Wat te doen met Gaïa ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Azara71

Wat te doen met Gaïa ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 14:11

Hallo allemaal,

Sind twee weken hebben wij 3 nieuwe dames er bij.

Gaïa is daar één van.

Ze komen van een fokkerij die niet om keek naar de paarden. 150 paarden op 200 hectare en geen geregelde controles. De paarden moeten voor zichzelf zorgen, zo doende is Gaïa haar moeder dus bang voor mensen omdat ze die gewoonweg niet kent. Ze zijn hier nu al 2 weken en het gaat ietsjes beter, moeders kijkt al met meer interesse naar ons.

Maar goed het gaat mij nu om de jongste telg, Gaïa.

Ons is verteld dat ze eind mei begin juni geboren is, wat we dus niet met zekerheid weten.
Ze is mager, maar mams is ook vel over been (ook al weer iets beter omdat wij ze meteen op een land vol gras hebben gezet), ze eet al net zo veel gras en hooi als de volwassen dames en drink hooguit 10 keer bij mama op één dag.

Nu hoest ze af en toe, een droge hoest, en ze is niet zo actief als dat ik gewend ben van de andere veulens die ik gehad heb (waren overigens wel allemaal mannetjes :o ).

Ik het dikke buiken topic 2016 is mij geadviseerd om een worm kuur te geven, en te laten controleren door een dierenarts, maar dit is gewoonweg niet mogelijk. Ze is hartstikke bang, en mams neemt haar ook meteen mee zo gauw het te druk word ...

Is het te vroeg om haar al bij haar moeder weg te halen ? Ik zit al te kijken naar speciale brokken voor veulentjes maar laat haar toch liever bij haar moeder staan, maar dan kunnen we haar dus niet onderzoeken ...

Wie kan ons adviseren ?

KootMiraDrum

Re: Wat te doen met Gaïa ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:15

Ze hebben denk ik nogal wat meegemaakt, in ieder geval een verhuizing, ik zou haar zeker bij haar moeder laten, dat lijken ze me allebei nodig te hebben. En dan nu rustig aan kennis gaan maken, en de tijd nemen om aan jou te wennen. Een kleiner stukje om ze op te zetten is denk ik geen optie?

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 14:18

Foto's van de dame in kwestie

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:20

Ik zou haar niet nu al bij haar moeder weghalen.met hoeveel staan ze nu bij jou en hoe groot is het stuk waar ze opstaan?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:20

Ik heb foto's langs zien komen, ik denk dat de volgende dingen het belangrijkste zijn:
1) Zorg dat ze (de nieuwe) niet bij je andere paarden lopen voordat al deze problemen zijn opgelost ivm met infectie gevaar (of dat nu wormen of een virus is).
2) Zet ze op een 'klein' stuk dichtbij huis, ga er het liefst dagelijks heen. Je zegt dat ze vel over been zijn? Kan je mooi af en toe langs met emmertje merrie/veulenbrok of wat lekkers. Kleine ruimte zorgt dat ze niet te ver weg kunnen rennen en tijdens/na het eten kan je ze wat laten wennen aan aanraken. Zo snel mogelijk een halster om zodat ze wat makkelijker te pakken zijn.
3) Toch een veearts erbij, ze ziet er echt niet goed uit op de foto's. Heb je geen stal of lege schuur waar je ze in kan drijven voor mijn part? Bang zijn ze nu toch al, vertrouwen winnen gaat te lang duren. Als het dan echt niet goed is ben je er te laat bij. Dus eerst dan maar even lomp voor je begonnen bent met vertrouwen winnen en dan kan je daarna rustig aan de slag.

Absoluut niet bij de moeder weghalen nog.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:23

Ik ga volledig mee met wat Mooney zegt. :j

Er zal in elk geval iets moeten aan gedaan worden. En nu bij de mama weghalen kan funest zijn voor het beestje,als ze ziekig zijn hebben ze hun moeder en de melk nog meer nodig namelijk.

Ik weet dat het niet makkelijk is maar deze dieren zouden inderdaad op stal/een klein stuk moeten waar ze de verzorging krijgen die ze nu nodig hebben.
Ze zullen vanzelf al makker worden ook na zo een periode van intense verzorging.

Ik denk als ik het veulen zie en alles zo hoor trouwens aan spoelworminfectie/sluimerende longontsteking en volgens mij gaan goeie ontwormkuren en AB geen overbodige optie zijn bij dit veulen.

Succes!
Laatst bijgewerkt door pretty op 17-08-16 14:25, in het totaal 2 keer bewerkt

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:23

geen idee of dat mag maar is anders voor nu voor het hoestje fenegriek geen optie? misschien met wat veulenbrok en merriebrok? Het is wel een leuk stel trouwens!

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:26

Ze ziet er idd niet heel veulenachtig blij uit. Wat drinken betreft, die van mij drinkt ook nauwelijks nog bij d'r moeder (17-5 geboren), iig overdag niet (s nachts zie ik natuurlijk niet). Maar denk dat deze dat wel echt nog nodig heeft!

Vind het overigens wel een heel knap veulen! Hopelijk kunnen jullie snel wat doen en komen moeders en veulen er goed bovenop. Hoe is die andere merrie (je haf er toch nog 1 gekocht)?

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 14:31

Ze lopen nu met z'n driëen op 1 hectare grond. Dit land ligt tegen ons huis aan, en daar hebben we sinds het voor jaar geen paarden meer op gehad dus vol op gras.

We hadden op het oog om ze gewoon in het land te laten lopen en dat ze uiteindelijk uit zichzelf naar ons toe zouden komen. Voer kennen ze niet, en willen ze niet. Hooi eten ze wel, maar ook wortels, brood en appels hoeven ze niet ...

De volwassen dames zien er gezond uit, de ene is goed op gewicht, de moeder is mager dus voor haar hebben we ze maar buiten gezet omdat ik in het begin bang was dat ze het alleen daar door niet zou redden. Het veulen hebben we toen niet horen hoesten ... Dit hoorde ik pas een paar dagen later jammer genoeg en toen stonden ze al op de wei.

In het land waar ze nu lopen hebben ze een hok die we eventueel aan zouden kunnen passen dat ze daar vast in komen te staan, en we dus het veulen van dichterbij kunnen bekijken, en anders de schuur in leiden maar ben dan bang dat ze misschien in paniek door het draad heen vliegen en dan hebben we ze op de straat lopen en probeer ze dan maar eens te vangen ...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:35

Hoeveel kennis hebben jullie zelf van paarden? Ik lees nl. al aan het begin van je bericht een paard wat op een schrale wei stond dat bij jullie direct op het volle land is gegaan, een veulen van amper 3 maanden wat je al bij de moeder weg wilt halen, een veulen wat hoest en niet actief is en geen dierenarts die ernaar kijkt.

Is er geen mogelijkheid om ze op een kleiner stuk te zetten zodat je ze tammer kunt maken en ze te pakken kan krijgen voor de dierenarts? Lijkt me toch wel heel belangrijk dat ze nagekeken wordt en ontwormt kan worden.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 14:45

Charaz, even goed lezen voor dat je al je menig klaar hebt ! Ik heb al jaren paarden, en nu in totaal 9 dus weet toch wel iets dacht ik zo ?!

En die schrale wei ? Daar heb ik het niet over gehad, heb ik ook nooit gezien zelfs.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:09

Ik vind ze niet schokkend mager, of mijn GSM vervormd de foto's?

Wat het Tam maken betreft zou ik ze nu idd proberen opsluiten zodat een dierenarts een controle kan uitvoeren en wormenkuur kan geven.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 15:16

Nee Gaïa is niet schokkend mager, maar haar ribbetjes kun je wel zien ;)

We gaan kijken of we met onze buurman, die boer is, de dames op kunnen sluiten zodat de dierenarts dichterbij kan komen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:29

Hoesten kàn bij veulens inderdaad van wormen komen.
Net als mager zijn, en lusteloosheid.

In dat geval is het zaak om snel! en onder begeleiding van veearts te gaan ontwormen.
Blijvende schade wil je echt niet, en is realistisch helaas.

Waarschijnlijk heeft dit veulen nog nooit ontworming/entingen gehad?

Ik zou nu ook zeker even lomp doorpakken, en als dan de basis gezondheid op orde is aan de gang gaan met mensenmak maken.

Je hebt weinig aan eerst mak maken, als het veulen dat moet bekopen met doodziek worden.

Klinkt sneu om nu lomp te doen, maar het spreekwoord zachte heelmeesters maken stinkende wonden komt wel echt ergens vandaan.
Soms is radicaal doorpakken even het verstandigste.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:23

hoe is het met het veulentje?

In een ander topic schreef je dat ze van de markt komen. (of heb ik het mis).
Stonden ze daar dan wel rustig? lijkt me ook niet prettig voor 'wilde' paarden, vast staan op een markt, tussen vreemde paarden en mensen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:53

Azara71 schreef:
Charaz, even goed lezen voor dat je al je menig klaar hebt ! Ik heb al jaren paarden, en nu in totaal 9 dus weet toch wel iets dacht ik zo ?!

En die schrale wei ? Daar heb ik het niet over gehad, heb ik ook nooit gezien zelfs.

Ik begrijp Charaz wel...vragen of je een veulen van die leeftijd van de moeder af moet halen getuigt niet van bijster veel ervaring :o

Antwoord is trouwens: nee!
Bijvoeren mag uiteraard met een geschikte opfokkorrel, maar die melk heeft ze echt nog nodig!

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 08:19

Ik zou het persoonlijk ook niet doen, maar nu heb ik wel mijn twijfels omdat moeders echt niet wil dat wij in de buurt komen... En hoe zit het dan met veulens die hun moeder al jong kwijt raken ?? Dat gaat toch ook goed ? Zeg niet dat het beter is hoor ! Maar het gebeurd wel vaker en deze veulentjes groeien ook uit tot mooie paarden.

Voorals nog zijn we er niet over uit wat we gaan doen. Vanavond gaan we kijken of we het veulen te pakken kunnen krijgen, zonder mama, en dan meteen de dierenarts laten komen. Anders zetten we mama en kind samen vast, maar dat is wel gevaarlijker omdat ze denk ik toch zal gaan trappen ..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:24

Veulen ziet er prima uit, moeder is wat schraal maar niet zorgwekkend.
Ik zou er, onder dwang, even een goede wormenkuur doorheen gooien(ontworm dan gelijk alles wat samen staat) en eens kijken of de merrie brok wil eten.
Het gras heeft zijn grootste voedingswaarde wel verloren; zeker als het op dit stuk al sinds het voorjaar groeit en dus al 1 of 2 keer gebloeid heeft.
Laat je niet gekmaken door bokkers die gelijk in brand vliegen TS, er zijn hier niet heel veel mensen met (gezond) verstand van paarden ;-)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:25

Azara71 schreef:
Ik zou het persoonlijk ook niet doen, maar nu heb ik wel mijn twijfels omdat moeders echt niet wil dat wij in de buurt komen... En hoe zit het dan met veulens die hun moeder al jong kwijt raken ?? Dat gaat toch ook goed ? Zeg niet dat het beter is hoor ! Maar het gebeurd wel vaker en deze veulentjes groeien ook uit tot mooie paarden.

Voorals nog zijn we er niet over uit wat we gaan doen. Vanavond gaan we kijken of we het veulen te pakken kunnen krijgen, zonder mama, en dan meteen de dierenarts laten komen. Anders zetten we mama en kind samen vast, maar dat is wel gevaarlijker omdat ze denk ik toch zal gaan trappen ..

Niet altijd, maar in dat geval is geen keus -O-

Moeder en kind samen binnen zetten, moeder vast en dan kind behandelen.
Uit elkaar halen zorgt alleen maar voor extra stress en schending van vertrouwen bij beide dieren...

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:29

Waar woon je? Ik kan je wellicht aan een gedragstrainer helpen die je hierin kan adviseren en de paarden kan helpen ontwormen etc.
Kan ook via PB als je wilt.
We werken allemaal op basis van vertrouwen en non-violence.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:30

Mensen, het onder dwang vasthouden is misschien een snelle oplossing maar niet bevorderend en gevaarlijk!
En het kan anders.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:31

Diane_Basje schreef:
Waar woon je? Ik kan je wellicht aan een gedragstrainer helpen die je hierin kan adviseren en de paarden kan helpen ontwormen etc.
Kan ook via PB als je wilt.
We werken allemaal op basis van vertrouwen en non-violence.

TS woont in Frankrijk, dus dat wordt een beetje moeilijk

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:34

Dat kan maar dan nog kunnen we haar helpen

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:37

Diane_Basje schreef:
Mensen, het onder dwang vasthouden is misschien een snelle oplossing maar niet bevorderend en gevaarlijk!
En het kan anders.

Oohja, het kan zéker anders als je een paar weken/maanden de tijd neemt.
Indien het veulen van TS idd wormen heeft ben je dan dus te laat.
Er is nog geen veulen geweest wat zwaar getraumatiseerd is van even 3 minuten in de houdgreep en een wormenkuur krijgen, dat is allemaal niet zo schokkend ;-)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:41

Inderdaad!

Even een handige buurman erbij die van doorpakken weet en het zit erin voordat ze er erg in heeft ;)
Geen drama van maken!