Ik weet niet wat ik wil

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yiruma

Ik weet niet wat ik wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 10:58

Hoi, beetje onduidelijke titel natuurlijk, maar dit gaat over een eigenlijk mooie kans die ik heb gekregen.

Een man die ik ken heeft twee paarden die hij zelf niet meer berijdt, maar hij heeft altijd verzorgers. Ik heb jaren op manegepaarden gereden (uitzonderingen daar gelaten) en eigenlijk dus het niveau van een manegeruiter. Ik wil wel graag leren maar ben van mezelf heel onzeker aangelegd en bang om te falen. Nu gaat het om een paard die zeker wat kijkerig kan zijn en temperament heeft, maar niet gemeen oid. Ze had al een jaar niemand op haar rug gehad, en ik al een jaar niet meer gereden. De verzorgster van het andere paard had dit paard ook geprobeerd maar is nu bang voor haar.
Goed, ik had een beetje spanning maar dat ging al snel weg, toen ik haar eerder longeerde ging het ook super. Ik kreeg best een zelfvertrouwen boost daarvan.
Maar ja, beugels waren te lang (moeten nog gaatjes bij), paard was paar keer toch wel in protest en de combi jaar niet gereden van ons beiden deed het niet goed natuurlijk.
Ik kreeg complimenten dat ik haar goed aanpakte op momenten dat ze me uitprobeerde, waar ik blij van werd.
Maar ook een ''goede'' dosis kritiek waar ik juist blij om moet zijn maar zo onzeker als ik ben maakt het me denk ik alleen slechter. Kritiek in de zin van let hier en hier op kan ik wat mee maar zodra het word van '' ja ze is nog wel wat te moeilijk voor je nu maar dat komt met oefenen wel goed'' ga ik twijfelen.
Als ik het nu in de ogen van de eigenaar te slecht doe, kan ik er dan niet beter mee stoppen?
Ik wil niet stoppen want ik wil verder komen, maar de onzekerheid staat me in de weg.
Weet niet goed wat ik hier mee wil bereiken maar het is in ieder geval ''op papier''.

Ik weet nu dus ook niet goed of ik het maar gewoon moet afkappen en accepteren dat ik misschien gewoon geen potentie heb om meer te worden dan een simpele manegeruiter door die onzekerheden.

Bedankt voor het lezen het is een lang stuk geworden.. Groetjes!

Azmay

Re: Ik weet niet wat ik wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:03

Ga eens met die man in gesprek over je onzekerheden, misschien lucht dat al enorm op ;)

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 11:08

Azmay dat wil ik ook wel, ben alleen wel bang dat hij dan zegt van nou dan pas je gewoon niet bij dit paard en ik zoek een ander. Misschien beetje extreem maar het is een hele simpele man die vooral zegt wat hij denkt. Fijn is dat soms maar sommige punten die hij opnoemt komen voor mij als onzekere ruiter toch hard over.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:10

Yiruma schreef:
Azmay dat wil ik ook wel, ben alleen wel bang dat hij dan zegt van nou dan pas je gewoon niet bij dit paard en ik zoek een ander. Misschien beetje extreem maar het is een hele simpele man die vooral zegt wat hij denkt. Fijn is dat soms maar sommige punten die hij opnoemt komen voor mij als onzekere ruiter toch hard over.

Heel herkenbaar :(:)
Maar toch zou ik een gesprek aangaan, want hij kan inderdaad zeggen dat het niet klikt maar als je door gaat en steeds het gevoel hebt dat hij dat wil zeggen is het even erg of nog erger.
Met een gesprek heb je meteen duidelijkheid en hoef je je niet op te eten om misschien wel niets.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:11

Zie het anders een maand of wat aan. Heb ook wel eens bijrijders op mijn paard zitten, die simpel weg een tijd moeten rijden met haar om het te krijgen waar ik het wil hebben.

Je moet even de knopjes vinden en dit duurt even. Als de eigenaar je niet goed genoeg zou vinden had hij je er wel afgehaald is mijn mening. Ben zelf ook vreselijk onzeker en vind bevestiging fijn. Maar dit moet je iemand dus wel vertellen
Ga anders eens een gesprek met de eigenaar aan.

En bovenal laat je niet gek maken door gekke verhalen over een paard, als je het zelf nog niet zo hebt ervaren kunnen het ook gewoon onzekerheden van een vorige Ruiter zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:12

En als je nou eens die drang om verder te komen even loslaat en gewoon voor je eigen plezier lekker gaat rijden. Geen doelen stellen, gewoon relaxen en als het goed gaat ga je er weer af om positief af te sluiten. Als er dan een keer iets verkeerd g
aat heb je ook niet gefaald want je had geen plan!

Die meneer laat jou echt niet op zijn paard rijden als jij het niet kan!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:12

Vind dat hierboven van Azmay al een heel goed advies. Dan weet hij in elk geval dat het je zelfvertrouwen wat naar beneden haalt en dat hij misschien iets op een andere manier zou kunnen zeggen.

Daarnaast vind ik de opmerking niet vreemd. En er is ook niks mis mee. Ik heb nu zelf bijna 4 maanden niet gereden, zat van de week voor t eerst weer op een paard om echt even te rijden, en mijn houding is ook ontzettend achteruit gegaan. Maar paardrijden is als fietsen he, je verleert het niet! Je hebt het zo weer onder de knie en dan ga je misschien met sprongen vooruit.

Niet bij neer gaan zitten hoor meid, feit dat het andere meisje bang is geworden en er blijkbaar iets is gebeurd, dat bij jou niet gebeurd is zegt toch al wel wat? Je bent goed genoeg bezig om het beestje na een jaar niks doen gewoon onder controle te houden dus dat zegt al wat! ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:13

Ik lees alleen maar positief commentaar!
Complimenten en vertrouwen dat het goedkomt met wat oefenen...die man ziet echt wel iets in jou, hoor!

Nou jij nog ;)

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:14

Ik ben ook een manege ruiter en mag op het moment een Z pony van een mede bokker rijden. De eerste keren serieus rijden waren confronterend, vooral de eerste les met de pony. Maar je leert er zo veel van. Als je deze kans krijgt zou ik zeggen neem hem.
Praat er anders met de eigenaar over hoe je je voelt, die kan je vast geruststellen en kunnen jullie er samen achter komen hoe je verder gaat.

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 11:24

Bedankt voor al jullie reacties!
Ik ga morgen alleen naar haar toe, ik ga niet rijden maar alleen bezig zijn met poetsen en longeren.
Hopelijk kan ik binnenkort tegen die man zeggen dat ik mezelf soms ook erg kan neerhalen door dingen die gezegd worden anders op te nemen ook al is het goed bedoelt.
Ik hoop ook dat ik haar komende tijd wat beter leer kennen zodat ik me ook wat sterker voel als ze moeilijk doet. Ook omdat ze dus komende tijd dagelijks beweging krijgt ipv geen wordt dat denk ik ook wat makkelijker. De reacties hebben me echt geholpen aangezien ik net ook echt verdrietig was en mezelf dan naar beneden haal met gedachtes, ik zie het al een stukje positiever in.
nogmaals bedankt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:26

+:)+

Veel plezier!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:26

Misschien dingen eens wat minder persoonlijk proberen op te vatten? Ik lees namelijk helemaal niets 'hards' eigenlijk. Een opmerking dat een paard misschien nog wat moeilijk voor je is, is geen kritiek op jou als persoon maar een simpele constatering. Ik zou dit dan ook vooral als goede leerschool zien en proberen erachter te komen waarom je dingen opneemt op een manier die jou zo onzeker maakt en of er misschien een andere, makkelijkere manier is om met zulke situaties om te gaan.

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 11:33

Shirley schreef:
+:)+

Veel plezier!

Dankjewel :)

0000 schreef:
Misschien dingen eens wat minder persoonlijk proberen op te vatten? Ik lees namelijk helemaal niets 'hards' eigenlijk. Een opmerking dat een paard misschien nog wat moeilijk voor je is, is geen kritiek op jou als persoon maar een simpele constatering. Ik zou dit dan ook vooral als goede leerschool zien en proberen erachter te komen waarom je dingen opneemt op een manier die jou zo onzeker maakt en of er misschien een andere, makkelijkere manier is om met zulke situaties om te gaan.

Dat klopt en dat weet ik ook van mezelf (staat ook in mijn vorige reactie). Het zat me gewoon dwars aangezien hij ook uitgebreid tegen de staleigenaar praatte dat hij er niet zo over te spreken was hoe het ging. Ik had geprobeerd om mezelf toch veel vertrouwen in te spreken en ook al is die man gewoon eerlijk en wil hij er aan werken laat ik dat toch op een negatieve manier in mijn hoofd zitten.
Voor mijn onzekerheden heb ik faalangsttraining gevolgd op school, hier veel aan gehad maar het is wel moeilijk toe te passen op andere dingen dan bv presentaties (waar het op school dus vooral om draaide).
Bedankt voor je reactie !

Nog een toevoeging: een voorbeeld van mezelf waarbij ik dus duidelijk doordraai in mijn gedachtes is dus dat ik na zo'n dagje denk dat ik misschien mijn droom van een eigen paard ook maar moet opgeven. Eigen paarden zijn duidelijk zo anders en ik ben niet sterk genoeg om dan een paard de baas te zijn. Dus daarmee kan ik sowieso geen eigen paard houden terwijl er ook paarden zijn die wat minder kijkerig zijn en gewoon rustiger van aard. Het ligt gewoon aan mij dat ik iets kleins echt een barriere maak in mijn hoofd en het van me afschrijven is gok ik gewoon een manier dat ik het echt kan lezen en de situatie realistisch kan bekijken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:48

Ik vind het heel goed dat je al beseft dat je dingen groter maakt dan ze zijn! Wat ik nog wel mis is een stukje relativeren en dingen van twee kanten bekijken. Want hij zal misschien niet blij geweest zijn met hoe het ging, maar het is en blijft zijn paard en als hij er echt geen vertrouwen in had, mocht je er heus niet mee aan de slag. Voor hetzelfde geld was hij niet blij met hoeveel werk er na het stilstaan nog aan het paard bleek te zitten, had hij gehoopt dat het ongeacht wie erop ging allemaal wat makkelijker zou gaan. Om maar wat te noemen.

En inderdaad, voor bijna iedereen is wel een passend paard te vinden. Als je nou droomde van de Olympische Spelen, dat is inderdaad niet heel realistisch als je zo onzeker bent. Maar een paard hebben, dat mag iedereen en gelukkig zijn ze er in alle soorten en maten dus moet wel heel gek lopen wil daar niets voor jou tussen zitten.

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 12:00

0000 schreef:
Wat ik nog wel mis is een stukje relativeren en dingen van twee kanten bekijken. Want hij zal misschien niet blij geweest zijn met hoe het ging, maar het is en blijft zijn paard en als hij er echt geen vertrouwen in had, mocht je er heus niet mee aan de slag. Voor hetzelfde geld was hij niet blij met hoeveel werk er na het stilstaan nog aan het paard bleek te zitten, had hij gehoopt dat het ongeacht wie erop ging allemaal wat makkelijker zou gaan. Om maar wat te noemen.

Ja zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken. Hij stelde ook voor om een stalgenoot (die dus beter rijdt) er ook nog een paar keer op te laten rijden zodat het paard na zo'n lange tijd ook weer weet hoe hij zich moet gedragen onder het zadel. Paard dacht natuurlijk ook ja hallo laat mij lekker in de wei staan.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:49

Vergeet niet dat een paard dat een jaar niet gereden is ook heel anders in de bespiering en conditie is. Paard weet wss heus wel hoe ze zich moet gedragen maar is onder het zadel misschien wel de balans kwijt. Ik denk niet dat hij dat dus bedoelt als een betere ruiter erop, maar meer iemand die wat meer ervaring heeft met het rechtrichten en een paard daarin begeleiden de balans weer terug te vinden. Als daar wat meer aan gewerkt wordt zit jij er dalijk misschien ook wat lekkerder op. :j :)

Wat voor gedrag vertoont het paard dan precies? Want wat ook bij mij opkomt (en daar kan jij helemaal niets aan doen) is dat als een paard zo lang niet gereden is, en het eigen zadeltje er weer opgaat dat het zadel misschien ook wel helemaal niet lekker meer ligt. Maar ik weet natuurlijk niet wat de eigenaar daar allemaal mee gedaan heeft.

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 13:22

Ja ze heeft ook nauwelijks bespiering nu maar we gaan dat ook rustig opbouwen. Qua gedrag is het dus dat ze dan opeens koppig doet en een hoek niet meer doorloopt die ze eerder wel doorliep. En dan wil je vooruit dus aansporen etc dan gaat ze achteruit komt ook een beetje omhoog. Daarna gaat ze wel gewoon verder. Het zadel leek goed te liggen volgens eigenaar maar er komt toch een nieuwe dus dat komt goed.
Ik denk nu dat het vooral gewoon nog tijd nodig heeft. Bedankt voor je reactie Love Uggs

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:27

Dan denk ik idd dat het gewoon tijd nodig heeft. :j
Goed dat er gewoon een nieuw zadeltje komt!

Succes!

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 13:37

Nou fijn gesprek gehad met mijn vader maar niet heus :o
Hij zei tegen me dat als de eigenaar vond dat het niet goed vond, ik dus niet kan rijden. Wat ik eerder zei over eigen paarden kwam daar ook terug, hoe wilde ik ooit een eigen paard hebben als ik er toch niet fatsoenlijk mee om kan gaan.
Weet ook niet zo goed wat ik met zijn mening moet maar het was wel een aanslag op mijn nieuwe hoop dat ik uit dit topic putte.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:41

Hoe vaak ben je nu met je verzorgpaard bezig geweest?
(en sommige vaders kunnen echt als een zak hooi reageren tegen hun puberdochters)

en dat eigen paard ooit... je bent pas 16 jaar.. nog jaren de tijd voor ooit een eigen paard *\o/*

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 13:43

Ja dat heb ik gemerkt. Pas 3x geweest, een keer kennismaken, een keer longeren en vandaag dus eerste keer rijden.
Gelukkig heb ik nog jaren voor een eigen paard inderdaad. T
Laatst bijgewerkt door Yiruma op 22-08-16 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:43

Yiruma schreef:
Nou fijn gesprek gehad met mijn vader maar niet heus :o
Hij zei tegen me dat als de eigenaar vond dat het niet goed vond, ik dus niet kan rijden. Wat ik eerder zei over eigen paarden kwam daar ook terug, hoe wilde ik ooit een eigen paard hebben als ik er toch niet fatsoenlijk mee om kan gaan.
Weet ook niet zo goed wat ik met zijn mening moet maar het was wel een aanslag op mijn nieuwe hoop dat ik uit dit topic putte.

Goh...Geloof dat ineens duidelijk is waar je faalangst vandaan komt. Je bent pas 16 joh, je hebt nog alle tijd van de wereld om bij te leren en beter te worden. Alle toppers hebben bijna dagelijks begeleiding, als ruiter en paardeneigenaar blijf je je een leven lang ontwikkelen. Gelukkig want anders is de uitdaging er ook een keer af. Zegt meer over je vader dan over jou dit.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:45

Dat is niet aardig van je vader :n

En de eigenaar heeft dat niet gezegd, toch?

Geef het gewoon een kans en laat je vader eens een poepie ruiken!
Extra leuke uitdaging ~~}>

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:46

Ohh.. joh geef jezelf (en dat paard) een beetje de tijd... geef jezelf de tijd om te wennen. (Dat kost al snel een half jaar) Paarden zijn geen machines... en jij ook niet. Lekker de komende maanden veel gaan leren met je nieuwe verzorgpaard :)

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 13:53

Mijn vader kan er niet zo goed tegen als ik onzeker aan het doen ben om het maar zo te zeggen dus dan komen er botte uitspraken. Eigenaar heeft zelf niet gezegt dat ik niet kon rijden maar hij liet wel merken dat het niet vlekkeloos ging.
Ik zelf had niet het idee dat het zo belachelijk slecht was zeker gezien de omstandigheden (beiden lang niet meer gereden). Daarom werd ik denk ik ook wel onzeker. Ik weet dat ik geen ster in het rijden ben en dat lukt na een tijdje vast beter. Evelijn ik ben het eens met je dat we dus gewoon tijd nodig hebben maar mijn vader blijkbaar niet.