat je nooit hetzelfde paard tegen gaat komen... Misschien is het zoeken van een verzorger/halve stal dan de enige oplossing. Dat zou wel tanden bijten zijn voor mij maar niets aan te doen :/
Het is ook moeilijk omdat ik naast die paarden niets anders heb wat met paardrijden te maken heeft. Dus dan zou ik een paar jaar helemaal niet meer rijden of met paarden bezig zijn.

goldylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:29

Als je toch voor een van beide paarden gaat, zou ik inderdaad net zoals anderen noemen voor het eerste paard gaan. Omdat deze al meer 'jouw' paard is en je haar ook al naar eigen hand hebt gezet.

Echter zou ik als ik jou was goed overwegen of je er verstandig aan doet om nu een paard te kopen. Gezien je zelf ook al aangeeft dat je op kamers gaat en alleen in de weekenden/vakantie's tijd zou hebben. Dat betekent wel dat je maandelijks veel geld aan een paard kwijt bent, waar je (in mijn ogen) niet optimaal van kan genieten.

Sequinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:34

Lastige keuze! Ik ga met de rest mee, kies het paard wat je hart gestolen heeft. De jaarling is dan wel jonger als je klaar bent met studeren, maar je weet nog niet hoe hij zich gaat ontwikkelen.