Is Knud dan eindelijk getemd..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yacintha

Is Knud dan eindelijk getemd..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 23:43

Allereerst, excuses als het verkeerd staat, ik heb totaal geen idee of het hier goed staat!

Op vrijdag 9 september ben ik met twee paarden naar Horse Event gegaan om mee te doen aan de clinics van Chris Irwin. De eerste reed ik mee op mijn jonge Arabier, in de tweede clinic ging Chris met mijn Fjord aan het werk. Ik was dolgelukkig en onwijs benieuwd wat hij voor elkaar zou kunnen krijgen. Knud en ik hebben namelijk al een hele geschiedenis, die ik even kort zal vertellen.

Afbeelding

Knud is momenteel een 2,5 jarige klophengst. Ik heb hem sinds hij 6 maanden oud is en hij is altijd al een uitdaging geweest. In het begin kon ik niets met hem. Hij steigerde, schopte, beet, brak los en was totaal niet in mij geïnteresseerd. Waar we eerst begonnen met wat basis opvoeding in de paddock, kon ik hem al snel de paddock uithalen. Simpele dingen als naar het land brengen was eindelijk mogelijk. Maar toen kregen we het grote probleem. Hij nam geen leiding van mij aan, alsof hij me constant uitlachte.

Regelmatig stond ik met woede en tranen in de bak, omdat hij mij niets terug gaf voor alle energie die ik erin stak. Uiteindelijk werd het zelfs gevaarlijk en ging hij tegen mij in door over mij heen te willen springen.

Toen ik de oproep zag voor deze clinic, zag ik een sprankje hoop. Ze zochtend een dominant en opdringerig paard, kort gezegd Knud! Ik was dan ook dol gelukkig toen ik hoorde dat ze onder andere hem hebben uitgekozen. Ik was zo benieuwd wat een professional met mijn paard zou kunnen doen.
Op Horse Event zelf was het een groot drama. Knud was nauwelijks te houden, brulde iedereen bij elkaar, kon niet alleen blijven en als het nog niet erger kon, brak mijn hengstenketting. Maar goed, uiteindelijk was het moment daar en mocht hij de piste in. Chris gaf aan dat hij gelijk zelf met hem zou werken en ik daarna eventueel kan overnemen. Het was echter zo'n 'gevecht', dat de clinic sneller voorbij was dan dat hij klaar was.
Knud maakte het hem ook echt niet makkelijk. Overheen springen, happen, dreigen tot slaan en met het longeren losbreken. Elke keer als Chris hem op zijn plek zette, bedacht Knud wel weer wat anders. Uiteindelijk lukte het hem toch om los te breken van de cirkel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar, toen Chris eenmaal even bezig was en het resultaat liet zien, was ik stomverbaasd. De hele uitdrukking van Knud was veranderd. Hij keek nu zo zacht uit zijn ogen, zijn hoofd was laag en hij liep rustig achter Chris aan. Wauw!
Ook terug naar de vrachtwagen was een makkie, hij liep aan een lang touwtje met mij mee en vanochtend wilde hij niet eens in mijn touw en halster bijten. Geloof mij, dat wil echt wel wat zeggen haha!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen heeft hij zijn eerste wedstrijd en ga ik precies hetzelfde doen als vrijdag. Ik ben dan ook zeker van plan om meer over deze methode te leren en het voort te zetten. Zal dit eindelijk het antwoord zijn op onze problemen?!

Laat gerust een reactie achter! :)
Mocht er iemand zijn die foto's heeft gemaakt van (één van de) clinics van Chris, dan zou ik het erg leuk vinden als je even een berichtje stuurt!

lovehaffie

Re: Is Knud dan eindelijk getemd..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 23:54

Wat bijzonder dat het zoveel kan helpen!
Wat ik alleen even niet volg is: Hij is nu 2,5 jaar en morgen zijn eerste wedstrijd?
Je schrijft eerst dat de clinic zo voorbij was voordat het gelukt was maar uiteindelijk toch gelukt?

Misschien kan je wat meer uitleggen wat hij precies nu heeft gedaan met je paard?

Vind het heel interessant heb zelf ook een paard wat regelmatig een monster is :)

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 00:26

Klopt, ik start aan de hand in de western wedstrijden. Dus in hand trail en showmanship ;)
Voor het rijden mag hij lekker nog een tijdje wachten!

Ik ben zelf niet met hem aan het werk gegaan tijdens de clinic, omdat Knud nog zo aan het testen was. Uiteindelijk moest hij wel stoppen omdat de tijd om was, dus zocht hij een goed moment uit om af te ronden. Dus hij was wel verbeterd, maar hij nam de leiderschap nog niet helemaal aan. Is een beetje onduidelijk beschreven ja, misschien moet ik gewoon maar naar bed haha :')

Hij begon simpelweg met lopen. Waar hij op lette is dat Knud wel met zijn hoofd op Cris gericht bleef, maar niet met zijn schouders. Zodra Knud met met zijn schouders kwam, wilde hij Chris wegduwen. Chris 'beet' hem terug met de zweep op zijn schouder. Vervolgens ging hij een andere kant op lopen en wilde hij dat Knud hem volgde door middel van zijn achterhand weg te draaien. Deed hij dat niet, dan 'beet' Chris hem weer.
Ook met zijn houding kon hij hem blokkeren en uitnodigen. Heup naar Knud toe en hand hoger is blokkeren, heup van Knud af en lage hand is uitnodigen. Is het hoofd van Knud hoog dan is zijn zweep wat hoger, is het hoofd laag dan is de zweep ook laag.

Toen hij ging longeren en Knud brak uit, vertelde hij dat je niet aan het hoofd moet trekken. Je moet dan zijn hoofd blokkeren door je hand met touw vast te zetten en dan zijn achterhand weer laten weg draaien terwijl je hem uitnodigt met je houding. Als je wilt kan ik kijken of ik volgende week het filmpje online krijg!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 05:46

Jou pony moet duidelijk leren mensen / jou te facen ( dus zn ogen op jou gericht willen houden) en idd zn achterhand weg te leren draaien voor jou ( ontkoppelen vd achterhand) verdiep je in de natuur van een paard en je zult leren communiceren met je pony! Mensen als cris maar ook parelli, Warwick shiller hebben daar perfecte " tools" voor! Laat je begeleiden als je er zelf nog niet zoveel van afweet!
En knud is vast nog niet getemd maar dit is wel een goed begin! Knud zoekt duidelijk leiderschap en bij t ( onbewust ) ontbreken daarvan neemt hij zelf die rol aan..Als hij het kan overlaten aan jou zal er rust, geborgenheid voor hem zijn wat jou pony veiligheid brengt en hem een fijn gevoel geeft. Dit is een proces wat je niet zomaar bewerkstelligd dat kost veel tijd, veel inzet!
Heel veel succes!

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 08:09

Duidelijk gevalletje geen leiderschap! Hij heeft die duidelijk wel geboden, en daardoor ging het uiteindelijk goed. Fijn dat je op dezelfde manier verder gaat, doe je dit niet zal er niks veranderen, maar volgens mij ben je je daar wel van bewust!

Echter vraag ik me wel af wat je met hem op een wedstrijd doet als hij deze fratsen vertoont?!

NeonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 08:26

Ik snap niet waatom dit paard klophengst is... hormonaal is dat gewoonweg zwaar -peeeeeeep- voor een paard... castreren zal naar mijn mening al een heel deel helpen. (Nog los van het feit dat het medisch ook niet verantwoord is om hem klophengst te houden. Ballen horen uit het lichaam gezakt te zijn, in de buikholte is het te warm.

Fijn dat chris je op weg heeft geholpen met leiderschap... maar minder fijn dat je nu dus met een paard dat niet onder controle is op wedstrijd gaat. Ik zou op zijn minst not amused zijn als iemand met een dergelijk paard en voorgeschiedenis bij die van mij terecht komt zodra hij los breekt...

Ik zou zeggen...castreren en werken aan de goede basis zodat jullie beiden met veel plezier en op een veilige manier met elkaar aan het werk kunnen... succes ts :) het gaat je vast lukken... maar probeer Rome niet in 1 dag te bouwen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 08:40

Yacintha schreef:
Morgen heeft hij zijn eerste wedstrijd en ga ik precies hetzelfde doen als vrijdag. Ik ben dan ook zeker van plan om meer over deze methode te leren en het voort te zetten. Zal dit eindelijk het antwoord zijn op onze problemen?!

Prachtig om te lezen hoe dit paardje veranderde gaandeweg de clinic.
Maar toen kwam ik bij deze laatste regel uit en dacht ... huh? ... heb nog eens gelezen en ja volgens mij staat er echt dat je nu al direct met hem naar een wedstrijd wilt gaan? Na 1x braaf aan een touwtje lopen? Is het niet veel verstandiger om eerst thuis eens te gaan oefenen en ook het leiderschap tussen jullie goed duidelijk te krijgen ipv dit op een terrein uit te gaan proberen waar allemaal jonge paarden komen?
Je wilt toch niet dat hij daar losbreekt en paarden of mensen verwond of wel?
Daarbij kun je zo ook in 1 klap dat wat Chris nu beetje bereikt heeft, weer teniet doen.
Dus mijn tip .. doe jezelf en Knud een lol en ga eerst samen een goede vertrouwensband opbouwen door op eigen terrein leuke dingen te doen voordat je überhaupt aan wedstrijden gaat denken (laat staan er heen gaan)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 08:50

Lieve TS. Laat je klophengst castreren in een goede kliniek. Zoek een goede trainer, die je verder kan helpen met leiderschap, vertrouwen, samenwerking met je mooie Knud. Dat is een investering die zichzelf terugbetaalt. Ik weet wel iemand, via PB graag als je interesse hebt.
Voor de in hand wedstrijden is hij bij jou nog niet bevestigd onder controle, je gaat straks de mist in en dat wil je niet. Ook wil je geen ongelukken met je paard. Voordat je zover bent met je paard, heb je eerst je pard opgevoed en getraind. Heb je samen met je trainer de mogelijkheden doorgenomen. Chris heeft je goed laten zien, hoe het ook kan. Nu is het aan jou om door te pakken. Succes met je Knud.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 08:50

Fijn dat Chris zo heeft kunnen helpen, echt heel vervelend als een paard gewoon over je heen loopt.

Edit: even aangepast want mijn voorgangen zei precies hetzelfde :) castreren die hap..

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 08:56

Ik heb in je profiel gespiekt en doorgeklikt naar je website. Je bent als professional met paarden en cliënten bezig. Dan zou je beter moeten weten, hulp vragen als je er niet uitkomt en een goede trainer zoeken. En een klophengst voor zijn 2e laten helpen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:12

Fijn dat dit geholpen heeft! Nu er goed mee aan de slag zodat het er in blijft.

Zeker een fjord heeft een duidelijke leider nodig. Fjorden zijn namelijk heel slim en kunnen enorm goed spiegelen. Als jij niet duidelijk bent en te laat reageert dan is het voor een fjord al duidelijk genoeg dat hij de leider zal gaan uithangen. Fjorden zijn niet alleen slim maar ook erg sterk en koppig. Ze zullen dus het gewicht en hun kracht inzetten om niet zomaar op te geven. Als jij niet duidelijk bent en de leiding niet goed genoeg neemt dan ben je helaas tweedes.. Nou heb je ook nog een hengst.. Een mooie soep voor problemen.

Ga alstublieft niet naar die wedstrijd.. Levens gevaarlijk! Nu is hij even mak maar als er daar iets voorvalt dan begin je weer bij nul! Hengstenketting die brak, brullen, uitbreken... Dat neem je toch niet mee naar een wedstrijd...? Daar lopen ook andere hengsten ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:19

Fijn dat je een stap verder bent gekomen maar ik vraag me ook af, met alle respect, waar je mee bezig bent als je direct met hem op wedstrijd gaat. Als trainer weet je toch heel goed dat een dier eerst in de basis bevestigd moet zijn voor je naar vreemd terrein gaat waar je anderen treft? Op deze manier breng je anderen in gevaar en dreig je de kleine stap vooruit direct weer teniet te doen doordat je een mega stap wilt gaan maken.

Geduld is een schone zaak.

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:21

Fijn dat de clinic heeft geholpen. Heb je ook tips en trucs gekregen zodat jij zelf hier verder mee kan gaan?
Verder ga ik wel mee met de andere bokkers; waarom ga je met een ongecontroleerd paard op wedstrijd? Denk hierbij niet alleen aan jezelf maar ook alle andere mensen+paarden die naar die wedstrijd gaan. Als hij thuis al niet luistert zal het op een andere locatie niet beter worden. Ga eerst zelf aan de slag, neem de leiding met je paard en vraag hulp voordat hij te groot & sterk is en hij niet beter weet dan dat HIJ de baas is ipv jij.

debuitenkans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:22

Afbeelding
Jammer genoeg kon ik niet naar Horse Event. Eigenlijk, zoals ik het verhaal van je Fjord lees, heeft Chris aan jouw paard laten voelen en laten ervaren, (door steeds de grens aan te geven,zodat je paard ervaart wat wel gewenst is) dat het best fijn is, als de mens voor het paard de leiding neemt. Ik vergelijk het wel eens met dansen: als jij zelf geen goede danser bent en de neiging hebt controle te willen houden.....is dansen een strijd, je staat op tenen en de dans gaat niet vloeiend. Het is dan een super gave ervaring om te dansen met iemand die echt goed danst en goed leiding geeft: het lijkt alsof alles vanzelfsprekend is: je zweeft over de dansvloer en je wilt niet meer stoppen! Je overgeven aan iemand waarbij je jezelf in goede handen voelt is gewoon heel fijn! De demo tijd op Horse Event eigenlijk te kort: Voor iedereen die meer wil weten over de werkwijze van Irwin Insights: Chris komt naar Castricum en daar is veel meer tijd om alle facetten te zien! Aanstaande donderdagavond 15 september is er een gratis demo van 2,5 uur! Als je interesse hebt, stuur mij even een berichtje!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 12-09-16 22:19, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Commerciële inhoud uit bericht verwijderd

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 11:50

Even een kort berichtje, reageer vanavond uitgebreid.
Ik heb ervaring met zulke paarden, ik werk met de methode van Parelli en Monty Roberts.
Thuis gaat het werk goed met Knud, hij deed het perfect in de patterns. Hij zal toch een keer op nieuw terrein moeten komen, en thuis was hij inmiddels erg braaf. Wedstrijd stond al gepland, bewust een onderlinge wedstrijd om te oefenen. Horse Event kwam er later bij. Hij brak uit omdat het touw brak. Domme pech.
Hij deed het ook erg goed, 5e plaats behaald.
Castratie staat al op de planning.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:57

Als ik het zo lees vind ik het jammer dat ik toen ergens anders keek. Is er ook een filmpje?
Verder echt wow dat het zo goed ging!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:07

Yacintha schreef:
Even een kort berichtje, reageer vanavond uitgebreid.
Ik heb ervaring met zulke paarden, ik werk met de methode van Parelli en Monty Roberts.
Thuis gaat het werk goed met Knud, hij deed het perfect in de patterns. Hij zal toch een keer op nieuw terrein moeten komen, en thuis was hij inmiddels erg braaf. Wedstrijd stond al gepland, bewust een onderlinge wedstrijd om te oefenen. Horse Event kwam er later bij. Hij brak uit omdat het touw brak. Domme pech.
Hij deed het ook erg goed, 5e plaats behaald.
Castratie staat al op de planning.

Hij brak uit omdat t touw brak?? Huh...meestal breekt dat niet spontaan ;)
Ik vind 2.5 ook erg jong om al op pad te gaan in de zin van wedstrijd.
..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:49

Yacintha schreef:
Thuis gaat het werk goed met Knud, hij deed het perfect in de patterns. Hij zal toch een keer op nieuw terrein moeten komen, en thuis was hij inmiddels erg braaf.

Ik citeer even uit je openingspost:
Waar we eerst begonnen met wat basis opvoeding in de paddock, kon ik hem al snel de paddock uithalen. Maar toen kregen we het grote probleem. Hij nam geen leiding van mij aan, alsof hij me constant uitlachte.

Regelmatig stond ik met woede en tranen in de bak, omdat hij mij niets terug gaf voor alle energie die ik erin stak. Uiteindelijk werd het zelfs gevaarlijk en ging hij tegen mij in door over mij heen te willen springen.

Toen ik de oproep zag voor deze clinic, zag ik een sprankje hoop.

Ik kon hier niet uithalen dat hij thuis al erg braaf was, vandaar mijn reactie op hoe ik er over dacht dat je naar wedstrijd ging met een paard wat net een paar passen braaf aan het touwtje wilde zetten, in handen van een ander bovendien.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:56

Isapaardje schreef:
Yacintha schreef:
Thuis gaat het werk goed met Knud, hij deed het perfect in de patterns. Hij zal toch een keer op nieuw terrein moeten komen, en thuis was hij inmiddels erg braaf.

Ik citeer even uit je openingspost:
Waar we eerst begonnen met wat basis opvoeding in de paddock, kon ik hem al snel de paddock uithalen. Maar toen kregen we het grote probleem. Hij nam geen leiding van mij aan, alsof hij me constant uitlachte.

Toen ik de oproep zag voor deze clinic, zag ik een sprankje hoop.

Ik kon hier niet uithalen dat hij thuis al erg braaf was, vandaar mijn reactie op hoe ik er over dacht dat je naar wedstrijd ging met een paard wat net een paar passen braaf aan het touwtje wilde zetten, in handen van een ander bovendien.

Helemaal mee eens..! Ts dit lijkt allemaal zeer tegenstrijdig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:03

Misschien over gedramatiseerd om in aanmerking te kunnen komen voor de clinic?
Ik snap er niks van.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:27

Ik vond het iig een mooi gezicht om hem in een paar minuten om te zien buigen naar een gewillig paard, dat mee wilde werken. Vooral na het moment dat hij zichzelf vastdraaide (en daar blijkbaar meer reactie op had verwacht), hij keek daarna echt zo van: dat helpt dus ook niet. Chris ging ook gewoon verder waar hij gebleven was. En toen zag je hem echt veranderen in zijn houding. Ik moet zeggen, heb alleen de laatste 10 minuten gezien, maar vond het wel duidelijk.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:29

Oké, mijn paard is op vreemd terrein ook snel de kluts kwijt. Kwestie van ervaringen opdoen. Maar een touw dat breekt, dat betekent dat er getrokken werd door paard of door jou. Dan ben je toch echt nog niet zover, dat je hem meeneemt op wedstrijd. Zowieso, ook al is het vanaf de grond, twee jaar oud. Concentratie kan je trainen. Maar twee is erg jong.
Je zegt dat je gewend bent aan dit soort paardengedrag, dat blijkt niet uit je openingspost. Je stond met tranen van woede aan de bak... Woede is uit den boze en nutteloos. Tranen mogen wel. Zou een prof toch moeten weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:53

Jetta schreef:
Je zegt dat je gewend bent aan dit soort paardengedrag, dat blijkt niet uit je openingspost. Je stond met tranen van woede aan de bak... Woede is uit den boze en nutteloos. Tranen mogen wel. Zou een prof toch moeten weten.

Ook professionals zijn mensen, mensen met emoties. Ik denk dat er niets mis mee is emoties te ervaren tijdens het werk met paarden, zelfs niet als dat een keer frustratie is. Dat is menselijk. Zo lang die woede niet tegen het paard gekeerd wordt, maar dat lees ik hier niet uit, toch?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 14:05

Yacintha schreef:

echt? Ik zie namelijk een grenzeloze verwende snotaap die een grote bek opzet als hij zijn zin niet krijgt.

Is geen reclame voor Parelli en Monty als je dit echt meent.

Leiderschap zit hem niet in truukjes, leiderschap is een attitude. Ik kan me voorstellen dat je de truukjes van parelli en monty prima toegepast hebt, en tot de conclusie moet komen dat die truukjes je niet echt geholpen hebben want je hebt een paard die geen tegenspraak duld.

Ik vind het fijn voor je dat er even een quick fix was ala Gert van het Hof, maar over twee weken ben je weer op hetzelfde punt als voor deze clinic gewoonweg omdat jouw pony iedere keer weer die grens op gaat zoeken en iedere stap die hij over die grens mag zetten van jou met beide hoeven aanpakt om weer verder te gaan.

Die pony heeft geen hulp nodig, jij hebt hulp nodig met het veranderen van je attitude.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 14:25

danzzz schreef:
Yacintha schreef:

echt? Ik zie namelijk een grenzeloze verwende snotaap die een grote bek opzet als hij zijn zin niet krijgt.

Is geen reclame voor Parelli en Monty als je dit echt meent.

Leiderschap zit hem niet in truukjes, leiderschap is een attitude. Ik kan me voorstellen dat je de truukjes van parelli en monty prima toegepast hebt, en tot de conclusie moet komen dat die truukjes je niet echt geholpen hebben want je hebt een paard die geen tegenspraak duld.

Ik vind het fijn voor je dat er even een quick fix was ala Gert van het Hof, maar over twee weken ben je weer op hetzelfde punt als voor deze clinic gewoonweg omdat jouw pony iedere keer weer die grens op gaat zoeken en iedere stap die hij over die grens mag zetten van jou met beide hoeven aanpakt om weer verder te gaan.

Die pony heeft geen hulp nodig, jij hebt hulp nodig met het veranderen van je attitude.

Hier kan ik het mee eens zijn...
Bovendien: dit paard zit ook nog eens hormonaal in de knoop, ik zou mijn zegeningen tellen dat ie nu even braaf is, die braafheid kun je mooi gebruiken om hem zsm te laten castreren dus niet over een maand, maar liefst morgen of in ieder geval volgend week nog. Húp naar de kliniek met dit paard!
Daarna kun je pas verantwoord aan de gang. Als je echt zo veel van Parelli weet, zou je moeten weten dat Parelli iedereen (die niet professioneel met paarden werkt of als prof toch moeite er mee heeft) afraadt met probleemhengsten te werken, en dat geldt dus zéker voor klophengsten.