Altijd DE Klik met een paard ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Altijd DE Klik met een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 14:25

Hoi,

Ik vroeg me af of mensen die een eigen paard hebben, altijd vanaf moment 1 een klik hebben met hun paard ? Of zijn er genoeg mensen die een paard kopen zonder die klik te hebben ? En komt die klik dan later ???
En heb je snel een klik met een paard of juist niet ?

Ayasha
Blogger

Re: Altijd DE Klik met een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:53

Ik heb altijd projectjes dus ik kom er meer op uit dan dat ik ga zoeken. Ik vind "de klik" zo'n vaag begrip. Wat versta je daar onder?
Ik moet niet helemaal hottel-de-bottel verliefd zijn op een paard om hem "mee te nemen" maar hij moet me wel bevallen. En dat kan echt iets heel klein zijn maar iets moet me aantrekken in zo'n dier. Die hoop botten die ik ben gaan ophalen was in elk opzicht een vreselijk lelijk paard, niet mooi gebouwd, graatmager en bovendien nog eens vos ook. -Ik houd niet van vos en dit is dan nog eens echt zo'n vale oranje vos- eerlijk is eerlijk, ik denk dat menig mens er nog steeds aan voorbij zou lopen in de zoektocht naar een paard ondanks dat ie al flink op geknapt is. Maar hij had iets in zijn ogen en manier van doen .. Dus hij is mee gegaan. En ik heb er nog geen moment spijt van gehad. :)

"de klik" kan voor mij dus gewoon een buikgevoel zijn, een manier van doen van het dier die me aan staat, zijn oogopslag... Het hoeft niet "mijn ideale paard" te zijn om een "kom maar mee manneke" gevoel te hebben.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:04

Mijn vorige 2 paarden vond ik vanaf het begin gewoon erg leuk, beetje zoals Ayasha het beschrijft. Met mijn huidig paard had ik vanaf dag 1 al het gevoel dat met hem kon lezen en schrijven. De klik is zo'n vaag begrip, maar denk dat hij er wel onder valt.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:14

Met mijn vorige pony had ik niet meteen een klik. Was wel een pony die geschikt was voor mij en lief, maar het was niet zo dat we meteen vriendjes waren om het zo maar te zeggen. Toen ik wat ouder werd en serieuzer aan het werk wilde, kon ik ook vrij gemakkelijk de keuze maken om de pony te gaan verkopen en op zoek te gaan naar een nieuw paard die beter bij mijn nieuwe wensen zou passen.
Met het paard wat ik toen gekocht heb (en nu nog steeds in bezit heb) had ik wel meteen een gevoel dat we vriendjes waren vanaf het moment dat ze bij mij thuis stond. Haar karakter past gewoon heel goed bij mij. Heb met haar wel vanaf het begin wat medische probleempjes gehad en daardoor ook lange tijd niet echt aan het rijden toe kunnen komen (op de manier zoals ik het voor ogen zag), maar zou haar nooit kunnen verkopen. Dit is echt een paard waarbij ik denk die blijft voor altijd.
Heb ik overigens ook bij mijn shet die ik nu bijna een jaar erbij had. Die had ook meteen mijn hart gestolen :D

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:15

nee hier niet hoor,mijn vorige paard vond ik maar een gewoon bruin paard,niks bijzonders.Nu 8 jaar later (helaas verleden jaar ingeslapen)denk ik met erg veel liefde en respect aan hem terug.Wat een bijzondere vriend is het vanmij geworden.Zeker 2 jaar geduurd voor we elkaar leuk vonden.
Nu mijn nieuwe paard had ik zeker een klik met hem qua uiterlijk,innerlijk kan volgens mij nooit omdat je het karakter van een paard pas na maanden of jaren leert kennen.\

Of het moet uiteraard een paard zijn wat je al langere tijd kent en dan pas koopt.

Die klik waar iedereen t altijd over heeft is naar mijn idee altijd behoorlijk overdreven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:21

Met de meeste paarden die ik heb gehad had ik echt wat.

Met 1 niet dat was mijn eerste gefokte paard. Geen idee wat het was. Maar het klikte niet.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:23

Ja ik heb er eentje gehad waar ik vanaf het begin geen klik mee had km het dan maar zo te noemen en hoopte dat het nog zou komen, maar na meer dan een jaar intensief samenwerken was het em gewoon niet. Wij waren niet gelukkig samen en zouden dat ook niet worden. Heb haar verkocht en nu is ze ergens waar het wel heel goed past!

Met mensen heb je dat toch ook? Met sommige collega's klikt het heel goed en met andere niet. Zo vergelijk ik het altijd maar.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:33

Met mijn cremello had ik een connectie vanaf het moment dat ik hem voor het eerst aanraakte... <3
Hij stond daar, op de paardenmarkt. Down naar beneden kijkend. Ik raakte hem aan en hij fleurigde op. Oortjes naar voren en alert. Toen wist ik het : deze is van mij :D <3
Bij mijn Fries had ik dat niet zo in het begin, heeft moeten groeien. Maar wist wel dat ze een goed hart heeft.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:36

Bij mijn vorige paarden heb ik niet vanaf het begin een klik gehad.

Bij mijn huidige paard wel en die gaat ook echt nooit meer weg! Vanaf t moment dat ik haar in de wei zag staan vond ik haar echt mooi en gaaf. Ook qua karakter vond ik dr helemaal geweldig

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 17:39

Ik denk wat een aantal van jullie beschrijven wel de klik is hoor. Gewoon het gevoel hebben dat het klopt. En dan niet op uiterlijk, maar echt innerlijk en qua gedrag.
Ik denk echt dat die klik niets met uiterlijk te maken heeft. Maar veel meer het gevoel dat een paard je geeft.
Maar hebben jullie zo' n gevoel bij veel paarden die je tegenkomt of echt maar heel weinig ?

En totaal geen klik hebben met een paard, komt het dan toch nog goed soms ?

Waarschijnlijk is het wel 10 keer zo gemakkelijk als je wel gelijk een klik voelt ?!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:39

Met mijn eerste pony had ik dit wel. Ik ging voor het eerst met hem rijden en voelde me gelijk zo veilig en vertrouwd. En dat terwijl ik in die tijd echt heel snel bang was.

Toen ik te groot werd voor mijn pony en ik naar het paard ging kijken (dat ik daarna gekocht heb), had ik dit helemaal niet. Het eerste halfjaar heb ik me echt afgevraagd waarom ik hem in hemelsnaam gekocht had. Uiteindelijk zijn we toch echt naar elkaar toe gegroeid en heeft het me ook heel wat tranen gekost toen onze wegen scheiden.

Mijn huidige paard kende ik al vier jaar voor ik haar kocht. In die tijd had ik al een aantal keer op haar gereden, maar nooit echt gedacht wauw. Nu is ze inmiddels twee jaar van mij en zijn we echt maatjes geworden. Ik heb dit jaar mijn eerste veulentje met haar gefokt en door dit hele proces en zijn geweldige karakter, merk ik dat ik met hem wel echt gelijk die 'klik' heb.

Ik denk dus dat het heel verschillend is. De ene keer merk je het direct, de andere keer heb je tijd nodig om naar elkaar toe te groeien.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:40

Het is inderdaad net als met mensen.Met sommigen word je meteen bevriend en met anderen heb je veel wederzijdse irritaties.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 17:44

Dus ik begrijp dat er genoeg mensen zijn die een paard kopen waarmee ze niet gelijk een klik hebben ?!

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:55

Dat klopt :)
Mijn vorige paard had ik geen echte klik mee, maar ik ben haar heel erg gaan waarderen en ze is wel mijn vriendinnetje geworden na al die jaren. Ik heb zo'n 15 paarden geprobeerd sinds ik paarden heb, daarvan maar 1 die het echt voor mij was en dat is mijn huidige! Niet dat ik de rest niet leuk vond, zaten super leuke dieren tussen. Maar het was niet de klik.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:02

Met mijn vorige merrie was ik vergroeid. Kende haar vanaf veulen en heb haar 17 gehad. Dat was een geval van mee kunnen lezen en schrijven en vooral ook heel erg op emotioneel vlak. En dat was wederzijds. Ik zag het direct als er iets mis was, waar anderen die haar goed kenden absoluut niks vreemds opmerkten. Kan het lastig omschrijven, maar het was een gevoel van verbondenheid dat zich niet in woorden laat vangen geloof ik.

M'n huidige paard kocht ik als veulen. Zij heeft mij uitgezocht, want ik kwam voor haar broer. Dit paard is nu 5 en ik heb best lang geworsteld met onze 'relatie'. Ze is 300% anders dan mijn vorige paard namelijk. Gelders versus Volbloed. Waar de volbloed helemaal 'in me kroop' is zij veel afstandelijker. Ook al is dat niet het juiste woord.

Afgelopen week legde iemand me uit wat het was en toen gingen m'n ogen open. De Gelderse is echt een paard-paard, no-nonsense, enórm zelfverzekerd en stabiel door de manier waarop ze is opgegroeid en daardoor niet een type paard dat zich helemaal met je verweeft. Het type dat je niet moet lastig vallen met menselijk geneuzel zeg maar, want dat snapt ze gewoon niet en ze vindt dat ik dat maar lekker zelf moet oplossen.

Een verschil van dag en nacht dus. En ook de reden waarom ik zou zeggen dat ik méér een klik had met mijn vorige paard, dan met haar. Terwijl mijn huidige paard onze band op deze manier helemaal prima vindt en met een ander niet een hoger level van verbinding zal hebben of krijgen.

Met de Gelderse heb ik dus een ander soort klik. En nu snap ik dat deze klik niet minder 'goed' is, dan met m'n vorige paard, maar het is gewoon anders.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:06

Ik weet vooral vaak met welke paarden ik geen klik heb :')
Heb op veel maneges gereden met verschillende paarden, en met sommigen kon ik echt niet samenwerken. Ik ben een behoorlijk gevoelsmens (ja heel wazig, sorry :x ), en merk vaak snel wat ik aan een paard/mens heb.

En de klik, ja, lastig. Ik heb vroeger een paard gereden wat ik echt helemaal geweldig vond, dat was liefde op het eerste gezicht, daarna heb ik het niet echt meer zo meegemaakt. Ik rijd nu een Fries, had ik in eerste instantie niet echt een gevoel bij, ook omdat ik hem ging rijden vlak nadat mijn bijrijdpaard was ingeslapen, maar nu beginnen we elkaar te begrijpen, en dat is een gevoel wat ik nog weinig heb meegemaakt. Hij wil zo graag voor je werken, ondanks dat hij het moeilijk vindt. Echt heel speciaal! :D

Er staat nu een paard op stal die ik ook wel heel leuk vind, heb ik ook wel een klik mee, al heb ik er nog nooit op gezeten haha!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 18:10

Janntjuh schreef:
Ik heb zo'n 15 paarden geprobeerd sinds ik paarden heb, daarvan maar 1 die het echt voor mij was en dat is mijn huidige! Niet dat ik de rest niet leuk vond, zaten super leuke dieren tussen. Maar het was niet de klik.

15 paarden ? Meen je dat ?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:15

Met sommige paarden moet het groeien... net als bij mensen. Dan zijn het net pakjes die elke keer weer een nieuw pakje in zich hebben.
Met sommige paarden heb je het direct, maar die zijn bij mij erg zeldzaam.
Wees er maar zuinig op als je het hebt want als je het voor de 1e keer meemaakt denk je dat dat normaal is, maar niets is minder waar.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:27

De 'klik' is later gekomen.
De eerste keer kon ik haar niet eens aanraken, maar ik was verliefd! Pas na de derde keer meen ik, in haar box kon ik haar aanraken. Toen ze naar mij kwam heeft het een hele poos geduurd voordat ik haar makkelijk te pakken kreeg.
Ze was trouwens wel een veulen

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:30

Van mijn 3 paarden had ik maar bij 1 gelijk vanaf de 1e blik een klik: mijn Shetlander :')

Bij mijn oudste merrie is die gegroeid. Weliswaar heel snel in 3 weken tijd dat ik aan het housesitten was bij haar toenmalige eigenaren. Dat irritante bonte veulen wist me voor haar te winnen binnen 3 weken :=

Bij mijn andere merrie (zelf gefokt uit mijn oudste merrie) is de klik pas echt gekomen tegen de tijd dat ik meer met haar ging rijden en trainen en zij mijn wedstrijdpaard werd. En toen was ze al 6-7 jaar oud...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:37

Ik ga op alle fronten mee met Ayasha; Ben eigenlijk nooit op een normale manier aan mijn paarden gekomen, dus door er zelf een uit te zoeken en te kopen. Ze zijn tot nu toe allemaal op mijn pad gekomen op de een of andere manier.

Daar heeft dus wel mijn once in a life time horse tussen gezeten (tranen schieten gelijk weer in mijn ogen als ik alleen al aan haar denk, god wat mis ik haar en haar grote kleine vriendin).
Maar ze hebben allemaal op hun eigen manier veel voor mij betekend en de band is ook steeds weer anders geweest, maar niet minder speciaal.

Ik geloof dus ook niet in het klik verhaal, tenminste niet dat het iets is wat je zomaar overkomt, maar dat het een band is die je samen opbouwt en dat dit eigenlijk altijd met vallen en opstaan gaat de eerste tijd.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:44

Ik kon mijn pony niet aanraken, laat staan rijden toen ik ging kijken. Maar ik was volledig verkocht, het gevoel riep aan alle kanten dat dit mijn paard moest zijn (terwijl ik nog niet persé op zoek was).
Het is verder niet echt een gevoel wat te omschrijven is. Inmiddels ben ik een jaar verder en ik kan me niet voorstellen een nauwere band met een paard te hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:46

Mijn eerste paard was ik gelijk enorm verliefd op. Maar een fijn rijpaard was hij niet en zal hij ook nooit worden (hij is inmiddels 24 jaar). Hij is totaal niet voorwaarts en zal dat ook nooit zijn.
Maar hij zit in mijn hart en ik vind hem geweldig (alleen niet om te rijden }> ). Mocht hij ooit komen te overlijden zal hij voorgoed iets heel essetieels van mij meenemen.
De merrie hebben we voor hem gekocht, en ik vond het net een lief hertje zoals ze zo elegant vanaf de berg naar beneden kwam naar ons die naar haar keken. Mijn ruin en zij hadden een enorme klik. Tja, ik moest enorm aan haar wennen. Het drama queen zijn, het rappe, schrik achtige etc. etc. Het totaal andere uiterste vergeleken met mijn ruin. Maar zij is een super gaaf rijpaardje en na al die jaren voel ik dat de koude soep van elkaar wel aardig vinden, is uitgegroeid tot waardering en steeds meer liefde. Was het eerst vooral dankbaarheid dat ze zo gaaf is om te rijden, nu is het steeds meer waardering om wie en wat ze is.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:50

Maris schreef:
Janntjuh schreef:
Ik heb zo'n 15 paarden geprobeerd sinds ik paarden heb, daarvan maar 1 die het echt voor mij was en dat is mijn huidige! Niet dat ik de rest niet leuk vond, zaten super leuke dieren tussen. Maar het was niet de klik.

15 paarden ? Meen je dat ?

Dit is mijn 3e paard, met elke zoektocht heb ik zo'n 5 paarden uitgeprobeerd voordat ik een leuke vond ;)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:55

Ik heb mijn paarden en pony's niet gekocht met vanaf moment 1 een klik.
Soms gekocht omdat het gewoon schattig en goedkoop was, omdat die er toevallig stond, omdat ik er wel een projectje in zag of omdat hij verkocht werd als geschikt voor mij

Die klik komt soms later, soms/vaak ook niet en soms gaat ie ook weer weg.

Mijn pony nu heb ik in ieder geval een enorme band mee, al heeft ie wel even moeten groeien.