Na aanleiding van de titel zullen jullie wel denken, alweer iemand die een paard wilt kopen? Bij mij is het een 2 jaren plan, dus ik ben nu langzaam aan alles aan het uitzoeken.
Echter had ik wat vraagjes, betreffende de aankoop. Omdat ik zo goed mogelijk geïnformeerd wilt zijn vraag ik het aan de bokkers hier
Zelf heb ik een word bestandje, met daarop dingen die een paard nodig heeft en ong een richtprijs erachter.
Kosten eigenpaard
*Stalling vanaf 190 - 250
*Hoefsmid 35 bekappen
*zadel NVT
*Hoofdstel NVT
*Keuren DA 100€ zonder foto's
Kosten eerste maand ;
Paard 2000-3000
Stalling 190-230
Zadel ( nieuw +/- 600€ 2e hands +/- 250
Hoofdstel 85€
Dekens
Sjabrak
Halster + touw
evt peesbeschermers
en/of verzekering
Nu is mijn vraag, waar moet ik bij een koop opletten? Ga nu nog niet kopen, maar wil me er vast over gaan inlezen en de evt nieuwe tips in een bestand zetten dat ik het goed kan gaan doorlezen.
Hebben jullie nog tips die ik kan meenemen, en/of spullen die ik vergeten ben te noteren?
Groetjes Nicky
Veel plezier met je eigen paard! Je zou ook nog een longeerlijn kopen altijd handig!
Dat kan altijd nog hoger worden gezet, dit zijn gewoon indicatie's :Q
Een zadel kost echt meer, voor 250 euro heb je geen knappe tweedehands... denk eerder aan 500/600 (ja, tweedehands). Ook voor een aankoopkeuring (klinisch) ga je geen dierenarts vinden die voor €100 komt... ik ben een paar maanden geleden in totaal (inclusief voorrijkosten, op locatie verkoper) ongeveer 180 euro kwijt geweest, dus ga zeker uit van 150 of meer! Een hoofdstel daarentegen kan je ook wel prima op de kop tikken voor 50/60 euro, afhankelijk van je eisen. Wat ik nog mis op je lijstje is een longeerlijn (+zweep), die komt altijd van pas! En vergeet ook niet een extra halster en touw te hebben, de ervaring leert dat ze zomaar eens kapot gaan! 

De maanden erna vielen wel mee, maar juli en augustus zijn voor mij wel dure maanden geweest. Dat heeft weer te maken met vakantie, dan les ik vaker. Deze maand is bijvoorbeeld de tandarts geweest, die rekening krijg ik ergens in september en zal rond de 120 euro liggen. De hoefsmid kost hier 32,50 voor bekappen (pony heeft geen ijzers). Je bent nooit klaar met dingen aanschaffen heb ik gemerkt! En goedkoop is absoluut duurkoop, been there done that.