Kan het kwaad als een kind op 1 jarig veulen heeft gezeten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wescottlove

Kan het kwaad als een kind op 1 jarig veulen heeft gezeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 10:32

Een goede vriendin van mij heeft een shet van 1 jaar. De buurvrouw is zo brutaal geweest om via haar vriend(geen verstand van paarden, buurrvrouw wel) stiekem haar kind van 3 op het veulen (60 cm?) van 1 te zetten (zonder cap overgens) en stukje mee te stappen. Dit is hopelijk de enige keer dat het gebeurd is.. Maar kan het kwaad, ook voor latere leeftijd? Moet zij de dierenarts bellen? Ze gaat natuurlijk verhaal halen en is woest. Aangezien ze erg voorzichtig is met hem.

swartbeessie

Re: Kan het kwaad als een kind op 1 jarig veulen heeft gezeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 10:41

Lijkt me niet goed voor het ruggetje nee...

PirateCherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 10:41

Wat een super domme mensen heb je toch. Wie zet nou zn kind van 3 op een paardje die nog nooit iets op zn rug heeft gehad? Levensgevaarlijk!

Ik weet niet of het schadelijk is voor het veulen. Heeft je vriendin gezien of het veulen zich sindsdien anders gedraagt (pijn ofzo?) Gelukkig zijn kinderen van 3 nog niet heel zwaar. Kilo of 15 geloof ik?

Ben in ieder geval wel benieuwd hoe het afloopt. Hoe is je vriendin er trouwens achter gekomen?

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 10:43

Ja lijkt me veel te zwaar, het zal verder wel goedkomen aangezien renpaarden toch ook met 1,5 ofzo al worden ingereden, maar begrijp niet hoe dat überhaupt in iemands hoofd komt als het niet eens je eigen paard is..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 10:45

Is niet goed, maar wat wil je er nu nog aan doen dan? Het is namelijk al gebeurd.
Gewoon never nooit niet meer iets erop voordat het dier minstens 4 jaar is en verder gewoon laten. ( wel die buurvrouw goed de waarheid zeggen natuurlijk!)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 10:52

Is dit verhaal echt?
Ik snap namelijk niet eens dat het veulen er niet vandoor gegaan is ofzo. No way dat een veulen/jaarling zonder voorafgaande training zomaar iets op zijn rug laat zitten.

En een vrouw met verstand van paarden haalt zoiets toch niet in haar hoofd?

Wescottlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 10:55

Hoihoi!! Jazeker vanmorgen gebeurd!! Uhhm ik vroeg mij ook af dat het beestje niet is gaan flippen. Ze heeft hem pas als gezelschapspony voor haar paard in de wei... Maar dus erg voorzichtig want ze wil hem zelf trainen voor haar kindje later..

Ze kreeg doodleuk een foto toegestuurd!! Idd tis gebeurd... Maar ze heeft nog niet bij haar veulen kunnen kijken of het beestje pijn heeft. Ik zal haar idd even doorgeven dat ze zijn rug even test.. Kan zij evt als er schade is dit dan verhalen op de buurvrouw? Ja het is echt achterlijk! Kind had eraf kunnen vallen!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:01

Kind had kunnen vallen, maar veulen had ook zo overstuur kunnen worden dat die gewond raakte ofzo.

Iemand met verstand van paarden zou dat moeten weten. Dus of die buurvrouw echt verstand heeft...??

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:01

Wescottlove schreef:
Hoihoi!! Jazeker vanmorgen gebeurd!! Uhhm ik vroeg mij ook af dat het beestje niet is gaan flippen. Ze heeft hem pas als gezelschapspony voor haar paard in de wei... Maar dus erg voorzichtig want ze wil hem zelf trainen voor haar kindje later..

Ze kreeg doodleuk een foto toegestuurd!! Idd tis gebeurd... Maar ze heeft nog niet bij haar veulen kunnen kijken of het beestje pijn heeft. Ik zal haar idd even doorgeven dat ze zijn rug even test.. Kan zij evt als er schade is dit dan verhalen op de buurvrouw? Ja het is echt achterlijk! Kind had eraf kunnen vallen!

Ik denk dat t met de schade wel iets zal meevallen ( bij sporadisch gebeuren )..Wel zeer onverantwoordelijk!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:03

kort gezegd,neen dit kan geen kwaad.

een kind van 3 weegt nu ook geen 10-tallen kilo's,enkele meters is maar enkele seconden,veulens spelen ook,krijgen ook eens een ander veulen/jong paardje op hun rug,....

eerlijk,een jaarling hier,zet ik ook wel eens mijn 2-jarig zoontje kort op de rug(terwijl ik hem onder zijn oksels vasthou).

nog geen enkel paardje ging er hier vandoor bij zoiets,ze vinden kroelen enorm leuk,dus ook kroelen terwijl iemand enkele seconden op zijn rugje leunt.

zoland zoiets niet wekelijks gebeurd kan dat toch geen kwaad.

mensen hangen vaak over de rug van zo'n jonkie om te knuffelen,dat kan allemaal prima,maar als een 10-kg kind even enkele seconden op de rug zit,doet de helft van bokt alsof die pony voor de rest van zijn leven naar de haaien is.....

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:07

Maar stel dat het kind van enthousiasme met haar voeten ging bewegen en het ponyke zo deed schrikken? Dan was het heel anders afgelopen.

Daarnaast...
Mensen hangen niet op de rug met hun hele gewicht als ze knuffelen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:10

Ik denk niet dat je direct fysieke schade aan het paard doet door er zo kort even zo'n vlieggewichtje op te zetten. De veulens bij ons in de wei springen ook wel eens met een been over elkaars rug tijdens het spel ed en houden daar echt niets aan over.
Ik zou me meer zorgen maken over het feit dat het gewoon heel gevaarlijk is om te doen. Je weet helemaal niet hoe zo'n pony reageert en het kind kan wel gewond raken en het paard kan zo schrikken dat je er tijden mee bezig bent om dat in de training weer recht te breien. Daarbij is het gewoon lomp en onbeleeft om op wat voor manier dan ook zomaar aan andermans dieren te zitten. Dus ik zou de buurvrouw wel een flinke veeg uit de pan geven -:(-

Wescottlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 11:18

Thnx voor alle reacties weer! Idd de schade zal meevallen. Ze gaat hem zo even onder de loep nemen. Buurvrouw had eigenpaard voorheen. Dus ik begrijp nu helemaal niet wat haar bezielde om zonder overleg dit te doen! Dit gaat ze wel bezuren denk ik zo. Kind is 15-20 kg en pony is denk ik 100 kg tis echt mini en ielig nog..

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:28

Ik vind het inderdaad vooral heel ernstig dat ze dit zomaar heeft gedaan, terwijl het niet haar eigen dier is. Je blijft toch van andermans dieren af, net zo goed als je van andermans spullen afblijft?

Ik zou vooral dat punt duidelijk willen maken. Nu is het misschien toevallig een eenjarig dier en dat is natuurlijk al helemaal niet handig. Maar ze heeft gewoon niet aan andermans paarden te zitten, punt. Dat vind ik echt belachelijk.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:29

liedje89 schreef:
Ik denk niet dat je direct fysieke schade aan het paard doet door er zo kort even zo'n vlieggewichtje op te zetten. De veulens bij ons in de wei springen ook wel eens met een been over elkaars rug tijdens het spel ed en houden daar echt niets aan over.
Ik zou me meer zorgen maken over het feit dat het gewoon heel gevaarlijk is om te doen. Je weet helemaal niet hoe zo'n pony reageert en het kind kan wel gewond raken en het paard kan zo schrikken dat je er tijden mee bezig bent om dat in de training weer recht te breien. Daarbij is het gewoon lomp en onbeleeft om op wat voor manier dan ook zomaar aan andermans dieren te zitten. Dus ik zou de buurvrouw wel een flinke veeg uit de pan geven -:(-

Ik vind een kind van 3 op een veulen van 60 cm geen vlieggewichtje,zo'n diertjeweegt zelfs amper wat,als het nog een kwpn veulen van 1.40 was dan zou ik het nog niet goed vinden maar liggen de verhoudingen wel anders.

Ik vind dit echt niet kunnen,dat je vriendin kwaad is kan ik me voorstellen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:54

nah, bel de slager maar, gaat nooit meer goedkomen.

Je kan me geloven als ik zeg dat er geen schade is voor dat beessie. Wat is er nou eigenlijk gebeurd? een kind van 3 heeft even op een ponietje van 1 gezeten, is geen drama en zal absoluut geen schade hebben toegebracht.

Overdreven gedoe altijd.

Er zijn zelfs koersen voor 1 jarigen, en die paarden worden ook gewoon gezond oud. Daarnaast hebben ze fysiek meer te verduren van elkaar op de weide dan van een keer een minimens op de rug

Nu even voor de duidelijkheid, nee ik ben voorstander van inrijden na 4 jaar, ik ben voorstander van buiten spelen tot die tijd, en ja ik weet hoeveel schade verkeerd inrijden (dat is iets anders dan jong) toebrengt.

Maar komop zeg, een drie jarige die even op een jaarling een rondje stapt kan nul kwaad desondanks zou ik wel even een ernstig gesprek hebben met de buurvrouw over mijn en dijn

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:01

Sarah_Elise schreef:
Ik vind het inderdaad vooral heel ernstig dat ze dit zomaar heeft gedaan, terwijl het niet haar eigen dier is. Je blijft toch van andermans dieren af, net zo goed als je van andermans spullen afblijft?

Ik zou vooral dat punt duidelijk willen maken. Nu is het misschien toevallig een eenjarig dier en dat is natuurlijk al helemaal niet handig. Maar ze heeft gewoon niet aan andermans paarden te zitten, punt. Dat vind ik echt belachelijk.

Precies ja.
En stel dat er wat gebeurd. Is de eigenaar verantwoordelijk..

Wescottlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 12:19

Ze gaat nu maar een slot op t hek doen want als in t dorp ter sprake komt zit straks de hele buurt erop! Ik geloof niet dat iemand suggereert dat de pony kapot is door dit voorval. Echter is het triest dat mijn vriendin haar pony nu een eerste ervaring heeft met een kind zonder dat zij er bij was, en dat dit miss wel geen goede ervaring is geweest. Ze is juist zo voorzichtig met hem en wil hem goed opvoeden. Nu is het diertje zegmaar bevlekt, voor haar gevoel.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:12

Art_Ificious schreef:
Maar stel dat het kind van enthousiasme met haar voeten ging bewegen en het ponyke zo deed schrikken? Dan was het heel anders afgelopen.

Daarnaast...
Mensen hangen niet op de rug met hun hele gewicht als ze knuffelen.

maar mensen wegen ook meer dan 10 kg.
als jij met 1/3 van je lichaam over een veulen hangt om te knuffelen,belast je dat dier meer dan een 3-jarig kind die er enkele seconden op gaat zitten.die zit nog 'recht',bij knuffelen,hang jij scheef.

als het kind met zijn voeten ging bewegen?
tja,ook hier zouden mijn veulens daar echt niet van opkijken hoor.

volgens mij gaan mensen ook geen 3-jarig kind op een pony zetten zonder het kind vast te houden.

ik vind het ook altijd zo'n overdreven gedoe.

is het iets wat je vaak moet doen?neen.

maar kan het kwaad om een licht kindje eens op een 1-jarige,2-jarige te zetten?neen,kunnen ze alleen maar baat bij hebben en later al mini ervaring hebben met een ruiter boven zien en voelen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:40

Schade voor het diertje zal waarschijnlijk meevallen.

De schade die het aanricht tussen de verstandhouding met de buurvrouw is misschien weer een ander verhaal.
Als mij dit was overkomen met een veulen van ons dan brak de pleuris uit...niet omdat het veulen beschadigd zou zijn maar wel omdat iemand het blijkbaar in z'n botten hersens heeft gehaald om zon actie te nemen.

Erg zuinig op je kind ben je dan overigens ook niet....zucht!

Als je mij over de pis Wilt krijgen moet je ongevraagd aan m'n paarden komen....hoe onbenullig die persoon ook is of hoe onschadelijk het misschien ook lijkt...je blijft van andermans dieren af!

Nachtschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:49

Ik zou voor de zekerheid gewoon even de dierenarts laten komen, gewoon om het veulen na te laten kijken. Het kan namelijk wel degelijk kwaad, zeker gezien ze er zelfs nog mee zijn gaan stappen. Het beestje is nog vol in de groei, dus wel even laten checken om zeker te zijn dat alles nog in orde is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:50

BontBeest schreef:
Ik zou voor de zekerheid gewoon even de dierenarts laten komen, gewoon om het veulen na te laten kijken. Het kan namelijk wel degelijk kwaad, zeker gezien ze er zelfs nog mee zijn gaan stappen. Het beestje is nog vol in de groei, dus wel even laten checken om zeker te zijn dat alles nog in orde is.

Wanneer je dat doet, de rekening van de veearts aan de buurvrouw geven

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 15:03

tengeltje11 schreef:
kort gezegd,neen dit kan geen kwaad.

eerlijk,een jaarling hier,zet ik ook wel eens mijn 2-jarig zoontje kort op de rug(terwijl ik hem onder zijn oksels vasthou).

nog geen enkel paardje ging er hier vandoor bij zoiets,ze vinden kroelen enorm leuk,dus ook kroelen terwijl iemand enkele seconden op zijn rugje leunt.

zoland zoiets niet wekelijks gebeurd kan dat toch geen kwaad.

Dit meen je toch niet.. waarom neem je het risico? Niet eens risico voor jezelf, maar je zoontje zelfs.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:58

Omdat dit geen rijtechnische vraag is:

RT-V --> PP

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:11

_Zoe schreef:
Ja lijkt me veel te zwaar, het zal verder wel goedkomen aangezien renpaarden toch ook met 1,5 ofzo al worden ingereden, maar begrijp niet hoe dat überhaupt in iemands hoofd komt als het niet eens je eigen paard is..

Ik vind dit toch vrij ernstig.. Weet je hoeveel schade het aanricht bij die renpaarden om ze op deze leeftijd in te rijden? Goed komen doet het daarbij niet hoor, ja tot ze een jaar of 6 zijn, daarna gaan ze achteruit. Beestjes zijn vaak op jonge leeftijd al helemaal verrot.

Nu gaat het hier om (hopelijk) maar 1 malig en niet om inrijden, maar dat je zegt dat het wel goed komt aangezien renpaarden ook met 1.5 ingereden worden, ben ik het absoluut niet mee eens..

TS, ik snap niet dat het bij de buurvrouw is opgekomen dit zomaar te doen, maar ik denk persoonlijk dat het voor die ene keer geen kwaad kan. Zou wel aangeven dat je vriendin als de wiedeweerga bij die buur aanklopt en haar even goed gaat vertellen wat ze wel en niet accepteert en dat dit VER over de lijn gaat.