Eerste eigen paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bagira

Eerste eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 17:29

Hoi Paardenliefhebbers.

Sorry als dit hier verkeerd staat, maar ik heb nodig jullie adviezen en steunen.

Mijn allereerste paard, dat wou ik al lang hebben, maar nu als ik denk over .. het maakt me nerveus en onrust ((
Ik heb een mooie PRE gewonden, erg mooi en braaf en lief , maar Ik ben bang dat kan ik niet goed opvoeden, goed rijden, genoeg aandacht geven ect.. En als gaat niet goed - wat dan??
Tot nu heb ik twee jaar een paard geleased, en gaat goed, maar manege altijd staat tussen ons. Nu ik ben twijfelt heel erg als kan ik zelf alles doen..

cheybinky

Re: Eerste eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:45

Heb je een weekplanning om hier te delen?
En wat voor stal komt hij, volpension, doe het zelf stal?

Iris_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:46

Hoe oud is het paard? Ga je het paard op de manege stallen? Misschien dat dat je wat meer vertrouwen kan geven.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:03

Ik denk dat veel mensen dat hebben voor 'Het Eerste Paard'. Zeker als je hem ergens gaat stallen waar je nog niet gewend bent.

Komt hij nu op de manege te staan?
Hoe oud is het paard, en wat kan hij/zij?
Hoeveel, en wat voor ervaring heb je zelf met paarden?

Het is maar goed dat je het als iets engs ziet- dat betekent dat je begrijpt hoe groot de verantwoordelijkheid is, en dat je het niet lichjes opvat. Hadden maar meer mensen dat!

Als je echter al een goede basis hebt, en mensen om je heen om je te helpen- dan komt het vast wel goed :)

Ik ben erg benieuwd naar je toekomstige paardje en jou!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:12

Tuurlijk ben je bang. Iedereen is bang bij zijn eerste: keer rijden na halen rijbewijs, aanschaf huis, hond, dure computer enzovoort
Maar je moet je niet laten weerhouden, dit is wat je wil. Advies kun je altijd vragen en als je het niet doet blijf je je altijd afvragen... wat als ik nou....
Je gaat het doen, je gaat genieten en al genietend eeen heleboel leren..
Hup hup, uit je hoofd de wereld in..

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:19

Bagira, ik heb precies hetzelfde gehad. Ineens zo'n vlaag van oh jeee ben ik wel goed genoeg, kan ik haar wel geven wat ze nodig heeft. Dit is alleen maar goed, dit geeft aan dat je weet wat het inhoudt. Bij mij is alles goed gekomen (ik heb zelfs nu een 2e). Veel plezier met je paardje en dat komt helemaal goed!

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:25

Had precies hetzelfde! Eerste week (weken) alleen maar zenuwachtig geweest of ik niks vergeten was etc, uiteindelijk nergens voor nodig geweest :)

Het scheelt al wel een hoop als je paard de hele dag (of 24/7) op de wei staat, dan hoef je niet "perse" te komen, en weet je zeker dat 'ie niks te kort komt.

Heel veel succes, en vooral plezier!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:26

Ik verplaats dit topic van TAO naar PP.

Bagira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 20:32

Bedankt iederen voor reactie <3

cheybinky schreef:
Heb je een weekplanning om hier te delen?
En wat voor stal komt hij, volpension, doe het zelf stal?

Hij krijg volpension bij de manege waar heb ik vroeger paard geleased. Ik heb nog geen weekplanning , msh kan jij wat advies me geven? Nu naa een uur rijden hij is moe, moet wat meer conditie hebben.

Iris_92 schreef:
Hoe oud is het paard? Ga je het paard op de manege stallen? Misschien dat dat je wat meer vertrouwen kan geven.

Hij is 6 jaar oud en hij doet alles super. Ik heb nog 4 dagen om alles te dien met hem en dan moet ik beslissen..

Just_bo schreef:
Had precies hetzelfde! Eerste week (weken) alleen maar zenuwachtig geweest of ik niks vergeten was etc, uiteindelijk nergens voor nodig geweest :)

Het scheelt al wel een hoop als je paard de hele dag (of 24/7) op de wei staat, dan hoef je niet "perse" te komen, en weet je zeker dat 'ie niks te kort komt.

Heel veel succes, en vooral plezier!

24/7 in de wei klinkt lekker, zal ik vragen als kan dat ..Maar toch wil ik werken met hem, groontwerk, vrijheidsheid dressuur, rijden, alles))

Gelukkig dat ben ik niet de einigste wie voelt zo..

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:43

Fouten maak je altijd en juist daarvan leer je. Toen ik 3,5 jaar geleden de mijne kreeg en ik alles zelf moest dan was ik ook wat onzeker maar dat gevoel is ook snel weg. En zeker met volpension kan er niks mis mee gaan er zijn altijd mensen die je willen helpen.

En werken met 'm kan zeker als hij 24/7 op de wei staat.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:22

Kijk ts vol pension is ideaal mocht je een keer geen tijd hebben, dan krijgt hij alsnog voer en stalling.

Had ik eerst ook, maar nu op een zelf doe stal, dat was even wennen.
Als je wat wilt vragen , stuur maar een pb.
Even ter info:
Ben 16 jaar, 2 eigen paarden op een doe het zelf stal,betaal ze zelf, 1 dag school en 6 dagen werken en huiswerk vrienden en andere hobby's.
Wellicht zijn we niet t zelfde maar ik kan het combineren, dus mijn inbox staat open voor je!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:33

Heeeel herkenbaar! Ik heb het paard van mijn moeder en mij altijd aan huis gehad, was dus bekend met het werk en de zorg. Maar ik had niet de verantwoordelijkheid. Evenals mijn bijrijdpaard, deed alles maar had geen eindverantwoordelijkheid. Toen ik mijn eigen paard kocht dat ik dat die stap wel mee zou vallen, maar ik ben nog nooit zo onzeker geweest :=
En nog steeds maak ik "fouten" na een jaar of ben ik soms bang een verkeerde beslissing te nemen, maar dat hoort er allemaal bij en gaandeweg leer je het echt allemaal, of iig heel veel!
Komt helemaal goed dus!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 19:10

Als hij 's nachts op stal staat kun je ook prima een paar dagen overslaan hoor...

Bagira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 21:12

cheybinky schreef:
Kijk ts vol pension is ideaal mocht je een keer geen tijd hebben, dan krijgt hij alsnog voer en stalling.

Had ik eerst ook, maar nu op een zelf doe stal, dat was even wennen.
Als je wat wilt vragen , stuur maar een pb.
Even ter info:
Ben 16 jaar, 2 eigen paarden op een doe het zelf stal,betaal ze zelf, 1 dag school en 6 dagen werken en huiswerk vrienden en andere hobby's.
Wellicht zijn we niet t zelfde maar ik kan het combineren, dus mijn inbox staat open voor je!

Wat lief voor je, dank je wel!

Wat leuke aardige mensen op deze web, geweldig! Bedankt allemaal! Morgen ga ik met eigenar alles regelen

Bagira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 14:39

Jaaa!! Gekocht! Zelf nog niet geloven ))
Ik wil zo graag dat tracteren maar weet niet als zo iets doen mensen op de manege.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:57

Gefeliciteerd *\o/* !!

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:08

Gefeliciteerd, ik had precies hetzelfde. Echter kwam de stress pas toen ze bijna kwam. Want het voelde zo echt ineens. Rustig nadenken en alles goed overwegen, zo te horen is het een overwegende beslissing die je gemaakt hebt! Heel veel plezier gewenst :)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:01

Gefeliciteerd!

Trakteren kan altijd; mensen op gewone snoepjes, paarden op paarden snoepjes :p

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:34

Fotoooo!

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:42

Alleen al het feit dat jij serieus nadenkt over die dingen 'gaat het wel goed met opvoeden etc', maakt dat jij juist wél
geschikt bent voor een eigen paard. En waar je niet uit komt kan je altijd hulp bij vragen of les voor nemen!
Veel geluk met je eigen paard!!!

Bagira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 19:33

Hier is hij

Afbeelding

was echt druk de hele week, maar alles gaat zoooo goed , ik ben echt blij dat ik hem heb ❤️
Laatst bijgewerkt door Bagira op 04-09-16 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:36

Gefeliciteerd met je eerste eigen paard! En wat een knapperd

_Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:09

Hoe heet hij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:19

Knap beest! Als je onzeker bent kun je altijd lessen nemen, mensen met ervaring vragen en als het echt even niet wil dan doe je gwn weer een stapje terug.
Gelukkig zijn de meeste paarden ook niet van suiker die kunnen wel een stootje hebben!

Somboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:40

Daar mag je heel blij mee zijn en wat de stress betreft, dat hebben we denk ik wel allemaal gehad en vele nog. Je leert bijna iedere dag weer wat nieuws en dat hoort erbij. Heel veel plezier met je eigen levende knuffel.