welke ras als beste?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muel123

welke ras als beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 18:53

Hallo mede paardengekken. Ik krijg waarschijnlijk een eigen paard , maar ik heb geen idee welk ras daar geschrikt voor is. Ik ben best lang ervaren met paarden , ik rij nu zo een 6,5 jaar. Nu vraag ik me af , welk ras is er geschrikt voor om een beetje hard te werken , braaf genoeg is voor beginners maar ook weer eigenwijs kan zijn? En kunnen jullie dat ook een beetje het gemiddelde qua kosten erbij melden?
Veel liefs , Sofie :o :o

zebra89

Re: welke ras als beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:57

Dat is heel persoonlijk...wat wil je? Bosritjes, wedstrijden? Hoe ga je hem of haar stallen of buiten laten lopen. Hoeveel kosten wil je maken aan aanschaf? Wat moet het paard al kunnen?

Muel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 19:04

Buitenritten en waarschijnlijk eventing wedstrijden. Ik stal hem op een manege en mischien op een pensionstal.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:06

Barock Pinto.
Mooi, elegant, dressuurproefjes geen probleem, bosritten geen probleem, endurance geen probleem, stront eigenwijs maar heerlijk om mee te werken, heel rustig en koel in het hoofd, echte draken soms maar echt heerlijke paarden.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:06

Een iers rijpaard? Vaak nuchter en goede springers.
Verder zou ik toch aanraden te gaan rondkijken en proef rijden

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:10

Het maakt niet uit hoe lang je rijdt, maar hoe goed je rijdt.

Ik zou een tinker aanbevelen, zijn erg koel in hun hoofd maar kunnen ook behoorlijk eigenwijs zijn. Perfecht paard voor buitenritjes. Springen is niet echt hun ding maar ze kunnen het wel.

Het is een leuk paard als beginners paard en is ook nog uitdagend voor de gevorderde ruiter.

Heb er zelf ook een en ben er erg tevreden over.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:12

Voor de eventing is een tinker niet echt een goede aanrader.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:14

haflinger! heerlijke paarden om mee te werken, ontzettend koel in het hoofd (die van mij toch) en de meeste hebben wel springcapaciteit

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:19

kijk niet kwa ras, maar kijk of het paard bij je eisen past.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:22

Ik zou vooral kijken naar het karakter :)
En je bent pas 11 zie ik? Dan zou ik niet meteen een groot paard nemen, maar kijken voor een leuke pony, waar je nog lekker mee bij de kinderen kunt starten voorlopig :j
New Forest pony's zijn vaak erg veelzijdig, NRPS ook. Beiden ook in wat grotere maten te vinden.

De kosten, dat ligt heel erg aan de stalling en wat daar al bij in zit.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:40

RoyceMack schreef:
Barock Pinto.
Mooi, elegant, dressuurproefjes geen probleem, bosritten geen probleem, endurance geen probleem, stront eigenwijs maar heerlijk om mee te werken, heel rustig en koel in het hoofd, echte draken soms maar echt heerlijke paarden.

waar baseer je dat op?

de dingen die jij noemt, hebben kwpners namelijk ook.

zelfs pony's zouden gewoon kunnen :o :o :) :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:58

TAO → YRT

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:03

RoyceMack schreef:
Barock Pinto.

Serieus? Heb een BP naar daar zou ik echt geen 11 jarige op zetten. >;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 10:28

Ketaki schreef:
RoyceMack schreef:
Barock Pinto.

waar baseer je dat op?

de dingen die jij noemt, hebben kwpners namelijk ook.

zelfs pony's zouden gewoon kunnen :o :o :) :)

waar baseer jij dat op? dat kwpn'ers dat ook allemaal hebben?

het feit dat jij blijkbaar alleen maar kwpn'ers kent die mooi, elegant zijn en dressuurproefjes geen probleem vinden en daarnaast ook heel rustig en koel in het hoofd zijn, is het zelfde waar ik mijn uitspraak op baseer.

Persoonlijke ervaring.

De dingen die ik noemde, zijn voor mij persoonlijk heel karakteristiek voor de barock pinto. en ik ken ook heeeel veel KWPN'ers, zoveel dat ik ze ontzettend saai vind, en ik vind de meeste toch niet echt koel in het hoofd hoor.

De meeste barockjes die ik ken zijn onverstoorbaar.

moet je van houden. Net als van standaard bruine (of iets donkerdere) kwpn'ers..

Als je iets bijzonders wil met uitgesproken koelte in het hoofd, neem een barock pinto.. of een fijne fries.

pinto_1 schreef:
RoyceMack schreef:
Barock Pinto.

Serieus? Heb een BP naar daar zou ik echt geen 11 jarige op zetten. >;)

want?

waar zou je een 11jarige dan wel op zetten?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 10:31

Denk dat je beter kunt gaan kijken wat voor leeftijd je wil en wat voor ervaring het paard moet hebben en eventuele stokmaat en dan kan je gaan zoeken wat dan in aanmerking komt en dan gewoon gaan kijken en rijden om te zien of het paard bij je past. Als je geen speciale voorkeur hebt voor ras moet je daar ook niet naar gaan kijken gewoon gaan kijken en uitproberen.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 11:23

Wat lees ik hier weer een hoop onzin.

Tinkers perfect voor buitenritten en beginners? Toch echt maar een deel van de Tinkers, het andere deel bokt, racet, weigert, is stronteigenswijs en veels te moeilijk voor een beginner.

Hetzelfde geldt voor de Haflinger, de Pinto, de Fries, de KWPN, de arabier, de volbloed, de ...... vul zelf maar in.

Kijk naar het paard, niet naar het ras. Scheelt een boel teleurstellingen.

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 14:50

Mara2000 schreef:
Wat lees ik hier weer een hoop onzin.

Tinkers perfect voor buitenritten en beginners? Toch echt maar een deel van de Tinkers, het andere deel bokt, racet, weigert, is stronteigenswijs en veels te moeilijk voor een beginner.

Hetzelfde geldt voor de Haflinger, de Pinto, de Fries, de KWPN, de arabier, de volbloed, de ...... vul zelf maar in.

Kijk naar het paard, niet naar het ras. Scheelt een boel teleurstellingen.

Precies dit! Elk paard kan vervelend doen! Niet een Haflinger willen en de eerste die je tegen komt kopen, omdat de ervaring van iemand anders goed is. Kijk naar het karakter en als je ziet dat het een fijn karakter is kijk je verder.

Vuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:52

Ik zal meer op karakter focussen. Beetje kijken wat je wilt,
Veel buitenritten of echt dressuren? springen of crossen? Western? Natural horsemanship? Of van alles?
Dan kan je beetje zoeken naar wat voor pony of paardje dat graag doet en ook 1tje die aan jou eisen voldoet!
Super leuk dat je een eigen paard krijgt! :)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 23:21

RoyceMack schreef:
want?

waar zou je een 11jarige dan wel op zetten?

jeetje zeg, reageer eens niet zo aangebrand. :') :') :')

je laat je wel kennen zo.

het ging er mij eerder om, dat je niet perse naar een ras moet kijken, maar naar het karakter van het paard.

jij scheert het gelijk over een kam ( barock pinto) waar ik op doelde :) :) :j :j

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 00:24

Aangezien je nog jong bent lijkt me een NRPS'er inderdaad wel op z'n plek.
Je hebt NRPS'ers in pony maten en paardenmaten. Zitten hele leuke springers tussen.

Maar uiteindelijk is het gewoon kijken welk paard bij je past.
Zo heb ik een leuke NRPS merrie (niet te koop hoor) waar ik zo een kind op zet, maar niet met springen, daar word ze veel te heet van.

Qua kosten ligt het echt aan je regio en je eisen.
Ik ben per maand aan stalling 230 euro kwijt. Hoefsmid komt eens in de 4 maanden (30 euro). Dierenarts komt jaarlijks. Ontwormingen a 15/20 euro per stuk 2 a 3 keer per jaar. Mest onderzoek. En ga zo maar door. En dan heb ik het nog niet over het spaarpotje voor als je paard ziek wordt. Nu is een van mijn paarden verzekerd, maar de oude niet. Dus wil voor haar wat extra's achter de hand houden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 00:36

Eventing zou ik geen tinker/haflinger etc. voor willen. Een New Forrest / Welsh / Nrps of connemara zou ik naar gaan zoeken. Toeval wil dat ik weet dat er een hele leuke connemara te koop komt. Heeft al crosservaring en is echt een schat waar ik een 11 jarige wel mee op pad zou durven sturen als deze in de gevorderden lessen zou zitten bij een manege.

_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:38

Fjord? Haflinger? New Forest? Of een mixje, daar zijn er heel leuke van :)

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:01

Wat ontzettend leuk dat je een eigen paard krijgt!

Het allerbeste kijk je naar een paard wat de eigenschappen heeft die je graag wil, en dat kan een Fjord, een KWPN'er, een Haflinger, vuilnisbakkie zijn. Zoals je hier leest is elk paard binnen een ras weer anders, de ene Barock Pinto is doodmak en de andere Barock Pinto kan een geweldige rodeo show geven. Dus mijn advies, kijk per advertentie of het paard je aanspreekt.

Ik was bijvoorbeeld opzoek naar een leuk paard, moest lekker voorwaarts zijn, kunnen springen en een goede galop hebben. Ik ben thuis gekomen met een Fries, die nog nooit had gesprongen en niet kon galopperen. Maar ik heb er nooit spijt van gehad!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:25

Voor eventing zou ik toch naar een NRPS of KWPNer kijken. Een ervaren paard nemen en dan goed proef rijden zodat je zeker weet dat je een braaf nuchter dier hebt.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:29

Dat verschilt toch echt per paard. Leuk hoor, die brave KWPN'ers, maar je hebt ze er ook tussen lopen die staatsgevaarlijk zijn.
Hier ga je met iets op ras uitzoeken niet echt ver mee komen. Van elk ras lopen brave en kl*te bokken rond.