Stop zetten Lease paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dantalion

Stop zetten Lease paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 11:54

hoi allemaal.

Ik zal even kort de situatie uitleggen en hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen de stap te zetten.

Het zit zeg maar zo ik heb en lease paard die nu langer dan een jaar heb en daar voor al paar jaren heb gereden toen ze nog geen eigen paard was. Helaas komt het deze periodes echt veel voor dat ze last heft van terug kerende sweren en rotte straal. voor de vakantie al 1.5 tot 2 maand dat telkens terug keerde en 3weken terug een weekje gereden en nu loopt ze weer niet goed. Ik heb een geode band met het paard dus het ligt ook zeker niet aan haar, maar het wordt nu langzamerhand toch wel vervelend dat haar niet kan oppakken en dat wanneer we er weer op gaan ze binnen een week weer niet goed loopt. Mijn ouders vinden het nu ook erg vervelend worden en zonde van het geld omdat nu eigenlijk hierdoor niet meer verder kan en vast loopt.

Ik heb een tijd terug een ander paard op dezelfde stal te lease aangeboden gekregen. omdat mijn ouders niet 2 paarden kunnen betalen had ik de eerste keer afgewezen, maar door de hele situatie die nu gaande is, weer gesprek aan gegaan met de eigenaresse van dat paard, een keer afgesproken en alles doorgesproken en gister heb ik proefgereden. ik ken dat paard ook al lang en nadat er op heb gezeten merkte ik ook echt dat veel van hem kon leren en ik meer mogelijkheden met hem had dan met het lease paard wat nu heb. We hebben dus nu de stap gezet dat ga stoppen met mijn huidige lease paard en over ga naar deze. De stap voor mij zetten was wel moeilik omdat ik erg van dat andere paard hou maar ik toch ook verder wil.

Het enigste wat nu dus nog moet gebeuren is dat ik bij de eigenaren van men het lease paard dat nu nog heb moet gaan vertellen dat ga stoppen en daar loop ik op dit moment vast. Ik weet gewoon niet hoe ik het tegen hun moet zeggen en zit daar op het moment erg mee. en klopt hoor waarschijnlijk maak ik me er veelste veel druk om. maar vind het toch moeilijk. Nu hoopte ik dus dat jullie mij een beetje hiermee konden helpen om die stap te zetten en hoe ik het beste dit tegen de eigenaren kan zeggen.

alvast bedankt

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:59

Ik begrijp dat je dat moeilijk vindt om te vertellen maar denk dat de eigenaren je wel begrijpen als je het eerlijk vertelt zoals je dat hier doet. Is het misschien een idee om je vader of moeder mee te nemen?

Celiien

Re: Stop zetten Lease paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:01

Ik vind het sowieso vrij bijzonder dat als een paard al zo lang niet goed is, je gewoon volle prijs moet doorbetalen voor lease..

Anyways, gewoon afspreken, het verhaal uitleggen en vertellen dat je ermee stopt. Wel ook zeggen dat je een ander paard gaat lessen :j

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:04

Ik vind het best begrijpelijk. Ten eerste of telefonisch of in een persoonlijk gesprek opzeggen en bevestigen via de mail. Zo heb je veel minder kans op misverstanden.

Gewoon zeggen wat je hier schrijft. Paard/pony heeft helaas veel last van ongemakken waardoor jij niet kunt rijden. Je wilt daarom nu een ander paard leasen.

Ik zou er niet meer van maken. Ik zou het als eigenaar jammer (denk ik), maar begrijpelijk vinden.

Dantalion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 12:09

JPS schreef:
Ik begrijp dat je dat moeilijk vindt om te vertellen maar denk dat de eigenaren je wel begrijpen als je het eerlijk vertelt zoals je dat hier doet. Is het misschien een idee om je vader of moeder mee te nemen?

aan de ene kant denk ik van wel dat ze het begrijpen aan de andere kant niet omdat ze haar door mij kunnen behouden. Hun oudste dochter heeft haar toen der tijd overgekocht van onze stal, maar voor zo ver ik nu weet kunnen ze haar net aan betalen en ik denk dat dat ook de redden was dat ze haar vorig jaar 3x aan mij hebben gevraagd of we haar niet willen overnemen. Ik vind het dan wel erg voor hun dat de kans dat ze weg moet dan weer groter wordt en zelf vind ik het natuurlijk dan ook niet leuk als ze idd weg moet, maar om daarvoor door te gaan blijven betalen en dan een paard te hebben waar eigenlijk zelf niet meer verder kom vinden mijn ouder en ik zelf ook wel zonde.

Ik denk wel dat mijn moeder mee gaat wanneer het ga zeggen.

Dantalion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 12:11

Horsy83 schreef:
Ik vind het best begrijpelijk. Ten eerste of telefonisch of in een persoonlijk gesprek opzeggen en bevestigen via de mail. Zo heb je veel minder kans op misverstanden.

Gewoon zeggen wat je hier schrijft. Paard/pony heeft helaas veel last van ongemakken waardoor jij niet kunt rijden. Je wilt daarom nu een ander paard leasen.

Ik zou er niet meer van maken. Ik zou het als eigenaar jammer (denk ik), maar begrijpelijk vinden.

ja dat is zeker zo, dus hoop ook dat dat bij hun zo is.

bedankt.

Dantalion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 12:14

Celiien schreef:
Ik vind het sowieso vrij bijzonder dat als een paard al zo lang niet goed is, je gewoon volle prijs moet doorbetalen voor lease..

Anyways, gewoon afspreken, het verhaal uitleggen en vertellen dat je ermee stopt. Wel ook zeggen dat je een ander paard gaat lessen :j

ja ik heb wel 1 a 2 x een week of 2 weken uitstel gehad, maar nu is het telkens week wel rijden en dan paar weken niet of alleen stappen, maar meestal betalen we door en daarom vinden mijn ouders het o.a. ook zonde.

ja van het andere paard meld ik er idd bij, helemaal omdat deze natuurlijk op dezelfde stal staat.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:19

Help je ook een beetje met de behandeling? In dat geval zou ik aanbieden dat je haar nog wel wilt helpen bij het verzorgen van de zweer op de dagen dat je toch al op stal bent. Zo kun je ook nog wat doen voor en omgaan met het paard waar je toch ook al op gesteld bent geraakt en komt het niet zo over alsof je het alleen voor het rijden doet. Je sluit zo met een positieve noot af.

Dantalion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 12:27

F_Orumster schreef:
Help je ook een beetje met de behandeling? In dat geval zou ik aanbieden dat je haar nog wel wilt helpen bij het verzorgen van de zweer op de dagen dat je toch al op stal bent. Zo kun je ook nog wat doen voor en omgaan met het paard waar je toch ook al op gesteld bent geraakt en komt het niet zo over alsof je het alleen voor het rijden doet. Je sluit zo met een positieve noot af.

ja dat deed ik al veel. heb daar ook al over gedacht om te zeggen dat wel nog wil helpen. Het paard betekend verder gewoon nog veel voor me en vind het zeker niet erg om te helpen bij het behandelen. Dat doe ik nu ook al en eigenlijk ga ik zelfs nog veel vaker gauw die kant op om haar even te behandelen dan dat hun zelf gaan, dus al hebben hun nog hulp nodig vind ik het niet erg om op de dagen dat aanwezig ben even haar te doen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:33

Het is lief van je dat je toch voor het paard wilt blijven zorgen en ook begrijpelijk omdat je een band hebt maar je moet je daartoe niet verplicht voelen en evenmin hoef jij de zorgen van de eigenaren over het behoud van hun paard op je te nemen. Je hoeft je niet schuldig te voelen omdat je een andere weg in slaat die beter bij je toekomst past. Ik denk dat het een wijze beslissing van je is om je moeder mee te nemen.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:39

Houd achter de deur dat deze mensen flink in hun gat gebeten gaan zijn.
Helemaal omdat jij financieel hun stok achter de deur bent.
Ik zou je ouders hierin betrekken en samen met hun gaan vertellen dat je gaat stoppen met leasen van dit paard. Omdat jij het budget niet krijgt voor 2 paarden te leasen . En je eigenlijk least terwijl je bijna niks meer kan.
Hierdoor hebben ze geen kans om erover te gaan roddelen . Ik ken zulke situaties op stallen wel . En van de moment dat iemand ergens mee stopt en er geld mee gemoeid is worden ze onterecht boos.

Maar hun situatie mag niet doorwegen op jou. Vergeet dat niet.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:42

Lastig ts.

Ik zou je moeder meenemen en het gewoon rustig uitleggen. Je bent erg op het paard gesteld en wilt gerust og helpen. Maar jij ziet het niet meer goed komen qua rijden en je zegt dat je stopt.

Houvwel rekening met een opzegtermijn, dat zou ik best redelijk vinden (een maand dan. Dus doorbetalen tot 1 oktober). Dan hebben zij nog tijd om een oplossing te bedenken.

Verder je moeder laten reageren mochten ze niet leuk reageren. (Ja maar nu kunnen we het paard niet houden, je geeft niet om haar want je wil alleen maar rijden etc.). Zoals eerder aangegeven ben je steeds gebleven terwijl het paard geblesseerd was. Kan gebeuren, maar de blessure komt steeds terug. Je hebt dus genoeg verantwoordelijkheid getoond.

Succes met vertellen.

Dantalion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 13:16

Joltsje schreef:
Lastig ts.

Ik zou je moeder meenemen en het gewoon rustig uitleggen. Je bent erg op het paard gesteld en wilt gerust og helpen. Maar jij ziet het niet meer goed komen qua rijden en je zegt dat je stopt.

Houvwel rekening met een opzegtermijn, dat zou ik best redelijk vinden (een maand dan. Dus doorbetalen tot 1 oktober). Dan hebben zij nog tijd om een oplossing te bedenken.

Verder je moeder laten reageren mochten ze niet leuk reageren. (Ja maar nu kunnen we het paard niet houden, je geeft niet om haar want je wil alleen maar rijden etc.). Zoals eerder aangegeven ben je steeds gebleven terwijl het paard geblesseerd was. Kan gebeuren, maar de blessure komt steeds terug. Je hebt dus genoeg verantwoordelijkheid getoond.

Succes met vertellen.

ja precies. heb ook al idd de afspraak met mijn ouders dat dan nog maand doe zodat hun idd nog wat tijd hebben om een oplossing te zoeken en dan kan ik ook nog even rustig aan met haar afbouwen.

en dank je :)

Dantalion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 13:18

kitobeer schreef:
Houd achter de deur dat deze mensen flink in hun gat gebeten gaan zijn.
Helemaal omdat jij financieel hun stok achter de deur bent.
Ik zou je ouders hierin betrekken en samen met hun gaan vertellen dat je gaat stoppen met leasen van dit paard. Omdat jij het budget niet krijgt voor 2 paarden te leasen . En je eigenlijk least terwijl je bijna niks meer kan.
Hierdoor hebben ze geen kans om erover te gaan roddelen . Ik ken zulke situaties op stallen wel . En van de moment dat iemand ergens mee stopt en er geld mee gemoeid is worden ze onterecht boos.

Maar hun situatie mag niet doorwegen op jou. Vergeet dat niet.

ja ik snap wat je bedoeld. :) bedankt voor het advies.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:19

Waarom komt het paard niet van de rotstraal af, dat zou ik mee eerst eens afvragen want met goede zorg hoeft het niet elke keer weer terug te komen, hoefsmid en stalmanagement erbij betrokken?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:36

bigone schreef:
Waarom komt het paard niet van de rotstraal af, dat zou ik mee eerst eens afvragen want met goede zorg hoeft het niet elke keer weer terug te komen, hoefsmid en stalmanagement erbij betrokken?

Dat lijkt me nu juist niet de verantwoordelijkheid van TS om daar achter aan te gaan :roll:
Dat is het fijne van een lease-paard (afhankelijk van de afspraken die je maakt natuurlijk).

Ts, lijkt me dat je fijne tips hebt gekregen. Vooral het meenemen van iemand is erg handig en fijn.

Dantalion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 13:37

bigone schreef:

Ik weet het niet. ik denk zelf dat het door het land komt, dat ze telkens rotte stralen heeft en hoefsweren. hoe verder je naar achter gaat hoe modderiger de landen zijn. (zomers niet maar winter herfst en wanener steeds veel regen valt enz) Het paard haar land is helemaal achterin en dus blubber. Na veel zeuren is ze eindelijk naar voren geplaatst maar nu staat ze wel op een heel klein stukje zand land. Dit helpt opzicht wel klein beetje maar ook niet perfect en toch weer telkens terug keering van sweren en slecht lopen van achter been. De stal baas heeft ook al aantal keer gekeken en met rijden gekeken maar ze weet zelf gewoon ook niet meer waar het verder nog aan kan liggen.

De hoefsmid is een periode toen ze het al helemaal erg had en dat het de complete tijd terug keerde bijna elke week geweest. open gesneden of weggehaald. dan ging het een week goed en liep ze vervolgens weer slecht. We hebben het al gehad over DA maar dat hebben ze niet bij gehaald en dat zal komen door dat ze het denk niet kunnen betalen.

We hebben het ook al gehad over vitamin spuiten zodat haar weerstand wat omhoog gewikt word en dat dat misschien zou helpen op advies van een andere pension klant. ze vonden dat toen een goed idee en dat is ook niet zo duur maar hebben ze toch ook nog steeds niks mee gedaan.

heb ook nog iemand horen zeggen dat het aan het ras ligt maar daar kan ik verder niks over zeggen want dat weet ik niet. (is een gelders type/Gelderlander)

Maar zou het verder niet echt weten. ik probeer het in iedergeval zo schoon mogelijk te houden zoals de hoefsmid toen tijd terug had gezegt en momenteel ontsmetten we het weer telkens.

Dantalion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 13:39

Nachtlampje schreef:
bigone schreef:

Dat lijkt me nu juist niet de verantwoordelijkheid van TS om daar achter aan te gaan :roll:
Dat is het fijne van een lease-paard (afhankelijk van de afspraken die je maakt natuurlijk).

Ts, lijkt me dat je fijne tips hebt gekregen. Vooral het meenemen van iemand is erg handig en fijn.

ja zeker ben erg blij met iedereen hun adviesen en tips.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:54

Ik snap dat je graag wilt rijden,maar ik vind ook dat er vrij makkelijk over gedaan word.oh paard rijd even niet meer dus neem maar een nieuwe.terwijl het paard er met de juiste middelen en stal management echt wel vanaf komt tenzij er geen onderliggend probleem is.mijn ruin is zolang ziek geweest en soms maakte dat me wel is moedeloos,maar geen haar op me hoofd die dacht je moet weg want ik kan niet rijden..kan je beter gewoon elke week op de manege rijden,dan weet je zeker dat je elke week rijd.want wat als dit paard ziek word?

Daarintegen vind ik dat de eigenaar in dit geval geen volle lease kan vragen..

Dit is absoluut niet aanvallend bedoeld,maar gewoon mijn menig.in ieder geval succes! :)

winnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:01

probeer het eerlijk te vertellen!!
is msschien moeilijk maar ik weet zeker dat dat het beste werkt!!

heel veel succes!!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:09

Je zou ook nog kunnen overleggen of er wat mogelijk is om wat aan de leaseprijs te doen in perioden dat jullie stilstaan.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:22

Ik vind het al heel wat dat je zo trouw bent aan een paard dat meer stil staat dan dat je er iets mee kunt en dan nog doorbetalen ook. Lastig om te zeggen maar je hebt een goed en eerlijk verhaal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:35

Goede producten gebruiken voor de rotstraal en vooral de hoefzweren goed bestrijden. Indien het losgesneden is moet er niet weer opnieuw blubber in komen, daar helpt schoonmaken niet al te veel aan. Krijg de indruk dat de eigenaren wel een paard willen maar geen geld, dan kun jij iig beter stoppen zodat het paard wel verantwoordelijke eigenaren krijgt.

Dantalion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 14:44

bigone schreef:
Goede producten gebruiken voor de rotstraal en vooral de hoefzweren goed bestrijden. Indien het losgesneden is moet er niet weer opnieuw blubber in komen, daar helpt schoonmaken niet al te veel aan. Krijg de indruk dat de eigenaren wel een paard willen maar geen geld, dan kun jij iig beter stoppen zodat het paard wel verantwoordelijke eigenaren krijgt.

Dat is ook het probleem. De eigenaren hebben idd het geld er niet voor. Ze kunnen haar net aan betalen en komen zelfs dan nog in de knoei soms met het betalen van de hoefsmid etc. Al gebeurd er echt een keer wat kunnen ze niks doen hoogwaarschijnlijk niks doen en brengen ze haar naar de slacht dat hebbe ze personelijk tegen mij gezegt.

Dantalion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 14:48

F_Orumster schreef:
Je zou ook nog kunnen overleggen of er wat mogelijk is om wat aan de leaseprijs te doen in perioden dat jullie stilstaan.

Ja hebben we aantal keer over gehad. Heb 1 a 2 keer uitstel gehad met betalen maar bijna niks is een optie en lange tijden gaat dus niet omdag hun zonder ons geld haar stalling niet kunnen betalen.