Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
kimmylhh schreef:Hoi,
Sorry als dit topic verkeerd staat, ik wist niet waar ik het anders zou moeten plaatsen...
Waarschijnlijk klinkt dit super stom, maar dit is echt iets waar ik mee zit...
Ik heb mezelf altijd als een dierenliefhebber gezien, maar paardrijden is eigenlijk helemaal niet diervriendelijk... Je doet een super strakke singel om het paard zn buik, duwt een ijzeren staaf in zijn mond en gaat vervolgens op zijn rug zitten en jij kiest waar je hem naartoe stuurt. Het paart zelf heeft geen keuze en je dwingt hem ertoe om iets te doen... Ik wil niet iemand zijn die dieren dwingt om dingen te doen die ze niet willen doen, maar ik kan me ook geen leven voorstellen zonder paarden erin... Is dit egoïstisch? Moeten we niet eerder denken aan het welzijn en geluk van de paarden?
Sorry dat ik jullie hiermee lastig val maar ik zit er echt mee... Ik heb er nog nooit zo naar gekeken en ik wil niet on-diervriendelijk zijn...
En ja, ik weet dat heel veel mensen waarschijnlijk gaan zeggen dat dit onzin is of dat ik me niet moet aanstellen, maar ik moest het gewoon even kwijt en ik hoop dat iemand me nuttig advies kan geven of me wat beter kan laten voelen...
Alvast bedankt!
Yentaah schreef:Het is ook totaal niet diervriendelijk, maar paarden zijn er nou eenmaal al 10tallen jaren voor gebruikt. Als ze alles echt niet leuk vinden, zijn ze zo weg: een paard is niet te houden als hij zijn wil na streeft. Op mijn manege zijn genoeg paarden die genieten van rijden, of buiten alles eng vinden en ontzettend blij zijn met hun stal etc.
AfricanLady schreef:En muggen die mep ik ook dood want die eten mij op haha
.
.
. Er zit toch iets van vertrouwen, of zelfs een vriendschap tussen mens en paard, zelfde met andere (huis)dieren. Zonder allerlei voorwerpen (zweep bijvoorbeeld) kunnen wij bijna helemaal niks. Als jij kan samenwerken met je paard zonder al die dingen, denk je dan echt dat het nog onder dwang is? onbarefeet schreef:AfricanLady schreef:En muggen die mep ik ook dood want die eten mij op haha
Dat ze wat bloed van me nemen, prima. Maar zo'n vervelende enorme rode bult neerkwakken hoeft voor mij dan weer niet.
Niet dat ik ze doodsla hoor, ik verontschuldig me nog tegenover een fruitvlieg als ik hem weg wil jagen. Maar ik val wel onder een heel erg uiterste denk ik.
Maar TS, eet jij vlees, draag je leer, etc.? Ik vind dat namelijk schokkender dan een band opbouwen met een paard die je dan op zijn rug laat. Je dwingt hem helemaal niet, als hij jou er echt van af wilt hebben zal je gewoon gaan zandhappen hoor. Er zit toch iets van vertrouwen, of zelfs een vriendschap tussen mens en paard, zelfde met andere (huis)dieren. Zonder allerlei voorwerpen (zweep bijvoorbeeld) kunnen wij bijna helemaal niks. Als jij kan samenwerken met je paard zonder al die dingen, denk je dan echt dat het nog onder dwang is?
. Er zit toch iets van vertrouwen, of zelfs een vriendschap tussen mens en paard, zelfde met andere (huis)dieren. Zonder allerlei voorwerpen (zweep bijvoorbeeld) kunnen wij bijna helemaal niks. Als jij kan samenwerken met je paard zonder al die dingen, denk je dan echt dat het nog onder dwang is?[/quote]
(no hate)
Citaat:Alle dieren houden is niet diervriendeijk als je dan toch bezig bent.
Vogels horen vrij te vliegen en niet in de kooi.
Honden zijn zo doorgefokt voor het plezier van de mens.
Katten zijn vaak onbegrepen.
Kleine hokjes voor konijnen en cavias.
Koeien zitten vaak te lang in de stal en niet vaak buiten bij sommige boeren.
Varkens worden in kleine hokken gepropt en staarten afgeknipt. Soms pletten ze hun biggen.
Kippen zitgen vaak ook alleen maar opgesloten.
Zo kan je op elk dier wel wat noemen.
De een laat het paard beter wennen aan het rijden en de anderen pleirt er bij 2 jaar een zadel op en gaat intensief rijden.
Yentaah schreef:Het is ook totaal niet diervriendelijk, maar paarden zijn er nou eenmaal al 10tallen jaren voor gebruikt. Als ze alles echt niet leuk vinden, zijn ze zo weg: een paard is niet te houden als hij zijn wil na streeft. Op mijn manege zijn genoeg paarden die genieten van rijden, of buiten alles eng vinden en ontzettend blij zijn met hun stal etc.
kamille schreef:Ik vind het heel goed dat je hierover nadenkt. Voor mij zit het m in de manier waaróp je iets doet; je kunt agressief, bot , lomp, dominant rijden en alleen aan jezelf denken. Je kunt je ook verdiepen in hoe een paard leert, veel met beloning werken, eerlijk zijn, empatisch en je steeds zelf als ruiter positief blijven ontwikkelen. En, heeft je paard als hij vrij heeft genoeg bewegingsruimte, vriendjes, voldoende ruwvoer? Past het zadel, bied je genoeg afwisseling in het werk etc? Blijf leren, zoeken, ontwikkelen en geef je paard wat het nodig heeft. Rijd alleen op maneges waar de paarden het goed hebben.
kimmylhh schreef:Iedereen bedankt voor het reageren! Als een paard echt niet zou willen als je op hem zou zitten zou je binnen 2 seconden op de grond liggen