Kentaro schreef:Wat een waanzinnige knapperd!!! En prachtige foto's!!
Het is niet te geloven dat dit hetzelfde dier is als op de foto van de eerste dag....
Dankjewel, wat een mooi compliment 
Hij is inderdaad enorm veranderd. Ook veel te danken aan zijn karakter en doorzettingsvermogen, zonder zijn natuurlijke nieuwsgierigheid en zachte karakter had hij het allicht veel moeilijker gehad. Het is nu al een enorme weg voor hem geweest. En nog steeds kan het een flinke struggle voor hem zijn.
NikkiDeKerf schreef:Dat klinkt als een hele reis, maar wel een geweldige, volgens mij. Heeft het je nou ook heel anders naar paarden of omgaan met paarden leren kijken? Zo klinkt het namelijk bijna, als ik het lees.
Ik vind jullie een heel mooi stel om zo te zien, heel puur, en de foto's zijn echt adembenemend

Dankjewel! Ik zal de lof doorgeven aan mijn vriend!
Het is heel bijzonder en intens om mee te maken, had ik vooraf echt niet gedacht
Eigenlijk vooral heel naïef..
Ja het heeft me zeker veranderd. Ik ben van mezelf altijd heel zacht en vriendelijk met paarden geweest en probeerde altijd wel te kijken naar het paard. Bij hem moest ik. Iedere stap, beweging, lichaamstaal, ik moest overal bewust van leren worden om hem te helpen. Een klopje op de hals was er niet bij. Nu nog steeds, als ik onnadenkend een pas te ver naar voren of naar achter loop met het grondwerk, reageert hij daar op. Hij is dus echt een spiegel, ik heb heel veel geleerd van in balans met elkaar samenwerking en wat het effect van lichaamstaal is. Het is ook onwijs bijzonder om te zien dat een paard een nieuwe oefening feilloos uitvoert omdat je de juiste lichaamstaal en positie gebruikt. Bizar bijna.
Deze weg heeft me wat dat betreft dus echt verandert. Ik wist in grote lijnen lichaamstaal te gebruiken, wat het inhield en kon goed uit de voeten met de paarden uit het verleden op die basis, maar met die grote lijnen kom je er niet met zo'n pony.
Inmiddels ben ik in het werken ook continue onbewust bewust van kleine signalen, zoals een rimpel bij zijn neus, spanning in de kaak, tendens van de ademhaling, al dan niet knipperen van de ogen, etc. Een jaar geleden had ik waarschijnlijk driekwart niet gezien tot ik er op gewezen zou worden.