Jong paard lange tijd stil laten staan, goed of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Jong paard lange tijd stil laten staan, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 22:03

Ik zit met een ongelooflijk dilemma. Ik heb een jong paard van 5 welke beleerd is. Door drukte heb ik nu al lange tijd niet gereden. Hierdoor ben ik het plezier een beetje kwijt. Mijn dilemma: kan ik hem een tijdje op de wei zetten met andere paarden en over maximaal een jaar weer oppakken? Of verkopen, zodat hij ergens anders aan zijn beweging kan komen. Wat is wijsheid? Kan een jaartje op de wei kwaad?

Edit: ben 3 a 4 maanden op zoek geweest naar een bijrijder. Geen geschikte kunnen vinden en zoektocht dan ook gestaakt
Laatst bijgewerkt door Batlow op 16-08-16 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Re: Jong paard lange tijd stil laten staan, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:06

Nee, kan geen kwaad.
Mijn jonkie van nu 5 is als 3 jarige beleerd, heeft toen van oktober tm mei elders inde wei gestaan is toen weer opgepakt in mei.. en helaas kreeg ik in juli een ongeluk en heeft ze weer heel lang stil gestaan.
Paard is er niet slechter van geworden, zal in de ogen van sommigen wat achter liggen in haar opleiding, maar kan ik niet van wakker liggen. Paard heeft zich prima vermaakt.
En het is er wel een die je weg kan zetten en dan gewoon weer op kan stappen, dat maakt het wel makkelijk. (en vergeten doen ze echt niets, niets goeds, maar ook geen rottige gebeurtenissen uiteraard).

Is maar net wat je zelf wilt, wil je hem houden of liever wegdoen? Jouw paard, jouw keuze.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:08

Tja, wanneer je er nu al geen plezier in hebt puur omdat je niet aan rijden toekomt dan kun je beter nu de knoop doorhakken en paardloos zijn de komende tijd.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 22:09

Ik zou hem heel graag willen houden, heb alleen het idee dat het oneerlijk is om hem stil te laten staan. Al krijg ik niet dat idee dat het hem wat interesseert.
Hij is ook op 3,5 leeftijd beleerd. Ik wil graag mijn plezier weer terug krijgen door er even afstand van te nemen.
Moet er bij vermelden dat ik dus elke dag zelf moet stal mesten en 1x in de week wei mesten. Dat is nu misschien ook een struikelblok. Dat ik na het mesten daar geen zin meer in heb. Ik wil hem dus even op de wei zetten en daarna op volpension.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:11

VSW -> PP

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:18

Het hangt er, volgens mij, van af hoe je paard gehuisvest is. Komt hij veel buiten en heeft deze voldoende gelegenheid zich te bewegen?
Bewegen is van groot belang om zijn lijf (vooral botten, pezen etc.) op peil te houden.
Wat jezelf betreft: heb je een vermoeden wat de aanleiding is?
Verkopen is geen schande hoor. Mogelijk ligt een ander (type) paard je beter of is een eigen paard iets wat nu niet past in je leven.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 22:21

Ik verhuis hem dan wel, dan komt hij dag en nacht buiten op de wei. Het is wel een taai paardje, dus dat moet geen probleem zijn. Krijgt 's winters ook geen dekens op. Hij zou dan thuis komen te staan bij mijn vriend bij het paard wat zij hebben, een bels. Deze staat nu alleen. Vond dit een mooie oplossing, zodat dat paard ook niet meer alleen zou staan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:22

Ligt er een beetje aan wat je wil. Voor het paard is het nooit erg om gewoon paard te zijn op een wei met andere paarden, dus dat is het probleem niet. Wat je hebt geleerd vergeet hij ook niet, dus ook dat is niet erg.

Maar als je hem wil verkopen en hij is slecht ingereden dan kan dat vragen gaan oproepen bij eventuele kopers. Het drukt de waarde wel.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:24

Ik doe soms ook tijden niets met mijn paarden en nooit geen problemen mee gehad. Als ik er maanden niet op heb gereden kan ik er zo weer op stappen, doen nooit gek, altijd braaf. Maar ze staan ook dag en nacht buiten van april tot okt ong, veel beweging.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:26

Dat is echt geen probleem hoor. Heb er hier een staan die is 14 en die heeft tot heeft zovaak al een jaar vrij gehad wegens mijn eigen medische problemen. Lijden ze niets aan.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:28

Batlow schreef:
Ik verhuis hem dan wel, dan komt hij dag en nacht buiten op de wei. Het is wel een taai paardje, dus dat moet geen probleem zijn. Krijgt 's winters ook geen dekens op. Hij zou dan thuis komen te staan bij mijn vriend bij het paard wat zij hebben, een bels. Deze staat nu alleen. Vond dit een mooie oplossing, zodat dat paard ook niet meer alleen zou staan.

Zou dit in elk geval een kans geven. Er is geen paard dat ontsnapt en naar de zadelkamer rent en zichzelf zadelt he... ;) Meestal gaan ze voor voer/vriendjes/bewegen, wat op de wei ook kan. ;)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:31

Luister naar je gevoel.

Plezier terug krijgen door afstand te nemen:
Als je het mij vraagt vind ik het niet eerlijk naar het paard.

Een paard is een individu en voelt ook jou twijfel/afstand. Een paard is geen crossmotor die je even weg zet en pakt wanneer je er weer zin in hebt.

Maar ik kan daar niet over oordelen en beslissen maar wel goed om aan te denken bij de beslissing.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:33

Ik maak paarden met drie zadelmak en dan pak ik ze een jaar, of twee jaar, later weer op. Nooit een probleem geweest.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:36

Kan geen kwaad zolang je paard gewoon met een vriendje op de weide mag. Sociaal contact, genoeg ruwvoer en vrije beweging= happy paard. Imo veel beter dan je frustraties afreageren op je paard.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 08:21

Doen! Heerlijk, paard is nog jong en moet de rest van zijn leven nog aan het werk, lekker in de wei bij je vriend zijn paard en volgend jaar met frisse moed er weer op. Verkopen kan altijd nog.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 08:29

Normaal zou ik zeggen : Maakt niet uit. Ik heb zelf net mijn elfjarige merrie terug opgepakt en zij is zo gretig weer om te werken, gewoon heerlijk!
Maar het omgekeerde heb ik aan de hand gehad, met een ander paard. Na anderhalf jaar vakantie heb ik meer dan een half jaar pure rodeo gehad, die wilde écht niet meer voor me werken. Daar ging mijn zin in het rijden bepaald niet op vooruit.

Nou weet ik niet wat het je kost en hoe gek je bent op dit specifieke paard, maar ik vind het tegenwoordig nuchter ook geen gekke optie meer om te verkopen. Mocht je over een jaar het rijden enorm missen kun je alsnog een nieuw paard aanschaffen toch? Er staat genoeg te koop, daar gaat het niet aan liggen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 08:35

Hier een jongeman die op 3.5 beleerd is, daarna heel rustig aan door gereden is (2x per week een kwartiertje oid) en nu staat ie door een operatiebij mij lekker op weide. :) Kan hij zijn hoofdje weer lekker leeg maken en zodra ik weer "good to go" ben pak ik hem rustig weer op. :)
Als ze op weide staan worden ze er, op een uitzondering na, niet slechter van. :) Mijn oudere paard heeft twee maanden stil gestaan,die rijd ik inmiddels weer en die is weer helemaal fit en happy in het werk. :)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:44

Als het paard fijn met soortgenoten op de weide kan en zijn verzorging/aandacht krijgt dan is daar helemaal niks mis mee. Ik heb mijn jonge paard destijds ook ingereden en beleerd om vervolgens een jaar paard te zijn om alles te verwerken en te volgroeien. Natuurlijk moet je de band in stand houden. Als jouw paard goed beleerd is en jpuw vertrouwen heeft dan vergeet hij dat niet en pakt hij het straks snel weer op. Als je hem niet kwijt wilt dan zou ik hem niet verkopen. Daar kun je spijt van krijgen. Nu weet je wat je hebt..en hij ook!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:59

Mijn paarden staan door mijn medische problemen ook wel eens stil, variërend van 2 weken tot 6 maanden. Ze staan overdag wel samen buiten in de paddock of wei dus hebben wel voldoende beweging. Ik heb nooit nadeel ondervonden, bij geen 1 van de 3. Ze vermaken zich prima

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:01

Alleen maar goed voor ze, kan echt geen kwaad. Liever zo dan andersom. Ook in de IJslander wereld worden paarden beleerd en vervolgens een periode op rust gezet, kan ik alleen maar toejuichen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:38

Meestal is dat geen enkel probleem en soms juist beter voor het dier zelf.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:55

Wat ik me altijd afvraag is waarom mensen het sneu vinden om een paard met vriendjes op de wei te zetten. Nooit begrepen. Gewoon doen ts lekker met vriendjes op een ruime wei helemaal lekker

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:55

Jonge dieren even een tijdje niets laten doen, is helemaal niet ongezond voor het dier oid. Zeker niet als hij wel dagelijks vrije uitloop kent (paar uren paddock of wei).

Waar je zelf wat last van gaat krijgen, is dat wanneer je het pas beleerde dier een tijd wegzet, dat het meestal niet "opstappen en wegrijden" zal zijn. Het kan zijn dat je dan een stukje van het beleren weer even opnieuw moet doen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:56

callum schreef:
Wat ik me altijd afvraag is waarom mensen het sneu vinden om een paard met vriendjes op de wei te zetten. Nooit begrepen. Gewoon doen ts lekker met vriendjes op een ruime wei helemaal lekker

Voor de meeste paarden hoeft die paardensport ook helemaal niet :D

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:08

callum schreef:

Ik heb het voorbeeld in bezit. Mijn merrie is graag in de wei, maar op het moment dat ik niet kom om met haar te gaan werken (tijdens vakantie bijvoorbeeld) vind ze dat verschrikkelijk. Iedereen die de wei in komt word zowat aangerand voor aandacht := . Ik geef haar dus geen echte vakantie meer, maar zoek iemand die haar bezig houd en aandacht geeft. Ze heeft dat nodig.

De andere merrie maakt het inderdaad niet uit, zolang er gras onder de voeten zit en er maatjes in de wei staan is het prima. Zij krijgt dus gewoon geregeld vakantie.